امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۵ تا ۱۱ مهر ۱۳۹۵ – شماره ۴۳


نشست اعضای سازمان اوپک و سازمان کشورهای صادرکننده نفت در کشور الجزایر و توافقی که در این بین رخ داد، مهمترین خبر هفته اخیر به شمار می‌رود که به واسطه آن نه تنها بازار نفت بلکه تمام بازارهای مالی را تحت تأثیر قرار داد. مفاد توافق مذکور، تولید روزانه نفت کشورهای عضو سازمان اوپک مجموعاً ما بین 5/32 میلیون تا 33 میلیون بشکه در روز می‌باشد و تا نیمه سال 2017 از سوی طرفین لازم‌الاجرا است.

دوشنبه: تمام بازارهای سهام آسیا در اولین روز هفته با افت شدیدی مواجه شدند. معامله‌گران این بازارها به این دلیل که پیش‌بینی کردند، بازار نفت در این هفته رشد خواهد کرد و همچنین به خاطر ثابت باقی ماندن نرخ بهره ژاپن در نرخ‌های منفی، سرمایه خود را از بازارهای اوراق بهادار بیرون کشیدند که همین عامل مشکل کمبود نقدینگی را در این بازارها پررنگ‌تر کرد و در نتیجه منجر به افت قیمت سهام آسیا شد. در خصوص بازار نفت تحلیل‌گران در به نتیجه رسیدن جلسه‌ای که برای میزان تولید برگزار خواهد شد، امید زیادی ندارند؛ این جلسه غیر رسمی توسط کشورهای صادرکننده نفت در طی این هفته و در کشور الجزایر برگزار خواهد شد. اعضاء اوپک در سال‌های اخیر چند نشست مشابه نیز با کشورهای صادرکننده نفت داشتند که به هیچ توافقی منجر نشد. بر همین اساس شاخص‌های مهم در آسیا از جمله شاخص نیکی ژاپن 3/1درصد، هانگ سنگ برای کشور هنگ کنگ 6/1درصد و شاخص کاسپی کره جنوبی 3/0درصد کاهش یافتند. بازارهای سهام منطقه یورو نیز همانند سهام آسیا با افت قابل ملاحظه‌ای در روز دوشنبه مواجه شدند. سهام شرکت‌های نفت و گاز و همچنین سهم بانک دویچه آلمان بیشترین افت در شاخص یورو استاکس600 را منجر شدند، به طوری که با 6/1درصد ریزش، بیشترین کاهش روزانه خود را در طی دو ماه و نیم اخیر به ثبت رساند. ناگفته نماند تمام شرکت‌های حاضر در شاخص استاکس600 با کاهش مواجه شدند، اما سهام شرکت‌های مالی، نفت، گاز و گروه خدمات مشتریان تأثیر قابل ملاحظه‌ای از خود بر جای گذاشتند. در انگلستان نیز سهام شرکت‌های حاضر در بخش انرژی تحت فشار جلسه این هفته تولیدکنندگان نفت، افت کردند و لذا باعث ریزش 3/1درصدی شاخص فوتسی100 بریتانیا شدند. شاخص مذکور با این افت به سطح 04/6,818 واحد تنزل پیدا کرد. شاخص‌های سهام در ایالات متحده نیز همچون بازارهای آسیایی و اروپایی با کاهش چشم‌گیری در اولین روز هفته مواجه شدند. دلیل افت سهام در امریکا، نگرانی درباره بانک دویچه آلمان بود که ارزیابی سرمایه‌گذاران از بخش مالی را تحت‌الشعاع خود قرار داد و منجر به کاهش این بخش و در نتیجه افت شاخص‌ها شد. از جمله شاخص‌های مهم امریکا می‌توان به اس.اند.پی500، میانگین صنعتی داوجونز و شاخص ترکیبی نزدک اشاره کرد که هر سه 9/0درصد افت کردند. در این میان به دلیل وجود انتخابات ریاست جمهوری امریکا و مناظره‌هایی که نامزدها برگزار می‌کنند، حساسیت فعالان بازار به اخبار و شایعات منتشره دوچندان شده و باعث نوسانات غیر عادی در بازار شده است.

سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیا برعکس افت شدید روز قبل، روز سه‌شنبه را با افزایش قابل ملاحظه‌ای به پایان رساندند. پیروزی “هیلاری کلینتون” نماینده حزب دموکرات، در اولین مناظره ریاست جمهوری ایالات متحده با استقبال سرمایه‌گذاران روبرو شد. زیرا سرمایه‌گذاران برگزیده شدن هیلاری کلینتون به عنوان رییس جمهور امریکا را موجب توسعه و رشد بازارهای سهام تلقی می‌کنند. همین عامل باعث شد، شاخص نیکی ژاپن 8/0درصد افزایش یابد، در حالی که قبل از مناظره “هیلاری کلینتون” با “دونالد ترامپ” نامزد جمهوری خواه 6/1درصد افت کرده بود. شاخص هانگ سنگ برای کشور هنگ کنگ 2/1درصد، شاخص ترکیبی شانگ‌های و کاسپی کره نیز به ترتیب 6/0درصد و 8/0درصد رشد کردند. بازارهای سهام منطقه یورو با اندکی افت به کار خود پایان دادند. به واسطه اخبار رسیده از نتایج نشست کشورهای صادرکننده نفت مبنی بر عدم حصول توافق با ایران در خصوص کاهش تولید، در آخرین دقایق جلسه معاملاتی، بازار شاهد افت ارزش در بخش‌ انرژی شد و روند صعودی خود را شکست. شاخص یورو استاکس 600 به میزان 7/0درصد در طی جلسه معاملاتی افزایش یافته بود و این افزایش همچون بازارهای سهام آسیا ناشی از پیروزی نامزد دموکرات در مناظره ریاست جمهوری ایالات متحده بود که پس از انتشار اخبار از نتیجه نشست الجزایر و همچنین افت 6/1درصدی سهم بانک دویچه آلمان، روند بازار برگشت و با اندکی کاهش در سطح 19/340 واحد بسته شد. شاخص فوتسی100 انگلستان نیز با 2/0درصد کاهش به سطح 67/6,807 واحد افت کرد. نگرانی و اضطراب معامله‌گران از تصمیم‌های فدرال رزرو در روزهای اخیر به پایان رسید که در نهایت به عدم تغییر در نرخ بهره کشور امریکا ختم شد و موجب افت بازارهای سهام این کشور گردید. اما در حال حاضر این نگرانی‌ها به سمت و سوی انتخابات ریاست جمهوری سوق داده شده است و حساسیت نسبت به اخبار منتشره در رابطه با این موضوع به اوج خود رسیده و موجب نوسان قابل ملاحظه‌ای در بازارها می‌شود. به همین علت بازارهای سهام متأثر از مناظره دوشنبه شب نامزدهای ریاست جمهوری که به پیروزی دموکرات‌ها ختم شد، در روز سه‌شنبه با نادیده گرفتن نتیجه نشست اوپک در کشور الجزایر، افزایش یافتند. به طوری که شاخص اس.اند.پی500 با 6/0درصد افزایش به 2,160 واحد دست یافت. شاخص میانگین صنعتی داوجونز با 7/0درصد افزایش به 30/18,228 واحد رسید و شاخص ترکیبی نزدک نیز با 9/0درصد افزایش به نقطه 71/5,305 واحدی صعود کرد.

چهارشنبه: بازارهای سهام آسیا در روز چهارشنبه با کاهش مواجه شدند. بیم و وحشت در خصوص سلامت مالی بانک‌های ژاپن و همچنین افت قیمت نفت پیش از اعلام نتیجه نشست کشورهای صادرکننده نفت، باعث شد، تمام شاخص‌های بازارهای مالی آسیا، به‌ویژه شاخص نیکی کشور ژاپن با کاهش مواجه شود. به طوری که شاخص نیکی به دلیل افت در بخش‌های انرژی، بانکی، صادرات و همچنین افزایش ارزش ین، 3/1درصد افت کرد. شاخص کاسپی کره و شانگهای چین نیز به ترتیب 5/0درصد و 3/0درصد افت کردند. بازارهای سهام اروپا با سود اندکی در بیست و هشتم ماه سپتامبر به کار خود پایان دادند. یکی از دلایل افزایش شاخص‌ها در روز چهارشنبه، احتمال تبرئه شدن بانک دویچه آلمان در دعاوی حقوقی خود با ایالات متحده می‌باشد که موجب بهبود در ارزش سهام بانک‌ها گردید و دلیل دیگر آن، نتیجه نشست اوپک در الجزایر بود که منجر به افزایش قیمت نفت خام گردید و قیمت سهام شرکت‌های بخش انرژی را بهبود بخشید. به طوری که شاخص یورو استاکس 600 با 7/0درصد رشد به ارتفاع 57/342 واحدی دست یافت. شاخص فوتسی 100 بریتانیا نیز که یکی از بازارهای سهام مهم در اروپا به شمار می‌رود با 6/0درصد رشد به سطح 38/6,849 واحد رسید. بازارهای سهام در ایالات متحده نیز همانند سهام در اروپا متأثر از نشست کشورهای صادرکننده نفت در الجزایر با رشد مواجه شدند. گزارش روزنامه وال استریت نشان داد، سازمان کشورهای صادرکننده نفت در خصوص محدود کردن تولید نفت خام به توافق رسیدند. توافق مذکور به این صورت می‌باشد که مجموع صادرات نفت توسط کشورهای عضو اوپک مابین 5/32 میلیون و 33 میلیون بشکه در هر روز خواهد بود و این توافق تا نیمه سال 2017 معتبر بوده و لازم‌الاجرا است. این تصمیم باعث رشد نفت خام گردید و سهام شرکت‌های حاضر در بخش انرژی را بهبود بخشید. رشد 5/0درصدی شاخص اس.اند.پی500 و همچنین رشد 6/0درصدی و 2/0درصدی شاخص‌های داوجونز و نزدک نیز، در پایان جلسه امروز ناشی از افزایش در بخش انرژی بود.

پنجشنبه: بازارهای سهام آسیا به علت رشد غیر قابل منتظره نفت پس از توافق انجام گرفته در نشست الجزایر، در روز پنجشنبه افزایش یافتند. اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در روز چهارشنبه به توافقی مبنی بر تولید حدود 5/32 میلیون تا 33 میلیون بشکه در روز رسیدند که این تعداد تولید کمتر از میانگین تولید روزانه در ماه آگوست است. توافق یاد شده موجب رشد بیش از 5درصدی قیمت نفت گردید که در طی پنج ماه اخیر بی‌سابقه بود. افزایش قیمت نفت موجب بهبود در بخش انرژی شد و شاخص‌های بازارهای سهام نیز متأثر از بخش مذکور رشد یافتند. به طوری که شاخص اس.اند.پی استرالیا 1/1درصد، نیکی ژاپن 4/1درصد، کاسپی کره 7/0درصد، هانگ سنگ برای کشور کره 5/0درصد و بالاخره شانگهای چین 6/0درصد رشد کردند. بازارهای سهام اروپا نیز همانند دیگر بازارهای سهام به دلیل تصمیم گرفته شده در نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت که به توافق جمعی در خصوص فریز نفت و به دنبال آن افزایش قیمت نفت منجر گردید، در روز پنجشنبه رشد کردند. به طوری که شاخص سهام فوتسی 100 بریتانیا با 1درصد افزایش به ارتفاع 42/6,919 واحد صعود کرد. اما آمار ضعیف منتشره از پیش فروش مسکن در امریکا و افت شاخص بازار سهام آلمان از دلایلی بودند که مانع رشد بیش از حد شاخص یورو استاکس شدند. شاخص یورو استاکس 600 تنها با 04/0درصد رشد در مقدار 72/342 واحد به کار خود پایان داد. بازارهای سهام ایالات متحده نیز به دلایل متعددی در روز پنجشنبه افت کردند. از جمله این دلایل می‌توان به نگرانی سرمایه‌گذاران در خصوص بانک‌های اروپایی و اظهارات مقامات بانک فدرال امریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر اشاره کرد. بانک دویچه غول وام‌دهنده آلمانی که پرونده دعاوی حقوقی این شرکت هنوز در وزارت دادگستری ایالات متحده باز است، در صورت محکوم شناخته شدن 14 میلیارد دلار از سرمایه خود را از دست خواهد داد که این امر موجب نگرانی سرمایه‌گذاران گردید. شاخص اس.اند.پی500 ناشی از افت تمام صنایع به‌ویژه شرکت‌های بخش مالی و یوتیلیتی، 9/0درصد کاهش یافت. شاخص داوجونز نیز 1/1درصد تنزل پیدا کرد و شاخص ترکیبی نزدک 9/0درصد افت کرد.

جمعه: بازارهای سهام آسیا در آخرین روز معاملاتی هفته به خصوص، بازار سهام ژاپن با افت چشم‌گیری مواجه شدند. ادامه نگرانی سرمایه‌گذاران در خصوص اقدامات بانک دویچه آلمان برای مشخص شدن تکلیف نهایی این بانک در دعاوی حقوقی با ایالات متحده و همچنین کاهش تأثیرات اخبار منتشره در مورد کاهش تولید نفت، دلیل کاهش بازارهای سهام آسیا در روز جمعه بود. میانگین شاخص نیکی ژاپن با افت شدید 5/1درصدی مواجه شد، شاخص اس.اند.پی200 استرالیا با 7/0درصد کاهش، کاسپی کره با 2/1درصد کاهش و هانگ سنگ برای هنگ کنگ نیز با 9/1درصد کاهش به کار خود پایان دادند. بازارهای سهام اروپا روز متلاطمی را از لحاظ معاملاتی در آخر هفته سپری کردند و در نهایت با اندکی سود به کار خود پایان دادند. مشکلات به وجود آمده برای بانک دویچه آلمان در روزهای اخیر باعث نگرانی سرمایه‌گذاران در سراسر جهان شده است. اما با احتمال تبرئه شدن این بانک در دادگاه ایالات متحده نگرانی‌های فوق کاهش یافت و سبب افزایش تقاضا در این بازارها گردید. به طوری که شاخص یورو استاکس600 با 1/0درصد افزایش به سطح 92/342 واحد رسید. بازار سهام انگلستان در سه ماهه اخیر به دلیل رأی مردم این کشور به خروج از اتحادیه اروپا “برگزیت”، بیشترین رشد سه ماهه خود را در طی سه سال اخیر رقم زد و به میزان 1/6درصد در طی سه ماهه پس از برگزیت رشد کرد. در حالی که شاخص یورو استاکس600 اروپا 4درصد یا اس.اند.پی500 امریکا 4/3درصد رشد داشتند. بازارهای سهام در ایالات متحده در آخرین روز معاملاتی هفته رشد کردند. نگرانی‌های فعالان بازار در خصوص احتمال قوی محکوم شدن بانک دویچه در وزارت دادگستری امریکا منجر به افت شدید قیمت سهام این بانک و همچنین بازارهای سهام در سراسر جهان شد. چنانچه بانک مذکور محکوم شناخته شود، ملزم به پرداخت 14 میلیارد دلار خواهد بود که به طور قطع ساختار مالی آن را به هم خواهد زد. اما کاهش نگرانی‌های یاد شده منجر گردید، سهام بانک فوق افزایش قابل ملاحظه‌ای را تجربه کند و بازارهای سهام نیز به دنبال آن افزایش یافتند و کاهش‌های قبلی را جبران کردند. شاخص‌های اس.اند.پی500 و ترکیبی نزدک هر دو با 8/0درصد افزایش و شاخص داوجونز با 9/0درصد افزایش، هفته را به پایان رساندند.



43-4



43-3





دوشنبه: طلا در روز دوشنبه نیز همانند هفته گذشته، کاهش‌های جلسات معاملاتی قبلی را جبران کرد. در اولین روز معاملاتی هفته، معاملات ضعیف در بازار ارز و همچنین افت شدید تقاضا و قیمت سهام در سراسر بازارهای اوراق بهادار جهان، منجر به ورود نقدینگی به بازار کالا و در نتیجه موجب افزایش تقاضا برای آن‌ها و نیز فلز زرد شد. در معاملات روز دوشنبه قرارداد آتی طلا با سررسید ماه دسامبر با 4/2 دلار یا به عبارتی 2/0درصد افزایش، به 1/1,344 دلار در هر اونس رسید. بازار کالا با وجود برگزاری مناظره میان نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات ایالات متحده امریکا که می‌تواند نوسانات چشم‌گیری را متوجه بازار کند، تا به امروز مقاومت خوبی از خود نشان داد و اجازه نداد اتفاقات فوق باعث نوسان غیر عادی در قیمت کالاها شود.

سه‌شنبه: طلا در روز سه‌شنبه به دلیل کاهش تقاضا برای دارایی‌های راکد یا به نوعی غیر مولد، با افت شدیدی مواجه شد. این اتفاق بلافاصله پس از برگزاری مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری ایالات متحده رخ داد. سرمایه‌گذاران این‌گونه می‌پندارند که انتخاب کلینتون به عنوان رییس جمهور امریکا خطری در توسعه ایجاد نخواهد کرد، اما با انتخاب ترامپ به سمت مذکور پتانسیل برای ریسک‌گریزی سزمایه‌گذاران ایجاد می‌شود و باعث افزایش در ارزش دارایی‌های راکد همانند طلا خواهد شد. در پایان روز سه‌شنبه، ارزش قرارداد آتی طلا برای سررسید ماه دسامبر با 7/13 دلار یا 1درصد افت به سطح 4/1,330 دلار در هر اونس کاهش یافت.

چهارشنبه: بازار طلا در روز چهارشنبه برای دومین روز متوالی با افت چشم‌گیری مواجه شد. تمرکز سرمایه‌گذاران به اظهارات خانم یلن، رییس فدرال رزرو و همچنین نظرات دیگر سخنرانان بانک فدرال، موجب افت بازار طلا شد. خانم یلن دلایل زیادی در خصوص سیاست‌های پولی اتخاذ شده توسط بانک مرکزی در برابر حضور نمایندگان مجلس بیان کرد و اشاره نمود که این سیاست‌ها می‌توانند پیامدهای مهم برای بازار ارز و معاملات بازار سهام و نیز رشد تقاضا برای فلزات گرانبها به دنبال داشته باشد. در پایان این روز، معاملات قرارداد آتی طلا به سررسید ماه دسامبر با 7/6 دلار یا 5/0درصد افت به سطح 7/1,323 دلار در هر اونس رسید.

پنجشنبه: قیمت طلا در اواخر جلسه معاملاتی روز پنجشنبه به خاطر افت بازار سهام ایالات متحده و همچنین افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها، مقدار اندکی افزایش یافت تا در قیمت مثبت بسته شود. به طوری که معاملات قرارداد آتی طلا به سررسید ماه دسامبر با 3/2 دلار یا به عبارتی 2/0درصد افزایش به سطح 1,326 دلار در هر اونس رسید.

جمعه: طلا در روز جمعه به دلیل کاهش نگرانی‌های به وجود آمده در رابطه با غول مالی جهان “بانک دویچه آلمان”، با اندکی افت مواجه شد. کاهش نگرانی‌ها و بهبود اوضاع بانک دویچه آلمان و گسیل شدن نقدینگی بازار به سوی بازارهای پول و سرمایه، موجب افت ارزش طلا در آخرین روز معاملاتی هفته گردید. پس از اتمام سه ماهه سوم سال، سابقه معاملات فلز زرد برخلاف صعود در شش ماهه اول، ثبات قیمتی آن را در سه ماهه سوم سال نشان می‌دهد. قیمت طلا پس از افت شدید از ارزش 1,770 دلار به نزدیکی 1,000 دلار در هر اونس، روند صعودی خود را از اوایل سال 2016 شروع کرد و در سه ماهه سوم سال 2016 به ثبات تقریبی در ارزش 1,310 تا 1,360 دلار در هر اونس رسید.

43-7





43-8



دوشنبه: نفت خام در معاملات روز دوشنبه همانند طلا روند نزولی را شکست و 3درصد افزایش یافت. پیش‌بینی معامله‌گران بازار نفت حاکی از این است که احتمال توافق میان تولیدکنندگان اصلی نفت در حاشیه نشست این هفته در الجزایر برای محدود کردن تولید وجود دارد. وزیر نفت الجزایر میزبان این نشست در مصاحبه با کارشناس بلومبرگ اظهار کرد، رسیدن به یک توافق جامع برای کاهش تولید مهم‌ترین هدف این نشست خواهد بود و سناریوهایی از جمله فریز نفت و حتی توقف تولید نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. دلایل اشاره شده منجر به افزایش تقاضا برای نفت خام شد، به طوری که قیمت نفت خام برنت و نفت خام اینترمدیت پایه امریکا بیش از 3درصد رشد کرد.

سه‌شنبه: نفت در روز سه‌شنبه به واسطه تضادهایی که میان مقامات وزرات نفت ایران و عربستان وجود دارد، با افت مواجه شد. مقامات کشور ایران خواستار برگشت به دوران قبل از تحریم خود و تولید نفت 13درصدی اوپک یا به عبارتی بیش از 4 میلیون بشکه در روز می‌باشند که این هدف در تضاد با اهداف نشست کشورهای صادرکننده نفت است. در حال حاضر کشور ایران 6/3 میلیون بشکه در روز تولید می‌کند. کشورهای صادرکننده برای کاهش تولید و عرضه نفت در کشور الجزایر در روز چهارشنبه گردهمایی برگزار خواهند کرد. همین عامل باعث شد تا قرارداد آتی نفت خام پایه اینترمدیت امریکا در ماه نوامبر با 26/1 دلار یا به عبارتی 7/2درصد افت به سطح 67/44 دلار در هر بشکه برسد و این در حالی بود که روز دوشنبه 3/3درصد رشد کرده بود. نفت خام برنت نیز با 9/2درصد افت به ارزش 97/45 بشکه در هر بشکه رسید.

چهارشنبه: قیمت نفت خام در طول یک روز به میزانی افزایش یافت که در طی سه هفته اخیر به این ارتفاع نرسیده بود. پشت پرده افزایش فوق توافقی می‌باشد که میان کشورهای صادرکننده نفت به وقوع پیوست. اعضای گروه نفت در تولید 5/32 میلیون تا 33 میلیون بشکه نفت در روز به توافق رسیدند. در حال حاضر تولید واقعی نفت اوپک بالغ بر 240/33 بشکه نفت می‌باشد. قرارداد آتی نفت خام پایه اینترمدیت تگزاس امریکا به سررسید ماه نوامبر با 38/2 دلار یا به عبارتی 3/5درصد افزایش به سطح 05/47 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت نیز با 9/5درصد رشد به سطح 69/48 دلار در هر بشکه رسید.

پنجشنبه: قیمت نفت در روز پنجشنبه متأثر از تصمیات روز گذشته اوپک در خصوص برنامه‌ریزی برای مقدار تولید برای دومین روز متوالی افزایش یافت. قیمت نفت خام پایه اینترمدیت تگزاس امریکا به سطحی رسید که در طی یک ماه اخیر بی‌سابقه بود. توافق صورت گرفته در کشور الجزایر با وجود اینکه باعث افزایش کوتاه‌مدت در قیمت نفت گردید، نشان دهنده وحدت در میان کشورهای تولیدکننده نفت بود. وحدت میان صادرکنندگان نفت می‌تواند چشم‌انداز روشنی برای آینده طلای سیاه داشته باشد. قرارداد آتی نفت خام پایه اینترمدیت تگزاس امریکا به سررسید ماه نوامبر با 7/1درصد افزایش به 83/47 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام برنت نیز با افزایش 1/1درصدی به 24/49 دلار در هر بشکه معامله شد.

جمعه: کشورهای صادرکننده نفت در طی هفته اخیر بر سر میزان تولید نفت برای هر روز به توافق رسیدند و سازمان اوپک بنا بر این توافق مقرر گردید، سهم تولید هر یک از اعضاء را طی دو ماه آینده مشخص کند. به همین خاطر معامله‌گران تا مشخص شدن جزئیات دقیق و نحوه تقلیل تولید توسط هر یک از اعضاء و همچنین تصویب نهایی توافق مذکور، باید منتظر گزارش سازمان اوپک بمانند. عامل فوق بی‌میلی سرمایه‌گذاران نسبت به انجام معامله را به دنبال داشت و باعث کاهش در حجم معاملات سرمایه‌گذاران شد که در نهایت موجب نوسان بسیاراندکی در معاملات روز جمعه قیمت نفت گردید. قرارداد آتی نفت خام پایه اینترمدیت تگزاس امریکا با 9/0درصد افزایش به 24/48 دلار در هر بشکه رسید، اما نفت خام برنت با 2/0درصد کاهش به 06/49 دلار تنزل یافت.

43-9




دانلود نسخۀ PDF