امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۲۰ تا ۲۶ آذر – شماره ۹۶


افزایش نرخ بهره امریکا از 25/1 به 5/1 درصد و هم‌چنین طرح اصلاح نظام مالیاتی این کشور نیز خبرسازترین اخبار اقتصادی در هفته گذشته بود. در این هفته هم‌چنین قیمت جهانی نفت و شاخص‌های بازار سهام در وال استریت به رکوردشکنی خود ادامه دادند.

افزایش نرخ بهره امریکا از 1/25 به 1/5 درصد و هم‌چنین طرح اصلاح نظام مالیاتی این کشور نیز خبرسازترین اخبار اقتصادی در هفته گذشته بود. در این هفته هم‌چنین قیمت جهانی نفت و شاخص‌های بازار سهام در وال استریت به رکوردشکنی خود ادامه دادند.
دوشنبه: اعلام نرخ بیکاری امریکا در روز جمعه و تأثیر آن بر بورس نیویورک در معاملات روز جمعه، باعث شد شاخص‌های بازار سهام در منطقه آسیا-اقیانوسیه با رشد همراه شوند که در میان آنها شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنک با 1/1 درصد پیشتاز بود. دلار نیز در مقابل ارزهای منطقه‌ای با افزایش ارزش مواجه شد، به‌گونه‌ای که نرخ تبدیل دلار به ین به بالاترین حد در یک ماه گذشته صعود کرد. هم‌چنین توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران به جهش چشم‌گیر بیت کوین در بازار آتی معطوف شده بود.
بر خلاف آسیا، بیشتر شاخص‌های مطرح اروپایی معاملات نخستین روز هفته را با نزول به‌پایان بردند. تنها شاخص FTSE در بورس لندن به‌دلیل کاهش ارزش پوند در مقابل دلار، با 0/8 درصد رشد، موفق به صعود شد که گروه‌های بانکداری و صنایع معدنی بیشترین نقش را در صعود این شاخص ایفا کردند.
در امریکا، شاخص نزدک با 0/5 درصد صعود پیشتاز بود و شاخص‌های داوجونز و S&P500 حدنصاب‌های جدیدی ثبت کردند. در میان گروه‌ها نیز فناوری اطلاعات و انرژی بهترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کردند. البته وال‌استریت، به‌دلیل بروز انفجار تروریستی در نیویورک تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد..
سه‌شنبه: معاملات سهام در منطقه شرق آسیا با نزول بیشتر شاخص‌ها همراه بود که در این میان شاخص بورس شانگهای با افت 1/24 درصدی، ریزشی‌ترین شاخص بود. هم‌چنین افزایش قیمت نفت به بالاترین سطح در دو سال گذشته باعث شد گروه انرژی بیشترین رشد را در میان گروه‌ها داشته باشد.
در قاره اروپا تمامی شاخص‌های مطرح رشد داشتند که در بین آن‌ها شاخص کک در بورس پاریس با 0/65 درصد رشد، بیشترین صعود را به‌نام خود ثبت کرد. گروه فناوری اطلاعات نیز با 1/6 درصد رشد، بهترین عملکرد را داشت که در این گروه، جهش 34 درصدی قیمت سهام شرکت جمالتو قابل‌توجه بود.
افزایش مجدد خوش‌بینی‌ها درخصوص تصویب اصلاح نظام مالیاتی توسط جمهوری‌خواهان در مجلس سنا باعث شد شاخص‌های سهام در بورس نیویورک به‌جز شاخص نزدک با رشد همراه شوند و شاخص داوجونز تحت‌تأثیر افزایش قیمت سهام شرکت‌های بوئینگ و وریزن با حدود 0/5 درصد افزایش، بیشترین رشد را داشته باشد. هم‌چنین نشست دو روزه فدرال‌رزرو آغاز شد که به عقیده بسیاری از تحلیلگران، در این نشست افزایش نرخ بهره امریکا به تصویب خواهد رسید.
چهارشنبه: بازارهای سهام در بیشتر کشورهای منطقه شرق آسیا صعود کردند و در میان شاخص‌های مطرح، تنها نیکی ژاپن با حدود نیم درصد افت، در اعدادی پایین‌تر از روز قبل بسته شد. در این حال شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 1/5 درصد رشد، هم‌چون بسیاری از روزهای قبل، بهترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کرد.
در معاملات بازارهای اروپایی، شاخص‌های سهام در سرازیری نزول قرار گرفتند؛ به گونه‌ای که شاخص MIB در کشور ایتالیا با 1/44 درصد، ریزشی‌ترین شاخص بود و گروه تأمین آب و برق با 2/11 درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان گروه‌ها داشت. در این جلسه معاملاتی توجه بیشتر سرمایه‌گذاران به امریکا و خبرهای منتشر شده از جلسه فدرال رزرو معطوف بود.
سرانجام، مطابق انتظار بسیاری از تحلیل‌گران، فدرال رزرو در پایان جلسه دو روزه خود افزایش نرخ بهره از 1/25 به 1/5 درصد را تصویب کرد. این نهاد هم‌چنین پیش‌بینی کرد تا پایان سال 2018، نرخ بهره امریکا به 2 تا 2/25 درصد افزایش پیدا کند. با انتشار این اخبار قیمت اوراق قرضه دو و 10 ساله در امریکا به تریب 2/3 و 1/8 درصد کاهش یافت. اما شاخص‌های بورس نیویورک به‌دلیل قابل پیش‌بینی بودن این تصمیم، با تغییرات چشم‌گیری مواجه نشدند؛ به گونه‌ای که بیشترین تغییر در این شاخص‌ها از آن شاخص داوجونز با 0/3 درصد صعود بود.
پنج‌شنبه: نخستین جلسه معاملاتی بورس‌های آسیایی پس از تغییر نرخ‌بهره در ایالات‌متحده، با کاهش نسبی شاخص‌ها به‌پایان رسید و شاخص KOSPI در بورس سئول با 0/45 درصد، بیشترین افت را در میان شاخص‌های مطرح داشت، در حالی‌که این‌شاخص در ابتدای معاملات، صعود ۱ درصدی را نیز تجربه کرده بود. اخبار منتشره از سفر رییس‌جمهور کره‌جنوبی و هیأت تجاری و اقتصادی همراه وی به چین، از مهم‌ترین دلایل این نزول به‌شمار می‌رود.
در قاره اروپا نیز شاخص‌های سهام در اعدادی پایین‌تر از روز قبل بسته شدند و گروه تأمین آب و برق با 1/3 درصد کاهش هم‌چون روز گذشته ضعیف‌ترین عملکرد را داشت. هم‌چنین جلسه بانک‌مرکزی اتحادیه اروپا، با تصمیم بر عدم تغییر نرخ‌بهره در این ناحیه به‌پایان رسید و بانک مرکزی انگلیس در جلسه خود تصمیمی مشابه را اتخاذ کرد.
اظهارات دو تن از اعضای مجلس سنای امریکا درخصوص طرح اصلاح نظام مالیاتی این کشور، سرمایه‌گذاران را نگران کرد و موجب افت شاخص بازار سهام در وال‌استریت شد. در بین شاخص‌ها، بیشترین کاهش از آن S&P500 با 0/38 درصد بود که در آن دو گروه مواد و درمان بیشترین نقش را ایفا کردند.
جمعه: بیشتر بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا، آخرین روز کاری هفته را متأثر از معاملات روز گذشته بورس نیویورک، با کاهش به پایان بردند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 1/1 درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را داشت و در میان بورس‌های مطرح این منطقه شاخص KOSPI در بورس سئول با 5/0 درصد، تنها شاخص صعودی بود.
در معاملات سهام در بازارهای اروپایی، شاخص برخی از بورس‌ها هم‌چون لندن و فرانکفورت با صعود و برخی دیگر نظیر پاریس و مادرید با نزول همراه شدند؛ هم‌چنین گروه خرده‌فروشی با افت 2 درصدی، ریزشی‌ترین گروه بود. آغاز فاز دوم از مراحل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا نیز یکی دیگر از اخبار مهم و مؤثر بر بازارهای سهام در این قاره بود.
بازگشت مجدد خوش‌بینی‌ها در زمینه تصویب طرح اصلاح نظام مالیاتی در هفته آینده، موجب سبزپوش شدن شاخص‌های سهام در بورس نیویورک شد. بیشترین صعود به شاخص نزدک، با 1/2 درصد اختصاص داشت و شاخص S&P500، صعود 1 درصدی را تجربه کرد که گروه درمان، فناوری اطلاعات و تأمین‌مالی بیشترین نقش را داشتند.









دوشنبه: افزایش ارزش دلار در مقابل ارزهای بین‌المللی و هم‌چنین نگرانی‌های مربوط به افزایش چشم‌گیر قیمت بیت کوین باعث ریزش قیمت طلا به پایین‌ترین سطح در پنج‌ماهه گذشته شده است. در پایان معاملات این روز هر اونس فلز زرد با کاهش 52/0 درصدی به 1242 دلار تنزل کرد.
سه‌شنبه: به‌دنبال ریزش قیمت طلا در روز گذشته بسیاری از خریداران قیمت‌ها را برای ورود به این بازار مناسب دیده و اقدام به اتخاذ موقعیت خرید کردند. افزایش تقاضا موجب 0/2درصدی قیمت ها شد به گونه‌ای اونس در پایان معاملات در ایستگاه 1244/49 دلار ایستاد.
چهارشنبه: در حالی که سرمایه‌گذاران در انتظار مشخص شدن نتیجه نشست دو روزه فدرال‌رزرو هستند، اعلام پیروزی کاندیدای دموکرات در انتخابات میان دوره‌ای ایالت آلاباما موجب کاهش نسبی ارزش دلار و به تبع آن رشد قیمت طلا شد. در پایان معاملات این روز هر اونس 0/88 درصد رشد داشت و در 1255/5 دلار بسته شد.
پنج‌شنبه: اعلام افزایش نرخ بهره امریکا در پایان نشست فدرال رزرو علی‌رغم آن که از ابتدای هفته از سوی بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی شده بود، بر قیمت‌های جهانی از جمله طلا تأثیرگذار بود به گونه‌ای که در پایان معاملات روز چهارشنبه هر اونس با 0/2درصد کاهش قیمت به قیمت 1252/96 دلار کاهش یافت.
جمعه: تأثیرگذاری خبر افزایش نرخ بهره تنها یک روز بر بازار جهانی طلا دوام داشت و روز جمعه قیمت فلز زرد به روند صعودی خود بازگشت. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، اظهارات برخی مقام‌های ارشد فدرال رزرو درباره وضعیت نرخ تورم تأثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا و کاهش ارزش دلار داشته است.







دوشنبه: پس از تعطیلی خط لوله فورتیز نورث سی، هر بشکه نفت برنت با جهش قیمت مواجه شد و برای دقایقی قیمت 65/53 دلار را نیز تجربه کرد. اما در پایان معاملات در 46/69 دلار بسته شد که 2 درصد از آخرین قیمت هفته گذشته بیشتر است. این برای نخستین بار از سال 2015 تاکنون است که نفت قیمت بالای 65 دلار را لمس می‌کند. در معاملات این روز هم‌چنین هر بشکه نفت خام امریکا نیز با 1/1 درصد افزایش، 57/99 دلار معامله شد.
سه‌شنبه: انتشار خبرهایی مبنی‌بر عدم تعهد دو کشور لیبی و نیجریه نسبت به توافق کاهش تولید نفت بین کشورهای اوپک و غیراوپک، کاهش قیمت جهانی نفت را درپی داشت. در معاملات این روز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال 2/09 درصد افت کرد و به 63/34 دلار بازگشت. نفت وست تگزاس امریکا نیز عقب‌گردی 1/47 درصدی داشت و در 57/14 دلار متوقف شد.
چهارشنبه: اعلام افزایش نرخ بهره امریکا، بازار جهانی نفت را نیز تحت‌تأثیر قرار داد و باعث کاهش قیمت طلای سیاه شد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات این روز با 1/42 درصد افت، 62/44 دلار قیمت‌گذاری شد. قیمت نفت وست تگزاس امریکا نیز 0/95 درصد تنزل داشت و 56/6 دلار فروش رفت.
پنج‌شنبه: به‌دنبال تعطیلی خط لوله انتقال نفت فورتیز در دریای شمال و تداوم کاهش تولیدهای اوپک و متحدانش، قیمت نفت با افزایش همراه بود. در این روز قیمت هر بشکه نفت خام امریکا با 0/78 درصد افزایش به 57/04 دلار رسید. قیمت نفت برنت هم رشدی 1/39 درصدی را تجربه کرد و در 63/31 دلار ایستاد.
جمعه: در حالی که ادامه تعطیلی خط لوله انتقال نفت شمال موجب تقویت قیمت‌ها شده، رشد تولید نفت امریکا و تقاضای ضعیف برای بنزین در این کشور موجب تضعیف قیمت‌ها شده است و این عوامل موجب شد قیمت نفت در بازارهای مختلف جهت‌گیری‌های متفاوتی داشته باشد. از یک‌سو، قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه با 0/8 درصد کاهش به 63/23 دلار رسید؛ از سوی دیگر قیمت نفت وست تگزاس امریکا 0/46 درصد رشد داشت و 57/3 دلار قیمت‎گذاری شد. در مجموع قیمت نفت برنت در پایان معاملات هفتگی افت 0/3 درصدی را تجربه کرد و نفت خام امریکا نیز کاهش 0/1 درصدی را شاهد بود.




دانلود نسخۀ PDF