امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲ تا ۸ مرداد ماه ۱۳۹۶ – شماره ۷۶


اعلام سیاست‌های اقتصادی انبساطی از سوی دولت چین، جلسه فدرال رزرو و تنش‌های سیاسی در این هفته موجب رونق در اغلب بازارها شد. معاملات فلزات جهانی با افزایش خیره‌کننده قیمت‌ها همراه بود. قیمت نفت نیز پس از چند هفته قیمت‌هایی بالاتر از 50 دلار را تجربه کرد. طلا نیز موفق شد ریزش هفته‌های خود را جبران نماید.

دوشنبه: اولین روز هفته برای برخی از بازارهای سهام در قاره آسیا صعودی و برای برخی نزولی سپری شد، به‌گونه‌ای که شاخص‌های ژاپن و استرالیا منفی و شاخص‌ها در سایر بورس‌های عمده مثبت بودند. جلسه معاملاتی روز جاری تحت‌تأثیر تداوم کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها قرار داشت. در این روز، گروه بانکی یکی از ضعیف‌ترین عملکردها را داشت. در اروپا نیز رفتار متفاوت سرمایه‌گذاران، سرنوشت متفاوتی برای شاخص‌های مختلف رقم زد. گروه خودروسازی بیشترین فشار را در جلسه معاملاتی امروز تحمل کرد؛ به‌گونه‌ای که فولکس واگن 1/4 درصد، دایملر 2/6 درصد و پژو 1/3 درصد با کاهش قیمت مواجه شدند. در مقابل شرکت‌های مهندسی با رشد همراه بودند. شاخص FTSE در بورس لندن با 1 درصد سقوط، منفی‌ترین بورس بود. رکوردشکنی دوباره نزدک به‌دلیل اعلام سودآوری مطلوب شش‌ماهه نخست شرکت‌های فناوری اطلاعات، مهم‌‌ترین تحول جلسه معاملاتی در وال استریت بود. این درحالی است که دو شاخص دیگر بازار سهام در امریکا پایین‌تر از اعداد روز کاری قبل بسته شدند. معاملات روزهای آینده بازارهای امریکا تحت‌تأثیر جلسه پایان این هفته فدرال رزرو قرار خواهد داشت که پیش‌بینی می‌شود در این جلسه اعضا به عدم‌تغییر نرخ بهره رأی دهند.

سه‌شنبه: تلاطم بازارهای ارز، نفت و کامودیتی موجب سردرگمی سرمایه‌گذاران در منطقه شرق آسیا و انتظار آنان برای تثبیت بازارها شده است. برخی شاخص‌ها در این منطقه، مثبت و برخی دیگر منفی بودند. شاخص بورس استرالیا با 0/68 درصد و تحت‌تأثیر رشد ارزش گروه‌های ارتباطات، انرژی و بهداشت و سلامت بهترین عملکرد را در بین بورس‌های آسیایی داشت. در اروپا شاخص‌های بازارهای سهام با رشد مواجه شدند. انتشار آمارهای بهتر از انتظار از اقتصاد آلمان برای ماه جولای، انتشار سودهای مطلوب برای شش‌ماهه شرکت‌ها و همچنین افزایش قیمت نفت و کامودیتی‌ها، مهم‌ترین دلیل این رشد به‌حساب می‌آید. در این روز شاخص FTSE در بورس لندن بیشترین رشد را به‌خود اختصاص داد. در وال استریت نیز به‌دلیل اعلام عملکرد مطلوب شرکت‌ها، شاخص‌ها بالاتر از اعداد روز گذشته خود بسته شدند. در این روز رشد چشمگیر قیمت سهام شرکت‌های جنرال‌الکتریک، مک‌دونالد و کاترپیلار موجب شد تا شاخص داوجونز با 0/47 درصد، بیشترین رشد را در میان شاخص‌های سه‌گانه داشته باشد.

چهارشنبه: افزایش قیمت نفت و فلزات جهانی و کاهش ارزش دلار در آستانه نشست فدرال رزرو، موجب شد اغلب بازارهای سهام در شرق آسیا روندی صعودی به‌خود بگیرند. در میان شاخص‌های مطرح، تنها شاخص KOSPI در بورس کره‌جنوبی منفی بود. در میان شرکت‌ها نیز افزایش 7 درصدی قیمت سهام شرکت میتسوبیشی موتور در بورس ژاپن، به‌دلیل رقم‌زدن سود فراتر از انتظار در سه‌ماهه دوم سال، جالب توجه بود. شاخص‌های سهام اروپایی نیز روز سبز رنگی را در جلسه معاملاتی این روز پشت سر گذاشتند. اعلام خبر افزایش رشد اقتصادی انگلیس به 0/3 درصد در سه‌ماهه دوم سال، در مقایسه با رشد 0/2 درصدی سه‌ماهه اول، یکی از مهم‌ترین دلایل این رشد به‌حساب می‌آید. شاخص CAC در پاریس با 0/65 درصد، در صدر قرار داشت. در امریکا مطابق انتظارات، فدرال رزرو در جلسه جاری خود، نرخ بهره را بدون تغییر نگه داشت. به‌دنبال این تصمیم و متأثر از گزارش‌های سه‌ماهه دوم شرکت‌ها، شاخص‌های سهام در وال استریت با رشد همراه شدند. در این بین داوجونز با 0/45 درصد پیشتاز بود. در این روز همچنین شرکت‌های فورد و کوکاکولا عملکرد خود را منتشر کردند که برای سهام‌دارن بهتر از انتظار بود.

پنج‌شنبه: به‌دنبال تداوم سودآوری مطلوب شرکت‌ها و تصمیمات فدرال رزرو، شاخص‌های بازارهای سهام در قاره آسیا با رشد همراه شدند. شاخص HSI در بورس هنگ‌کنگ با 0/71 درصد بیشترین رشد را در بین سایرین داشت. با وجود اینکه در این روز شرکت سامسونگ الکترونیک اعلام کرد این شرکت رکورد میزان سود عملیاتی قبلی خود را شکسته است ولی سهام شرکت پایین‌تر از روز قبل بسته شد. برخلاف آسیا، اکثر بازارهای اروپایی به تصمیمات فدرال رزرو روی خوش نشان نداده و جلسه معاملاتی روز جاری را در سرازیری نزول به‌پایان بردند. شاخص گروه خوراکی و آشامیدنی با 1/3 درصد رشد بهترین عملکرد را درمیان گروه‌ها به‌خود اختصاص داد. از سوی دیگر صنعت دارو و مراقبت‌های بهداشتی با بیش از 1 درصد کاهش، عملکرد نامطلوبی از خود برجای گذاشت. در امریکا روند شاخص‌ها تحت‌تأثیر رفتار سهام‌داران در گروه فناوری اطلاعات قرار داشت. شرکت‌های این گروه در ابتدای بازار با رشد قابل‌توجهی همراه شدند به‌گونه‌ای که رکوردهای پیشین خود را جابه‌جا کردند. اما در ادامه با ریزش شدید مواجه شدند که این موضوع موجب روند نزولی شاخص‌ها نیز شد. به‌طوری که نزدک 0/63 واحد سقوط کرد. در این بین تنها داوجونز توانست خود را مثبت نگه دارد.

جمعه: اغلب بازارهای آسیایی آخرین روز کاری هفته را با نزول پشت سر گذاشتند. در میان گروه‌های مختلف، خودروسازی یکی از منفی‌ترین عملکردها را داشت، به‌گونه‌ای که سهام شرکت نیسان با 4/11 درصد ریزش مواجه شد. در میان شاخص‌ها نیز ASX200 در کشور استرالیا با 1/42 درصد کاهش بیشترین کاهش را به‌خود اختصاص داد. در اروپا نیز شاخص‌ها یکپارچه به رنگ سرخ درآمدند که در میان آنها شاخص CAC در بورس پاریس از سایرین منفی‌تر بود. در میان گروه‌ها، تنها گروه نفت و گاز جلسه معاملاتی روز جاری را مثبت به‌پایان رساند. در این بین سهام شرکت آدیداس در بورس آلمان به‌دلیل اعلام افزایش درآمد‌های خود در بودجه سال 2017، با رشد قیمت 8 درصدی روبه‌رو شد. در امریکا هم تنها شاخص داوجونز توانست با یک رقم مثبت معاملات را به‌پایان برده و رکورد جدیدی برای خود ثبت کند. در این روز کاهش 2/5 درصدی قیمت سهام شرکت آمازون به‌دلیل انتشار نه چندان مطلوب علملکرد سه‌ماهه دوم خود، یکی از مهم‌ترین خبرهای وال‌استریت بود که این موضوع بر عملکرد سایر شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات نیز در ساعات اولیه معاملات تأثیرگذار بود.



76-4



76-3





دوشنبه: بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری پس از رشد چشمگیر در هفته گذشته، در معاملات روز دوشنبه نسبت به جمعه قبل تقریبا ثابت بود. بهای معاملات این بازار اوایل روز دوشنبه تا سطح 1257/18 دلار صعود کرده بود اما با افزایش فروش‌ نوسان‌گیران در قیمت‌های بالا، خود را در 1255/3 دلار تثبیت کرد. 

سه‌شنبه: در آستانه نشست دو روزه سیاست‌گذاری فدرال رزرو امریکا، سرمایه‌گذاران منتظر گرفتن سرنخ‌هایی در مورد زمان نوبت بعدی افزایش نرخ بهره هستند. در این روز قیمت هر اونس طلا با 0/42 درصد کاهش در 13250/6 دلار بسته شد.

چهارشنبه: تصمیم ترکیه مبنی بر خرید مقادیر قابل‌توجهی طلا، برای فراهم آوردن امکان انجام تبادلات انرژی بر پایه طلا همچون کشورهایی نظیر روسیه و چین، موجب افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار طلا شد به‌گونه‌ای که هر اونس طلا برای تحویل فوری با 0/84 درصد افزایش به 1260/53 دلار رسید.

پنج‌شنبه: با مشخص شدن نتایج جلسه دو روزه فدرال رزرو و علی‌رغم افزایش تقاضا برای طلا به‌دلیل افزایش تنش‌های سیاسی بهای طلا در روز پنج‌شنبه با کاهش اندک 0/11 درصدی مواجه و در 1259/15 دلار معامله شد.

جمعه: در این روز بعد از آنکه انتشار آمارهای ضعیف‌تر از حد انتظار از نرخ تورم امریکا، احتمال افزایش مجدد نرخ بهره در سال جاری میلادی را کاهش داد و کره‌شمالی با پرتاب یک موشک بالستیک، موجب تقویت قیمت طلا به بالاترین رقم در طی شش‌هفته گذشته رسید. در معاملات این روز طلا با 0/83 درصد افزایش به 1269/84 دلار به ازای هر اونس رسید.

76-7





76-8



دوشنبه: توافق اولیه وزیران کشورهای عضو اوپک و سایر تولیدکنندگان خارج از این سازمان برای تمدید یک دوره دیگر ثبات تولید و همچنین اعلام خبر کاهش 300 هزار بشکه ای از سوی روسیه در ماه‌های اخیر، موجب افزایش قیمت نفت شد. به‌گونه‌ای که قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی با 1/12 درصد رشد، به 48/6 دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در 46/34 دلار تثبیت شد که نسبت به قیمت آخرین روز کاری هفته قبل 1/25 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

سه‌شنبه: اعلام الفالح، وزیر انرژی عربستان مبنی بر اینکه کشورش در ماه اوت، صادرات نفت خود را به 6/6 میلیون بشکه در روز (تقریبا یک میلیون بشکه در روز کمتر از یک سال پیش) محدود خواهد کرد، موجبات افزایش قیمت نفت در روز سه‌شنبه را نیز فراهم کرد. در این روز نفت برنت با جهش 3/12 درصدی به 50/2 دلار رسید. از سوی دیگر نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز با 3/34 درصد رشد در 47/89 دلار ایستاد.

چهارشنبه: روند افزایشی قیمت نفت که در روز گذشته با لمس مجدد قیمت 50 دلار همراه شده بود، روز چهارشنبه نیز ادامه داشت. با انتظار کاهش ذخایر نفت امریکا و نیز وجود شواهدی مبنی بر اینکه روند افزایش تولید نفت شیل کندتر شده است، قیمت نفت در بازارهای جهانی به بیشترین رقم در چند هفته گذشته نزدیک شد. نفت برنت با 1/53 درصد افزایش، 50/97 دلار معامله شد. وست تگزاس اینترمدییت نیز در 48/75 دلار بسته شد که 1/8 درصد افزایش را نسبت به روز قبل نشان می دهد.

پنج‌شنبه: در این روز آمارهای منتشره از اداره اطلاعات انرژی امریکا نشان داد که میزان ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به 21 جولای با 7/2 میلیون بشکه کاهش مواجه بوده که ناشی از فعالیت خوب پالایشگاه ها و افزایش صادرات نفت این کشور بوده است. موسسه بی‌ام‌آی ریسرچ هم به تبعیت از نرم‌های فصلی،پیش‌بینی کرد در ماه‌های اوت و سپتامبر میزان ذخایر نفت خام امریکا با کاهش بیشتری همراه شود. این آمارها موجب افزایش قیمت نفت برنت به 51/49 و نفت وست تگزاس امریکا به 49/04 دلار به ازای هر بشکه شد.

جمعه: نگرانی معامله‌گران نفت از احتمال مختل‌شدن عرضه نفت از سوی ونزوئلا به‌دلیل همه‌پرسی ملی روز یکشنبه برای انتخاب یک مجلس قانون اساسی برای بازنویسی قانون اساسی این کشور موجب افزایش قیمت نفت برای پنجمین روز متوالی شد؛ به ‌گونه‌ای که در پایان روز نفت برنت و وست تگزاس به ترتیب 52/52 دلار و 49/71 دلار به ازای هر بشکه معامله شدند. در این روز معامله‌گران واکنش چندانی به افزایش اندک شمار دکل‌های حفاری نفت امریکا در هفته گذشته نداشتند. گروه صنعتی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت، هفته گذشته دو حلقه افزایش یافته و به 766 حلقه رسیده است. همچنین شرکت‌های اکتشاف و تولید نفت متعدد اعلام کرده‌اند که بودجه برنامه ریزی شده برای مخارج سال جاری را بدنبال کاهش هشت درصدی قیمت‌های نفت کاهش خواهند داد.

76-9




دانلود نسخۀ PDF