امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۲۰ تا ۲۶ فروردین – شماره ۱۱۲


در حالی‌که پس از فروکش کردن نسبی جنگ تجاری بین چین و امریکا بازارهای جهانی در روزهای ابتدایی هفته با ثبات نسبی همراه شده بودند، افزایش تنش‌ها بین مسکو و واشنگتن و تهدید امریکا مبنی‌بر حمله به سوریه بار دیگر تنش را افزایش داد و باعث التهاب در بازارهای جهانی شد. نوسانات شدید در شاخص‌های سهام و قیمت طلا و افزایش بیش از هشت درصدی بهای نفت از بارزترین اثر ناآرامی‌ها در این هفته بود.

دوشنبه: با فروکش کردن مجدد تنش‌ها بین امریکا و چین، شاخص‌های سهام در بازارهای منطقه شرق آسیا صعود کردند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با رشد 1/29درصدی، بهترین عملکرد را داشت که دو گروه فناوری اطلاعات و خدمات مالی، بیشترین تأثیر را در افزایش این شاخص ایفا کردند. افزایش ارزش دلار در مقابل ین ژاپن از دیگر تحولات مهم بازارهای آسیایی بود.

معاملات سهام در اروپا نیز با رشد نسبی شاخص‌های مطرح همراه بود. شاخص IBEX در بورس مادرید با 0/62 درصد و گروه فناوری اطلاعات با 0/67 درصد، به‌ترتیب بهترین عملکرد را در بین شاخص‌ها و گروه‌ها به‌نام خود ثبت کردند. هم‌چنین خبر تغییرات در مدیریت دویچه بانک آلمان، باعث شد قیمت سهام این بانک با افزایش 1/2 درصدی همراه شود و یکی از بیشترین صعودها را در میان سهام‌ اروپایی داشته باشد.

در وال‌استریت نیز، درحالی‌که شاخص‌های سهام تحت‌تأثیر کاهش تنش‌ها بین واشنگتن و پکن روزی صعودی را طی می‌کردند، انتشار خبر حمله پلیس فدرال به دفتر وکیل شخصی ترامپ در ساعات پایانی معاملات، این صعود را تحت‌الشعاع قرار داد. با این حال هر سه شاخص با رشد همراه شدند که در میان آن‌ها نزدک با 0/51 درصد افزایش، بهترین عملکرد را داشت.

سه‌شنبه: در پی سخنان رییس‌جمهور چین در نشست بوآیو آسیا، مبنی‌بر تمایل این کشور برای کاهش تعرفه واردات برخی از کالاها نظیر خودرو، شاخص‌های سهام در منطقه آسیا- اقیانوسیه صعود کردند که شاخص‌های بورس شانگهای و هنگ‌کنگ با افزایش 1/6 درصدی، رشدی‌ترین شاخص‌ها بودند. ادامه تقویت دلار در مقابل ین نیز از دیگر اخبار مهم بازارهای این منطقه بود.

ابراز تمایل مقامات چینی برای کاهش تنش تجاری با ایالات متحده بر بازارهای اروپایی نیز تأثیرگذار بود، به‌گونه‌ای که شاخص‌های سهام در این قاره صعود کردند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 1/1 درصد، صعودی‌ترین شاخص بود. در بین گروه‌ها نیز منابع معدنی با 2/7 درصد افزایش، پیشتاز بود.

احتمال کاهش تنش‌ها بین پکن و واشنگتن، موجبات صعود شاخص‌های سهام در وال‌استریت را نیز فراهم کرد. شاخص نزدک با رشد 2/7 درصدی، سرآمد سایر شاخص‌ها بود. S&P500 و داوجونز نیز رشد بیش از 1 درصدی را به‌ثبت رساندند. افزایش بیش از 3 درصدی شاخص گروه انرژی به‌دلیل رشد قابل‌توجه قیمت جهانی نفت، از دیگر تحولات مهم بورس نیویورک بود.

چهارشنبه: درحالی که ساعات اولیه معاملات سهام در بازارهای شرق آسیا تحت‌تأثیر خوش‌بینی‌ها در مورد کاهش تنش‌ها بین امریکا و چین با صعود شاخص‌ها همراه شده بود، انتشار خبرهای مربوط به افزایش احتمال وقوع جنگ در منطقه خاورمیانه، موجب شد این شاخص‌ها در ساعات پایانی کاهش یابند. این کاهش به حدی بود که به غیر از شاخص بورس‌های شانگهای و هنگ‌کنگ، سایر بورس‌های مطرح در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شدند.

در اروپا نیز علی‌رغم اعلام عملکرد مثبت برخی از شرکت‌ها برای سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، شاخص‌های سهام به‌دلیل افزایش تنش‌ها در سوریه نزول کردند. در بازارهای مطرح، بیشترین افت به شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 0/83 درصد، اختصاص داشت. گروه‌های پتروشیمی و خدمات مالی نیز بیشترین کاهش ارزش را در میان گروه‌ها تجربه کردند.

در وال‌استریت نیز شاخص‌های سهام به‌دلیل افزایش تنش بین واشنگتن و مسکو و احتمال حمله امریکا به سوریه، افت کردند. شاخص داوجونز با 0/9 درصد نزول، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان شاخص‌های سه‌گانه داشت و گروه بانکداری نیز بیشترین کاهش را در بین گروه‌ها به‌ثبت رساند. افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن هم‌چون طلا و اوراق قرضه و هم‌چنین رشد قیمت نفت، از دیگر تحولات مهم بود.

پنج‌شنبه: با افزایش نگرانی‌ها ازحمله امریکا به سوریه و بالا گرفتن تنش بین ایالات‌متحده و روسیه، بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا معاملات خود را با نزول قابل‌توجه شاخص‌ها به‌پایان بردند که شاخص بورس شانگهای با 0/87 درصد، ریزشی‌ترین شاخص بود.

عقب‌نشینی نسبی مقامات امریکایی از تصمیم خود برای حمله به سوریه، موجب شد شاخص‌های سهام در اروپا صعود کرده و نزول روز گذشته خود را جبران نمایند. شاخص میب در بورس ایتالیا با 1/27 درصد، رشدی‌ترین شاخص و گروه فناوری اطلاعات با 1/4 درصد، صعودی‌ترین گروه بودند.

با کاهش یافتن احتمال حمله امریکا به سوریه، شاخص‌های سهام در وال‌استریت نیز صعود کردند، به‌گونه‌ای که شاخص داوجونز رشد 1/2 درصدی و نزدک افزایش 1 درصدی را تجربه کردند. گروه بانکداری بیشترین رشد را در میان گروه‌ها داشت، به طوری‌که بانک‌های گلدمن‌ساچ، سیتی‌گروپ و جی‌پی‌مورگان هریک افزایش ارزش بیش از 2 درصدی را تجربه کردند. انتظار سرمایه‌گذاران از عملکردهای مثبت در گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها، از دیگر دلایل مهم رشد شاخص‌های سهام در بورس نیویورک به‌شمار می‌رود.

جمعه: با کاهش تنش‌های سیاسی و نظامی در منطقه خاورمیانه، اغلب شاخص‌های سهام در شرق آسیا رشد کردند که بیشترین رشد به شاخص نیکی در بورس توکیو با 0/55 درصد اختصاص داشت. درمقابل، اعلام کاهش ارزش صادرات و افزایش ارزش واردات چین در ماه مارس، موجب شد شاخص‌هاب بورس شانگهای و هنگ‌کنگ کاهش یابند. تقویت ارزش دلار در مقابل ارزهای این منطقه از دیگر تحولات بازارهای سهام بود.

معاملات سهام در قاره اروپا نیز به‌دلیل کاهش تنش‌های سیاسی و تجاری در جهان و هم‌چنین اعلام فراتر از انتظار عملکرد برخی از شرکت‌ها در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، با رشد نسبی شاخص‌های مطرح همراه بود. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 0/22 درصد، بیشترین رشد را داشت. این درحالی است که میزان رشد شاخص‌ها در ساعات اولیه معاملات بیشتر بود، اما با نزدیک‌تر شدن به ساعات پایانی افت کردند.

شاخص‌های سهام در بورس نیویورک، به‌دلیل اعلام ضعیف‌تر از انتظار عملکرد برخی بانک‌های مهم در ایالات‌متحده افت کردند. شاخص داوجونز با 0/5 درصد کاهش، ریزشی‌ترین شاخص بود که افت بیش از 3 درصدی ارزش سهام بانک جی‌‌پی‌‌مورگان، بیشترین تأثیر را در آن داشت.









دوشنبه: اعلام آمارهای اقتصادی از ایالات متحده در هفته گذشته و درپی آن کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر موجب شد قیمت طلا در بازارهای جهانی در نخستین روز هفته با رشد 0/25 درصدی مواجه شده و به قیمت 35/1,336 دلار صعود کند.

سه‌شنبه: تداوم روند تضعیف دلار و افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز ادامه داشت به گونه‌ای که هر اونس با صعودی 0/25 درصدی، در قیمت 64/1,339 دلار تثبیت شد.

چهارشنبه: درپی بالا گرفتن تنش‌ها در پی احتمال حمله امریکا به سوریه و هم‌چنین افت ارزش دلار به پایین‌ترین رقم در دو هفته گذشته، قیمت طلا در بازارهای جهانی با رشد 1/03 درصدی و ثبت قیمت 1,353/38 دلاری به بالاترین سطح در دوهفته اخیر صعود کرد.

پنج‌شنبه: قیمت طلا در معاملات بازار جهانی تحت‌تأثیر دورنمای افزایش سریع‌تر نرخ‌های بهره‌ امریکا و بهبود ارزش دلار نسبت به سایر ارزهای معتبر، از بالاترین رکورد دو هفته اخیر خود عقب‌نشینی کرد به گونه‌ای که هر اونس با افت 1/36 درصدی در 94/1,334 دلار معامله شد.

جمعه: زمزمه‌های مجدد از احتمال حمله امریکا به سوریه موجب شد در پایان معاملات بار دیگر قیمت نفت در بازارهای جهانی 0/84 درصد افزایش یابد و به قیمت 2/1,346دلار صعود کند. با این قیمت، طلا در مجموع هفته رشد قیمت حدود 1 درصدی را به ثبت رساند.







دوشنبه: پس از افزایش امیدواری‌ها به کاهش تنش‌های تجاری بین امریکا و چین، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 29/2 درصدی به قیمت 68/65 دلار صعود کرد. نفت وست‌تگزاس امریکا نیز 2/19 درصد رشد داشت تا در 63/24 دلار داد و ستد شود.

سه‌شنبه: پس از اعلام وزارت انرژی عربستان مبنی‌بر اینکه این کشور قصد دارد در ماه مه سال جاری میلادی، صادرات نفت خود را برای دوازدهمین ماه پیاپی کمتر از هفت میلیون بشکه در روز نگه دارد؛ امیدواری‌ها درخصوص عدم رشد عرضه از سوی اوپک افزایش یافت. این موضوع موجب شد قیمت نفت در بازارهای جهانی به قیمت‌هایی بالاتر از 70 دلار صعود کند. در پایان معاملات هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افزایش 3/48 درصدی به 71/04 دلار رسید. نفت وست‌تگزاس امریکا هم 65/51 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز گذشته 3/3 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

چهارشنبه: به‌دنبال توئیت دونالد ترامپ مبنی‌بر تهدید سوریه به حمله نظامی و افزایش التهاب فضای سیاسی جهان به‌ویژه منطقه خاورمیانه، قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالاترین سطح 40 ماه اخیر صعود کرد. در این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال قیمت 72/06 دلار را تجربه کرد که این رقم بیشترین قیمت از ابتدای سال 2015 میلادی است. نفت وست‌تگزاس هم 2 درصد رشد کرد تا قیمت 66/82 دلار را لمس کند.

پنج‌شنبه: پس از رکوردشکنی قیمت نفت در معاملات روز گذشته، با قوت گرفتن دلار و هم‌چنین اعلام افزایش ذخایر نفتی امریکا در یک‌هفته گذشته، اندکی از فشار تقاضا کاسته شد به گونه‌ای که هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ثبت افت نه‌چندان قابل توجه 0/06 درصدی، به 72/02 دلار بسته شد. با این حال بهای نفت وست‌تگزاس 0/37 درصد صعود کرد تا در 67/07 دلار به معاملات خود پایان دهد.

جمعه: با اوج گرفتن نگرانی‌ها در مورد اقدام نظامی غرب علیه سوریه در ساعات پایانی معاملات و هم‌چنین افت ذخایر انبارهای نفت جهان، قیمت‌ نفت در بازارهای جهانی بار دیگر رکورد شکست و به بالاترین سطح از اواخر سال 2014 تاکنون رسید. در پایان معاملات هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشدی 0/78 درصدی، 72/58 دلار قیمت‌گذاری شد. نفت وست‌تگزاس هم با صعود 0/48 درصدی در قیمت 97/39 دلار تثبیت شد. با ثبت این قیمت‌ها، در مجموع هفته نیز هر دو نفت پایه جهانی افزایش قیمت بیش از 8 درصدی را تجربه کردند.




دانلود نسخۀ PDF