امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۵ تا ۱۱ تیر ماه ۱۳۹۶ – شماره ۷۲


افزایش قیمت نفت به‌دلیل انتشار اخبار مربوط به توقف روند افزایش تولید ایالات متحده و کاهش ارزش دلار موجب شد تا شاخص کالا و بورس‌های سهام در قاره‌های مختلف با رشد قابل‌قبول مواجه شود. در این بین، زمزمه‌های مربوط به افزایش نرخ‌های بهره توسط بانک‌های مرکزی و همچنین رونق بازارهای رقیب موجب شد تا برخلاف هفته‌های طلا روندی نزول به خود بگیرد.

دوشنبه: در پی افزایش قیمت نفت بازارهای سهام در قاره آسیا با رشد همراه شدند. انتشار گزارشات مالی دوره‌ای شرکت‌ها نیز به رونق بازار و افزایش حجم معاملات کمک شایان توجهی کرد. در بورس ژاپن انتشار گزارشات مالی شرکت‌های نیسان و تویوتا از ریزش شاخص خودروسازی به‌دلیل اعلام ورشکستگی شرکت تاکاتا جلوگیری کرد. بورس شانگهای بیشترین رشد را در میان سایر بورس‌های این منطقه داشت. شاخص های بازارهای اروپا نیز با توجه به انتشار اخبار امیدوارکننده در مورد دو بانک در آستانه ورشکستگی ایتالیایی، روند رو به رشدی را طی کردند. در میان گروه‌های مختلف، افزایش بیشتر از دو درصدی نماگر گروه صنایع غذایی با رهبری شرکت Nestle قابل‌توجه بود. رشد 0/56 درصدی شاخص CAC در بورس پاریس در میان بورس‌های اوپایی سرآمد بود. جلسه معاملاتی نخستین روز هفته ایالات متحده نیز با کاهش شاخص نزدک و افزایش نه‌چندان قابل‌توجه شاخص‌های داوجونز وS&P 500 همراه بود. در این روز افزایش ارزش در گروه بانک و تأمین مالی توانست سقوط ارزش سهام شرکت‌های فناوری اطلاعات همچون فیس‌بوک و آمازون را تا حدودی جبران کند.

سه شنبه: واکنش بازارهای آسیایی به تداوم روند افزایش قیمت نفت متفاوت بود. به گونه‌ای که شاخص‌های بورس در ژاپن، چین و کره‌جنوبی مثبت و در استرالیا و هنک‌کنگ منفی بودند. انتظار برای تعیین خط‌مشی جدید بانک‌های مرکزی کشورها و همچنین اخبار پیرامون دیدار نخست وزیر هند با رییس جمهور امریکا از مهم‌ترین تحولات این روز در بازارهای مالی آسیا بود. اظهارات رییس بانک مرکزی اروپا در مورد سیاست‌های پولی این اتحادیه موجب ریزش بازارهای سهام در این قاره شد. در میان گروه‌های مختلف، اتومبیل‌سازی با 1/47 درصد منفی، ضعیف‌ترین عملکرد را به خود اختصاص داد. در این گروه  قیمت سهام شرکت Schaeffler  آلمان در پی اعلام عدم‌تحقق پیش‌بینی‌ها در سه‌ماهه دوم سال، 12 درصد سقوط کرد. شاخص DAX آلمان نیز در میان شاخص‌ها بدترین عملکرد را داشت. اما در امریکا در پی به‌تعویق افتادن رأی‌گیری برای طرح سلامت این کشور و جایگزین شدن آن به‌جای Obamacare و همچنین سقوط مجدد ارزش سهام گروه فناوری، شاخص‌های بازارهای سهام منفی شدند. ریزش 2 درصدی قیمت سهام گوگل موجب شد شاخص نزدک با سقوط 1/6 درصدی، منفی‌ترین عملکرد را در میان شاخص‌های سه‌گانه امریکا داشته باشد.

چهارشنبه: اکثر بازارهای مالی آسیا روز چهارشنبه روندی منفی را طی کردند. در بورس ژاپن شرکت تاکاتا که فرآیند ورشکستگی خود را طی می‌کند، با برداشتن محدودیت نوسان قیمتی با سقوط 68 درصدی قیمت مواجه شد. در میان بورس‌های معتبر در منطقه اقیانوسیه و شرق آسیا تنها بورس استرالیا به لطف افزایش ارزش بازار گروه مواد و انرژی بالاتر از روز قبل بسته شد. بازارهای مالی اروپا روز چهارشنبه منفی بسته شدند. در میان گروه‌های مختلف فناوری اطلاعات بدترین عملکرد را با تأثیرپذیری از معاملات روز گذشته این گروه در بورس‌های امریکایی، به‌خود اختصاص داد. همچنین در پی اظهار نظر رییس بانک مرکزی اروپا قیمت یورو در مقابل سایر ارزها از جمله دلار افزایش یافت. اما در امریکا در پی افزایش ارزش گروه بانکی و در آستانه نشست فدرال رزرو، بازارهای سهام روزی صعودی را پشت‌سر گذاشتند. در گروه فناوری اطلاعات نیز امروز اغلب شرکت‌ها با رشد چشمگیری همراه بودند. شاخص نزدک با 1/4 درصد افزایش بیشترین رشد روزانه خود در دو ماه اخیر را به ثبت رساند.

پنج شنبه: بورس‌های آسیایی به تبعیت از رشد چشمگیر روز گذشته بازارهای ایالات متحده و تحت‌تأثیر مواضع اعلام‌شده از سوی بانک‌های مرکزی اروپا، انگلیس و کانادا، یکپارچه سبزپوش شدند. این صعود در حالی اتفاق افتاد که ارزش یورو برای سومین روز متوالی در برابر ارزهای آسیایی با رشد همراه بود. در این میان بورس‌های هنگ‌کنک و استرالیا هریک با حدود 1/1 درصد رشد بیشتری نسبت به سایرین داشتند. بر خلاف آسیا، بازارهای مالی اروپا یکدست سرخ‌پوش شدند به گونه‌ای شاخص  Stoxx600 با کاهش 1/34 درصدی مواجه شد. یورو نیز به روند صعودی خود ادامه داد. در این میان قیمت سهام HSBC به‌دنبال ارتقائ رتبه آن توسط مؤسسه رتبه‌بندی مورگان استنلی بیش دو درصد رشد کرد و به بالاترین ارزش در 4 سال اخیر رسید. در ایالات متحده نیز کاهش بیش از یک درصدی شرکت‌های فناوری اطلاعات موجب شد تا شاخص‌ها در سرازیری نزول قرار گیرند. بیشترین افت مربوط به شاخص نزدک با 1/44 درصد بود. نکته جالب آن که در شش‌ماهه نخست سال جاری میلادی گروه فناوری اطلاعات با 15 درصد رشد بیشترین صعود را در میان سایر گروه‌ها داشته است. این در حالی است که این گروه با 2 درصد کاهش بدترین عملکرد را در یک ماه گذشته داشته است.

جمعه: بازارهای سهم در قاره آسیا علی‌رغم انتشار اخبار فراتر از حد انتظار در خصوص اقتصاد ژاپن و شاخص خرید مدیران چین، به‌دلیل ریزش شدید سهام گروه فناوری اطلاعات، منفی بودند. بورس شانگهای چین تنها بورس مثبت و نماگر بازار سهم استرالیا منفی‌ترین شاخص در آسیا بودند. در پی توقف ارائه خدمات چند بانک انگلیسی در قالب ارز ریال قطر به‌دلیل مشکلات سیاسی، شاخص بازارهای مالی در قاره اروپا با ریزش همراه شد. گروه پتروشیمی نیز در پی انتشار درآمدهای برخی از شرکت‌های این گروه با بیش 1 درصد نزول بسته شد. این در حالی بود که گروه فناوری اطلاعات بهترین عملکرد را در میان سایر گروه‌ها داشت. شاخص IBEX 35 اسپانیا در میان شاخص‌های اروپایی از بقیه منفی‌تر بود. بازارهای سهام ایالات متحده هم آخرین روز نیمه نخست سال 2017 را در حالی پشت‌سر گذاشتند که دو شاخص داوجونز و S&P 500 در این سال بهترین عملکرد شش‌ماهه اول را از سال 2009 تاکنون به ثبت رساندند. در این روز شاخص داوجونز به رهبری شرکت Nike با 0/29درصد افزایش بهترین عملکرد و نزدک با 0/06 درصد کاهش بدترین عملکرد را داشت.



72-4



72-3





دوشنبه: در حالی‌که در آستانه انتشار تعدادی از گزارش‌های مهم از اقتصاد امریکا در هفته جاری، سرمایه‌گذاران همچنان جانب احتیاط را رها نکرده‌اند، قیمت طلادر این روز به پایین‌ترین سطوح در شش هفته گذشته کاهش یافت. به گونه‌ای که هر اونس طلا برای تحویل فوری با 0/95 درصد کاهش به 1.244/72 دلار معامله شد.

سه شنبه: افزایش تنش‌های سیاسی در جهان از جمله اتهام روابط ترامپ با روسیه، مذاکرات برگزیت لندن و رأی دیوان عالی امریکا روز برای احیاء بخش‌هایی از دستور مهاجرتی ترامپ موجب شد تا بهای طلا روز سه شنبه تا 1.247/17 دلار معادل 0/02 درصد برای هر اونس افزایش یابد. 

چهارشنبه: اظهارات رییس بانک مرکزی اروپا که احتمال تعدیل سیاست پولی تسهیلی در صورت بهبود روند رشد اقتصادی اتحادیه اروپا را مطرح کرد، از ارزش یورو پشتیبانی کرد و دلار امریکا را تحت فشار قرار داد. این موضوع باعث افزایش مجددارزش طلا شد. 

پنج شنبه: در این روز به‌دلیل نبود اخبار افزایشی ژئوپلوتیک و احتمال افزایش نرخ‌های بهره در امریکا و دیگر اقتصادهای عمده در میان‌مدت باعث تشدید فشار روی طلا شده و روند صعودی دو روزه آن را تغییر داد. به گونه‌ای که هر اونس طلا در 1.245/51 دلار بسته شد که 0/3 درصد از قیمت روز قبل پایین‌تر بود.

جمعه: قیمت طلا روز جمعه نیز به روند کاهشی خود ادامه داد. به عقیده کارشناسان، بازار طلا برای بسیاری از سرمایه‌گذاران به علت احتمال افزایش نرخ‌بهره در کشورهای مختلف، جذابیت خود را از دست داده است. 

72-7





72-8



دوشنبه: قیمت نفت به دلیل افت ارزش دلار، اولین روز هفته را با صعود پشت سر گذاشت تا بخشی از سقوط قیمتی هفته گذشته را جبران کند. به دلیل کاهش شدید قیمت ها در هفته گذشته، تقاضای سفته بازی افزایش یافت. در این روز قیمت نفت برنت با 0.64 درصد افزایش به 45.83 دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت هم با 0.86 درصد افزایش قیمت، در  43.38 دلار به ازای هر بشکه به فروش رسید.  ‏

سه شنبه: افزایش پیش خریدها از سوی سرمایه گذاران، بر نگرانی در مورد اشباع بازار غلبه کرد و موجب شد قیمت نفت برای چهارمین روز متوالی افزایش یابد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1.79 درصد افزایش به 46.65 دلار رسید. نفت خام آمریکا نیز با 1.98 درصدد رشد 44.24 دلار در هر بشکه معامله شد.

چهارشنبه: اخبار مربوط به کاهش تولید نفت خام در آمریکا و همچنین کاهش ذخایر بنزین در این کشور باعث شد تا ساعات پایان معاملات روز چهارشنبه در بازار نفت نیویورک با افزایش قیمت روبرو شود. ر اساس گزارش هفتگی وزارت انرژی آمریکا، تولید نفت خام در این کشور 100 هزار بشکه در روز کاهش یافته و به 9 میلیون و 250 هزار بشکه در روز رسیده است. به گفته کارشناسان، این کاهش تولید به دنبال وقوع طوفان موسوم به «سندی» در خلیج مکزیک صورت گرفته است.

پنجشنبه: اخبار منتشر شده در خصوص کاهش تولید و ذخایر نفت آمریکا موجب شد روند صعودی قیمت نفت روز پنج شنبه نیز ادامه یابد. در این روز نفت برنت با 0.23 درصد افزایش به 47.2 دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدییت هم با 0.42 درصد افزایش قیمت، در  44.93 دلار به ازای هر بشکه ایستاد.  ‏

جمعه: شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه در گزارشی اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت پس از 23 هفته رشد متوالی که رکورد طولانی مدتی به شمار می‌رود، کاهش پیدا کرده است. این موضوع موجب شد تقاضا برای نفت افزایش یابد. بدین ترتیب قیمت طلای سیاه هفته این یک روند صعودی بدون وقفه را طی کرد. اما بسیاری از فعالان بازار این افزایش را ادامه دار نمی دانند.

72-9




دانلود نسخۀ PDF