امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۹ خرداد تا ۴ تیر ماه ۱۳۹۶ – شماره ۷۱


بازارهای جهانی در هفته گذشته تحت‌تأثیر تحولات طلای سیاه قرار داشت. افزایش عرضه، طی روزهای ابتدایی هفته و ریزش شدید قیمت نفت به پایین‌ترین قیمت‌ها در هفت ماه گذشته، موجب بی رونقی بازارهای سهام و افزایش تقاضا برای طلا شد. اگرچه در روزهای پایانی هفته این روند تغییر کرد، اما عمده کارشناسان و سرمایه‌گذاران به تداوم افزایش قیمت نفت و بازارهای سهام در هفته آینده بدبین هستند.

دوشنبه: بازارهای مالی در قاره آسیا در پی انتشار اخباری درمورد آغاز مراحل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، نخستین روز هفته را با رشد پشت سر گذاشتند که در این بین شاخص HSI هنگ‌کنگ با 1/16 درصد صعود پیشتاز بود. یکی از مهم‌ترین وقایع بازارهای سهام در شرق آسیا نیز افزایش 2/15 درصدی ارزش سهام شرکت سامسونگ الکترونیک بود. بازارهای اروپایی نیز در پی انتشار اخبار سیاسی و بی‌توجه به حملات لندن و پاریس، روندی صعودی را در پیش گرفتند و گروه شرکت‌های نفت و گاز یکی از مؤثرترین صنایع در این روند بود. در این روز، افزایش 6/45 درصدی ارزش بازار شرکت رویال‌فیلیپس در بورس آمستردام هلند توجهات زیادی را به‌خود جلب کرد و شاخص DAX در بورس آلمان با 1/07 درصد رشد، نسبت به سایر شاخص‌ها صعودی‌تر بود. در امریکا هم سرمایه‌گذاران شاهد ادامه رکوردشکنی‌هایS&P 500 و داوجونز بودند. این دو نماگر به‌ترتیب با 0/83 و 0/68 درصد، حد نصاب‌های جدیدی را کسب کردند. در این بین، شاخص نزدک با 1/42 درصد افزایش، بیشترین رشد را به‌خود اختصاص داد. گروه فناوری اطلاعات نیز که دو هفته گذشته همواره روندی نزولی داشت، در این روز با افزایش ارزش، بیشترین تأثیر مثبت را در صعود شاخص‌ها داشت.

سه‌شنبه: در آستانه تصمیم MSCI، یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان شاخص در سطح جهان (مورگان استنلی سابق)، برای ورود به بازارهای چین و همچنین به‌دلیل تقویت دلار، در منطقه شرق آسیا، اغلب بازارهای سهام روندی کاهشی را در پیش گرفتند. در میان شاخص‌های عمده  تنها شاخص نیکی ژاپن با 0/81 درصد، صعودی بود. کاهش قیمت نفت به پایین‌ترین سطح در هفت‌ماه گذشته، موجب کاهش ارزش سهام شرکت‌های نفت و گاز و در پی آن منجر به سقوط سهام در بازارهای اروپا شد. در این روز هشدار بانک Governor Mark Carney انگلیس مبنی بر عدم کشش بازار برای افزایش نرخ بهره نیز موجب تقویت بازارها نشد. بازارهای سهام امریکا نیز علی‌رغم تمامی خبرهای مثبت اقتصادی در خصوص اقتصاد این کشور، به‌دلیل کاهش قیمت جهانی نفت از روند صعودی خود بازماندند. این ریزش منجر به کاهش حدود 1/3 درصدی ارزش سهام بخش انرژی در وال استریت شد. همچنین نزدک با 0/82 درصد سقوط، نسبت به دو نماگر مطرح دیگر امریکا عملکرد بدتری را تجربه کرد.

چهارشنبه: سقوط قیمت نفت به‌دنبال انتشار اخبار افزایش تولید، منجر شد تا شاخص‌های بازارها در قاره آسیا در سرازیری سقوط به‌سر برند. در این بین شاخص ASX200 استرالیا با 1/59 درصد به‌دلیل کاهش قیمت سهام شرکت‌های گروه انرژی و مواد، بیشترین افت را داشت و شاخص شانگهای چین تنها نماگر مثبت بین بقیه شاخص‌‌ها بود. در این روز MSCI اعلام کرد از سال آینده سهام 222 شرکت چینی را در شاخص شرکت‌های نوظهور خود وارد خواهد کرد. بازارهای مالی در قاره اروپا به روند منفی روز گذشته خود ادامه دادند که گروه تأمین مالی و شرکت‌های بیمه بیشترین نقش را در تداوم این روند ایفا کردند. در این گروه شرکت Provident انگلیس، سقوط سهام 17 درصدی را تجربه کرد. افت مجدد قیمت نفت و در پی آن کاهش 1/6 درصدی ارزش بازار گروه انرژی، موجب شد تا اغلب شاخص‌های بازارهای مالی در امریکا نیز نزولی عمل کنند. از بین سه نماگر عمده تنها شاخص نزدک با 0/74 درصد رشد، صعودی بود.

پنجشنبه: بازارهای مالی آسیا با واکنش متفاوت بورس‌های مختلف به تلاطم قیمت نفت، دنبال شد. به‌گونه‌ای که شاخص بورس‌های استرالیا و کره‌جنوبی روندی صعودی داشتند و در چین و ژاپن شاخص‌ها سیر نزولی به‌خود گرفتند. این درحالی‌است که احتیاط و محافظه‌کاری در معاملات به‌وضوح نمایان بود. معاملات سهام در قاره اروپا نیز رونق چندانی نداشت و شاخص‌ها نوسانات قابل‌توجهی را تجربه نکردند. در این حال، گروه دارویی و مراقبت‌های بهداشتی با رشد قابل‌توجهی همراه شدند و همچنین قیمت سهام شرکت Imagination Technologies در پی برنده‌شدن در یک دعوای حقوقی در مصاف با شرکت اپل، با جهش 15 درصدی مواجه شد. در امریکا نیز شاخص‌های سه‌گانه با عدم رغبت سرمایه‌گذاران به معامله و نیم‌نگاهی به نوسانات قیمت نفت، تقريباً روز کم‌نوسانی را پشت سر گذاشتند. صنعت دارو و مراقبت‌های بهداشتی در این کشور نیز در پی تصمیم سناتورهای جمهوری‌خواه سنا مبنی بر جایگزینی یک طرح جدید به جای Obamacare، بالاترین رشد را نسبت به سایر صنایع داشت. گروه بیمه، به‌ویژه بیمه‌های سلامت و عمر نیز از این موضوع تأثیر پذیرفته و با صعود مواجه شدند.

جمعه: اغلب شاخص‌ها در بازارهای مالی قاره آسیا روند رشد بسیار ملایمی را طی کردند. در این روز نهاد تنظیم‌کننده مقررات بانکی در چین سؤالاتی از برخی از بانک‌های این کشور درخصوص پرداخت وام برای خریدهایی از خارج کشور مطرح کرد. تنها شاخص منفی در بین شاخص‌های مهم، HSI هنگ‌کنگ با 0/02 درصد نزول بود. در منطقه اروپا شاخص‌ها در اعدادی پایین‌تر از روز قبل بسته شدند. در این روز گروه صنایع‌غذایی و نوشیدنی یکی از بدترین عملکردها را از خود به‌جای گذاشت و همچنین اعلام شد، شاخص مدیران خرید در منطقه یورو، با رشد بسیار اندکی روبه‌رو شده است. شاخص IBEX 35 در کشور اسپانیا با 0/74درصد کاهش، منفی‌ترین عملکرد را در بین شاخص‌های عمده داشت. در امریکا نیز افزایش نسبی قیمت سهام شرکت‌های انرژی، باعث رونق بیشتر بازارهای مالی نسبت به روزهای قبل شد. اما در گروه دارو و مراقبت‌های بهداشتی، معاملات با تعادل بیشتری نسبت به قبل انجام شد و همچنین شاخص نزدک با 0/46 درصد افزایش مطلوب‌ترین عملکرد را در مقایسه با دو شاخص عمده دیگر این کشور داشت.



71.indd



71.indd





دوشنبه: طلا با ادامه تقویت دلار و انتظار سرمایه‌گذاران بازارها برای شنیدن اظهارات مقامات ارشد فدرال رزرو پس از آمار اقتصادی ضعیف هفته گذشته، به قیمت پایین‌تری نسبت به آخرین قیمت هفته قبل، نزول کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری 0/79 درصد اُفت کرد و به 1243/84 دلار رسید.

سه‌شنبه: بهای طلا در اوایل معاملات تحت‌تأثیر موضع فدرال رزرو برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره، به پایین‌ترین قیمت در پنج هفته گذشته نزول کرد. اما در نهایت به دلیل ابهامات سیاسی در سراسر جهان، تقاضا برای فلز زرد افزایش یافت. در نهایت هر اونس طلا با 0/07 درصد افت به 1243/01 دلار رسید.

چهارشنبه: بدنبال کاهش قیمت‌های نفت و سقوط بازارهای سهام و بازدهی اوراق قرضه امریکا از یک سو و تضعیف دلار، موجب شد بهای طلا اندکی از پایین‌ترین قیمت پنج هفته گذشته فاصله گیرد به‌گونه‌ای که در هر اونس 0/28 درصد افزایش یافت و در ایستگاه 1246/48 دلار ایستاد.

پنجشنبه: در این روز نیز بهای طلا در پی تداوم کاهش قیمت نفت، تضعیف دلار و بازده اوراق خزانه امریکا مورد حمایت قرار گرفت. هر اونس طلا برای تحویل فوری 0/32 درصد رشد کرد و به 1250/51 دلار رسید. هر اونس طلا در معاملات آتی امریکا برای تحویل در اوت 0/29 درصد افزایش یافت و در 1249/4 دلار بسته شد.

جمعه: در این روز نیز به روند دو روز گذشته خود به همان دلایل قبل، ادامه داد. هر اونس طلا برای تحویل فوری 0/5 درصد رشد کرد و به 1256/71 دلار رسید اما برای کل هفته تغییر چندانی نشان نداد و ثابت بود. هر اونس طلا در بازار معاملات آتی امریکا برای تحویل در اوت 0/54 درصد صعود کرد و به 1256/40 افزایش یافت.

71.indd





71.indd



دوشنبه: قیمت‌های نفت تحت‌تأثیر تداوم رشد فعالیت حفاری نفت امریکا که به تشدید اشباع عرضه جهانی کمک کرد، کاهش یافت. نفت برنت با 0/97 درصد کاهش، به 46/91 دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 1/21 درصد کاهش، در 44/2 دلار در هر بشکه ایستاد.

سه‌شنبه: نفت در معاملات بازار جهانی با استمرار نگرانی‌ها پیرامون اشباع عرضه به دلیل ادامه افزایش حفاری ها و تولید نفت در امریکا و تلاش‌های بی‌نتیجه اوپک برای تعادل بازار، در پایین‌ترین حد هفت‌ماه اخیر ایستاد. نفت برنت که قیمت پایه بازار بین‌المللی است، با 1/9 درصد کاهش، به 46/02 دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با درصد 2/19 کاهش، 43/23 دلار در هر بشکه معامله شد.

چهارشنبه: نفت به روند نزولی خود ادامه داد تا رکوردهای بدتری از خود برجای گذارد. نفت برنت و در 44/82 دلار در هر بشکه معامله شد. نفت خام امریکا نیز به 42/74 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت از ابتدای امسال تا این روز 20 درصد کاهش قیمت داشته که بدترین عملکرد شش ماهه نخست سال، از سال 1997 تاکنون است.

پنجشنبه: تلاش های انجام شده برای عدم تداوم روند نزولی قیمت نفت از جمله تکاپوی اوپک برای کاهش مجدد تولید موجب شد قیمت نفت در اندکی افزایش یابد. معاملات آتی نفت برنت 0/82 درصد رشد کرد و به 45/22 دلار در هر بشکه رسید. معاملات نفت خام امریکا نیز با 0/49 درصد صعود، در 42/74 دلار در هر بشکه ایستاد.

جمعه: قیمت نفت روز جمعه نیز به روند افزایشی خود ادامه داد. اما بسیاری از کارشناسان بر این عقیده‌اند که در هفته آینده قیمت طلای سیاه مجددا به روند نزولی خود بازخواهد گشت. افزایش حفاری‌ها در امریکا و افزایش تولید نیجریه و لیبی از مهم‌ترین دلایل این پیش‌بینی‌ها ذکر می‌شود. هر چند در معاملات روز جمعه نیز نشانه هایی از صحت وقوع این پیش‌بینی مشاهده می‌شد.

71.indd




دانلود نسخۀ PDF