امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۸ تا ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۵ – شماره ۶۲


در این هفته انتظار تضعیف رشد اقتصادی ایالات‌متحده از سوی سرمایه‌گذاران با توجه به موج جدید ریسک‌های سیاسی و اعلام آمارهای اقتصادی در این کشور و همچنین افزایش قابل‌ملاحظه صادرات در چین، بازارهای نوظهور با افزایش تقاضا، دلار با افت و طلا با رشد همراه شدند. کاهش غیرمنتظره موجودی ذخایر هفتگی بنزین در ایالات‌متحده نیز قیمت نفت را دچار نوسان کرد.

دوشنبه: به‌دلیل تضعیف انتظارات نسبت به رشد اقتصادی ایالات‌متحده که منجر به حرکت سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای نوظهور (عموماً بازارهای آسیایی) شد، شاخص‌های این منطقه با رشد متوسطی هفته را آغاز کردند. به‌طوری‌که شاخص‌های نیکی ژاپن، هانگ سنگ و کاسپی کره هر کدام به‌ترتیب 0/3درصد، 0/6درصد و 0/2درصد رشد کردند، در حالی‌که شاخص اس.اند.پی استرالیا به‌واسطه اعلام داده‌های اقتصادی نگران‌کننده، با 0/1درصد افت مواجه شد. بازارهای سهام اروپا به‌دلیل اعلام داده‌های اقتصادی ناامیدکننده توسط ایالات‌متحده و برخی کشورهای اروپایی که نگرانی سرمایه‌گذاران را در پی داشت، با افت زیادی مواجه شدند. از جمله این داده‌ها افزایش نرخ بیکاری امریکا بود که عمده نگرانی سرمایه‌گذاران را رقم زد و موجب خروج آنها از بازارهای سهام شد. به‌طوری‌که در پی این رخداد، شاخص یورو استاکس600 0/7درصد افت کرد و به سطح 362 واحد رسید. در انگلستان نیز شاخص فوتسی100 به‌دلیل اعلام گزارش‌های میان‌دوره‌ای شرکت «رَندگولد» و همچنین به‌دلیل رشد قابل‌توجه این شاخص در روز جمعه، با افت متوسطی مواجه گردید. شاخص مزبور 0/2درصد در این روز کاهش یافت و به سطح 7.172 واحد رسید. بازاراهای سهام ایالات‌متحده همانند بازار سهام لندن، پس از رشد قابل‌ملاحظه در روز جمعه و همچنین به‌دلیل تدوام حساسیت‌ها و مخالفت‌ها با سیاست‌های دونالد ترامپ که ریسک سیاسی را در این کشور به اوج خود رسانده است، با افت اندکی مواجه شدند. به‌طوری‌که شاخص صنعتی داوجونز به‌واسطه کاهش ارزش سهام شرکت «ارتباطات وریزون)، 0/1درصد کاهش یافت و به سطح 20.052 واحد رسید، شاخص اس.اند.پی500 نیز 0/2درصد افت کرد و به سطح 2.293 واحد رسید و در نهایت، شاخص ترکیبی نزدک با 0/1درصد افت در سطح 5.664 واحد به کار خود پایان داد.

سه‌شنبه: به‌دلیل خلق و خوی ریسک‌گریزی بالاتر سرمایه‌گذاران بازارهای سهام آسیا نسبت به دیگر بازارهای جهانی و همچنین به ‌دلیل افزایش ارزش ین در مقابل دلار امریکا، این بازارها به‌طور متوسطی با افت همراه شدند. در معاملات شب گذشته در ایالات‌متحده، بازار سهام با توجه به ریسک سیاسی به‌وجود آمده ناشی از سیاست‌های غیرمنتظره ترامپ با افت مواجه شد و به همین دلیل سرمایه‌گذاران بیشتر به سمت دارایی‌های کم‌ریسک تمایل پیدا کردند و تقاضا برای اوراق قرضه دولتی این کشور افزایش پیدا کرد. از این‌رو در آسیا نیز شاخص‌های سهام از جمله نیکی ژاپن، کاسپی کره و هانگ سنگ به‌ترتیب 0/4درصد، 0/1درصد و 0/1درصد کاهش یافتند. بازارهای سهام اروپا نیز همانند بازارهای آسیا به‌دلیل عدم اطمینان سیاسی به‌وجود آمده در سراسر جهان ناشی از سیاست‌های دونالد ترامپ، با افت ملایمی به کار خود پایان دادند، اما در انگلستان، به‌واسطه اعلام گزارش میان دوره‌ای امیدوارکننده از شرکت بزرگ «ریو تینتو»، شاخص فوتسی100 با رشد همراه شد. این در حالی بود که اعلام گزارش عملکرد ناامیدکننده از شرکت «بی.پی» مانع رشد بیش از حد این شاخص شد. به‌طوری‌که در پایان جلسه معاملاتی این شاخص 0/2درصد افزایش یافت و به سطح 7.186 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده برخلاف اکثر بازارهای سهام در قارهای اروپا و آسیا، در این روز با رشد اندکی همراه شدند. با وجود افزایش کسری تراز تجاری ایالات‌متحده و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی که بخش انرژی را متزلزل کرد، شاخص ترکیبی نزدک به بالاترین سطح خود رسید. به‌طوری‌که با 0/2درصد رشد به ارتفاع 5.672/22 واحد صعود کرد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز نیز به‌واسطه افزایش ارزش سهام شرکت‌های اپل، بوئینگ و آی.بی.اِم، 0/2درصد رشد کرد و به سطح 20.090 واحد رسید و در نهایت، شاخص اس.اند.پی500 به‌کمک بخش مصرف‌کننده‌های کالاهای اساسی، 0/1درصد تقویت شد.

چهارشنبه: بازارهای سهام آسیا به‌دنبال جبران زیان روز قبل و همچنین به‌دلیل اعلام آمارهای اقتصادی امیدوارکننده از برخی کشورهای آسیایی از جمله چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ‌ترین مصرف‌کننده در زمینه اکثر کالاها به شمار می‌رود، با رشد متوسطی همراه شدند. به‌طوری‌که شاخص نیکی ژاپن 0/5درصد به‌واسطه اعلام رشد درآمد برخی شرکت‌های بزرگ، افزایش یافت و شاخص‌های اس.اند.پی200 استرالیا و هانگ سنگ نیز به‌ترتیب 0/5درصد و 0/7درصد رشد کردند. بازارهای سهام اروپا نیز همانند بازارهای آسیا با رشد همراه شدند، اما افت قیمت نفت که کاهش ارزش شرکت‌های نفتی را در پی داشت، مانع رشد بیش از حد آنها شد. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 به‌واسطه رشد اکثر بخش‌ها 0/3درصد افزایش یافت. در این میان بخش‌های مواد اولیه، مالی و نفت و گاز مانع پیشرفت بیش از این در شاخص شدند. در انگلستان، به‌دلیل انتظار سرمایه‌گذاران برای اعلام نتیجه رأی‌گیری نهایی لایحه برگزیت در پارلمان این کشور، شاخص فوتسی100 با نوسان زیادی مواجه نشد. به‌طوری‌که این شاخص فقط 0/04درصد با رشد همراه شد. بازارهای سهام ایلات‌متحده در این روز از رویه خاصی پیروی نکردند؛ به‌طوری‌که شاخص صنعتی داوجونز به‌واسطه افت ارزش بخش مالی (از جمله شرکت‌های جی.پی.مورگان و گلدمن ساکس) 0/2درصد کاهش یافت و به سطح 20.054 واحد رسید، شاخص اس.اند.پی500 با وجود افت 0/8درصدی در بخش مالی، اما به‌کمک رشد سایر بخش‌ها 0/1درصد افزایش یافت و به سطح 2.295 واحد دست یافت و در نهایت، شاخص ترکیبی نزدک 0/2درصد رشد کرد و به رکورد بی‌سابقه 5.682 واحد رسید.

پنجشنبه: بازارهای سهام آسیا به‌دلیل آشکار شدن نشانه‌های مطلوب از رشد اقتصاد کشورهای این منطقه به‌ویژه چین، با رشد مناسبی همراه شدند، اما بازار سهام ژاپن با وجود افت شدید ارزش ین که به نفع شرکت‌های صادرکننده می‌باشد با افت 0/5درصدی مواجه گردید. سایر شاخص‌های این منطقه از جمله اس.اند.پی200 استرالیا، شانگهای چین و کاسپی کره هر کدام به‌ترتیب 0/2درصد، 0/5درصد و 0/5درصد رشد یافتند. بازارهای سهام اروپا به‌واسطه گزارش درآمد مناسب از دو شرکت بزرگ وام‌دهنده فرانسوی (سوسیِت جنرال) و غول نفتی توتال، برای سومین جلسه متوالی با رشد همراه شدند. به‌نحوی‌که شاخص یورو استاکس600 در این روز 0/8درصد رشد کرد و به سطح 367 واحد رسید. در انگلستان نیز شاخص فوتسی100 به‌کمک افزایش ارزش شرکت بریتیش پترولیوم که ناشی سوددهی مناسب آن بوده، 0/6درصد به ارزش خود افزود و به سطح 7.230 واحد دست یافت. به‌دلیل انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای شرکت‌های بزرگ اعم از ویاکام، بهداشتی سی.وی.اس و دانکین برندز که نشانگر بهبود عملکرد آنان بوده است، بازارهای سهام ایالات‌متحده رشد قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کردند. به‌طوری‌که در پایان معاملات این روز شاخص صنعتی داوجونز 0/6درصد رشد کرد و به سطح 20.172 واحد دست یافت، شاخص اس.اند.پی500 نیز 0/6درصد رشد کرد و به کار خود در سطح 2.308 واحد خاتمه داد و در نهایت، شاخص ترکیبی نزدک 0/6درصد رشد کرد و به سطح 5.715 واحد رسید.

جمعه: بازارهای سهام آسیا به‌دنبال رشد قابل‌توجه سهام و دلار در شب گذشته در معاملات بازارهای امریکا و بی‌توجه به اقدامات دونالد ترامپ که اظهار کرد به‌زودی اصلاحاتی در نحوه محاسبه و اندازه‌گیری مالیات شرکت‌ها انجام خواهد داد، با رشد بسیار تندی همراه شدند. در پایان معاملات این روز شاخص نیکی ژاپن به کمک افت شدید ارزش ین که یکی دیگر از عوامل رشد بازار سهام این کشور به‌شمار می‌رود، 2/5درصد افزایش یافت. دیگر شاخص‌های سهام آسیایی نیز از جمله اس.اند.پی200 استرالیا، کاسپی کره و هانگ سنگ هنگ کنگ هر کدام به‌ترتیب یک درصد، 0/4درصد و 0/5درصد رشد کردند. بازارهای سهام اروپا با توجه به آمارهای اقتصادی منتشر شده که نشانگر تقویت صادرات چین بوده و به‌واسطه همچنین انتشار گزارش‌های میان‌دوره‌ای برخی شرکت‌های بزرگ که عملکرد مناسبی به نمایش گذاشتند، رشد متوسطی را برای چهارمین روز متوالی تجربه کردند. به‌طوری‌که شاخص یورو استاکس600 در این روز 0/2درصد افزایش یافت و به سطح 367 واحد دست یافت. در انگلستان نیز پس از اعلام آمارهای اقتصادی چین که نشانگر رشد قابل‌ملاحظه صادرات این کشور بود، ارزش شرکت‌های حاضر در بخش معدنی رشد کرده و شاخص فوتسی100 این کشور را برای چهارمین روز متوالی رشد دادند. این شاخص در این روز 0/4درصد افزایش یافت و به سطح 7.259 واحد رسید. بازارهای سهام ایالات‌متحده به‌واسطه وعده‌های دونالد ترامپ در رابطه با اصلاح قوانین مالیاتی شرکت‌ها که می‌تواند موجب تغییر در درآمد این شرکت‌ها شود، رشد قابل‌توجه‌ای را تجربه کردند. در همین راستا شاخص صنعتی داوجونز 0/5درصد افزایش یافت و به سطح بی‌سابقه 20.269 واحد دست یافت، شاخص اس.اند.پی500 نیز با 0/4درصد رشد رکورد تازه‌ای را تجربه کرد و در سطح2.316 واحد به کار خود پایان داد و در نهایت، شاخص ترکیبی نزدک که 0/3درصد در این روز رشد کرد به رکورد 5.734 واحد صعود کرد



62-4



62-3





دوشنبه: قیمت طلا با رشد در این روز به بالاترین سطح خود در سه ماه گذشته رسید. کاهش میانگین بازدهی اوراق قرضه، تضعیف دلار ایالات‌متحده پس از انتشار آمارهای اقتصادی این کشور و همچنین عدم اطمینان به چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور از جمله عواملی بودند که موجب رشد تقاضا برای فلز گرانبها شدند. این فلز در این اولین روز هفته 0/9درصد رشد کرد و به نرخ 1.232/1 دلار مورد داد و ستد گردید.

سه‌شنبه: قیمت طلا به دلیل عدم قطعیت و ریسک سیاسی به وجود آمده در میان سرمایه‌گذاران، همانند روزهای گذشته در این روز هم با رشد همراه شد. به‌طوری‌که قرارداد آتی فلز زرد به سررسید ماه آوریل 4 دلار یا 0/3درصد در هر اونس افزایش یافت و به نرخ 1.236/1 دلار داد و ستد گردید.

چهارشنبه: همانند روز گذشته قیمت طلا به‌دلیل عدم‌قطعیت ژئوپولیتیکی در بالاترین سطح خود در طی سیزده هفته اخیر معامله شد. فلز گرانبها به‌واسطه ریسک‌های سیاسی که توسط دونالد ترامپ ایجاد شده است بازار امنی برای سرمایه‌گذاران محسوب شده و با استقبال آنان مواجه شده است. اما به عقیده تحلیل‌گران، روند صعودی قیمت طلا در روزهای اخیر بیشتر به‌دلیل عدم تغییر نرخ بهره توسط بانک فدرال می‌باشد تا ریسک‌های سیاسی به وجود آمده. در پایان معاملات این روز قیمت فلز زرد 0/3درصد رشد کرد و با نرخ 1.239/5 دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت.

پنجشنبه: قیمت طلا پس از پنج روز متوالی رشد، در روز پنج‌شنبه با اصلاح قیمتی مواجه گردید و به میزان اندکی کاهش یافت. افزایش قیمت دلار در این روز و همچنین رشد شاخص‌های سهام که نشانگر استقبال سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرریسک بوده، از جمله عواملی بودند که باعث افت ارزش فلز گرانبها شدند. این فلز در پایان معاملات با 0/2درصد افت، در قیمت 1.236/8 دلار بسته شد.

جمعه: قیمت طلا در این روز به‌دلیل افزایش ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر با افت مواجه گردید، اما به‌واسطه افت ارزش دلار در مقابل ین پس از نشست رهبران کشورهای ژاپن و امریکا در روزهای گذشته، قیمت آن در مجموع با 1/2درصد رشد هفته را به پایان رساند. در پایان جلسه معاملاتی این روز، فلز گرانبها 0/1درصد در هر اونس کاهش یافت و به نرخ 1.235/9 دلار خرید و فروش گردید.

62-7





62-8



دوشنبه: قیمت نفت به پایین‌ترین سطح خود در این ماه رسید، اما معاملات آن حول و حوش 53 دلار رقم خورد. افزایش نگرانی‌ها در رابطه با پتانسیل افزایش تولید نفت خام توسط ایالات‌متحده باعث افت قیمت آن در این روزها شده است، اما از سوی دیگر افزایش تنش‌ها میان امریکا و ایران که احتمال ایجاد محدودیت‌هایی برای شرکت‌های حاضر در بخش انرژی را فراهم می‌کند و همچنین انتشار گزارش‌هایی از سوی اوپک که نشانگر عمل کردن کشورهای توافق‌کننده به تعهدات خود می‌باشد، مانع افت بیش از حد قیمت این کالای استراتژیک در این روز شد. به‌طوری‌که قیمت هر بشکه نفت اینترمدیت غرب تگزاس 1/5درصد رشد کرد و به نرخ 53/01 دلار در میان معامله‌گران داد و ستد گردید. قیمت نفت برنت نیز با 1/2درصد افت به نرخ 55/05 دلار در بورس لندن مورد معامله قرار گرفت.

سه‌شنبه: قیمت نفت در این روز به پایین‌ترین سطح خود در سه هفته گذشته رسید. با توجه به افزایش ارزش دلار امریکا و همچنین پیش‌بینی افزایش موجودی ذخایر نفتی این کشور که روز چهارشنبه اعلام خواهد شد (طبق آمار، در چهار هفته گذشته این رقم افزایش یافته است)، قیمت نفت اینترمدیت غرب تگزاس 1/6درصد و قیمت نفت برنت نیز 1/76درصد در هر بشکه افت کردند و هر کدام به‌ترتیب به نرخ 52/17 دلار و 55/05 دلار مورد معامله قرار گرفتند.

چهارشنبه: قیمت نفت به‌دلیل کاهش غیرمنتظره در موجودی بنزین در ایالات‌متحده با رشد همراه شد و این در حالی بود که حتی افزایش قابل‌ملاحظه در موجودی ذخایر نفتی این کشور نتوانست مانع رشد آن شود ولی تا حدودی سرعت افزایش آن را گرفت. به‌طوری‌که قیمت قرارداد آتی نفت اینترمدیت غرب تگزاس به سررسید ماه مارس 0/3درصد افزایش یافت و به نرخ 52/34 دلار در هر بشکه داد و ستد گردید، قیمت قرارداد آتی نفت برنت نیز به سررسید ماه آوریل 0/1درصد در هر بشکه افزایش یافت و به نرخ 55/12 دلار در بورس لندن معامله گردید.

پنجشنبه: قیمت نفت پس از انتشار اطلاعات مربوط به کاهش غیر منتظره موجودی ذخایر بنزین توسط اداره انرژی ایالات‌متحده با رشد بیش از یک درصدی همراه شد. حمایت کشورهای صادرکننده نفت از توافق اوپک که باعث کاهش عرضه روزانه این کشورها به 32/2 میلیون بشکه در روز شده است، عاملی برای افزایش قیمت نفت به شمار می‌رود. به‌طوری‌که در این روز قیمت نفت اینترمدیت غرب تگزاس با 1/3درصد رشد در هر بشکه به نرخ 53 دلار رسید و قیمت نفت برنت نیز با 0/9درصد رشد در هر بشکه به نرخ 55/63 دلار داد و ستد گردید.

جمعه: پس از اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌بینی خود از تقاضای نفت را افزایش داد و این موضوع نیز در راستای اهداف توافق اوپک نیز می‌باشد، قیمت نفت رشد قابل‌ملاحظه‌ای را در آخرین روز هفته تجربه کرد و به بالاترین سطح خود در این ماه رسید. این افزایش در حالی بود که نگرانی‌ها در رابطه با تداوم افزایش تولید ایالات‌متحده همچنان بر سر آینده قیمت نفت سایه افکنده است. در پایان این روز قیمت نفت اینترمدیت غرب تگزاس 1/6درصد در هر بشکه افزایش یافت و به نرخ 53/86 دلار در بورس نیویورک داد و ستد گردید، قیمت نفت برنت نیز 1/07درصد در هر بشکه افزایش یافت و به نرخ 56/7 دلار در بورس لندن به فروش رفت.

62-9




دانلود نسخۀ PDF