امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۷ تا ۲۳ مهرماه ۱۳۹۶ – شماره ۸۷


گمانه‌زنی‌ها درخصوص احتمال افزایش نرخ بهره امریکا در ماه دسامبر از سوی فدرال‌رزرو و ریسک‌های سیاسی حاکم بر جهان، تأثیرگذارترین عامل بر بازارهای جهانی در هفته گذشته به‌شمار می‌رود. کاهش ارزش دلار و فلزات جهانی و افزایش قیمت طلا و نفت چکیده تحولات بازارها در این هفته بود.

دوشنبه: بیشتر شاخص‌های بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا نخستین روز هفته را با صعود به‌پایان بردند. پس از اتمام تعطیلات چند روزه در چین و علی‌رغم اعلام کاهش شدید شاخص مدیران خرید بخش خدمات در این کشور در ماه سپتامبر، شاخص بورس شانگهای با 0/77 درصد بیشترین رشد را درمیان بورس‌های عمده به‌نام خود ثبت کرد.
در جلسه معاملاتی بازارهای سهام در قاره اروپا نیز، به‌دلیل خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به عملکرد سه‌ماهه سوم شرکت‌ها و کاهش تنش‌های سیاسی در اسپانیا، اکثر شاخص‌ها با رشد همراه شدند. در این روز گروه تأمین برق و آب با 1/39 درصد افزایش ارزش، بیشترین رشد را به‌نام خود ثبت کرد.
برخلاف آسیا و اروپا، شاخص‌ها در امریکا سرخ‌پوش شدند. در این روز شاخص S&P500 و گروه خدمات تأمین مالی به‌ترتیب ضعیف‌ترین عملکرد را درمیان شاخص‌ها و گروه‌ها به‌خود اختصاص دادند. شرکت جنرال‌الکتریک نیز با 4 درصد افت، یکی از ریزشی‌ترین شرکت‌ها بود.
سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیایی روزی سراسر صعودی را تجربه کردند. در پایان معاملات این روز شاخص نیکی ژاپن به بالاترین سطح در دو سال اخیر صعود کرد، اما بیشترین رشد، از آن شاخص KOSPI کره‌جنوبی با 1/64 درصد بود. گروه فناوری اطلاعات نیز بهترین عملکرد را داشت، به‌گونه‌ای که سامسونگ الکترونیک حدود 3 و اس‌کی‌هاینکس 7 درصد صعود داشتند. افزایش چشم‌گیر ارزش یوان چین در مقابل دلار نیز از دیگر تحولات مهم در بازارهای آسیایی بود.
در معاملات بورس‌های اروپایی برخی از شاخص‌ها مثبت و برخی دیگر منفی به‌کار خود پایان دادند. در این روز گروه خودروسازی یکی از ضعیف‌ترین عملکردها را در میان گروه‌ها به‌نام خود ثبت کرد. کاهش ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار، در پی افزایش تنش‌ها بین این کشور با ایالات متحده از دیگر نکات قابل توجه در این روز بود.
اخبار اعلام‌شده از عملکرد سه‌ماهه سوم شرکت‌ها موجب رشد شاخص‌ها در وال استریت شد و بیشترین رشد در این روز به شاخص داوجونز اختصاص داشت. صعود چشم‌گیر قیمت سهام وال مارت در پی اعلام این شرکت مبنی‌بر دست‌یابی به فروش 20 میلیارد دلاری، مؤثرترین عامل در صعود این شاخص به‌شمار می‌رود.
چهارشنبه: بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا جلسه معاملاتی این روز را با صعود سپری کردند. شاخص KOSPI در بورس کره‌جنوبی با 1 درصد، بیشترین رشد را داشت که گروه فناوری اطلاعات مؤثرترین گروه در این رشد بود. این درحالی است که ارزش یوان چین به روند افزایشی خود در مقابل دلار ادامه داد و به بالاترین سطح در سه‌هفته گذشته رسید.
معاملات سهام در اروپا برای برخی شاخص‌ها صعود و برای برخی نزول در پی داشت. شاخص بورس اسپانیا در ادامه نوسانات شدید خود در روزهای گذشته، با 2/1 درصد رشد، بیشترین صعود را به‌نام خود ثبت کرد و گروه منابع معدنی با حدود 1 درصد نزول، بدترین عملکرد را داشت.
ظهور نشانه‌هایی مبنی‌بر افزایش نرخ‌بهره امریکا از سوی فدرال‌رزرو در جلسه ماه دسامبر از یک‌سو و اعلام گزارش‌های مطلوب از عملکرد سه‌ماهه سوم شرکت‌ها، موجب شد بازارهای سهام در وال‌استریت همچنان به روند صعودی خود ادامه دهند. در جلسه معاملاتی این روز شاخص نزدک با 0/25 درصد، بیشترین صعود را داشت و حد نصاب جدیدی به‌ثبت رساند.
پنج‌شنبه: بازارهای سهام در آسیا-اقیانوسیه متأثر از بالا رفتن احتمال افزایش نرخ‌بهره امریکا، صعود کردند. در معاملات این روز، شاخص بورس کره‌جنوبی با 0/68 درصد رشدی‌ترین شاخص بود، درحالی که نماگر نیکی در بورس ژاپن با صعود 35/0 درصدی، به بالاترین سطح در 20 سال گذشته رسید. دلار نیز در مقابل ارزهای آسیایی با کاهش ارزش مواجه شد.
شاخص‌های اروپایی نیز امروز را با صعود پشت سر گذاشتند که اخبار منتشر شده پیرامون خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، مهم‌ترین دلیل این رشد به‌شمار می‌رود. در معاملات این روز شاخص DAX در بورس فرانکفورت برای اولین‌بار در 30 سال گذشته، برای لحظاتی به بالاتر از عدد 13 هزار واحد رسید. در این جلسه معاملاتی هم‌چنین گروه گردشگری و مسافرتی یکی از بهترین گروه‌ها بود و شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا نیز با 2/3 درصد رشد، یکی از بیشترین صعودها را به‎نام خود ثبت کرد.
در وال‎استریت، شاخص‎ها با نزول به‎کار خود پایان دادند که اعلام عملکرد ضعیف‎تر از انتظار بانک جی‌پی‎مورگان در سه‎ماهه سوم، از مهم‎ترین دلایل این افت بود. سی‎تی‎گروپ نیز هرچند در گزارش سه‎ماهه خود انتظارات را برآورده کرد، اما نگرانی‎ها در مورد هزینه‎های اعتباری این بانک موجب شد قیمت سهام آن 3 درصد کاهش یابد.
جمعه: اعلام آمار تجاری چین در ماه سپتامبر موجب شد شاخص‌های سهام در شرق آسیا به روند صعودی خود ادامه دهند. در آخرین جلسه معاملاتی این هفته، شاخص نیکی در بورس توکیو با افزایش 0/96 درصدی، بیشترین رشد را داشت و حد نصاب 21 ساله خود را پشت سر گذاشت. در این روز همچنین اعلام شرکت سامسونگ مبنی بر دست‌یابی به رکورد جدیدی از میزان سودآوری از مهم‌ترین اخبار در میان شرکت‌ها بود.
صعود قیمت فلزات جهانی، افزایش شاخص‌ها در بازارهای سهام اروپایی را درپی داشت. در معاملات این روز، گروه منابع معدنی با 2/68 درصد رشد، صعودی‌ترین شاخص بود. همچنین شرکت آرسلومیتال به‎عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد، با 7/37 درصد رشد بالاترین جهش قیمتی را تجربه کرد.
در امریکا نیز اعلام سودآوری مطلوب شرکت‎ها، شاخص‎های سه‎گانه را سبزپوش کرد. صعود 1/5 درصدی قیمت سهام بنک‌آف ‌امریکا و همچنین رشد 1/9 درصدی ارزش سهام نتفلیکس از مهم‎ترین اثرات اعلام عملکردهای میان‎ دوره‎ای بود. در این روز همچنین شاخص نزدک با 0/22 درصد، بیشترین افزایش را درمیان شاخص‎ها داشت و رکورد جدیدی را به‎ثبت رساند.



3



2





دوشنبه: درپی افزایش نگرانی‌ها نسبت به آماده شدن کره‌شمالی برای انجام یک آزمایش موشکی دیگر و برانگیخته شدن مجدد ریسک‌های سیاسی قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت. در پایان معاملات این روز هر اونس طلا با صعود 0/58 درصدی 1.284/05 دلار قیمت‌گذاری شد.
سه‌شنبه: تنش‌های ژئوپلیتیکی و ابهام پیرامون اقدام دونالد ترامپ، علیه کره‌شمالی، همچنان ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران در سطح بالایی نگه داشته و تمایلات آنان را نسبت به طلا افزایش داده است. افزایش 0/31 درصدی قیمت طلا نسبت روز قبل و تثبیت آن در 1,288 دلار، سومین روز روند افزایشی در قیمت این فلز ارزشمند را رقم زد.
چهارشنبه: در آستانه انتشار جزییات آخرین نشست سیاست پولی بانک مرکزی امریکا، احتیاط در میان سرمایه‌گذاران افزایش یافته و بسیاری از آنان معاملات خود را به پس اعلام نتایج موکول کرده‌اند. هرچند در این روز نیز طلا به روند صعودی ملایم خود ادامه داد با 0/29 درصد رشد به 1,291/72 دلار صعود کرد.
پنج‌شنبه: در این روز نیز روند تداوم رشد قیمت طلای جهانی ادامه یافت. انتشار آمارهای ضعیف از تورم در امریکا طی ماه گذشته احتمال افزایش نرخ بهره را از سوی فدرال‌رزرو در نشست دسامبر کاهش داده و این مسأله سقوط ارزش دلار به پایین‌ترین سطح دو هفته گذشته را در پی داشته و موجبات افزایش قیمت طلا را فراهم آورده است.
جمعه: پس از آنکه دونالد ترامپ هشدار داد که ممکن است در نهایت توافق هسته‌ای با ایران را لغو کند، قیمت طلا در بازارهای جهانی با افزایش روبرو شد. قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه با 0/78 درصد افزایش روبرو شد و به بیش از 1,303 دلار رسید که بالاترین قیمت طلا از 26 سپتامبر است.

Untitled





4



دوشنبه: افزایش احتمال تداوم محدودیت‌ها در تولید نفت عربستان از یک سو و تعطیل شدن تعدادی از سکوهای حفاری نفتی در امریکا به‌دلیل وقوع طوفان ناته، قیمت نفت با افزایش مواجه شد. قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت امریکا با 0/59 درصد افزایش به 49/58 دلار رسید. قیمت نفت برنت نیز  0/31 درصد رشد داشت و در 55/79 دلار معامله شد.
سه‌شنبه: اعلام اوپک مبنی‌بر به توازن رسیدن عرضه و تقاضا برای اولین بار در یک سال گذشته، عامل ادامه صعود قیمت نفت در بازارهای جهانی بود. قیمت هر بشکه نفت خام امریکا امروز با 2/7 درصد رشد نسبت به رقم پایانی جلسه گذشته به ایستگاه  50/92 دلار رسید. قیمت نفت برنت نیز رشدی معادل 1/47 درصد را تجربه کرد و به 56/61 دلار رسید.
چهارشنبه: بهای جهانی نفت برای سومین روز متوالی با رشد مواجه شد. نفت برنت و وست تگزاس که دو نفت پایه جهانی به حساب می‌آیند، به ترتیب با 0/58 و 0/75 درصد رشد قیمت در 56/94 و 51/3 دلار ایستادند. انتشار گزارش پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول درخصوص افزایش رشد اقتصاد جهانی در سال میلادی جاری و سال آینده، مهم‌ترین دلیل این موضوع به‌شمار می‌رود.
پنج‌شنبه: اوپک در ماه سپتامبر امسال با تولید 32/7 میلیون بشکه به دومین رقم بالای خود در سال جاری میلادی دست یافت، درحالی که این رقم در ماه پیش از آن کاهش یافته بود. این سازمان هم‌چنین برآورد خود را از رشد تولید نفت در سال‌های 2017 و 2018 میلادی افزایش داد. انتشار این اخبار تأثیر خود را بر بازارها گذاشت، به‌گونه‌ای که در پایین معاملات این روز نفت برنت دریای شمال با 1/21 درصد کاهش به قیمت 56/25 دلار رسید. نفت خام سبک امریکا نیز کاهش 1/36 درصدی را تجربه کرد و 50/6 دلار فروش رفت.
جمعه: شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز اعلام کرد شرکت‌های حفاری شمار دکل‌های حفاری نفت را در هفته منتهی به 13 اکتبر، پنج حلقه کاهش داده و به 743 حلقه رساندند که پایین‌ترین میزان از اوایل ژوئن به این طرف به‌شمار می‌رود. هرچند تعداد این حلقه‌ها همچنان بسیار بالاتر از یک سال قبل است که تنها 432 دکل فعال وجود داشت. اعلام این آمار در کنار تأثیر سایر متغیرها موجب شد تا قیمت نفت در بازارهای جهانی با هم افزایش یابد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات این هفته 57/17 دلار قیمت‌گذاری شد. نفت خام سبک امریکا نیز با 51/45 دلار معامله شد.

5




دانلود نسخۀ PDF