امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۱۰ تا ۱۶ اردیبهشت – شماره ۱۱۵


تداوم معاملات جهانی نفت در بالاترین سطح قیمتی سه سال و نیم گذشته و سقوط بهای طلا به پایین‌ترین سطح طی چهارماهه اخیر مهم‌ترین تحولات بازارهای جهانی در این هفته به‌شمار می‌روند. هم‌چنین از عدم‌تغییر در نرخ بهره امریکا، گمانه‌زنی‌ها درخصوص تصمیم ترامپ در مورد برجام و هم‌چنین ادامه انتشار گزارش عملکرد سه‌ماهه نخست شرکت‌ها می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بازارهای جهانی در یک‌هفته اخیر یاد کرد.

دوشنبه: شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا، آخرین روز آوریل را به پشتوانه اعلام عملکرد مثبت شرکت‌ها در سه‌ماهه نخست سال، با صعود به پایان بردند. بیشترین رشد از آن شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 1/74 درصد بود که در آن گروه خدمات مالی بیشترین تأثیر را داشت. هم‌چنین گروه نفت و گاز به‌دلیل افزایش قیمت جهانی نفت، یکی از رشدی‌ترین گروه‌ها بود.

در اروپا نیز، شاخص‌های سهام به‌دلیل اعلام عملکرد مطلوب برخی از شرکت‌ها رشد کردند. شاخص کک در بورس پاریس با 0/68 درصد پیشتاز سایر شاخص‌ها بود و گروه ارتباطات نیز بهترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت. صعود بیش از 15 درصدی سهام شرکت خرده‌فروشی ساینس‌باری به‌دلیل خبر ادغام شرکت آسدا با این شرکت، جالب‌توجه بود.

اعلام خبر خرید شرکت اسپرینت به ارزش 26/5 میلیارد دلار از سوی شرکت تی‌موبیل، موجب افت گسترده گروه فناوری اطلاعات و به‌تبع آن شاخص‌های سه‌گانه سهام در بورس نیویورک شد. شاخص S&P500 با 0/8 درصد، نزولی‌ترین شاخص بود که شرکت مایکروسافت با 2/4 درصد، بیشترین تأثیر را در این ریزش داشت.

سه‌شنبه: در حالی‌که معاملات اغلب بازارهای سهام در منطقه آسیا- اقیانوسیه به‌دلیل تعطیلات متوقف بود، شاخص‌های سهام در توکیو و سیدنی به‌ترتیب با رشد 0/18 و 0/54 درصدی همراه شدند. در استرالیا گروه بانکداری با بیش از ۱ درصد رشد، بهترین عملکرد را داشت. تصمیم رزرو بانک این کشور مبنی‌بر عدم تغییر نرخ بهره از 5/5 درصد، از دیگر خبرهای مهم بود.

در اروپا نیز، تنها بورس لندن فعال بود و سایر بورس‌های مطرح این قاره به‌دلیل روز جهانی کارگر تعطیل بودند. شاخص FTSE در بورس لندن، 0/15 درصد رشد کرد که در آن افزایش 1/8 درصدی قیمت سهام شرکت بریتیش‌ پترولیوم نقش زیادی داشت. هم‌چنین اعلام ضعیف‌تر از انتظار شاخص مدیران خرید شرکت‌های صنعتی انگلیس موجب شد ارزش پوند به پایین‌ترین سطح در 15 هفته گذشته سقوط کند.

در بورس نیویورک، خوش‌بینی‌ها به‌گزارش اپل که قرار بود پس از بازار منتشر شود، موجب شد سهام این شرکت با صعود 2/3 درصدی و گروه فناوری اطلاعات با رشد 0/9 درصدی مواجه شوند. در بین شاخص‌های سه‌گانه، شاخص داوجونز کاهش یافت و دو شاخص دیگر صعود کردند. این در حالی است که آغاز نشست دو روزه فدرال‌رزرو در واشنگتن توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است.

چهارشنبه: بازارهای سهام در منطقه آسیا- اقیانوسیه، معاملات خود را با نزول شاخص‌ها به پایان بردند. شاخص ASX200 در بورس سیدنی با 58/0درصد، ریزشی‌ترین شاخص بود که گروه ارتباطات مخابراتی بیشترین تأثیر را در افت این شاخص داشت. افزایش ارزش دلار و هم‌چنین اعلام بهتر از انتظار شاخص مدیران شرکت‌های صنعتی چین از دیگر تحولات مهم بازارهای این منطقه بود.

بازارهای سهام در اروپا، به‌لطف اعلام عملکرد بهتر از انتظار چند شرکت دیگر، پس از یک تعطیلی سه‌روزه صعود کردند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 1/5 درصد رشد، پیشتاز سایر شاخص‌ها بود.گروه تأمین‌کنندگان اپل نیز یکی از رشدی‌ترین شرکت‌ها بودند. اعلام برخی آمارهای اقتصادی و اخبار رسیده از نتایج جلسه دوروزه فدرال‌رزرو امریکا از دیگر دلایل این صعود به‌شمار می‌رود.

پس از اعلام عدم‌تغییر در نرخ بهره امریکا پس از جلسه دوروزه فدرال‌رزرو و هم‌چنین انتشار بهتر از انتظار گزارش عملکرد شرکت اپل و رشد 4/4 درصدی قیمت سهام این شرکت، شاخص‌های سهام در وال‌استریت در ساعات اولیه معاملات رشد کردند، اما در ساعات پایانی سیر نزولی گرفته و در نهایت در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شدند. شاخص‌های داوجونز و S&P500 با 0/72 درصد به صورت مشترک، ضعیف‌ترین عملکرد را به‌ثبت رساندند.

پنج‌شنبه: عدم‌تغییر در نرخ بهره ایالات متحده امریکا در پایان جلسه فدرال‌رزرو و هم‌چنین افزایش مجدد نگرانی‌ها از جنگ تجاری بین امریکا و چین، از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر بازارهای سهام در آسیا- اقیانوسیه بود. شاخص‌های سهام در هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی صعود و در چین و استرالیا نزول کردند. در ژاپن نیز معاملات سهام به‌دلیل تعطیلات رسمی متوقف بود.

اعلام ضعیف‌تر از انتظار تورم یورو در ماه آوریل و هم‌چنین نگرانی‌ها از روابط تجاری چین و امریکا موجب شد شاخص‌های سهام در اروپا افت کنند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 0/88 درصد، نزولی‌ترین شاخص بود. سقوط 6/8 درصدی قیمت سهام شرکت آدیداس به‌دلیل اعلام برآوده نکردن انتظارات در عملکرد سه‌ماهه، از مهم‌ترین علل افت این شاخص بود.

در حالی‌که نگرانی‌ها از بروز مجدد تنش‌های تجاری بین چین و امریکا موجب افت گسترده شاخص‌های بورس نیویورک در ساعات اولیه معاملات شده بود، در ساعات پایانی تحت‌تأثیر انتظارات مثبت از عملکرد برخی شرکت‌ها رشد کردند. اما درنهایت تنها شاخص داوجونز سبزپوش شد. شاخص S&P500 با 0/23 درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را داشت.

جمعه: نگرانی سرمایه‌گذاران از گفتگوهای تجاری بین چین و امریکا، موجب شد شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا کاهش یابند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 1/28 درصد، بیشترین افت را داشت که گروه‌های خدمات مالی و فناوری اطلاعات مؤثرترین گروه‌ها بودند. شاخص KOSPI در کره‌جنوبی نیز نزول بیش از 1 درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که معاملات بورس توکیو به‌دلیل تعطیلات متوقف بود.

اعلام برخی آمارهای اقتصادی ایالات متحده، صعود شاخص‌های سهام در اروپا را در پی داشت. شاخص‌های سهام در کشورهای آلمان و ایتالیا با بیش از 1 درصد رشد، بهترین عملکرد را به نام خود ثبت کردند و گروه رسانه نیز در میان گروه‌ها بیشترین رشد را داشت. جهش 7/7 درصدی قیمت سهام شرکت فراری به‌دلیل اعلام عملکرد فراتر از انتظار این شرکت، از دیگر  تحولات مهم بود.

افزوده شدن 164 هزار شغل جدید در اقتصاد امریکا در ماه آوریل و مقایسه آن با رقم 195 هزار فرصت شغلی پیش‌بینی‌شده و هم‌چنین اعلام نرخ بیکاری 3/9 درصدی در این ماه، موجب شد شاخص‌های سهام در وال‌استریت روزی صعودی را پشت‌سرگذارند. شاخص نزدک با 1/39درصد، رشدی‌ترین شاخص بود که گروه فناوری اطلاعات به‌ویژه شرکت اپل تأثیر زیادی در آن داشتند.









دوشنبه: رشد ارزش دلار به بالاترین رقم طی حدود سه‌‌ماه و نیم گذشته و انتظار سرمایه‌گذاران برای مشخص‌شدن خط مشی پولی فدرال‌رزرو امریکا، موجب شد قیمت طلا در بازارهای جهانی در نخستین روز هفته با افت 0/65درصدی به 1,315/39 دلار تنزل یابد.

سه‌شنبه: تداوم افزایش ارزش دلار و هم‌چنین تعطیلات رسمی در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی، کاهش 0/88 درصدی قیمت طلا را در پی داشت؛ به‌گونه‌ای که هر اونس فلز زرد با ثبت قیمت 1,303/85 دلاری، پایین‌ترین سطح قیمت خود از ابتدای سال 2018 میلادی را تجربه کرد.

چهارشنبه: درحالی‌که طلا در آستانه کاهش قیمت روزانه برای سومین روز متوالی قرار داشت، به‌دلیل تصمیم بانک مرکزی امریکا برای ثابت نگه داشتن نرخ‌ بهره این کشور، فلز زرد با رشد نه‌چندان محسوس 0/09 درصدی همراه شد تا در 1,304/96 دلار قیمت‌گذاری شود.

پنج‌شنبه: تصمیم فدرال رزرو مبنی‌بر عدم‌تغییر نرخ بهره امریکا و به تبع آن تضعیف نسبی دلار، باعث شد قیمت طلا در بازارهای جهانی با صعود 0/54 درصدی و رسیدن به قیمت 1,312/06دلار از کف قیمتی ماه‌های گذشته اندکی فاصله بگیرد.

جمعه: اعلام فراتر از انتظار آمار ایجاد اشتغال در امریکا در ماه آوریل، باعث شد قیمت طلا برای سومین روز پیاپی صعود کند. قیمت هر اونس طلا با افزایش 0/19 درصدی در 1,314/5 دلار بسته شد. با ثبت این قیمت، فلز زرد در مجموع افت قیمتی 0/7 درصدی را تجربه کرد.

 







دوشنبه: افزایش فشارهای اسرائیل بر امریکا برای خروج از برجام و احتمال بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، بر نگرانی‌ها را درخصوص تولید و صادرات نفت این کشور دامن زد. این موضوع در کنار انتشار اخباری در مورد اختلال در تولید نفت آنگولا موجب شد قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یابد. هر بشکه نفت برنت با افزایش 0/71 درصدی به قیمت 75/17 دلار صعود کرد. قیمت نفت وست‌تگزاس هم 0/69 درصد رشد کرد تا قیمت 68/57 دلار را تجربه کند.

سه‌شنبه: با انتشار خبرهایی مبنی‌بر رشد ذخایر نفتی امریکا و هم‌چنین افزایش تولید نفت ایران، قیمت نفت کاهش یافت. علی‌رغم تعطیلی بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی قیمت نفت با نوسانات شدیدی مواجه شد به‌گونه‌ای که هر بشکه نفت برنت با افت 71/2 درصدی همراه شد تا با رسیدن به قیمت 73/13 دلاری از سقف قیمتی روزهای گذشته خود دور شود. نفت وست‌تگزاس هم با عقب‌گردی 1/93 درصدی به 67/25 دلار تنزل یافت.

چهارشنبه: بر اساس آمار اعلام شده، اوپک حدود 32 میلیون بشکه نفت، در آوریل تولید کرد که اندکی پایین‌تر از 32/5 میلیون بشکه در روز، تولید هدف‌گذاری شده از سوی این سازمان بود و انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال 2018 تغییری چندانی نکند. این موضوع موجب بازگشت قیمت نفت در بازارهای جهانی به روند صعود شد به گونه‌ای که نفت برنت و وست‌تگزاس با افزایش ارزشی معادل 0/31 و 1/01 درصد به‌ترتیب 73/36 و 67/93 دلار قیمت‌گذاری شدند.

پنج‌شنبه: با نزدیک شدن به موعد اعلام موضع امریکا در قبال برجام، نگرانی درخصوص تحریم مجدد ایران و عکس‌العمل متقابل این کشور و تأثیرات آن بر قیمت جهانی نفت، قیمت طلای سیاه افزایش یافت. در پایان معاملات قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 73/62 دلار رسید که نسبت به قیمت پایانی روز قبل رشد 35/0 درصدی را نشان می‌دهد. نفت وست‌تگزاس هم رشد 0/73 درصدی قیمت را تجربه کرد تا در 68/43 دلار معامله شود.

جمعه: افزایش تنش‌ها بین تهران و واشنگتن بر سر برجام موجبات افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی را نیز فراهم کرد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد قیمتی 1/7 درصدی در 74/87 دلار بسته شد. هر بشکه نفت وست‌تگزاس صعود 1/89 درصدی و رسیدن به قیمت 69/72 دلاری، فروشندگان را به شکستن حدنصاب 70 دلار امیدوار کرد. در مجموع در این هفته نفت برنت و وست‌تگزاس، به‌ترتیب رشد 0/3 و 2/3 درصدی را تجربه کردند.




دانلود نسخۀ PDF