امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۱۵ تا ۲۱ بهمن ماه – شماره ۱۵۲


در حالی که توقف معاملات در بسیاری از کشورها به ویژه در شرق آسیا، به دلیل تعطیلات سال نوی چینی، معاملات را کم رونق کرده بود، بازارها تحت تاثیر دو عامل گزارش عملکرد شرکت ها و همچنین تداوم تنش های تجاری بین امریکا و چین بودند. رشد نسبی شاخص های سهام، کاهش قیمت نفت، عدم تغییر محسوس در بهای جهانی طلا و همچنین ثبت بیشترین رشد ارزش دلار ظرف شش ماهه گذشته ماحصل معاملات بازارها در هفته بود.

دوشنبه: در حالی که تعطیلات سال نوی چینی موجبات تعطیلی بسیاری از بورس های معتبر آسیایی از جمله در شانگهای و سئول را فراهم آورده است، سایر شاخص های مطرح منطقه با توجه به اعلام آمارهای مطلوب از اشتغال امریکا در هفته گذشته، رشد کردند. در معاملات این روز شاخص بورس های توکیو و سیدنی با حدود 0.45 درصد بیشترین رشد را در بین شاخص های معتبر داشتند. کاهش بیش از 7 درصدی ارزش سهام شرکت سونی به دلیل کاهش میزان سود پیش بینی شده از سوی شرکت، از مهم ترین تحولات در این روز بود.

در اروپا، متاثر از انتشار عملکرد سه ماهه پایانی سال 2018 شرکت، برخی شاخص ها صعود و برخی نزول کردند. بورس های کشور های آلمان و فرانسه در زمره شاخص های صعودی و در بازارهای انگلیس و ایتالیا در گروه بورس های نزولی بودند. دو گروه خودروسازی و بانکداری نیز بیشترین فشار فروش را در میان گروه ها داشتند. اعلام کاهش شاخص مدیران خرید شرکت های صنعتی انگلیس به پایین ترین سطح از مارس 2018، از دیگر تحولات تاثیرگذار بر بازارهای این روز بود.

در وال استریت نیز شاخص های سهام افزایش یافتند که در این میان داوجونز با 1.15 درصد پیشتاز سایرین بود. انتظار سرمایه گذاران برای انتشار عملکرد مطلوب از شرکت آلفابت و به تبع آن رشد گروه  فناوری اطلاعات مهم ترین دلیل این رشد بود. با این وجود گزارش عملکرد شرکت آلفابت انتظارات را براوده نکرد و موجب شد ارزش سهام شرکت در پایان معاملات با کاهش بیش از دو درصدی همراه شود.

سه شنبه: به دنبال تقویت سهام وال‌استریت در معاملات دیشب و با وجود مواضع محتاطانه فدرال‌رزرو که تقاضا برای دارایی‌های ریسک‌دار را بالا برده، اغلب سهام آسیایی به رشد خود ادامه دادند. جهش حدود دو درصدی شاخص ASX200 در بورس سیدنی مهم ترین اتفاق در این روز بود. این جهش پس از آن اتفاق افتاد که بانک مرکزی استرالیا اعلام کرد ممکن است در آینده ای نزدیک در سیاست های خود در جهت افزایش نرخ بهره این کشور تجدیدنظر کند. این موضوع باعث شد گروه بانکداری در این کشور با رشد چشمگیر همراه شود که صعود 6.5 درصدی بانک AZN و افزایش 4 درصدی ارزش بازار بانک ملی استرالیا نمونه ای از آن بود.

شاخص های اروپایی معاملات خود را با رشد به پایان بردند که در میان آن ها شاخص FTSE در بورس لندن با رشد بیش از دو درصدی بهترین عملکرد را داشت. کاهش ارزش پوند در مقابل دلار به پایین ترین سطح در دو هفته اخیر مهمترین عامل این رشد بود. سایر شاخص های مطرح اروپایی نیز با افزایش بیش از یک درصدی همراه شدند.

در آستانه سخنرانی سالانه ترامپ، خوشبینی ها به بهبود روابط تجاری میان دو کشور چین و امریکا افزایش یافت. این موضوع در کنار امیدواری سرمایه گذاران به اعلام گزارش هایی مطلوب از عملکرد شرکت ها در سه ماهه پایانی سال 2018 باعث شد شاخص های سهام در وال استریت افزایش یابند. در طی معاملات این روز شاخص نزدک با 0.7 درصد، رشدی ترین شاخص بود. گروه فناوری اطلاعات نیز بهترین عملکرد را در میان گروه ها به ثبت رساند.

چهارشنبه: پس از این که سخنرانی سالانه ترامپ نتوانست محرک جدیدی برای بازارهای مالی فراهم بیاورد، سهام آسیایی با رشد نه چندان محسوس همراه شدند. در معاملات این روز شاخص ASX200 با رشد 0.3 درصدی رشدی ترین شاخص بود که در آن گروه بانکداری بیشترین تاثیر را داشت که رشد 1.4 درصدی ارزش سهام بانک ملی استرالیا نمونه ای از آن بود. سقوط سنگین ارزش دلار استرالیا در مقابل سایر ارزها از جمله دلار امریکا از دیگر تحولات مهم بازار های آسیایی در این روز بود.

اعلام عملکرد سه ماهه شرکت ها در سه ماهه پایانی سال 2018 باعث صعود شاخص سهام در برخی کشورهای اروپایی همچون ایتالیا و نزول نماگرها در بعضی دیگر از کشورها همچون آلمان شد. انتشار خبر مخالفت اتحادیه اروپا با ادغام دو شرکت زیمنس آلمان با آلستوم فرانسه و همچنین اعلام کاهش سفارشات خارجی محصولات صنعتی آلمان در ماه دسامبر از دیگر تحولات مهم در این روز بود .

در وال استریت نیز شاخص ها پس از چند روز رشد، با کاهش همراه شدند که در این میان شاخص نزدک با 0.36 درصد، نزولی ترین شاخص بود. افت شاخص گروه فناوری اطلاعات به ویژه کاهش قیمت سهام شرکت های اپل، آمازون، نتفلیکس و آلفابت تاثیر زیادی در این ریزش داشت. این در حالی است که گزارش فراتر از انتظار از عملکرد سه ماهه شرکت جنرال الکتریک موجبات رشد ارزش سهام این شرکت را فراهم ساخت. شرکت دیزنی نیز گزارش مطلوب از عملکرد خود منتشر کرد.

پنج شنبه: حجم معاملات سهام در روز پنج‌شنبه، با تداوم تعطیلی بازارهای چین به علت سال نو و نبود داده‌های اقتصادی مهم و قابل‌توجه، کمتر از روزهای قبل بود. در معاملات این روز شاخص نیکی در بورس توکیو با افت 0.6 درصدی ضعیف ترین عملکرد را داشت. با این وجود رشد حدود 17 درصدی گروه سافت‌بانک در معاملات این بورس قابل توجه بود. این در حالی است که شاخص ASX200 در بورس استرالیا با 1.1 درصد به روند رشدی روز های قبل خود ادامه داد که گروه تامین مالی تاثیر زیادی در آن داشت.

کمیسون اروپا پیش بینی خود برای رشد اقتصادی حوزه یورو را از 1.9 درصد به 1.3 کاهش داد. در همین حال بانک مرکزی انگلیس نیز  پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی این کشور در سال 2019 به پایین ترین سطح از سال 2009 تاکنون برسد. انتشار این خبرها ریزش گسترده شاخص های سهام در بورس های اروپایی را در پی داشت. در معاملات این روز شاخص بورس کشورهای آلمان و ایتالیا با افت 2.6 درصدی همراه شدند. در سایر کشور ها نیز شاخص ها افت بیش از یک درصدی را تجربه کردند. کاهش حدود 12 درصدی ارزش سهام شرکت فیات‌کرایسلر نیز از دیگر نکات قابل توجه این روز بود. این نزول سنگین پس از آن اتفاق افتاد که این شرکت پیش بینی خود از سودآوری سال 2019 را کاهش داد.

پس از آنکه ترامپ اعلام کرد تا قبل از موعد مقرر شده در تاریخ 2 مارس هیچ دیداری با رییس جمهور چین انجام نخواهد داد نگرانی ها در خصوص روابط تجاری میان دو کشور افزایش یافت و شاخص های سهام در وال استریت افت کردند. در معاملات این روز شاخص نزدک با کاهش 1.2 درصدی ضعیف ترین عملکرد را در میان شاخص های سه گانه داشت. دو شرکت بوئینگ و کاترپیلار نیز مطابق معمول بیشترین تاثیر را از این نگرانی ها پذیرفته و با افت بیش از یک درصدی همراه شدند.

جمعه: پس اظهارات ترامپ، نگرانی از تیرگی مجدد روابط چین و امریکا موجبات نزول اغلب شاخص های سهام در منطقه شرق آسیا را نیز فراهم ساخت. در معاملات این روز شاخص نیکی در بورس توکیو با بیش 2 درصد افت، نزولی ترین شاخص بود. با این وجود در معاملات این بورس سهام شرکت سونی که روز های قبل به شدت سقوط کرده بود، با جهش بیش از 4 درصدی مواجه شد. این صعود پس از آن اتفاق افتاد که اعلام شده بیش 900 میلیون از سهام این شرکت به فروش می رسد. این در حالی است که تداوم تعطیلی بورس شانگهای از نزول این شاخص در این روز پیشگیری کرد.

در اروپا نیز شاخص ها متاثر از چشم انداز تجارت در سطح بین الملل و همچنین اعلام آمارهای اقتصادی اعلام شده کاهش یافتند که در این میان شاخص دکس در بورس فرانکفورت با بیش از یک درصد، نزولی ترین شاخص بود. گروه خودروسازی نیز با افت بیش از دو درصدی ضعیف ترین عملکرد را در بین گروه ها داشت. پیش بینی های اعلام شده از سوی کمیسیون اروپا و همچنین بانک مرکزی انگلیس در خصوص چشم انداز اقتصاد حوزه یورو و انگلیس در ادامه سال 2019 سرمایه گذاران را نسبت به بازارهای سهام ناامید کرده است.

در وال استریت، شاخص ها در ساعات آغاز معاملات منفی بودند در ادامه با رشد همراه شدند به گونه ای که دو شاخص نزدک و S&P500 در اعدادی بیشتر از روز قبل بسته شدند. این رشد در حالی اتفاق افتاد که نتایج عملکرد مثبت شرکت‌ها، توانست به نگرانی‌های مربوط به این که آیا چین و آمریکا بتوانند قبل از ضرب‌العجل ۱ مارس به توافق تجاری دست پیدا کنند یا خیر، غلبه کند. در معاملات این روز پس از این که شرکت‌های کوتی، ماتل و موتورولا، عملکرد سه ماهه خود در سه ماهه پایانی سال 2018 را فراتر از حد انتظار گزارش کردند، سهام این شرکت‌ها جهش کرد.









دوشنبه: خوشبینی سرمایه گذاران به گزارش های عملکرد شرکت ها و به تبع آن رشد شاخص های سهام در بورس های معتبر بین المللی باعث شد قیمت طلا در بازارهای جهانی با افت 0.43 درصدی رو به رو شده و به 1312.25 دلار کاهش یابد.

سه شنبه: اعلام آمارهای نه چندان مطلوب از عملکرد اقتصادهای پیشرو باعث شد بار دیگر نگرانی ها از چشم انداز رشد اقتصادی جهان افزایش یافته و به تبع آن تقاضا برای طلا رشد کند. در جریان معاملات این روز هر اونس فلز زرد با رشد قیمتی 0.23 درصدی در 1315.32 دلار معامله شد.

چهارشنبه: اخبار منتشر شده در خصوص احتمال کاهش نرخ بهره استرالیا، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان طلا در جهان، باعث شد قیمت این فلز ارزشمند در بازارهای جهانی با افت 0.66 درصدی همراه شده و به قیمت 1306.6 دلار بازگردد.

پنجشنبه: در حالی که نگرانی ها در خصوص روابط تجاری چین و امریکا رشد کرده است، تقاضای سرمایه گذاران برای دارایی های امن همچون طلا افزایش یافت به گونه ای که هر اونس از این فلز با رشد 0.27 درصدی در 1310.11 دلار فروش رفت.

جمعه: تداوم نگرانی ها در مورد چشم انداز اقتصاد جهان در روز جمعه نیز موجبات افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی را فراهم ساخت. در این روز قیمت هر اونس 0.5 درصد صعود کرد تا در 1316.61 دلار بسته شود. با این وجود در مجموع هفته فلز زرد افت 0.1 درصدی را تجربه کرد.







دوشنبه: در حالی که در ساعات اولیه معاملات قیمت های جهانی نفت رشد کرده بودند، کاهش نگرانی ها از تحریم نفتی ونزوئلا و همچنین کمرنگ شدن امیدواری ها در خصوص توافق میان چین و امریکا، باعث شد قیمت ها در ادامه در سرایزی نزول قرار گیرند به گونه ای که هر دو نفت پایه بین المللی در اعدادی کمتر از قیمت های پایانی روز جمعه بسته شدند. در پایان معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افت 0.38 درصد 62.51 دلار فروش رفت. نفت وست تگزاس امریکا هم در 54.56  دلار بسته شد که این رقم نسبت به آخرین قیمت روز جمعه 1.27 درصد کمتر است.

سه‌شنبه: یک روز پس از این‌که داده‌ها نشان داد سفارشات کارخانجات امریکا کاهش یافته، قیمت جهانی نفت به روند نزولی روز گذشته خود ادامه داد. در این روز هر بشکه نفت برنت و وست تگزاس به ترتیب با افت 0.85 و 1.65 درصدی همراه شدند تا قیمت پایانی 61.98 و 53.66 دلار را به ثبت رسانند. داده‌های ناامیدکننده از کارخانجات امریکا، نگرانی‌های جدیدی را در مورد کند شدن اقتصاد جهان برانگیخت؛ هرچند افت بازارها با توجه به تحریم‌های امریکا بر ضد ونزوئلا و کاهش تولیدات اوپک پلاس، که نشان‌دهنده چشم‌انداز کاهش عرضه نفت است، محدود شد.

چهارشنبه: هر چند بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی ادره انرژی امریکا حکایت از افزایش میان ذخایر نفت این کشور در یک هفته گذشته دارد، این میزان افزایش از آنچه پیش از این تصور می شد کمتر بود. این موضوع باعث شد قیمت نفت در بازارهای جهانی اندکی تقویت شود. در جریان معاملات روز چهارشنبه هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 1.15 درصدی به 62.69 دلار رسید. نفت وست تگزاس امریکا هم 0.66 درصد صعود کرد تا در 54.01 دلار معامله شود. بر اساس آمارهای منتشر شده ذخایر نفت امریکا در یک هفته اخیر 1.26 میلیون بشکه رشد داشته، این در حالی است که پیش بینی کارشناسان صعود 2.18 میلیون بشکه ای بوده است.

پنج‌شنبه: پس از آنکه ترامپ اعلام کرد تا قبل از موعد مقرر شده در تاریخ 2 مارس هیچ دیداری با رییس جمهور چین انجام نخواهد داد نگرانی ها در خصوص روابط تجاری میان دو کشور افزایش و به تبع آن قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یافت. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با نزولی 1.69 درصدی به قیمت 61.63  دلاری بازگشت. نفت وست تگزاس امریکا نیز با کاهش 2.54 درصدی مواجه شد تا در 52.64 دلار دادوستد شود.

جمعه: قانون‌گذاران امریکا، لایحه‌ای را در مجلس این کشور مطرح کردند که به قانون نوپک یا «نه به گروه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت» معروف است. هر چند این قانون در سال‌های گذشته رد شده، امسال شانس بالایی دارد که به امضا رسیده و به قانون تبدیل شود. این خبر در کنار امیدواری هایی در خصوص آن که چین و امریکا هنوز هم ممکن است بتوانند قبل از ضرب‌العجل ۱ مارس به توافق رسیده و مشکلات تجاری خود را حل کنند، باعث شد قیمت نفت در بازارهای جهانی تقویت شود. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با صعودی 0.76 درصدی به 62.1 دلار بازگشت. نفت وست تگزاس امریکا نیز صعودی 0.15 داشت تا معاملات خود را در 52.72 دلار به پایان برد. اما تجدید نگرانی‌ها در مورد کند شدن تقاضای جهانی باعث شد در مجموع کل هفته برنت و وست تگزاس به ترتیت افت 1.04 و 4.6 درصدی را تجربه کنند.




دوشنبه بازار ۱۵۲