امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۴ تا ۳۰ مهرماه ۱۳۹۶ – شماره ۸۸


گمانه زنی سرمایه‌گذاران در مورد تغییرات نرخ بهره امریکا در آستانه انتخاب رییس جدید فدرال‌رزرو، علاوه بر بروز نوسانات در ارزش دلار در مقابل سایر ارزها، بازارهای طلا و سهام را نیز تحت‌تأثیر قرار داده است. در بازار نفت نیز تحولات پیرامون استقلال اقلیم کردستان از عراق قیمت‌های جهانی قیمت‌ها را در سطوح بالا نگه داشته است.

دوشنبه: اعلام آمار اقتصادی مطلوب چین در ماه سپتامبر و هم‌چنین رشد چشم‌گیر قیمت نفت و فلزات جهانی باعث شد شاخص‌های بازارهای سهام در آسیا با رشد همراه شوند. در این روز گروه‌های منابع معدنی و فلزات بیشترین رشد را در بین سایر صنایع داشتند که رشد 43/3 درصدی قیمت سهام ریوتینتو، یکی از بارزترین نمونه‌های رشد قیمت سهام در شرکت‌های این گروه است.
وجود نگرانی‌های سیاسی در برخی از کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا، انگلیس و اتریش، افت شاخص در بسیاری از بورس‌های این قاره را در پی داشت. در جلسه معاملاتی این روز، شاخص IBEX در بورس مادرید و هم‌چنین گروه بانکداری ضعیف‌ترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کردند.
شاخص‌های بازار سهام در وال‌استریت، امروز نیز صعود کردند. شاخص داوجونز با 0/37 درصد، بیشترین رشد را در بین سایر نماگرها داشت که جی‌پی‌مورگان با 2 و اپل با 1/8 درصد افزایش قیمت، بیشترین نقش را در رشد این شاخص ایفا کردند. بی‌شک، در این هفته نگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران به مجلس سنا خواهد بود که در حال بررسی بودجه سال 2018 میلادی امریکا است.
سه‌شنبه: شاخص‌های سهام در اغلب کشورهای آسیایی با صعود همراه شدند. در جلسه معاملاتی این روز شاخص بورس استرالیا تحت‌تأثیر ادامه رشد گروه‌های منابع معدنی، فلزات و نفت و گاز با 0/73 درصد، بیشترین رشد را به‌خود اختصاص داد. هم‌چنین شاخص نیکی ژاپن برای یازدهمین روز پی‌درپی صعودی بود. این درحالی است که بورس این کشور در روزهای گذشته تحت‌تأثیر افشای جعل اطلاعات یک‌دهه اخیر شرکت کوبه‌استیل بود.
در قاره اروپا، بیشتر شاخص‌های سهام در اعدادی پایین‌تر از روز قبل بسته شدند. گروه مسافرت و گردشگری با 0/6 درصد، بیشترین کاهش را در میان دیگر گروه‌ها به‌نام خود ثبت کرد. در این گروه شرکت انگلیسی مرلین‌اینترتینمنت با سقوط حدود 15 درصدی بدترین شرایط را داشت؛ این درحالی است که قیمت سهام ایرباس صعود 4 درصدی را تجربه کرد.
معاملات سهام در وال‌استریت به صعود شاخص‌های سه‌گانه منجر شد. در این روز شاخص داوجونز برای نخستین‌بار در تاریخ، لحظاتی بالاتر از عدد 23 هزار واحد قرار گرفت، این درحالی است که این شاخص در ابتدای ماه آگوست در مرز 22 هزار واحد قرار داشت که دو شرکت بوئینگ و کاترپیلار با 142 و 122 واحد، بیشترین نقش را در صعود هزار واحدی این شاخص از آن زمان تاکنون داشته‌اند.
چهارشنبه: معاملات بازارهای آسیایی با نوسانات ناچیز شاخص‌ها همراه بود. در این روز شاخص نیکی ژاپن به روند صعودی خود برای دوازدهمین روز متوالی ادامه داد. این درحالی است که بیشترین رشد از آن شاخص بورس شانگهای با 0/28 درصد بود. در این روز هم‌چنین نگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران به نوزدهمین کنگره ملی حزب کمونیست چین بود که در آن چشم‌انداز بسیاری از سیاست‌های آینده دومین اقتصاد بزرگ دنیا ترسیم می‌شود.
انتشار گزارش‌های مطلوب از عملکرد نه‌ماهه شرکت‌ها، رشد شاخص‌ها در بازارهای اروپایی را در‌پی داشت. در پایان معلاملات این روز شاخص CAC در بورس پاریس با 0/42 درصد، بیشترین صعود را به‌نام خود ثبت کرد. گروه‌های خودروسازی، موادغذایی و رسانه نیز بالاترین رشد را در میان گروه‌ها داشتند.
در وال‌استریت نیز شاخص‌ها افزایش یافتند. در پایان جلسه معاملاتی این روز سرانجام شاخص داوجونز توانست در اعدادی بالاتر از 23 هزار واحد تثبیت شود. اگرچه بهترین عملکرد از آن گروه بانکداری بود، بیشترین رشد در میان شرکت‌ها به آی‌بی‌ام اختصاص داشت. قیمت سهام این شرکت بیش از 5 درصد افزایش یافت و صعودی‌ترین روز خود از سال 2009 تاکنون را تجربه کرد.
پنج‌شنبه: اعلام رقم تولید ناخالص داخلی چین در سه‌ماهه سوم موجب شد اغلب بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا با کاهش مواجه شوند. در این روز درحالی شاخص نیکی در بورس ژاپن، سیزدهمین روز صعود پیایی خود را پشت سر گذاشت که شاخص هانگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 1/9 درصد تنزل، ضعیف‌ترین عملکرد را داشت. کاهش ارزش 11 درصدی قیمت سهام شرکت تولیدکننده تجهیزات مخابراتی زدتی‌ای یکی از مهم‌ترین دلایل سقوط این شاخص بود.
اعلام آمار ضعیف‌تر از عملکرد سه‌ماهه سوم شرکت‌ها و هم‌چنین ادامه بحران جدایی‌طلبی در ایالت کاتالونیا، باعث کاهش شاخص‌های بازارهای سهام در اروپا شد. در این شاخص سهام در بورس مادرید با 0/74 درصد کاهش نسبت به روز قبل، ضعیف‌ترین عملکرد را داشت.
در وال‌استریت معاملات با سقوط 0/3 درصدی شاخص نزدک و عدم‌تغییرات درخور توجه، برای دو شاخص عمده دیگر پایان یافت. در این روز ضعیف‌ترین عملکرد از آن گروه فناوری اطلاعات بود. در این گروه قیمت سهام شرکت اپل به‌دلیل تقاضای کمتر از انتظار برای آیفون هشت و احتمال توقف تولید این محصول با 2/5 درصد کاهش مواجه شد.
جمعه: معاملات بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا با صعود شاخص‌ها همراه بود. درحالی شاخص نیکی در بورس ژاپن چهاردهمین روز پی‌در‌پی افزایشی را پشت‌سر گذاشت که سرمایه‌گذاران توجه خود را به انتخابات روز یک‌شنبه این کشور معطوف کرده‌اند. هم‌چنین در پایان جلسه معاملاتی این روز بیشترین رشد از آن شاخص هانگ‌سنگ با 1/06 درصد بود.
در اروپا نیز بیشتر شاخص‌های بازارهای سهام با افزایش همراه شدند. در معاملات این روز گروه بانکداری با بیش از 1 درصد رشد، بهترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کرد. گروه فلزات نیز به‌دلیل افزایش قیمت‌های جهانی با رشد همراه بود. شرکت ولوو نیز با جهش 7 درصدی در قیمت هر سهم خود، رشدی‌ترین سهم بازار بود.
افزایش امیدها نسبت به اصلاح نظام مالیاتی امریکا و هم‌چنین تصویب بودجه چهار تریلیون دلاری بودجه سال 2018 میلادی توسط مجلس سنا، باعث شد شاخص‌های سهام در این کشور رشد کنند. در این روز شاخص داوجونز با 0/71 درصد رشد، صعودی‌ترین شاخص بود که گلدمن‌ساچ و بوئینگ هر یک با رشد حدود 2 درصدی بیشترین تأثیر را در این افزایش ایفا کردند.



3



2





دوشنبه: قیمت طلا که هفته گذشته به بالاتر از1300 دلار صعود کرده بود در آغازین روز هفته به‌دلیل فروکش کردن تنش‌های سیاسی بین امریکا و کره‌شمالی و هم‌چنین ایران امریکا یک بار دیگر به کانال 1200 دلار بازگشت. در این روز هر اونس طلا برای تحویل فوری 1.295/79 دلار قیمت‌گذاری شد که 0/62 درصد نسبت به آخرین قیمت هفته گذشته پایین تر است.
سه‌شنبه: به‌دنبال انتشار گزارشی مبنی بر موافقت دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا با افزایش نرخ‌های بهره، ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب افزایش یافته و موجب کاهش 0/82 درصدی قیمت طلای جهانی شد به‌ گونه‌ای که قیمت فلز زرد در پایان معاملات 1.285/12 دلار قیمت‌گذاری شد.
چهارشنبه: ادامه کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزها موجب شد طلا به روند نزولی خود هم‌چنان ادامه داده و به پایین‌ترین سطوح در هفته گذشته برسد. در این روز هر اونس طلا با افت 0/31 درصدی در ایستگاه 1.281/08 دلاری متوقف شد.
پنج‌شنبه: طلا در معاملات این روز بازار جهانی با ثابت ماندن ارزش دلار، از پایین‌ترین قیمت یک هفته گذشته فاصله گرفت و اندکی افزایش یافت. در بازارهای جهانی هر اونس برای تحویل فوری 1.290/13 دلار معامله شد که 0/71 درصد نسبت به قیمت پایانی روز قبل رشد داشته است.
جمعه: پس از آنکه سنای امریکا با طرح بودجه‌ای که راه را برای اصلاحات مالیاتی هموار می‌کند موافقت کرد، موجبات رشد شاخص‌‌ها در بازار بورس و کاهش قیمت طلا را فراهم کرد. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه با 0/75 درصد کاهش به 1.280/47 دلار رسید.

4





5



دوشنبه: در‌پی افزایش تنش‌ها در عراق که عرضه نفت این کشور را تهدید می‌کند، افزایش قیمت ناشی از تحولات ژئوپلتیک مجدداً به بازار نفت برگشته است. قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با 1/14 درصد افزایش به 57/82 دلار رسید. قیمت نفت خام آمریکا هم 0/82 درصد رشد داشت و در 51/87 دلار معامله شد.
سه‌شنبه: به‌دلیل انتظار معامله‌گران برای مشخص شدن وضعیت تولید و صادرات نفت عراق در آستانه انتشار آمار تغییرات هفتگی در ذخایر نفتی امریکا، معاملات نفت در بازارهای جهانی در این روز با نوسانات ناچیز همراه بود. نفت برنت دریای شمال با 0/1 درصد، رشد قیمت 57/88 دلار را تجربه کرد. نفت برنت دریای شمال نیز در 51/88 دلار بسته شد.
چهارشنبه: پس از عدم تغییر محسوس در قیمت‌ها در روز گذشته، قیمت نفت بار دیگر افزایش یافت. دلیل اصلی رشد قیمت‌ها کاهش میزان ذخایر نفت خام امریکا و نگرانی‌ها از درگیری‌های عراق است. انستیتوی نفت امریکا اعلام کرد، میزان ذخایر نفت خام امریکا در هفته منتهی به 13 اکتبر 5/7 میلیون بشکه کاهش یافت. تولید نفت آمریکا نیز 11 درصد نسبت به هفته پیش از آن افت داشت و به 4/8 میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین سطح تولید از ژوئن سال 2014 بود، زیرا تولید به‌دلیل طوفان نیت که اوایل اکتبر به ساحل خلیج امریکا رسید، متوقف شد.
پنج‌شنبه: سرانجام پس از چند روز افزایش سرانجام قیمت نفت به روند صعودی خود خاتمه داد. این کاهش قیمت‌ها ناشی از برداشت سودهایی بود که بعد از چهار جلسه رشد متوالی قیمت نفت در بازار رخ داد. دیگر عامل افت قیمت نفت، سخنان رییس بانک مرکزی چین بود که هشدار داد خوش‌بینی بیش از حدی درخصوص رشد اقتصادی چین شکل گرفته است. هر بشکه نفت برنت دریای شمال دریای با افت 1/58 درصدی به 57/23 دلار بازگشت. نفت وست‌تگزاس امریکا نیز با عقب‌گردی 1/44 درصدی در 51/29 دلار متوقف شد.
جمعه: به‌دنبال بروز نشانه‌هایی از کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا در بازار، قیمت نفت بار دیگر افزایش یافت، این در حالی است که هم‌چنان هشدارها مبنی‌بر خوش‌بینی بیش از حد در مورد رشد اقتصادی چین هم‌چنان بر بازار سایه افکنده است. در پایان معاملات این روز قیمت هر بشکه نفت برنت با 0/91 درصد رشد به 57/75 دلار رسید. قیمت هر بشکه نفت خام امریکا نیز با 0/37 درصد صعود در 51/47 دلار بسته شد.

8




دانلود نسخۀ PDF