امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۱ تا ۷ بهمن ماه – شماره ۱۵۰


صندوق بین المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان در سال 2019 را از 3/7 به 3/5 درصد و در سال 2020 از 3/7 به 3/6 درصد کاهش داد. این موضوع موجب شد نگرانی سرمایه‌گذاران افزایش یابد به گونه‌ای که شاخص‌های سهام در روزهای نخستین هفته با کاهش همراه شدند. با این وجود اعلام عملکرد بهتر از انتظار از سوی بسیاری از شرکت‌ها و توافق کنگره امریکا و ترامپ درخصوص پایان تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال باعث شد تا این کاهش‌ها در روزهای پایانی هفته اندکی جبران شوند.

دوشنبه: بازارهای آسیایی معاملات هفتگی را با آرامش آغاز کردند. در معاملات این روز اغلب شاخص‌ها با افزایش نسبی همراه شدند که در این بین شاخص بورس شانگهای با رشد 0/5 درصدی صعودی‌ترین شاخص بود. با این وجود نگرانی سرمایه‌گذاران از تحولات سیاسی و اقتصادی جهان باعث شد رشد سایر شاخص‌ها چندان قابل‌توجه نباشد. همچنین در این روز چین تأیید کرد که رشد اقتصادی این کشور در سال 2018، کمترین رشد اقتصادی چین در ۲۸ سال اخیر بوده است.

ارائه آمارهای ضعیف از عملکرد قدرت‌های اقتصادی جهان، سرمایه‌گذاران اروپایی را نگران کرد به گونه‌ای که شاخص‌های سهام در این قاره با کاهش همراه شدند. در معاملات این روز شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 0/6 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود. گروه ارتباطات نیز بهترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت. با این وجود رشد نزدیک به 10 درصدی قیمت سهام شرکت هنکل آلمان به‌دلیل اعلام خبر سرمایه‌گذاری‌های جدبد این شرکت، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. بسیاری از سرمایه‌گذاران نیز در انتظار سخنان نخست وزیر انگلیس در مورد پلن B در خصوص توافق برگیزیت بودند.

معاملات سهام در وال استریت به‌دلیل تعطیلات متوقف بود.

سه‌شنبه: پس از آن‌که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان در سال 2019 را از 7/3 درصد به 5/3 درصد و در سال 2020 از 7/3 درصد به 6/3 درصد کاهش داد، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا با کاهش همراه شدند. در این روز شاخص بورس شانگهای با 1/2 درصد ریزشی‌ترین شاخص بود. در این میان ارزش ین، که یک دارایی برای حفظ ارزش به‌شمار می‌رود، در مقابل دلار تقویت شد.

بازارهای اروپایی نیز متأثر از اصلاح پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، یک‌دست قرمزپوش شدند. در این بین شاخص میب در بورس ایتالیا با افت بیش از یک درصدی، نزولی‌ترین شاخص بود. در همین حال، جدیدترین برنامه برگزیت، بدون این‌که توجه خاصی را به خود جلب کند، به پارلمان انگلیس ارائه و از دستور کار خارج شد و همین امر موجبات تضعیف پوند را فراهم کرد.

در وال استریت خبر فایننشیال‌تایمز مبنی‌بر لغو دیدار تجاری مقامات چین و امریکا از سوی واشنگتن در کنار خبرهای منتشرشده درخصوص تغییر تخمین‌های صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد جهان، باعث شد شاخص‌ها با ریزش همراه شوند. در این میان شاخص نزدک با 1/9 درصد نزولی‌ترین شاخص بود. دو شرکت بوئینگ و کاترپیلار نیز که بیشترین حساسیت را به روابط تجاری امریکا دارند هر یک با کاهش 1/4 درصدی همراه شدند.

چهارشنبه: در حالی‌که وضعیت نامعین مذاکرات تجاری امریکا و چین، به حال‌وهوای بازارهای جهان غالب شده، در معاملات سهام در بورس‌های منطقه شرق آسیا شاخص‌ها با نوسان چندانی همراه نشدند. در این روز شاخص KPSPI در بورس کره‌جنوبی با رشد 0/5 درصدی صعودی‌ترین شاخص بود. تصمیم بانک مرکزی ژاپن در خصوص عدم‌تغییر در نرخ بهره این کشور از دیگر تحولات مهم اقتصادی در این روز بود.

در جلسه معاملاتی بورس‌های اروپایی، شاخص‌های سهام در ساعات اولیه تحت‌تأثیر تنش‌های تجاری رخ داده میان چین و امریکا باکاهش چشمگیر همراه شدند اما اخبار رسیده از وال استریت باعث شد در ساعات پایانی برخی از این ریزش‌ها جبران شوند. با این وجود اغلب شاخص‌ها در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شدند. در این بین شاخص FTSE در بورس لندن با افت 0/6 درصدی، ضعیف‎ترین عملکرد را به نام خود ثبت کرد که سقوط 39 درصد ارزش سهام متروبانک در آن تأثیر زیادی داشت. این سقوط پس از آن رخ داد که عملکرد اعلام شده از سوی این بانک برای سه ماهه چهارم سال 2018 بسیار کمتر از انتظارات بود.

در بورس نیویورک شاخص‌ها پس از دو روز کاهش متوالی سبزپوش شدند که در این میان شاخص داوجونز با رشد 0/7 درصد بهترین عملکرد را داشت. جهش 8/5 درصدی قیمت سهام IBM و رشد حدود 4/5 درصدی ارزش سهام شرکت‌ها پراکتراندگمبل و یونایتدهلث تأثیر زیادی در رشد این شاخص داشت. افزایش قمیت سهام مزبور پس از اعلام گزارش فراتر از انتظار از عملکرد آن‌ها در سه ماهه چهارم سال 2018 اتفاق افتاد.

پنج‌شنبه: به دنبال رشد نسبی شاخص‌های سهام در بورس نیویورک، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا نیز رشد کردند. اما نگرانی‌ها درخصوص رشد اقتصاد جهان باعث شد این رشد چندان قابل‌توجه نباشد. در معاملات این روز شاخص KOSPI در بورس سئول با رشد 0/8 درصدی، صعودی‌ترین شاخص بود که افزایش بیش از 5 درصدی قیمت سهام شرکت هاینکس در آن تأثیر زیادی داشت. نکته جالب توجه آن که این صعود قیمتی پس از آن اتفاق افتاد که سود اعلام شده در گزارش عملکرد این شرکت در سه ماهه چهارم سال 2018 از میزان انتظارات سرمایه‌گذاران کمتر بود.

در حالی‌که سرمایه‌گذاران منتظر اعلام مواضع ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در خصوص چشم‌انداز رشد اقتصادی اتحادیه اروپا هستند، اغلب شاخص‌های سهام در قاره سبز با رشد همراه شدند. در معاملات این روز شاخص میب در بورس ایتالیا با رشد 0/85 درصدی پیشتاز سایر شاخص‌ها بود. گروه فناوری اطلاعات نیز تحت‌تأثیر افزایش قیمت سهام شرکت‌های این گروه، سرآمد گروه‌ها بود. این در حالی است که شاخص بورس لندن برخلاف سایر شاخص‌های اروپایی در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شد.

اعلام عملکرد بهتر از انتظار از برخی شرکت‌ها به‌ویژه گروه فناوری اطلاعات باعث شد تا بخش عمده‌ای از سهام مورد معامله در وال استریت با رشد همراه شوند که افزایش بیش از 5 درصدی قیمت سهام اینتل نمونه‌ای از آن بود. با این وجود اظهارات وزیر تجارت امریکا در این خصوص که واشنگتن همچنان ملاحظاتی در روابط خود با چین دارد باعث شد شاخص‌ها تحت فشار قرار گیرند. به گونه‌ای که در پایان معاملات شاخص داوجونز در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شد.

جمعه: پس از جهش روز گذشته قیمت سهام شرکت‌های فناوری اطلاعات در بورس نیویورک به‌دلیل اعلام گزارش‌های فراتر از انتظار، شاخص‌های سهام در بازارهای آسیایی نیز با رشد قابل‌توجه همراه شدند. در معاملات این روز شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با رشد 1/7 درصدی رشدی‌ترین شاخص بود. این رشد پس از آن صورت گرفت که قانون‌گذاران چینی بسته‌های جدیدی برای کمک به نقدینگی بانک‌های این کشور معرفی کردند.

اغلب شاخص‌های سهام در قاره اروپا نیز معاملات واپسین روز کاری را با رشد به پایان بردند که در این میان شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 1/4 درصد سرآمد سایر شاخص‌ها بود. گروه فناوری اطلاعات نیز متأثر از صعود شاخص این گروه در بورس نیویورک و بورس‌های آسیایی، بهترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت. حمایت نخست وزیر ژاپن از مدیرعامل شرکت نیسان در مقابل اتهامات وارد شده باعث شد قیمت سهام شرکت رنوی فرانسه با رشد بیش از 5 درصدی همراه شود. ابراز نگرانی ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا نیز کاهش ارزش یورو در مقابل دلار به پایین‌ترین سطح در شش ماهه اخیر را پی داشت.

با انتشار اخباری از توفق میان ترامپ و کنگره برای پایان دادن به طولانی‌ترین تعطیلی دولت امریکا در طول تاریخ، شاخص‌های سهام در بورس نیویورک به روند رشدی روز قبل خود ادامه دادند. در معاملات این روز شاخص نزدک با 1/3 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود. گروه فناوری اطلاعات نیز همچون روز گذشته بیشترین تأثیر را در صعود این شاخص داشت که رشد 3/3 درصدی ارزش سهام اپل بارزترین اتفاق در این گروه بود.









دوشنبه: در حالی‌که افزایش ارزش دلار موجب گرانتر شدن قیمت طلا برای خریدارانی شده که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند قیمت هر اونس طلا 13/0 درصد کاهش یافت تا به 47/1.280 دلار بازگردد.

سه‌شنبه: گزارش صندوق بین‌المللی پول در خصوص کاهش نرخ پیش‌بینی شده برای رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و آینده، تقاضا برای خرید طلا به‌عنوان یک دارایی امن را افزایش داد به گونه‌ای که در معاملات این روز هر اونس با رشد 0/37 درصدی، در 1.285/22 دلار معامله شد.

چهارشنبه: گزارش‌های فراتر از انتظار از برخی شرکت‌های بزرگ در بورس نیویورک و سایر بورس‌های معتبر باعث شد قدرت ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران اندکی افزایش یافته و تقاضا برای طلا کاهش یابد. این موضوع باعث شد فلز زرد با کاهش قیمت 0/19 درصدی همراه شود و معاملات خود در روز چهارشنبه را در 1.282/72 دلار به پایان برد.

پنج‌شنبه: سخنان وزیر تجارت امریکا در خصوص این‌که این کشور همچنان ملاحظاتی درخصوص تجارت با چین داد، باعث شده نگرانی‌ها درخصوص اختلافات میان دو کشور افزایش یابد. این موضوع به تقویت ارزش دلار و متعاقب آن کاهش قیمت طلا انجامید به گونه‌ای که اونس جهانی با افتی 0/12 درصدی به قیمت 1.281/21 دلار تنزل کرد.

جمعه: صحبت‌ها درخصوص احتمال توافق کنگره با ترامپ درخصوص پایان تعطیلی بخش‌هایی از دولت امریکا باعث شده ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر کاهش یافته و قیمت طلا در بازاهای جهانی جهش نماید. در این روز هر اونس با افزایش قیمت 1/88 درصدی به 1.305/25 دلار صعود کرد که این سطح قیمتی در حدود یک سال اخیر بی‌سابقه است. در مجموعه هفته نیز فلز زرد افزایش قیمتی 1/8 درصدی را به ثبت رساند.







دوشنبه: در حالی که در ساعات اولیه معاملات قیمت ها به دلیل خوشببنی سرمایه گذاران به بهبود روابط میان امریکا و چین رشد کرده بودند، اعلام داده های ناامید کننده از اقتصاد چین باعث شد در ساعات پایانی قیمت ها در سرایزی نزول قرار گیرند. در جریان معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 0.06 درصدی در قیمت 62.74 دلار معامله شد. این در حالی است که نفت وست تگزاس امریکا به دلیل تعطیلت عمومی در ایالات متحده قیمت گذاری نشد.

سه‌شنبه: کاهش نرخ پیش بینی شده برای رشد اقتصادی جهان در سال های 2019 و 2020 از سوی صندوق بین المللی پول باعث شد نگرانی ها در خصوص کاهش تقاضا افزایش یافته و فشار ها بر روی قمیت نفت افزایش یابد. در این روز هر بشکه فنت برنت دریای شمال با افتی 1.98 درصد به سطح قیمتی 61.5 دلار سقوط کرد. نفت وست تگزاس امریکا هم کاهش ارزش 2.29 درصدی را تجربه کرد تا قیمت پایانی 52.57 دلار را به ثبت رساند.

چهارشنبه: اداره اطلاعات انرژی امریکا در گزارش ماهانه خود اعلام کرد انتظار می‌رود تولید نفت امریکا از 7 ساختار اصلی شیل حدود 63 هزار بشکه در روز در ماه فوریه افزایش یابد و به رکورد 8.18 میلیون بشکه در روز برسد. این خبر بر نگرانی های سرمایه گذاران افزود و موجبات تداوم کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی را فراهم کرد. در این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال 61.14 دلار قیمت گذاری شد که 0.59 درصد از قیمت پایانی روز قبل کمتر است. در سوی مقابل نفت وست تگزاس امریکا به دلیل تاثیرپذیری کمتر از انتشار این خبر با رشد 0.1 درصدی همراه شد تا معاملات خود را در 52.62 دلار به پایان رساند.

پنج‌‌شنبه: اعلام افزایش بیش از انتظار در ذخایر نفتی امریکا باعث شد قیمت نفت در بازارهای جهانی به روند نزولی خود ادامه دهد. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افت نه چندان محسوس 0.08 درصدی مواجه شد. با این حال قیمت نفت وست تگزاس امریکا با رشد 0.97 درصدی همراه شد تا به قیمت 53.13 دلار صعود کند. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی اداره انرژی امریکا ذخایر نفتی این کشور در هفته گذشته با رشد حدود 8 میلیون بشکه ای همراه شد. این در حالی است که کارشناسان افت حدود 40 هزار بشکه ای را پیش بینی کرده بودند.

جمعه: با آشفتگی‌های سیاسی ونزوئلا، نگرانی از اختلال در صادرات نفت این کشور و تحریم‌های امریکا، باعث شد قیمت هر بشکه نفت خام جهش کند. درحالی که بحران سیاسی کاراکاس درحال بدتر شدن بود، واشنگتن اعلام کرد که می‌تواند صادرات نفتی ونزوئلا را تحریم کند. هر چند بازارهای نفت به دلیل افزایش تولید امریکا، با کمبود عرضه روبرو نخواهند شد. طی معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 0.7 درصدی به 61.52 دلار بازگشت. نفت وست تگزاس امریکا هم با رشدی 0.94 درصدی در 53.63 دلار بسته شد. با ثبت این قیمت ها، در مجموعه هفته، ارزش برنت 1.88 درصد و وست تگزاس 0.32 درصد افت کردند.




دوشنبه بازار ۱۵۰