امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار۱۱ تا ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ -شماره۳۹


با اعلام خبر کاهش نرخ بیکاری در ایالات متحده امریکا در هفته گذشته بازارها شاهد قوی شدن ارزش دلار بودند. چنان‌که روز جمعه طلا با افت شدیدی مواجه شد. حملات اپوزیسیون لیبی به سکوهای نفتی این کشور و کاهش عرضه نفت، افزایش اندکی را در قیمت نفت رقم زد. با این حال، کارشناسان این حوزه در انتظار نتایج مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب خواهند ماند.

دوشنبه: کند شدن رشد اقتصادی چین باعث شد تا مقامات این کشور نرخ بهره بانکی را کاهش دهند. نرخ بهره پایه وام بانکی یک‌ساله با 25/0درصد کاهش به 35/5درصد رسید. همچنین نرخ بهره پرداختی به سپرده‌های نزد این بانک نیز با 25/0درصد کاهش به 5/2درصد رسید که این سیاست پولی منجر به تقویت ارزش دلار در کوتاه‌مدت شده و در بلندمدت نیز می‌تواند ادامه داشته ‌باشد. دولت چین روز یکشنبه از کوچک شدن بخش کارخانه‌ای اقتصاد این کشور در ماه فوریه خبر داده بود. البته روز دوشنبه شاخص مدیران خرید چین از سوی مؤسسه اچ.اس.بی.سی رقم 7/50 اعلام شد که بالاترین میزان از جولای 2014 میلادی تا کنون بود. کاهش نرخ بهره بانکی چین و بهبود در شاخص پی.ام.آی منجر به افزایش شاخص‌های سهام در بازارهای آسیایی شد. شاخص نیکی ژاپن با 2/0درصد افزایش به رقم 18,827 رسید که بیشترین میزان طی پانزده سال اخیر بود. اما در اروپا شاخص‌های سهام نزولی بودند. در این روز سهام شرکت‌های صنعتی، کالاهای مصرفی و سهام شرکت‌های بخش انرژی در شاخص یورو استاکس600، در محدوده منفی معامله شدند. شاخص سهام بازارهای امریکا ماه جدید را با ثبت رکوردهای جدید شروع کردند.شاخص ترکیبی نزدک به رقمی بیش از 5,000 رسید که از سال 2000 تا کنون بی‌سابقه بود. همچنین شاخص‌های اس.اند.پی500 و میانگین صنعتی داوجونز نیز رکوردهای مثبتی را ثبت کردند. این افزایش قابل ملاحظه به دلیل انتشار داده‌های اقتصادی در امریکا بود که نشان می‌داد کاهش فعالیت‌های تولیدی همراستا با کاهش مخارج مصرف‌کننده است. اگرچه این داده‌ها منفی بود، اما نشان می‌داد رشد اقتصادی امریکا با شیب کند ادامه دارد. لازم به ذکر است که هزینه‌های مصرف‌کننده در ماه ژانویه بیش از حد انتظار کاهش یافت و میزان پس‌انداز به علت کاهش قیمت بنزین و گازوئیل، افزایش داشت. به همین دلیل، فعالان بازار منتظر اعلام میزان عرضه کارخانه‌ها در ماه فوریه بودند که در نهایت این داده اقتصادی در حد انتظار سرمایه‌گذاران اعلام شد. 

سه‌شنبه: پس از ثابت ماندن نرخ بهره پایه بانکی، توسط بانک مرکزی استرالیا در نرخ سابق 25/2درصد، دلار استرالیا در بازارهای جهانی تقویت شد. برخی ازاقتصاددانان معتقد بودند این نرخ کاهش می‌یابد و در نتیجه ارز این کشور تضعیف می‌شود؛ اما مطابق با گزارش بانک مرکزی این کشور طی جلسه گذشته و بررسی شرایط بازار، نرخ بهره ثابت باقی ماند. همچنین در بیانیه این بانک اشاره شده است که در جلسات آتی، تغییرات نرخ بهره با هدف رسیدن به ثبات اقتصادی بیشتر، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در خبری دیگر از شرق آسیا، مشخص شد پایه پولی کشور ژاپن در ماه فوریه 36/7درصد افزایش داشته است که باعث بالا رفتن 3/1درصدی حقوق کارکنان شده ‌است. در اروپا، معاون رییس کمیسیون اروپا بیان کرد که یونان ممکن است به کمک بیشتری در برنامه ماه ژوئن توسط اعضای دیگر این اتحادیه احتیاج داشته باشد. وی همچنین به چگونگی بازگشت یونان به بازارهای با ثبات به کمک خط اعتباری منظم و محتاطانه و افزایش شروط بازپرداخت وام این کشور اشاره کرد. با این حال وی با توجه به بی‌ثباتی اخیر مالی یونان، احتمال واگذاری خط اعتباری جدید به این کشور را ضعیف دانست. انتشار گزارش‌هایی مبنی بر بهبود اندک تولید ناخالص داخلی کشور سوئیس از 3/0 به 6/0درصد و بهبود شاخص ساخت و ساز انگستان از 1/59 به 1/60  نشان‌دهنده بهبود اندکی در شرایط اقتصادی این کشورها بود.

بازارهای سهام آسیا روز کاهشی را پشت سر گذاشتند. کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین اواخر روز دوشنبه اعلام کرد؛ برنامه عرضه اولیه 20 شرکت تصویب شده است که 12 عدد از این شرکت‌ها در شاخص سهام شانگهای اضافه خواهند شد. چنین خبری منجر به افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران در بازارهای آسیایی شد. زیرا چنین اقدامی باعث خروج نقدینگی از سهم‌های اصلی و تعدیل قیمت سهام دیگر شرکت‌ها خواهد شد. شاخص‌های سهام در بازارهای اروپا علی‌رغم بهبود بیش از حد انتظار داده‌های اقتصادی فرانسه و آلمان کاهش یافتند و سرمایه‌گذاران در انتظار اعلام برنامه‌ها و پیش‌بینی‌های اقتصادی بانک مرکزی این منطقه در روز پنج‌شنبه به سر می‌بردند. بازارهای سهام ایالات‌ متحده امریکا در روز سه شنبه پس از روند صعودی روز گذشته با کاهش مواجه شدند و شاخص سهام نزدک پس از رسیدن به سطح روانی 5,000 واحد کاهش یافت. رشد ضعیف‌تر از حد انتظار در فروش ماهانه سهام خودروسازها منجر به ریزش شدید سهام شرکت‌های فورد و فیات کرایسلر شد.

چهارشنبه: تولید ناخالص داخلی استرالیا در یک چهارم آخر سال گذشته میلادی 5/0درصد اعلام شد و انتظار می‌رود پس از ثبات نرخ بهره در محدوده 25/2درصد با بهبود مواجه شود. با این‌حال در کل ارزش دلار استرالیا نسبت به دلار امریکا با توجه به بهبودی که در اقتصاد ایالات متحده در حال وقوع است، همچنان در حال تضعیف است.شاخص دلار پس از شکستن بالاترین محدوده در یازده سال اخیر همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد که البته به نظر می‌رسد این امر طبیعی نیست و معامله‌گران شواهد بیشتری برای اتکا به این روند صعودی احتیاج دارند. تمرکز اصلی امروز بر گزارشی از پیش‌نویس مربوط به اشتغال بود که در آن 210 هزار شغل اضافه شد. به طور تکنیکی یورو به دلار در حال ضعیف شدن است. با این وجود میزان افزایش خرده فروشی در اروپا بیشتر از میزان حد انتظار بود. 

احتیاط سرمایه‌گذاران و انتظار آن‌ها برای اعلام برنامه‌ها و اهداف اصلی اقتصادی سال جاری در چین، بازارهای سهام آسیا را با کاهش مواجه کرد.

بازارهای سهام اروپا در آستانه نشست بانک مرکزی اتحادیه یورو با کاهش قیمت نفت و بهبود داده‌های بخش خدمات در امریکا روز پر نوسانی را پشت سر گذاشتند.بازار سهام ایالات متحده برای دومین روز متوالی کاهش یافت و شاخص سهام اس.اند.پی500 به پایین‌ترین سطح خود در دو هفته اخیر رسید. با این حال با توجه به آمار اشتغال امریکا که روز جمعه قرار بود منتشر شود، سرمایه‌گذاران رویکردی محتاطانه را پیش گرفتند.

پنچ‌شنبه: بانک مرکزی اروپا در پایان نشست خود، حداقل نرخ بهره این بانک را بدون تغییر نسبت به ماه گذشته، 05/0درصد اعلام کرد. ماریو دراگی، رییس این بانک پیش‌بینی کرد که نرخ تورم منطقه یورو در سال جاری تغییر چندانی نخواهد داشت، اما سال آینده این رقم به بیش از 5/1درصد و در سال 2017 نیز به بیش از 8/1درصد خواهد رسید. تداوم روند نزولی نرخ تورم در منطقه یورو موجب افزایش نگرانی‌ها در مورد اوضاع اقتصادی کشورهای این منطقه شده است. ماریو دراگی همچنین اعلام کرد؛ به دلیل کاهش قیمت نفت، پیش‌بینی‌ها در مورد تولید ناخالص داخلی این منطقه بازبینی شده است. انتظار می‌رود رشد اقتصادی این منطقه امسال به 5/1درصد و سال آینده به 9/1درصد برسد و در سال 2017 میلادی نیز بیش از 1/2 درصد باشد. وی همچنین اظهار داشت؛ اجرای برنامه بازخرید ماهانه اوراق قرضه دولتی این نهاد با هدف تزریق پول به حوزه پولی یورو و مبارزه با خطر تورم منفی، از روز دوشنبه هفته آینده آغاز خواهد شد و تا سال ۲۰۱۶ ادامه خواهد یافت. بانک مرکزی اروپا ماهانه شصت میلیارد یورو اوراق قرضه خریداری خواهد کرد.

شرایط ضعیف اقتصادی اروپا منجر به  تقویت دلار در مقابل یورو شد که در نتیجه این اتفاق، رکورد تاریخی شاخص دلار شکسته شد. همچنین بانک فدرال ایالات متحده اعلام کرد فعالیت‌های اقتصادی ازجمله فعالیت‌های ساخت و ساز در سراسر این کشور افزایش داشته‌است که این امر نیز بر تداوم روند صعودی ارزش دلار طی روز‌های آتی تأثیرگذار خواهد بود. در بازارهای آسیا، شاخص سهام شانگهای و هنگ کنگ به دلیل افزایش نگرانی فعالان بازار از تشدید کاهش رشد اقتصادی در چین کاهش یافتند و شاخص نیکی 3/0درصد افزایش داشت. بازارهای سهام اروپا پس از اعلام برنامه محرک اقتصادی بانک مرکزی اتحادیه یورو به اوج چند سال گذشته خود رسیدند. در عین حال بازده اوراق قرضه در این منطقه کاهش یافت.

بازارهای سهام ایالات متحده امریکا در روز پنجشنبه با روندی پر نوسان و بازده متوسط به پایان رسیدند. با توجه به اینکه تا ظهر پنجشنبه روند منفی بود، اما با حرکتی آهسته بهبود پیدا کرد. زیرا سرمایه‌گذاران نسبت به آمار اشتغال این کشور که روز جمعه اعلام می‌شد، خوشبین بودند. همچنین فعالان بازار به اعلام برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا، انتشار داده‌های اقتصادی و افزایش تعداد افراد مدعی بیکاری درامریکا طی هفته گذشته واکنش نشان دادند. شاخص اس.اند.پی500، 1/0درصد افزایش یافت. در عین حال، میانگین صنعتی داوجونز، با 2/0درصد افزایش به رقم 18,135 رسید و شاخص ترکیبی نزدک با 3/0درصد افزایش در محدوده 4,982 به کار خود پایان داد.

جمعه: روز جمعه دلار ایالات متحده در مقابل ارزهای اروپا دارای قدرت بیشتری شد. گزارش مربوط به حقوق و دستمزد در بخش غیرکشاورزی در ماه فوریه دارای رشد بود؛ در حالی‌که نرخ بیکاری بیش از حد انتظار رو به کاهش است و با توجه به مباحث تکنیکی، دلار به وضوح نشان می‌دهد که در مقابل یورو روند صعودی دارد. با این حال نمی‌توان از ادامه روند صعودی دلار مطمئن بود و می‌توان متصور شد که ارائه برنامه اشتغال در بخش‌های غیرکشاورزی در ایالات متحده می‌تواند این برتری دلار در مقابل یورو را توجیه نماید.با این حال کاهش قیمت نفت، ضعف یورو و وضعیت اقتصادی یونان در اروپا همچنان قابل بحث است.

تولیدات صنعتی آلمان 6/0درصد افزایش را تجربه کردند و ذخایر ارز خارجی سوئیس و تولید ناخالص داخلی اروپا نیز بدون تغییر قابل توجهی نسبت به قبل اعلام شدند.در بازارهای آسیایی، بازار سهام ژاپن با افزایشی قابل ملاحظه به سقف 15 سال اخیر خود رسید. این افزایش به دلیل تضعیف ارزش ین در برابر دلار امریکا ناشی از خوش‌بینی فعالان بازار از بهبود نرخ بیکاری امریکا بود. شاخص نیکی با 2/1درصد افزایش به بالاترین رقم از آوریل 2000 تا کنون رسید و در محدوده 18,971 به کار خود پایان داد. سایر شاخص‌های آسیایی با کاهش اندکی مواجه بودند.

بازارهای سهام در اروپا پس از اعلام برنامه سیاست پولی بانک مرکزی این بانک در روز گذشته، به امید تقویت نرخ تورم و افزایش رشد اقتصادی، افزایش یافتند.بازار سهام ایالات متحده در روز جمعه روند نزولی داشت؛ چنان‌که سهام اس.اند.پی500 شدیدترین کاهش قیمت خود را در دو ماه اخیر تجربه کرد و با 6/1درصد کاهش در هفته اخیر به 26/2,071 رسید. همچنین شاخص سهام ترکیبی نزدک با 7/0درصد کاهش در هفته گذشته به 47/4,927 رسید. بهبود بیش از حد انتظار نرخ بیکاری امریکا و افزایش بازده اوراق خزانه ده ساله منجر به نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد افزایش زودتر از موقع نرخ بهره فدرال رزرو شد و در نتیجه آن شاخص‌های سهام کاهش یافتند.

 



02



01





دوشنبه: در ابتدای معاملات، کاهش نرخ بهره بانکی چین و افزایش تقاضا منجر به افزایش ارزش هر اونس طلا در مقابل دلار تا حد بالاترین سطح در دو هفته گذشته و قیمت 1,224دلار شد. البته این رشد قیمت تداوم چندانی نداشت و در نهایت با تقویت دلار و رشد شاخص‌های سهام در بازارهای جهانی و ثبت رکورد آن‌ها، فروش بر خرید غلبه کرد و منجر به کاهش قیمت شد.

سه‌شنبه: تقویت دلار امریکا و ثبات آن در محدوده بالاترین نرخ طی 11 سال گذشته، منجر به نوسان قیمت هر اونس طلا در محدوده 1,200 دلار شد و برای تثبیت قیمت در محدوده فعلی، انتظار محرک‌های جدید می‌‌رود. انتظار برای افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو امریکا منجر به تقویت شاخص دلار و در نهایت افت بیشتر قیمت این فلز گرانبها خواهد شد. گزارش‌های بانک فدرال ایالات متحده حاکی از آن است که نرخ تورم این کشور در 33ماه گذشته کاهش داشته که در نتیجه آن دولت بیم کاهش مصرف به دلیل افزایش پس‌انداز را دارد. در نتیجه این موضوع، انتظار می‌رود سقوط قیمت طلا شدیدتر باشد.

چهارشنبه: قیمت طلا در محدوده 1,200 دلار دلیل خوبی برای سرمایه‌گذاران جهت خرید این فلز گرانبها به شمار می‌رفت، اما انگیزه سرمایه‌گذاری در طلا تحت تأثیر برگزاری کنفرانس خبری نشست بانک مرکزی اروپا و تغییر در نرخ بیکاری ایالات متحده قرار گرفت و در نهایت قیمت تا محدوده 1,198دلار به ازای هر اونس کاهش یافت. از سوی دیگر، افزایش ارزش دلار و رسیدن آن به بالاترین ارزش خود طی یازده سال اخیر، انعطاف‌پذیری بیشتری برای خرید این فلز زرد رنگ ایجاد کرده است و دلایل قانع‌کننده‌ای برای خرید طلا در این قیمت وجود دارد.

پنچ‌شنبه: طلا همچنان در محدوده قیمتی 1,200دلار در هر اونس نوسان داشت و این موضوع با کاهش نرخ یورو در مقابل دلار همزمان شده است. بانک مرکزی اروپا برای تقویت یورو در مقابل دلار به افزایش نقدینگی و خرید دارایی‌ها دست زده ‌است. این آمار نشان می‌دهد افزایش ارزش دلار به دلیل کاهش انتظار برای نرخ بیکاری به 6/5 درصد و اشتغال‌زایی در بخش غیرکشاورزی باعث ثبات نرخ طلا در محدوده فعلی می‌شود.

جمعه: بار دیگر کاهش نرخ بیکاری در امریکا باعث ریزش قیمت طلا شد. انتظارات از افزایش نرخ بهره بانک فدرال ایالات متحده نیز به این ریزش کمک کرد. با این حال، به نظر می‌رسد افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری به تعویق افتد.

06





07



دوشنبه: افزایش احتمال توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 که منجر به افزایش عرضه نفت این کشور به بازارهای جهانی خواهد شد، قیمت نفت برنت را 5درصد کاهش داد. این میزان کاهش، بیشترین مقدار طی یک ماه اخیر بوده است. همچنین افزایش عرضه نفت لیبی و افزایش ارزش شاخص دلار نیز به کاهش قیمت نفت برنت کمک کرد. 

سه‌شنبه: نمی‌توان تغییر در قیمت نفت را مربوط به صحبت‌های نخست‌وزیر اسرائیل، نتانیاهو دانست. در حالی‌که حملات اپوزیسیون لیبی به پایگاه‌های نفت کشورهای افریقایی منجر به صعود قیمت نفت شده است. همچنین اعلام قیمت‌های بالاتر از سوی عربستان سعودی و از سوی دیگر استقبال خریدارانی از آسیا، ایالات متحده و شمال‌غرب اروپا از آن، به روند افزایشی قیمت نفت کمک کرد.

چهارشنبه: به رغم اعلام افزایش موجودی نفت امریکا طی هفته گذشته، نفت برنت به قیمتی بالاتر از 60دلار در هر بشکه معامله شد. با این‌حال برای سرمایه‌گذاران در این بخش از انرژی، مباحث مربوط به توافق هسته‌ای غرب با ایران حائز اهمیت است. با توجه به گفته وزیر امور خارجه ایران مبنی بر توافق در مدت زمان باقی‌مانده، نگرانی سرمایه‌گذاران از این توافق قریب‌الوقوع که منجر به عرضه بیشتر نفت توسط ایران می‌شود، افزایش یافته است. در عین حال وزیر نفت عربستان سعودی با نگاهی محتاطانه به ثبات قیمت نفت خوشبین است.

پنچ‌شنبه: همچنان که حملات اپوزیسیون دولت لیبی ادامه دارد، دولت‌های غربی نگران هرج و مرج احتمالی توسط شبه نظامیان اسلامگرا در لیبی و عراق هستند. قیمت نفت برنت با ادامه افزایش به 61 دلار در هر بشکه رسید. این در حالی است که معامله گران بازار در انتظار اخبار مربوط به توافق هسته‌ای ایران هستند. چرا که با این توافق، عرضه نفت توسط ایران بیشتر شده‌ و این موضوع می‌تواند باعث کاهش قیمت نفت شود.

جمعه: بهبود قابل توجه آمار اشتغال در امریکا و افزایش شدید ارزش دلار در بازارهای جهانی منجر به کاهش قیمت نفت شد. بخش نفت و گاز ایالات متحده با توجه به کاهش اخیر قیمت نفت دچار صدماتی شده است؛ چنان‌که 40 درصد فعالیت‌ سکوهای نفتی کاهش داشته و در همین راستا شرکت‌های نفتی به اخراج کارکنان خود روی آورده‌اند. همچنین با این‌که پس از تحریم‌های غرب علیه ایران خریداران و صادرات نفتی این کشور کم شده است، اما ایران ابراز امیدواری کرده هر بشکه نفت در قیمت 61 دلار بماند. با این حال کارشناسان همچنان در انتظار نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب هستند.

08




دانلود نسخۀ PDF