امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۹ تا ۲۵ مهر ۱۳۹۵ – شماره ۴۵


اعلام آمارهای اقتصادی چین حاکی از کاهش رشد این کشور و همچنین انتشار صورت‌جلسه فدرال رزرو در خصوص سیاست افزایش نرخ بهره امریکا تا آخر سال 2016 باعث شد، دلار به قدرت‌نمایی خود در مقابل دیگر ارزهای معتبر پایان دهد و به واسطه آن جهت حرکت قیمتی طلا نیز تغییر کند. اخبار نشست‌های روزهای اخیر اوپک نیز روند صعودی در بازار معاملات نفت را موجب شده است.

دوشنبه: بازار سهام چین پس از تعطیلات یک هفته‌ای روز دوشنبه دوباره مورد توجه سهام‌داران قرار گرفت و رشد خوبی را تجربه کرد. کاهش حساسیت بیش از حد فعالان بازار به بخش مسکن و روی آوردن مجدد آن‌ها به بازار سهام سبب افزایش تقاضا در این بخش گردید که رشد بازار سهام این کشور را به دنبال داشت. بازارهای سهام کشورهای آسیایی، از سیدنی تا سنگاپور در اولین روز هفته افت و خیز زیادی به خود ندیدند و با نوسان اندک به کار خود پایان دادند. لازم به ذکر است، بازار سهام ژاپن و هنگ کنگ در روز دوشنبه بسته بودند، اما شاخص شانگهای چین 5/1درصد رشد کرد و تنها سهامی که در بین بازارهای آسیا با افت مواجه شد، بانکوک تایلند بود و علت آن نیز نگرانی در خصوص سلامت پادشاه این کشور عنوان گردید. بازارهای سهام در اروپا در اولین روز هفته با رشد همراه بودند. افزایش قیمت نفت پس از نشست کشورهای صادرکننده نفت در استانبول موجب بهبود سهام بخش انرژی گردید و رشد شاخص‌ها در منطقه یورو را سبب شد. از سایر عواملی که بازارهای سهام در اروپا را افزایش داد، می‌توان به بهبود صنعت بانک کشور ایتالیا و رشد سهام بانک دویچه آلمان اشاره کرد. شاخص یورو استاکس600 با 7/0درصد رشد به ارتفاع 344 واحدی رسید. در انگلستان نیز با افزایش قیمت نفت و فلزات، تقاضا برای همه کالاها رشد کرد و بازار سهام این کشور نیز به کمک بخش کالا با افزایش قابل ملاحظه‌ای مواجه شد. به طوری که در پایان جلسه معاملاتی روز دوشنبه با 8/0درصد رشد به 5/7,097 واحد رسید. بازارهای سهام در ایالات متحده امریکا به خاطر تصمیمات و جلسات پی در پی اعضای اوپک در طی چند روز اخیر که رشد قیمت نفت را سبب گردیده، همانند بازارهای سهام اروپا و آسیا با افزایش تقاضا مواجه شدند. با حمایت پوتین رییس جمهور روسیه و خالد فلاح وزیر نفت عربستان از کاهش تولید نفت خام در حاشیه نشست استانبول، قیمت نفت رشد کرد و ارزش شرکت‌های حاضر در بخش انرژیِ بازارهای امریکا را بیش از یک درصد افزایش داد. در پایان معاملات این روز شاخص‌های اس.اند.پی500 و میانگین صنعتی داوجونز با 5/0درصد رشد و شاخص ترکیبی نزدک با 7/0درصد رشد بسته شدند.

سه‌شنبه: افزایش قیمت نفت و ضعیف‌تر شدن ارزش واحد پول محلی به بهبود بازارهای سهام در آسیا کمک کرد که در این میان شاخص نیکی ژاپن بهترین عملکرد را به خود اختصاص داد. این شاخص به دلیل افت ارزش ین در بازار ارز 2/1درصد افزایش یافت. شاخص اس.اند.پی استرالیا نیز 2/0درصد رشد داشت، اما شاخص هانگ سنگ برای کشور هنگ کنگ در روز سه‌شنبه با 3/0درصد افت مواجه شد. لازم به ذکر است، بازارهای سهام ژاپن و هنگ کنگ روز دوشنبه تعطیل بودند. بازارهای سهام اروپا در روز سه‌شنبه با اندکی کاهش به کار خود پایان دادند. اما سهام شرکت لاکچری مانع افت بیش از حد این بازارها شد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، میانگین تولید روزانه نفت خام در ماه سپتامبر توسط سازمان اوپک 64/33 میلیون بشکه بود که نوعی رکورد برای این سازمان به حساب می‌آید. پس از اعلام خبر فوق ارزش نفت با افت شدیدی همراه شد و به تبع آن قیمت سهام شرکت‌های بخش انرژی در بازارهای اروپا نیز کاهش یافتند. در پایان جلسه معاملاتی این روز شاخص یورو استاکس600 با 5/0درصد افت با اشاره به دلایل یادشده به سطح 17/340 واحد کاهش پیدا کرد. از دیگر شاخص‌های مهم بازارهای سهام اروپا می‌توان به بازار سهام انگلستان نیز اشاره کرد که با 4/0درصد افت به سطح 88/7,129 واحد در روز سه‌شنبه تنزل یافت. سهام در ایالات متحده در دومین روز هفته با افت شدیدی مواجه شد، به طوری که بزرگترین افت خود را از اوایل ماه سپتامبر تجربه کرد. بازارهای سهام در امریکا به دلیل کاهش ارزش نفت خام، تقویت دلار این کشور در مقابل سایر ارزهای معتبر جهان و همچنین افت یازده درصدی ارزش سهام شرکت آلوکا با افت چشم‌گیری مواجه شدند. به طوری که در پایان معاملات روز سه‌شنبه شاخص اس.اند.پی500 با 2/1درصد کاهش به سطح 73/2,136 واحد رسید. شاخص صنعتی داوجونز با کاهش بیش از یک درصدی به سطح 66/18,128 واحدی دست یافت و شاخص ترکیبی نزدک با 5/1درصد کاهش در سطح 79/5,246 واحد بسته شد.

چهارشنبه: بازارهای سهام آسیا در روز چهارشنبه افت کردند. بازار سهام در تایلند به دلیل شدت نگرانی‌ها در خصوص سلامت جسمی پادشاه این کشور، به صورت نزولی بسته شد و سایر بازارهای سهام در آسیا ناشی از احتمال افزایش نرخ بهره توسط مقامات فدرال رزرو که باعث خروج نقدینگی از این بازارها خواهد شد، در این روز با افت مواجه شدند. به طوری که در پایان جلسه معاملاتی این روز شاخص نیکی 5/0درصد کاهش یافت و به سطح 16,840 واحد رسید. شاخص اس.اند.پی استرالیا نیز با 1/0درصد کاهش به سطح 62/5,474 واحد تنزل یافت. به دنبال عرضه یکجا در معاملات نفت خام و کاهش ارزش آن، بخش انرژی در بازار سهام اروپا سقوط کرد و منجر به افت شاخص‌های مالی قاره سبز شد. قیمت نفت خام در روز چهارشنبه با وجود افت و خیزهای زیاد در طی جلسه معاملات در نهایت به دلیل تردید فعالان این بازار از تمایل روسیه به کاهش تولید و همچنین اعلام آمار مربوط به افزایش تولید ماه سپتامبر از سوی آژانس بین‌المللی انرژی، با یک درصد کاهش به کار خود پایان داد و سقوط بازارهای سهام را منجر شد. به طوری که شاخص یورو استاکس600 در اروپا با 5/0درصد کاهش به سطح 56/338 واحد دست یافت. شاخص فوتسی100 بریتانیا نیز با 7/0درصد کاهش به سطح 7,024 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات متحده در روز چهارشنبه به واسطه انتشار صورت‌جلسه فدرال رزرو رشد کردند. با سخنرانی خانم جانت یلن رییس فدرال رزرو در بانک فدرال ایالت بوستون و اعلام آخرین سیاست این بانک در خصوص افزایش نرخ بهره تا آخر سال 2016، تقاضا برای سهام در امریکا با افزایش روبرو شد، به طوری که در طی جلسه معاملاتی این روز شاخص‌ها با قیمت‌های منفی معامله می‌شدند، اما با انتشار خبر فوق شاخص اس.اند.پی500 این کشور 1/0درصد رشد کرد و در نهایت به سطح 2,139 واحد رسید. شاخص میانگین صنعتی داوجونز نیز با 1/0درصد رشد به سطح 18,144 واحد دست یافت. شاخص ترکیبی نزدک برخلاف دو شاخص قبلی به دلیل عرضه یکجا در سهام شرکت بیوتکنولوژی با 2/0درصد افت به 5,239 واحد تنزل پیدا کرد.

پنجشنبه: با فوت پادشاه کشور تایلند طولانی‌ترین پادشاهی جهان، ارزش پول این کشور 2درصد در مقابل دلار افت کرد و بازار سهام کشور مزبور نیز در طی این هفته 10درصد کاهش یافت. سایر بازارهای سهام در آسیا از جمله شاخص نیکی ژاپن متأثر از این کاهش با افت مواجه شدند. دلیل دیگر افت بازار سهام ژاپن تغییر جهت ارزش ین در مقابل دلار امریکا می‌باشد. ین پس از چند روز به واسطه اعلام آمار ناامیدکننده داده‌های اقتصادی کشور چین افزایش یافت و منجر به افت ارزش سهام شرکت‌هایی گردید که محصولات خود را صادر می‌کنند. همین امر شاخص نیکی را 4/0درصد کوچکتر کرد. از سایر شاخص‌های مهم در آسیا، شاخص اس.اند.پی استرالیا می‌باشد که 7/0درصدکاهش یافت، شاخص کاسپی کره 9/0 درصد و هانگ سنگ 6/1درصد کاهش یافتند. شاخص‌های سهام اروپا در روز پنجشنبه کم‌حجم داد و ستد شدند و با اندکی کاهش به کار خود پایان دادند. با اعلام آمار ناامیدکننده در روز گذشته از داده‌های اقتصادی کشور چین که پس از امریکا بزرگترین اقتصاد جهان به شمار می‌رود، بازارهای سهام منطقه یورو با عرض یکجا مواجه شدند و باعث افت شاخص‌های این منطقه شدند. به طوری که شاخص یورو استاکس600 با 9/0درصد کاهش در سطح 335 واحد به کار خود پایان داد که از سوم ماه آگوست به این سطح نرسیده بود. شاخص‌های کک فرانسه و دکس30 آلمان نیز از جمله بازارهایی بودند که بیشتر از یک درصد کاهش یافتند. به دلیل عصبانیت سرمایه‌گذاران از اقدامات رییس فدرال رزرو در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره و همچنین اعلام آمارهای ناامیدکننده از اقتصاد چین، بازارهای سهام ایالات متحده امریکا در روز پنجشنبه افت کردند. در امریکا نیز همانند بازارهای سهام اروپا حجم کم معاملات سبب نوسان اندک در شاخص‌های این کشور شد. به طوری که در پایان جلسه معاملاتی شاخص اس.اند.پی500 با افت 3/0درصدی مواجه شد و در سطح 55/2,132 واحد به کار خود پایان داد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز نیز 3/0درصد کاهش یافت و در ارتفاع 18,099 واحد بسته شد. شاخص ترکیبی نزدک با کاهش 69/25 واحدی به 33/5,213 واحد رسید.

جمعه: بازار سهام کشور تایلند پس از افت چند روز اخیر به دلیل نگرانی‌ها در خصوص سلامت پادشاه این کشور، روز جمعه با افزایش غیر قابل ملاحظه‌ای مواجه شد. با فوت پادشاه تایلند در روز پنجشنبه بازار سهام تایلند در آخرین روز هفته پنج درصد رشد کرد. سایر بازارهای آسیایی نیز با رشد اندکی هفته را به پایان رساندند. به طوری که بازار سهام سنگاپور با وجود کاهش تولید ناخالص داخلی این کشور با رشد 35/0درصدی همراه بود. تولید ناخاص داخلی کشور مذکور به طور غیر منتظره‌ای 1/4درصد در سه‌ماهه سوم سال نسبت به سه‌ماهه قبلی کاهش یافت. بازارهای سهام سایر مناطق آسیا از جمله شاخص نیکی ژاپن 49/0درصد و کاسپی کره نیز 5/0درصد افزایش یافتند. بازارهای سهام در منطقه یورو با رشد، هفته را به پایان رساندند. به دلیل روند صعودی قیمت سهام در بخش بانکی و همچنین قیمت سهام شرکت‌های معدنی، شاخص‌های اروپا افزایش یافتند. افزایش در قیمت سهام شرکت‌های معدنی متأثر از رشد تورم کشور چین بوده است که باعث شد ارزش سهام معادن در این بازارها با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شود. آمار اقتصادی منتشر شده توسط کشور چین نشان داد، هم شاخص تورم مصرف‌کننده و هم شاخص تورم تولیدکننده فراتر از انتظارات به وقوع پیوسته و به همین دلیل موجب رشد بخش‌های معدنی در اروپا شد. به طوری که شاخص یورو استاکس600 نیز به واسطه آن با 3/1درصد صعود به ارتفاع 95/339 واحد رسید. بازارهای سهام امریکا پس از کاهش نسبتاً زیاد در چند روز گذشته، بالاخره در آخرین روز هفته روند نزولی را شکستند و اندکی سود عاید سهام‌داران کردند. بهبود در بخش سهام مالی از جمله افزایش ارزش 85/1درصدی سهام گروه گلدمن ساکس به واسطه سخنرانی جانت یلن باعث شد، تا بازارهای امریکا آخرین روز هفته را هر چند اندک اما با رشد به پایان برسانند. در پایان جلسه معاملاتی این روز شاخص اس.اند.پی500 با 02/0درصد رشد به سطح 2,133 واحد دست یافت. شاخص میانگین صنعتی داوجونز با 2/0درصد افزایش به 38/18,138 واحد رسید و شاخص ترکیبی نزدک نیز با 02/0درصد رشد به ارتفاع 16/5,214 واحد صعود کرد.



45-4



45-3





دوشنبه: طلا پس از شش جلسه متوالی کاهش که بزرگترین کاهش در طی سه سال اخیر به شمار می‌رود، در روز دوشنبه روند نزولی خود را شکست و با اندکی رشد به کار خود پایان داد. هفته گذشته طلا در شرایطی غیر منتظره پنج درصد افت کرد، اما در معاملات روز دوشنبه با روی آوردن سرمایه‌گذاران به دارایی‌های کم‌ریسک تقاضا برای این فلز گرانبها نیز افزایش یافت. به طوری که قرارداد آتی طلا به سررسید ماه دسامبر در بورس کالای نیویورک با 5/8 دلار یا به عبارتی 7/0درصد رشد به سطح 4/1,264 دلار در هر اونس رسید.

سه‌شنبه: ارزش پوند در روز سه‌شنبه به شدت در برابر دلار امریکا سقوط کرد. نگرانی‌های زیاد از عواقب برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه یورو) منجر گردید، پوند انگلیس به پایین‌ترین سطح خود در چند دهه اخیر برسد و دلار نیز در برابر ارزهای دیگر به ارزش خود بیافزاید. علل یاد شده سبب افت ارزش گرانبهاترین فلز در بازار کالا شد. به طوری که قیمت نقدی طلا در بازار فلزات 5/0درصد کاهش یافت و به قیمت 8/1,252 دلار در هر اونس معامله شد.

چهارشنبه: قیمت طلا پس از انتشار سخنرانی جانت یلن رییس بانک مرکزی امریکا، با کاهش مواجه شد. فشارِ بهبود در ارزش دلار در چند روز اخیر به‌ویژه در روز چهارشنبه در دقایق پایانی معاملات که سخنرانی خانم یلن منتشر گردید، موجب افت ارزش طلا شد. با توجه به صورت‌جلسه منتشره، چند تن از اعضای صاحب رأی در کمیته سیاست‌گذاری فدرال رزرو اظهار داشتند، افزایش نرخ بهره در این روزها امری ضروری است. اما کمیته سیاست‌گذاری تصمیم گرفت، تا ایجاد شواهد بیشتر برای ادامه پیشرفت در جهت اشتغال کامل و رشد سریع تورم صبر کند. علل ذکر شده فوق بهبود دلار را در بازار ارز سبب گردید و منجر به کاهش اندکی در ارزش طلا شد. به طوری که ارزش قرارداد آتی طلا با سررسید ماه دسامبر 2/0درصد افت کرد و با قیمت 1,257 دلار در هر اونس داد و ستد شد.

پنجشنبه: پس از انتشار صورت‌جلسه نشست فدرال رزرو، دلار بعد از چند روز رشد در بازار ارز روند صعودی خود را شکست و در مقابل سایر ارزهای معتبر تضعیف شد. بنابراین دارایی‌هایی که بر پایه دلار داد و ستد می‌شوند با افزایش قیمت مواجه شدند. شاخص دلار، معیاری که دلار را با شش ارز معتبر جهان مقایسه می‌کند، 4/0درصد کاهش یافت. به واسطه همین امر معاملات قرارداد آتی طلا به سررسید ماه دسامبر 3/0درصد یا 8/3 دلار در هر اونس به ارزش خود افزود و به قیمت 6/1,257 دلار داد و ستد گردید، اما ارزش نقره برخلاف طلا با افت مواجه شد و هر اونس نقره 3/0درصد یا 7/4 سنت کاهش یافت و به قیمت 46/17 دلار معامله شد.

جمعه: طلا همچنان تحت تأثیر قدرت‌نمایی دلار در بازار ارز سقوط می‌کند. در روز جمعه به واسطه افزایش ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر جهان، طلا بار دیگر با افت مواجه شد. این فلز زرد با افزایش 3/0درصدی در مجموع یک هفته توانست مقدار اندکی از زیان پنج درصدی هفته گذشته که بزرگترین کاهش هفتگی در طی سه سال اخیر به شمار می‌رود را جبران کند، اما در طی معاملات امروز قیمت قرارداد آتی طلا به سررسید ماه دسامبر با 2/0درصد افت به 5/1,255 دلار در هر اونس رسید.

45-7





45-8



دوشنبه: خالد فلاح وزیر انرژی عربستان سعودی در روز دوشنبه اظهار داشت، افزایش 20درصدی قیمت نفت خام و رسیدن آن به 60 دلار در هر بشکه غیر قابل تصور نیست، مشروط بر این که سازمان کشورهای تولیدکننده نفت و دیگر تولیدکنندگان عمده این کالای استراتژیک برنامه توقف تولید مازاد بر تقاضا را برای یک دوره طولانی‌مدت اجرا کنند. با تلاش کشورهای صادرکننده نفت برای کاهش تولید به ویژه کشور عربستان که با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در حاشیه نشست استانبول به توافق رسیدند، قمیت نفت به قدری افزایش یافت که از جولای سال 2015 بی‌سابقه بود. به طوری که در اولین روز هفته قیمت نفت اینترمدیت امریکا که در بورس نیویورک داد و ستد می‌شود 1/3درصد افزایش یافت و هر بشکه به ارزش 35/51 دلار مورد معامله قرار گرفت. قیمت نفت خام برنت نیز با 3/2درصد رشد، بشکه‌ای 14/53 دلار در بورس لندن خرید و فروش شد.

سه‌شنبه: قیمت نفت به دلیل انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از رکورد بالای تولید نفت توسط کشورهای صادرکننده در ماه سپتامبر، در روز سه‌شنبه با افت مواجه شد. ارزش نفت پس از حمایت روسیه از کاهش تولیدات و صادرات این محصول در حاشیه نشست استانبول افزایش یافت، اما با انتشار گزارش اشاره شده در بالا از سوی آژانس، که نشان‌دهنده تولید روزانه 64/33 میلیون بشکه نفت توسط اوپک می‌باشد، قیمت نفت کاهش یافت. در پایان معاملات این روز قرارداد نفت خام پایه اینترمدیت امریکا به سررسید ماه نوامبر با 1/1درصد افت به 79/50 دلار در هر بشکه رسید و نفت خام برنت نیز که در بورس لندن داد و ستد می‌شود، با 4/1درصد افت به ارزش 41/52 دلار در هر بشکه رسید.

چهارشنبه: معاملات نفت به دلیل عدم قطعیتِ تمایل روسیه به همکاری با اعضای اوپک و تردید این کشور در مشارکت در طرح کاهش تولید نفت سبب گردید، تولید ماهانه نفت توسط اعضای این سازمان افزایش پیدا کند و به تبع آن قیمت نفت نیز با افت مواجه شد. اظهارات رییس جمهور روسیه، همکاری با اعضای اوپک را نوید می‌دهد، اما “روسنفت” شرکتی که بیش از چهل درصد نفت روسیه و بیش ازپنج درصد نفت جهان را تولید و عرضه می‌کند، اظهاراتی متفاوت با ولادیمیر پوتین بیان کرد و همین عامل باعث تردید در معاملات فعالان بازار نفت گردید. به همین علت در پایان معاملات روز چهارشنبه قیمت قرارداد آتی هر بشکه نفت خام اینترمدیت امریکا با سررسید ماه نوامبر 2/1درصد افت کرد و 18/50 دلار معامله شد. قرارداد آتی نفت خام برنت نیز که در بورس لندن داد و ستد می‌شود، با 1/1درصد افت به ارزش 81/51 دلار در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

پنجشنبه: اعلام آمار مربوط به ذخایر نفت خام دولت امریکا نشان داد، پس از مدت‌ها کسری بالاخره موجودی نفت خام این کشور افزایش یافته است. کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند، موجودی نفت خام هفتگی امریکا 4/0 میلیون بشکه خواهد بود، اما آمار واقعی که روز پنجشنبه منتشر گردید، حاکی از افزایش 9/4 میلیون بشکه‌ای این کالا است. عامل فوق منجر به افزایش تقاضا برای طلای سیاه شد و ارزش آن را با رشد همراه کرد. به طوری که در پایان معاملات این روز قرارداد آتی نفت خام پایه اینترمدیت غرب امریکا 5/0درصد در هر بشکه افزایش یافت و به ارزش 44/50 دلار داد و ستد گردید. قرارداد آتی نفت برنت نیز که در بورس لندن معامله می‌شود، با 4/0درصد افزایش به ارزش 52 دلار در هر بشکه خرید و فروش شد.

جمعه: قیمت نفت در آخرین روز هفته با اندکی کاهش به کار خود پایان داد، اما در مجموعِ یک هفته به طور چشم‌گیری افزایش یافت. کاهش تولید نفت خام امریکا و همچنین نشست کشورهای صادرکننده نفت در استانبول باعث روند صعودی در معاملات طلای سیاه شده است. به طوری که با افزایش در روز دوشنبه به سطحی رسید که در طی یک سال اخیر بی‌سابقه بود، اما با افت در روز جمعه به نقطه قبلی خود بازگشت. در پایان جلسه معاملاتی قیمت قرارداد آتی نفت اینترمدیت غرب امریکا که در بورس نیویورک داد و ستد می‌شود، با افت اندکِ 24/0درصدی به 35/50 دلار در هر بشکه تنزل یافت. نفت برنت نیز که در بورس لندن معامله می‌شود، با همان مقدار افت به 95/51 دلار در بشکه رسید.

45-9




دانلود نسخۀ PDF