امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۲۲ تا ۲۸ بهمن ماه – شماره ۱۵۳


در حالی‌که مذاکرات تجاری میان چین و امریکا همچنان تأثیرگذارترین عامل در بازارهای جهانی به شمار می رود، اغلب بورس های بین المللی هفته ای صعودی را سپری کردند. در بازار جهانی نفت، قیمت ها به دلیل نگرانی ها از کمبود عرضه نفت سنگین، حدنصاب 3 ماهه خود را پشت سر گذاشتند. قیمت جهانی طلا نیز به بالاترین سطح در 10 ماهه اخیر صعود کرد.

دوشنبه: در حالی که اغلب بازارهای منطقه شرق آسیا معاملات خود را با صعود آغاز کردند، بورس شانگهای با از سرگیری مجدد معاملات پس از یک هفته تعطیلی به مناسبت سال نوی چینی رشد 1.3 درصدی را به ثبت رساند. این افزایش قابل‌توجه درحالی ایجاد شد که وزارت تجارت این کشور اعلام کرد که علی‌رغم کند شدن رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ دنیا، فروش خرده‌فروشی‌ها در طول تعطیلات سال نو ۸.۵ درصد نسبت به سال گذشته جهش کرده است. این در حالی است که معاملات سهام در بورس توکیو به دلیل تعطیلات در این کشور متوقف بود.

معاملات سهام در قاره اروپا نیز با رشد شاخص ها همراه بود که در این بین شاخص میب در بورس ایتالیا با 1.2 درصدی رشدی ترین شاخص بود. جهش گروه بانکداری در این کشور به دلیل اعلام کسب حد نصاب بانک های این کشور از سوی اتحادیه اروپا از مهم ترین دلایل این رشد به شمار می رود. اعلام کاهش نرخ رشد تولید ناخالص داخلی انگلیس در سه ماهه پایانی سال 2018 به پایین ترین سطح از سال 2012 از دیگر تحولات مهم در این روز بود.

با وجود آغاز دور جدید مذاکرات میان امریکا و چین بر سر مناقشات تجاری دو کشور، معاملات سهام در وال استریت در آغازین روز هفته بسیار کم رمق بود به گونه ای که شاخص های سه گانه با نوسانات نه چندان قابل توجه همراه شدند. بنا بر خبرهای منتشر شده قرار است مذاکرات در سطوح بالاتر شامل نماینده تجاری امریکا، رابرت لایتایزر و وزیر خزانه‌داری استیون منوچین، در پنج‌شنبه و جمعه، انجام شود. رشد شاخص دلار برای به بالاترین سطح در شش هفته اخیر از دیگر تحولات مهم در بازارهای این روز بود.

سه شنبه: امیدواری به بهبود رابط تجاری چین و امریکا با آغاز دور جدید مذاکرات بین دو کشور باعث شد شاخص های سهام در منطقه شرق آسیا سبزپوش شوند. در معاملات این روز شاخص نیکی در بورس توکیو پس از یک روز تعطیلی با رشد 2.6 درصدی بهترین عملکرد را داشت. افت ارزش ین در مقابل دلار از مهم ترین دلایل رشد این شاخص به شمار می رود. رشد 2.3 درصدی ارزش سهام سامسونگ و 3.7 درصدی ارزش سهام ال جی از دیگر تحولات قابل توجه در معاملات منطقه شرق آسیا بود.

در اروپا نیز شاخص های سهام با خوشبینی به نتایج مذاکرات تجاری میان پکن و واشنگتن صعود کردند. در معاملات این روز، شاخص میب در بورس ایتالیا با رشد 1.1 درصدی همچون روز گذشته بهترین عملکرد را در میان شاخص های مطرح داشت. گروه خودروسازی نیز صعودی ترین گروه در بین گروه ها بود. رشد 13 درصدی ارزش سهام شرکت میشلن فرانسه به دلیل پیش بینی رشد سودآوری در سال 2019 نمونه ای از رشد شرکت های این گروه بود.

پس از این که قانون‌گذاران امریکا توانستند به توافقی تایید نشده برای جلوگیری از تعطیلی مجدد دولت، دست پیدا کنند و با بالا رفتن امیدها برای رسیدن به توافق تجاری در مذاکرات ادامه‌دار چین و امریکا، هر سه شاخص مهم وال‌استریت جهش کردند. در طی معاملات این روز شاخص داوجونز با رشد حدود 1.5 درصدی رشدی ترین شاخص بود. گروه بانکداری نیز بیشترین تاثیر را در رشد شاخص های سه گانه ایفا کرد به گونه ای که سی‌تی‌گروپ، جی‌پی‌‌مورگان، بنک‌آف‌امریکا و مورگان‌استنلی همگی رشد بیش از یک درصدی را به ثبت رساندند.

چهارشنبه: با افزایش امیدها به این که امریکا و چین بتوانند به توافقی تجاری دست پیدا کنند که به اختلافات یک ساله آنها پایان دهد، سهام آسیایی به روند رشد خود ادامه دادند. در این روز شاخص بورس شانگهای با ثبت رشد 1.8 درصدی، علاوه بر پیشتازی در بین سایر شاخص های مطرح منطقه، حد نصاب 4 ماهه اخیر خود را پشت سر گذاشت. در هنگ کنگ و ژاپن نیز شاخص ها رشد بیش از یک درصدی را تجریه کردند. امید ها در خصوص بهبود روابط چین و امریکا پس از ان تقویت شد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا اعلام کرد ممکن است در صورتی که دو کشور به توافق تجاری نزدیک باشند، ضرب‌الاجل اول مارس خود را کمی به تعویق بیاندازند.

در اروپا نیز شاخص های سهام متاثر از امیدواری ها در خصوص بهبود روابط تجاری چین و امریکا صعود کردند که در این بین شاخص میب در بورس ایتالیا با 0.9 درصد همچون روزهای قبل سرآمد شاخص ها بود. گروه منابع معدنی نیز که بیشترین تاثیر را در روابط تجاری میان چین و امریکا می پذیرد، با ثبت رشد 2 درصدی بهترین عملکرد را در میان گروه ها داشت. اعلام کاهش تورم انگلیس در ماه ماه ژانویه به پایین ترین سطح در دو سال اخیر و همچنین ثبت کمتر از انتظار شاخص مدیران خرید شرکت های صنعتی اتحادیه اروپا در ماه دسامبر از دیگر تحولات مهم در این روز بود.

در وال استریت نیز شخص های سه گانه به روند رو به رشد خود ادامه دادند. در این بین شاخص دواجونز با 0.5 درصد، پیشتاز سایر شاخص ها بود که در آن رشد قیمتی شرکت های وال‌گرینز و 3M تاثیر زیادی داشت. علاوه بر تاثیرات مثبت مذاکرات تجاری میان پکن و اشنگتن در معاملات این روز، رشد قیمت جهانی نفت نیز مزید بر علت بود به گونه ای که گروه انرژی یکی از مثبت ترین گروه ها بود.

پنج شنبه: شروع مذاکرات تجاری امریکا و چین در سطح وزیران از یک سو و بروز شایعاتی در خصوص تمدید ضرب الاجل دستیابی به توافق میان دو کشور به مدت 60 روز از سوی دیگر، باعث شد معاملات سهام در بورس های آسیایی با اندکی احتیاط همراه شود به گونه ای که اغلب شاخص ها در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شدند. در این بین شاخص هنگ سنگ در بورس هنگ کنگ با افت 0.23 درصدی، نزولی ترین شاخص بود. با این وجود شاخص KOSPI در بورس سئول بر خلاف سایر بورس های مطرح منطقه با رشد 1.1 درصدی مواجه شد.

افت نسبی بورس های آسیایی در کنار اعلام عملکرد نه چندان مطلوب از شرکت های خرده فروشی در امریکا، موجبات نزول اغلب شاخص های سهام در قاره اروپا را نیز فراهم کرد. در معاملات این روز شاخص بورس ایتالیا نزولی ترین شاخص بود. با این وجود شاخص FTSE در بورس لندن در آستانه بررسی توافق جدید انگلیس با اتحادیه اروپا در مجلس عوام این کشور، در اعدادی بالاتر از روز قبل بسته شد. اعلام فراتر از انتظار از عملکرد شرکت ایرباس در سه ماهه چهارم سال 2018 و به تبع آن رشد بیش از دو درصدی قیمت سهام این شرکت، از جمله اخبار قابل توجه در معاملات این روز بود.

افت 1.2 درصدی شاخص خرده فروشی در امریکا در ماه دسامبر که بیشترین افت ماهانه از سپتامبر سال 2009 تاکنون به شمار می رود باعث افزایش فشار فروش در وال استریت شد به گونه ای که در پایان معاملات دو شاخص دواجونز و S&P500 قرمزپوش شدند. در این میان شاخص نزدک به لطف رشد بیش از دو درصدی قیمت سهام شرکت نتفلیکس رشد کرد. داده‌های اداره کالای چین نیز از دیگر دلایل این افت بود. بر اساس این داده ها در ماه ژانویه، مازاد تجاری چین با امریکا از ۲۹.۸۷ میلیارد دلار در ماه دسامبر، به ۲۷.۳ میلیارد دلار کاهش یافته است.

جمعه: نگرانی از آمارهای منتشر شده در مورد خرده فروشی در امریکا، سرمایه گذاران در منطقه شرق آسیا را نیز نگران کرد به گونه ای که شاخص های سهام در این منطقه افت کردند. در معاملات این روز شاخص هنگ سنگ در بورس هنگ کنگ با 1.9 درصد، ریزشی ترین شاخص بود. اعلام کمتر از انتظار تورم چین در 12 ماهه منتهی به ژانویه از دیگر دلایل نزول شاخص های سهام در این منطقه به شمار می رود.

اعلام اخباری مبنی بر اعطای دور جدیدی از وام های بلند مدت از سوی بانک مرکزی اروپا به بانک های منطقه یورو، موجبات کاهش ارزش یورو  و رشد بازارهای سهام در قاره اروپا را فراهم کرد به گونه ای که شاخص بورس های آلمان، ایتالیا و فرانسه هر یک با رشد نزدیک به 2 درصدی همراه شدند. گروه منابع معدنی و خودروسازی نیز بیشترین رشد را در میان گروه ها داشتند. اعلام نخست وزیر اسپانیا در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور نیز، معاملات سهام در اروپا را تحت تاثیر خود قرار داد.

پس از آن که مقامات چین و امریکا می‌گویند به پیشرفت‌هایی برای حل‌وفصل اختلافات تجاری طول‌ودراز خود دست یافته‌اند، شاخص های سه گانه در وال استریت رشد کردند. در معاملات این روز شاخص داوجونز با 1.7 درصد، رشدی ترین شاخص بود. که جی پی مورگان و گلدمن ساچ بیشترین تاثیر را در آن داشت. رشد قیمت جهانی نفت نیز باعث شد شرکت های انرژی از رشد قابل توجهی در معاملات این روز برخوردار شوند.  با ثبت معاملات روز جمعه شاخص‌های داوجونز و نزدک، هشتمین رشد هفتگی متوالی خود را ثبت کردند.









دوشنبه: قیمت طلا تحت تأثیر تقویت دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر با کاهش 0.47 درصدی همراه شد تا در 1308.12 دلار معامله شود.

سه شنبه: افت نسبی ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر بین المللی باعث شد طلا با صعود نسبی همراه شود. در جریان معاملات این روز بازار جهانی، فلز زرد با صعودی 0.2 درصدی به قیمت 1310.8 دلار بازگشت.

چهارشنبه: رشد شاخص های سهام در بورس های معتبر بین المللی باعث شد تقاضا برای فلز زرد اندکی کاهش یابد. این موضوع کاهش 0.35 درصدی قیمت اونس جهانی و رسیدن آن به رقم 1306.27 دلار را در پی داشت.

پنجشنبه: نگرانی‌ها در مورد رکود جهانی به دلیل اعلام آمارهای اقتصادی و تجاری نگران کننده از امریکا و چین به 1312.57 دلار در هر اونس افزایش یافت که این رقم 0.48 درصد نسبت به قیمت پایانی روز قبل بیشتر است.

جمعه: روند صعودی قیمت طلا در واپسین روز کاری هفته نیز ادامه یافت به گونه ای که هر اونس با رشد 0.76 درصدی در 1322.49 دلار بسته شد که بالاترین سطح قیمتی در 10 ماه اخیر است. در مجموع هفته نیز فلز زرد رشد قیمت 0.62 درصدی را به ثبت رساند.







دوشنبه: قیمت نفت در بازار جهانی روز دوشنبه، تحت تأثیر رشد فعالیت حفاری در امریکا که در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان است، افت کرد. در جریان معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با کاهش 0.95 درصدی قیمت در 61.51 دلار بسته شد. قیمت نفت وست‌تگزاس هم با عقبگردی 0.59 درصدی در 52.41 دلار معامله شد. طبق گزارش هفتگی بیکر هیوز، شرکت‌های انرژی در امریکا، هفته گذشته شمار دکل‌های حفاری فعال را برای دومین بار در سه هفته گذشته افزایش دادند و به 854 حلقه رساندند.

سه‌شنبه: قیمت نفت روز سه‌شنبه تحت تأثیر کاهش تولید اوپک و تحریم‌های امریکا علیه ونزوئلا و ایران، افزایش یافت. ادامه تعطیلی قسمت‌هایی از خط لوله کی‌استون که نفت کانادا را به امریکا منتقل می‌کند نیز به تقویت بهای نفت کمک کرد. در این روز بهای نفت برنت صعودی 1.48 درصدی داشت تا به 62.42 دلار بازگردد. نفت وست‌تگزاس هم با افزایش قیمت 1.32 درصدی 53.1 دلار دادوستد شد. تحلیلگران می‌گویند با کاهش داوطلبانه تولید از سوی اوپک و تحریم‌های امریکا علیه ونزوئلا و ایران، بازارها کمبود عرضه پیدا کرده‌اند.

چهارشنبه: امیدواری ها به پیشرفت مذاکرات تجاری میان امریکا و چین و تقویت چشم انداز اقتصاد جهانی موجب شد تا قیمت نفت روز چهارشنبه نیز افزایش یابد. آمارهای مثبت منتشر شده از میزان واردات نفت چین نیز در رشد قیمت ها موثر بود. در این روز نفت برنت و وست تگزاس به ترتیب با رشد قیمتی 1.91 و 1.51 درصدی در 63.61 و 53.9 دلار فروش رفتند. میزان واردات نفت خام چین در ماه ژانویه 4.8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت و به طور متوسط به 10.03 میلیون بشکه در روز رسید. این سومین ماه متوالی است که واردات نفت چین از 10 میلیون بشکه فراتر می رود. اما در عین حال، افزایش حجم ذخایر نفتی امریکا موجب شد تا قیمت ها بیش از این بالاتر نرود. آمارهای اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان می دهد که میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته به بالاترین رقم از نوامبر 2017 رسیده، زیرا پالایشگاه ها فعالیت خود را به کمترین حد از اکتبر 2017 رسانده اند.

پنج‌شنبه: با رشد 1.15 درصدی قیمت نفت برنت و رسیدن آن به 64.57 و صعود 0.95 درصدی بهای نفت وست‌تگزاس و رسیدن آن به 54.41 دلار، روند افزایشی قیمت نفت در بازارهای جهانی تداوم یافت. تحریم‌های امریکا علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا، پالایشگاه‌های در سراسر جهان را برای یافتن منابع جایگزین با مشکلاتی مواجه کرده است. تحریم‌های امریکا علیه ونزوئلا در شرایطی اعلام شد که بازار به دلیل تحریم‌های امریکا علیه ایران و توافق کاهش تولید اوپک، دچار کمبود عرضه گریدهای نفتی و سنگین شده بود. صادرکنندگان بزرگ نفت در خاورمیانه (عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی، کویت و ایران) معمولاً نفت نیمه سنگین و سنگین عرضه می‌کنند. در نتیجه از ژانویه، قیمت نفت‌های نیمه سنگین و سنگین در مقایسه با گریدهای سبک‌تر گران‌تر شده است.

جمعه: روند رشد قیمت جهانی نفت در بازارهای جهانی در روز جمعه نیز ادامه یافت تا طلای سیاه بالاترین سطح قیمتی در سه ماهه اخیر را تجربه کند. در معاملات این روز هفته هر بشکه نفت برنت دریای شمال با جهش 2.6 درصدی در 66.25 دلار به معاملات خود خاتمه داد. نفت وست‌تگزاس هم رشدی 1.62 درصدی را تجربه کرد تا قیمت پایانی 55.29 دلار به ثبت رساند. با این قیمت نفت برنت با 6.68  درصد و وست‌تگزاس با 4.87 درصد رشد هفتگی همراه شدند. تعطیلی بخشی از بزرگ ترین میدان نفتی فراساحلی عربستان با ظرفیت تولید روزانه یک میلیون بشکه سبب افزایش قیمت نفت برنت شد. به گفته منابع آگاه، این تعطیلی اوایل هفته اتفاق افتاد و مشخص نیست که چه زمانی این میدان به ظرفیت کامل تولید خود باز می گردد. این کاهش تولید عربستان درحالی اتفاق افتاده که اوپکی ها به صورت داوطلبانه عرضه در بازار را کم کرده اند.




دوشنبه بازار ۱۵۳