امروز : پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۶ مهر تا ۲ آبان ۱۳۹۵ – شماره ۴۶


کاهش ارزش دلار پس از چند ماه در اوج بودن و همچنین افزایش ارزش پوند پس از بیشترین افت خود در طی سه دهه اخیر، از جمله خبرهای مهم این هفته بود که موجب رشد ارزش طلا پس از دو هفته افت شد. در اواسط هفته اعلام کاهش غیرمنتظره موجودی ذخایر نفت خام امریکا و گزارش‌های عملکرد فصلی شرکت‌های بزرگ و اعلام مطابق با انتظاراتِ شاخص تولید ناخالص داخلی کشور چین، موجب دگرگونی در بازارهای سهام شد.

دوشنبه: در کشور ژاپن شهردار جدید انتخاب شده برای شهر توکیو به دلیل مضرات تولید برق هسته‌ای، مخالف با استفاده از این تکنولوژی برای تولید برق می‌باشد. به همین دلیل سهام شرکت‌های حاضر در بخش تولید سرویس‌های جانبیِ برق به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافتند و موجب کاهش قابل توجه در بازار سهام این کشور در اوایل جلسه معاملاتی شدند. اما از سوی دیگر رییس بانک مرکزی ژاپن در روز دوشنبه اظهار داشت، در صورت لزوم، این بانک برای حفظ روند تورم، سیاست خود را تغییر خواهد داد. با اعلام این خبر بازار سهام ژاپن روند نزولی خود را شکست و در پایان با 0/3درصد مثبت به معاملات خود پایان داد و موجب شد، سایر بازارهای آسیایی نیز به تبعیت از آن با رشد مواجه شوند. شاخص‌های سهام اروپا در روز دوشنبه با افت مواجه شدند. یکی از علل افت بازارهای منطقه یورو، کاهش قیمت نفت خام بود که باعث تزلزل در صنعت انرژی شد. به طوری که در پایان جلسه معاملاتی شاخص یورو استاکس600 با 0/7درصد کاهش به سطح 337/42 واحد رسید. سرمایه‌گذاران در حالی وارد هفته معاملاتی جدید شدند که به خاطر در اوج بودن دلار طی هفت ماه گذشته، منتظر شنیدن سیاست‌های پولی آتی بانک مرکزی اروپا در قبال شرایط فوق بودند، اما اقدامی از سوی بانک در این راستا  صورت نگرفت و باعث تأمل فعالان بازار در معاملات شد و بازارهای سهام با کاهش در این روز به کار خود پایان دادند. بازارهای سهام ایالات متحده در اولین روز هفته افت کردند. سرمایه‌گذاران به دلیل خطر افزایش تورم و همچنین کاهش قیمت نفت، موضع تدافعی در انجام معاملات خود اتخاذ کردند که این موضوع، موجب افت قیمت سهام و کاهش حجم معاملات در این روز شد. در پایان جلسه معاملاتی شاخص اس.اند.پی500 به دلیل افت ارزش بخش انرژی و افت قیمت شرکت‌هایی که کالاهای غیرضروری تولید می‌کنند، 0/3درصد کاهش یافت و به سطح 2,126/5واحد رسید که کمترین میزان آن از اوایل جولای می‌باشد. این در حالی است که بخش یوتیلیتی نسبت به روند نزولی بازار مقاومت نشان داد و مانع افت بیشتر بازار شد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز به دلیل افت ارزش شرکت‌های مک‌دونالد و نایک با 0/3درصد کاهش به سطح 18,086 واحد رسید و شاخص ترکیبی نزدک نیز همانند دو شاخص قبلی با 0/3درصد افت در سطح 5,199/8 واحد به کار خود پایان داد.

سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیا در روز سه‌شنبه زشد خوبی را تجربه کردند. با توجه به اعلام آمار امیدوارکننده از داده‌های اقتصادی کشور چین در این روز که به صورت کاملاً دقیق مطابق با پیش‌بینی‌های اقتصاددانان به وقوع پیوست، شاخص‌های سهام در آسیا رشد یافتند. از جمله مهم‌ترین داده‌های اقتصادی می‌توان به تولید ناخالص داخلی این کشور اشاره کرد که حاکی از بزرگتر شدن 6/7درصدی اقتصاد این کشور می‌باشد و همین امر فعالان بازارهای مالی را متأثر کرد، چراکه آن‌ها انتظار رکود برای این کشور را پیش‌بینی کرده بودند. در نتیجه، با توجه به علل ذکر شده، در پایان معاملات، شاخص سهام نیکی 0/35درصد با رشد همراه شد. بازارهای سهام اروپا از طریق افزایش قیمت شرکت‌های مربوط به کالاها، در روز سه‌شنبه رشد کردند. افزایش قیمت فلزات صنعتی و نفت خام در بازار کالا باعث افزایش ارزش شرکت‌هایی شد که در این زمینه فعالیت می‌کنند. فلز مس با توجه به کاهش دلار پس از هفت ماه در اوج بودن، رشد خوبی را تجربه کرد. فلزات دیگر از جمله طلا نیز به دلیل تضعیف دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر، افزایش یافتند و باعث افزایش ارزش شرکت‌های مربوط، همانند شرکت‌های معدنی شدند. شاخص یورو استاکس600 متأثر از رشد ارزش این شرکت‌ها بیش از یک درصد در این روز افزایش یافت. شاخص‌های سهام ایالات متحده در روز سه‌شنبه با اندکی افزایش به کار خود پایان دادند. گزارش‌های فصلی فراتر از انتظار سرمایه‌گذاران برخی شرکت‌ها از جمله شرکت گلدمن ساکس، یونایتد هیلت و نت فلیکس باعث برگشت بازار از روند نزولی شد. در همین حال، آمارهای اقتصادی دولت امریکا که مطابق با انتظارات ظاهر شد، از دیگر علل رشد بازارهای سهام این کشور بود. به همین دلیل در پایان جلسه معاملاتی این روز شاخص اس.اند.پی500، 0/6درصد افزایش یافت و به ارتفاع 2,139 واحد صعود کرد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز 0/4درصد افزایش یافت و در سطح 18,162 به کار خود پایان داد. شاخص ترکیبی نزدک نیز با 0/9درصد افزایش به ارتفاع 5,244 واحدی دست یافت.

چهارشنبه: شاخص‌های سهام در بازارهای آسیا در روز چهارشنبه به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافتند. در پی اعلام داده‌های اقتصادی کشور چین که دقیقاً مطابق با پیش‌بینی‌های اقتصاددان به وقوع پیوسته، بازارهای سهام در این منطقه با رشد همراه شدند. با توجه به پیش‌بینی‌های انجام گرفته و منتشر شده از منابع رسمی امریکا، رشد اقتصادی کشور چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، 6/7درصد از سه‌ماهه سوم سال قبل تا سه‌ماهه سوم امسال بزرگتر (مقیاس یک ساله) و همچنین شاخص خرده فروشی این کشور 10/7درصد بزرگتر شده است. آمار امیدوارکننده از دومین اقتصاد جهان علاوه بر اینکه موجب بهبود بازار سهام این کشور گردید، باعث رشد تمام بازارهای سهام در منطقه آسیا نیز شد. به طوری که در پایان معاملات، شاخص نیکی ژاپن 0/2درصد رشد کرد و به سطح 16,999 واحد رسید. بازارهای سهام اروپا پس از یک جلسه معاملاتی متلاطم در روز چهارشنبه به دلیل افزایش قیمت نفت که منجر به بهبود بخش انرژی در این بازارها گردید، در رنج‌های مثبت معامله شدند و در نهایت با اندک کسب سودی که عاید سهام‌داران کردند، به کار خود پایان دادند. به عنوان مثال شاخص یورو استاکس600 که مهم‌ترین معیار سنجش بازارهای منطقه یورو به شمار می‌رود، 0/3درصد افزایش یافت و به ارتفاع 343/6واحد صعود کرد. شاخص سهام انگلستان برخلاف منطقه یورو در اوایل جلسه معاملاتی در قیمت‌های منفی معامله شد، اما به واسطه افزایش قابل توجه در قیمت نفت، در نهایت با 0/3درصد رشد به سطح 7,021/9 واحد دست یافت. بازارهای سهام در ایالات متحده در روز چهارشنبه، با توجه به رشد اکثر بخش‌ها به‌ویژه بخش انرژی، افزایش یافتند. رشد دو درصدی قیمت نفت خام جهانی نه تنها بازار سهام در امریکا بلکه تمام بازارهای سهام در جهان را تحت تأثیر خود قرار داد و موجب رشد در شاخص‌های سهام شد. شایان ذکر است، علاوه بر تأثیر افزایش ارزش قابل ملاحظه در قیمت نفت خام، مطالب منتشر شده در کتاب بژِ فدرال رزرو نیز که نشان‌دهنده استحکام نسبتاً معقول اقتصاد کشور امریکا بود، موجب بهبود این بازارها شد. در پایان معاملات این روز شاخص سهام اس.اند.پی500 با 0/2درصد رشد به سطح 2,144 واحد دست یافت. شاخص میانگین صنعتی داوجونز نیز 0/2درصد افزایش یافت و به سطح 18,203 واحد رسید و شاخص ترکیبی نزدک نیز ناشی از رشد بخش انرژی با افزایش اندک 0/05درصدی به کار خود در سطح 5,246 واحد پایان داد.

پنجشنبه: بازارهای سهام آسیایی به طور قابل توجهی در روز پنجشنبه با رشد مواجه شدند. با توجه به رشد غیرمنتظره قیمت نفت خام در معاملات شب گذشته این کالای استراتژیک و همچنین پیروزی هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در سومین و آخرین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، بازارهای سهام در آسیا رشد خوبی را تجربه کردند. علل یاد شده، شاخص‌های سهام را به میزانی افزایش داد که رسیدن مهم‌ترین آن‌ها یعنی شاخص نیکی ژاپن به این سطح در شش ماه گذشته بی‌سابقه بود. این شاخص با 1/4درصد افزایش به ارتفاع 17,235/5واحد صعود کرد. بازارهای سهام اروپا در روز پنجشنبه افت روز قبل را جبران کردند. پس از اظهارات ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در خصوص اتخاذ تصمیم کلیدی در جلسه بعدی که در ماه دسامبر برگزار خواهد شد، بازارهای اروپایی با افزایش تقاضا مواجه شدند. به طوری که در پایان جلسه معاملاتی شاخص یورو استاکس600 با 0/2درصد کاهش به سطح 344/29واحد دست یافت. در انگلستان نیز به دلیل اعلام آمار ناامیدکننده از شاخص خرده‌فروشی داخلی و آخرین بیانیه سیاست بانک مرکزی اروپا، بازار سهام این کشور نوسان زیادی نداشت و شاخص فوتسی100 با کمتر از 0/1درصد رشد به کار خود پایان داد. در کشور امریکا به دلیل اعلام درآمد عملکرد شرکت‌ها، اکثر آن‌ها به مدت دو روز بسته بودند. اما پیش‌بینی درآمد ناامیدکننده از شرکت بزرگی همانند آی.بی نسبت به خوش‌بینی در خصوص درآمد شرکت‌های اکسپرس و دویچه لوفتانزا توسط معامله‌گران مهم‌تر ارزیابی گردید و تأثیر منفی آن موجب افت ارزش سهام در همه بخش‌ها شد. با انتشار سخنرانی ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا که گویای عدم تغییر در سیاست‌های پولی این بانک بود، واحد پولی یورو در بازار ارز در مقابل سایر ارزهای معتبر کاهش یافت و با توجه به اظهارات وی سرمایه‌گذاران برای شنیدن خبر افزایش یا عدم تغییر در نرخ بهره باید تا آخر دسامبر منتظر بمانند. در پایان روز پنجشنبه با آگاهی سرمایه‌گذاران از اخبار یاد شده، هر سه شاخص با اهمیت بازار سهام ایالات متحده با افت مواجه شدند.

جمعه: بازارهای سهام آسیا در روز جمعه به دلیل قوی‌تر شدن دوباره دلار در برابر ارزهای معتبر دیگر کاهش یافتند. بازار سهام ژاپن در اوایل جلسه معاملاتی رشد کرده بود که به دلیل افزایش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر و زلزله 6/6 ریشتری رخ داده در غرب این کشور، در نهایت با افت به کار خود پایان داد. شاخص نیکی که 0/6درصد در طی جلسه این روز رشد کرده بود، با اعلام خبر زلزله رخ داده در پایان رو معاملاتی 0/3درصد نیز با افت همراه شد. شاخص کاسپی کره نیز با 0/4درصد کاهش در روز جمعه به کار خود در این هفته پایان داد. بازارهای سهام اروپا در روز جمعه با نوسان اندکی به کار خود پایان دادند. سرمایه‌گذاران در پیش‌بینی‌های خود برای درآمد شرکت‌های بزرگ تغییر سیاست‌های پولی از سوی بانک مرکزی اروپا را لحاظ کرده بودند که مسلماً نتایج حاصله از آن بر تصمیم‌گیری آن‌ها در خصوص خرید و فروش نیز مؤثر بوده است، اما با توجه به اظهارات رییس بانک مرکزی اروپا، فعالان بازار آگاه شدند که این بانک قصد تغییر سیاست‌های پولی خود را حداقل تا آخر ماه دسامبر نخواهند داشت. این امر افت ارزش واحد پولی یورو و همچنین افت قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سهام اروپا را در پی داشت. به طوری که شاخص یورو استاکس600 با کاهش ناچیز نزدیک به صفر درصد به سطح 344/29واحد رسید. بازار سهام آمریکا در آخرین روز کاری هفته، روز متفاوتی را سپری کرد؛ به طوری که شاخص داوجونز کاهش یافت، شاخص اس.اند.پی500 ثابت ماند و شاخص نزدک با افزایش قابل ملاحظه‌ای همراه شد. اما برخلاف هفته گذشته هر سه شاخص، به‌ویژه نزدک در این هفته سود مناسبی عاید سهام‌داران کردند. اعلام درآمدهای شرکت‌های بزرگ در روزهای معاملاتی اخیر باعث ایجاد چنین شرایطی شد. به عنوان مثال کاهش درآمد شرکت‌های تراولرز کاس و ورژن کامیونیکیشن باعث افت شاخص داوجونز شد، اما اعلام عملکرد قوی شرکت مایکروسافت مانع افت بیش از حد داوجونز و باعث عدم نوسان در اس.اند.پی500 شد. با اعلام عملکرد قوی شرکت‌های نت‌فلیکس، گلدمن ساکس، خطوط هوایی امریکا و اکسپرس نیز شاخص نزدک با افزایش قابل ملاحظه‌ای همراه شد.



46-4



46-3





دوشنبه: قیمت طلا در روز دو‌شنبه با رشد همراه بود. تضعیف ارزش دلار پس از چند ماه قدرت‌نمایی و افزایش ارزش پوند پس از بیشترین کاهش خود در طی سه دهه اخیر باعث شد، این فلز گرانبها در طی دو هفته اخیر به روند نزولی پایان دهد و بیشترین افزایش خود را در مدت یاد شده به ثبت برساند. کاهش غیر منتظره ارزش پوند استرلینگ پس از برگزیت در مقابل ارزهای معتبر به‌ویژه دلار امریکا و همچنین افزایش ارزش دلار به واسطه احتمال افزایش نرخ بهره از سوی مقامات فدرال رزرو تا اواخر سال 2016 باعث قدرت‌نمایی این ارز و تضعیف ارزش طلا در چند ماه اخیر شده بود. اما با افت دلار در این روز، طلا نیز جهت حرکت خود را تغییر داد. به طوری که معاملات نقدی طلا نزدیک به 0/4درصد افزایش یافت و به 1,255/85دلار در هر اونس رسید.

سه‌شنبه: قیمت طلا در روز سه‌شنبه به میزانی افزایش یافت که بیشترین افزایش آن در طی نزدیک به دو هفته اخیر بود. این افزایش به دلیل افزایش قدرت پوند انگلیس در برابر دلار امریکا بود که چند ماهی در اوج ارزش خود معامله می‌شد. نشانه‌هایی از رشد تورم که تمایل به حمایت از قیمت طلا دارد، باعث ایجاد معاملات با روند صعودی در قیمت سایر فلزات نیز شد. آمارهای اقتصادی ایالات متحده نشان داد، شاخص قیمت مصرف‌کننده در راستای پیش‌بینی صورت گرفته توسط اقتصاددانان در نظرسنجی مارکت واچ، 0/3درصد با رشد مواجه گردید که به همراه افت ارزش دلار موجب افزایش قیمت طلا در معاملات این روز شد. به طوری که در پایان جلسه معاملاتی این روز قرارداد آتی طلا به سررسید ماه دسامبر با 0/5درصد افزایش به 1,262/9دلار در هر اونس رسید.

چهارشنبه: طلا برای سومین جلسه معاملاتی در این هفته با رشد همراه شد و از بالاترین رشد خود در طی دو هفته اخیر عبور کرد. از اوایل هفته مزبور با تضعیف ارزش دلار پس از چند ماه قدرت‌نمایی در برابر دیگر ارزها و بازگشت ارزش پوند در برابر دلار پس از افت به کمترین حد خود در حاشیه اتفاقات برگزیت، دارایی‌هایی که بر حسب دلار داد و ستد می‌شوند، در حال افزودن به ارزش خود می‌باشند. شرایط اقتصادی کشور امریکا که در کتاب بژ عنوان شده است، حاکی از رشد متوسط بخش‌هایی از اقتصاد این کشور می‌باشد. اما علی‌رغم وجود عواملی که می‌بایست موجب بهبود ارزش دلار در بازارهای جهانی می‌شد، دلار مجدداً با افت همراه شد و این عامل، فرصتی برای رشد دارایی‌های دلاری از جمله طلا ایجاد کرد؛ به طوری که در پایان این روز قرارداد آتی طلا به سررسید ماه دسامبر با 0/6درصد افزایش به ارزش 1,269/9دلار در هر اونس معامله شد.

پنجشنبه: طلا پس از سه جلسه متوالی رشد، در این روز با افت مواجه شد. به دلیل افزایش دوباره ارزش دلار در مقابل پوند انگلیس در شبی که بانک مرکزی اروپا تصمیم به عدم تغییر در سیاست‌های پولی خود گرفت، طلا روند صعودی خود را شکست و با افت همراه شد. به طوری که در پایان معاملات، ارزش قرارداد آتی هر اونس طلا به سررسید ماه دسامبر 0/2درصد افت کرد و به نرخ 1,267/5دلار مبادله شد.

جمعه: عدم قطعیت در نتیجه انتخابات ایالات متحده امریکا و همچنین به تأخیر انداختن افزایش نرخ بهره از سوی مقامات بانک فدرال رزرو این کشور، نقدینگی را به سمت سرمایه‌گذاری در فلز زرد سوق داد و علی‌رغم افزایش ارزش دلار در بازار ارز، طلا نیز در بازار کالا با افزایش تقاضا مواجه گردید و برای چهارمین روز در این هفته با رشد همراه شد. در پایان معاملات روز جمعه قیمت قرارداد آتی طلا با 0/06درصد رشد به نرخ 1,267/7دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. واحد پولی دلار پس از اینکه هفت ماه در بازار ارز قدرت‌نمایی کرد، از اوایل هفته مزبور در برابر سایر ارزها تضعیف شد و روند صعودی خود را شکست و سه روز متوالی با افت همراه شد، اما پس از اعلام آمارهای نسبتاً امیدوارکننده از داده‌های اقتصادی کشور امریکا و نیز عدم تغییر سیاست‌های پولی از سوی بانک مرکزی اروپا، دلار در مقابل ارزهایی همچون یورو و پوند قدرت‌مندتر ظاهر شد و دوباره روند صعودی خود را در پیش گرفت.

46-7





46-10



دوشنبه: قیمت نفت به دلیل افزایش تعداد سکوهای حفاری در ایالات متحده که به صورت فعال در زمینه استخراج نفت فعالیت خواهند کرد و همچنین افزایش میزان تولید این کالای استراتژیک از سوی تولیدکنندگان عمده، در روز دوشنبه با افت بیش از یک درصدی مواجه شد و قیمت آن در بورس نیویورک به کمتر از 50 دلار در هر بشکه کاهش یافت. به طوری که در پایان معاملات این روز نفت خام پایه اینترمدیت امریکا به سررسید ماه نوامبر با 1/1درصد کاهش به 49/8 دلار در هر بشکه معامله شد و نفت برنت نیز که در بورس لندن داد وستد می‌شود، یک درصد کاهش یافت و بشکه‌ای 51/45 دلار مورد معامله قرار گرفت.

سه‌شنبه: در حالی که تحلیل‌گران افزایش 2/5 میلیون بشکه‌ای ذخایر نفتی امریکا را تا تاریخ منتهی به چهارده اکتبر پیش‌بینی کرده بودند، مؤسسه نفت این کشور در گزارش خود کاهش 3/8 میلیون بشکه‌ای آن را در این تاریخ اعلام کرد. گزارش مؤسسه مزبور باعث افزایش تقاضا در معاملات بازار طلای سیاه شد و قیمت آن را با افزایش مواجه کرد. به طوری که قیمت معاملات قرارداد آتی نفت خام پایه اینترمدیت امریکا به سررسید ماه نوامبر در بورس نیویورک با 0/7درصد افزایش به 50/26 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت نیز که در بورس لندن داد و ستد می‌شود 0/3درصد رشد کرد و بشکه‌ای 50/52 دلار معامله شد.

چهارشنبه: نفت در روز چهارشنبه به شدت با افزایش تقاضا مواجه شد و قیمت آن به طرز غیرقابل منتظره‌ای رشد کرد. اعلام داده‌های اقتصادی ناامیدکننده دولت امریکا در خصوص ذخایر نفتی این کشور موجب این رشد قابل ملاحظه شد. طبق آمار منتشر شده از طریق منابع معتبر این کشور، موجودی ذخایر نفتی دولت امریکا در طی هفت هفته اخیر شش هفته با کاهش مواجه شده بود که به همراه جلسات مکرر کشورهای صادرکننده نفت در طی هفته‌های فوق، موجب رشد بیش از 10درصدی این کالای استراتژیک شده است. به طوری که در پایان جلسه معاملاتی قیمت قرارداد آتی نفت خام اینترمدیت غرب امریکا به سررسید ماه نوامبر با 2/6درصد رشد به نرخ 51/6 دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت قرارداد آتی نفت خام برنت به سررسید ماه دسامبر نیز که در بورس لندن داد و ستد می‌شود، با 1/9درصد افزایش به نرخ 52/6 دلار در هر بشکه رسید.

پنجشنبه: قیمت نفت خام جهانی در روز پنجشنبه علی‌رغم افزایش قابل توجه در روز قبل با افت شدیدی مواجه شد. در روز قبل، با انتشار گزارش کاهش غیرمنتظره در موجودی ذخایر نفت خام دولت امریکا و همچنین ایجاد خوش‌بینی نسبت به تلاش کشورهای صادرکننده نفت خام در خصوص طرح کاهش تولید، قیمت نفت به میزانی افزایش یافت که از اواسط جولای سال 2015 بی سابقه بود. اما با توجه به اظهارات کارشناسان، کاهش شدید در روز پنجشنبه، اصلاح روند صعودیِ دو روز قبل می‌باشد. در پایان معاملات، قیمت قرارداد آتی نفت خام پایه اینترمدیت امریکا به سررسید ماه نوامبر بیش از 2درصد افت کرد و به نرخ 50/46 دلار در هر بشکه رسید. آتی نفت خام برنت نیز بیش از 2درصد افت کرد و به نرخ 51/58 دلار در هر بشکه در بورس لندن داد و ستد شد.

جمعه: بازار نفت خام از لحاظ معاملاتی، آخر هفته آرامی را سپری کرد و با افزایش متوسطی به کار خود پایان داد. با نگاه به سابقه معاملاتی نفت خام به وضوح قابل مشاهده است که قیمت این کالای استراتژیک در پنج هفته متوالی اخیر با رشد همراه بود و این موضوع نشان‌دهندة رسیدن کشورهای صادرکننده نفت به اهدافشان است. به دلیل انتظار تولیدکنندگان عمده نفت خام از رشد جهانی قیمت این کالا به واسطه تولید کم، در این روز نیز قیمت آن افزایش یافت. به طوری که در پایان معاملات، قرارداد آتی نفت خام اینترمدیت غرب امریکا با سررسید ماه نوامبر 0/14درصد افزایش یافت و به نرخ 50/58 دلار در هر بشکه فروخته شد. قرارداد آتی نفت خام برنت نیز به سررسید ماه دسامبر با 0/8درصد افزایش به نرخ 51/78 دلار در هر بشکه در بورس نیویورک داد و ستد شد.

46-9




دانلود نسخۀ PDF