امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت – شماره ۱۱۷


افزایش قیمت جهانی نفت تا مرز 80 دلار به دلیل تداوم نگرانی‌ها از کاهش عرضه از سوی دو کشور ایران و ونزوئلا و هم‌چنین تداوم رشد ارزش دلار و اوراق قرضه و به‌تبع آن سقوط قیمت طلا به زیر 1300 دلار به ازای هر اونس، مهم‌ترین تحولات بازارهای جهانی در هفته گذشته به‌شمار می‌روند. این درحالی است که روند مذاکرات تجاری بین ا مریکا و چین سرمایه‌گذاران را نگران کرده و موجبات افت نسبی شاخص‌های سهام در اغلب بورس‌های معتبر را فراهم آورده است.

دوشنبه: در حالی‌که گفتگوهای تجاری بین چین و امریکا به کانون توجه سرمایه‌گذاران و تحلیلگران تبدیل شده است، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا صعود کردند که شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ مانند بسیاری از روزهای گذشته، با رشد بیش از 1 درصدی سرآمد آن‌ها بود. بازگشایی و صعود شاخص بورس مالزی پس از تعطیلات چند روزه به‌دلیل انتخابات در این کشور، از دیگر تحولات مهم بازارهای سهام بود.

برخلاف آسیا، اغلب شاخص‌های سهام در اروپا به‌دلیل نگرانی از تحولات سیاسی در ایتالیا روزی نزولی را پشت‌سرگذاشتند. شاخص بورس‌های لندن و فرانکفورت هر یک با 0/18 درصد و گروه خدمات مالی با 1/1 درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را در بین شاخص‌ها و گروه‌ها داشتند. این در حالی است که گروه انرژی به‌دلیل قیمت نفت، در ساعات اولیه با افت نسبی مواجه شده بود و در ساعات پایانی معاملات رشد کرد و درنهایت، 0/5 درصد بالاتر از روز قبل بسته شد.

بورس نیویورک نیز از مذاکرات تجاری بین چین و امریکا تأثیر پذیرفت و به روند صعودی خود برای هشتمین روز پیاپی ادامه داد. داوجونز با 0/27 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود که دو شرکت یونایتدهلث و وال‌مارت تأثیری زیادی در صعود آن ایفا کردند. لغو ممنوعیت تجاری شرکت ZTE چین از سوی ترامپ، موجب شد قیمت سهام شرکت‌های امریکایی طرف قرارداد با این شرکت، با رشد قابل‌توجهی همراه شود.

سه‌شنبه: با وجود پیشرفت در مذاکرات تجاری چین و امریکا، شاخص‌های سهام در بازارهای آسیایی در سرازیری نزول قرار گرفتند. شاخص هنگ‌سنگ، کاهشی‌ترین شاخص این منطقه بود تا روند صعودی شش روزه آن پایان یابد. دو گروه خدمات مالی و فناوری اطلاعات بیشترین تأثیر را در افت این شاخص داشتند. بسیاری از تحلیل‌گران بر این باورند که پس از رشد قابل‌توجه شاخص‌های سهام در این منطقه در هفته‌های اخیر، این شاخص‌ها تا مشخص‌شدن سرانجام مذاکرات کره‌شمالی و امریکا و هم‌چنین گفتگوهای پکن و واشنگتن استراحت خواهند کرد.

اعلام عملکرد میان دوره‌ای برخی شرکت‌ها از یک سو و انتشار آمارهای اقتصادی از سوی دیگر موجب شد برخی از بازارهای سهام در اروپا با صعود و برخی دیگر با نزول همراه شوند. شاخص بورس‌های ایتالیا و اسپانیا به‌ترتیب صعودی‌ترین و نزولی‌ترین شاخص‌ها در بین بورس‌های مطرح بودند. گروه‌های نفت و گاز و ارتباطات نیز به‌ترتیب بهترین و ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشتند.

پس از این‌که داده‌های خرده‌فروشی امریکا نشان داد تورم این کشور به‌طور یکنواختی رشد کرده، نگرانی‌ها از رشد سریع‌تر نرخ بهره افزایش یافت و شاخص‌های سهام در وال‌استریت افت کردند. شاخص نزدک با 0/8 درصد، نزولی‌ترین شاخص بود. افت بیش از 1 درصدی شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات نظیر آمازون، مایکروسافت و آلفابت بیشترین تأثیر را در کاهش این شاخص داشت. نرخ اوراق قرضه 10ساله نیز با ثبت رقم 3/09 درصدی، به بالاترین سطح از سال 2011 میلادی تاکنون رسید.

چهارشنبه: افزایش مجدد تنش‌ها در شبه جزیره کره، افزایش ارزش دلار مقابل ارزهای منطقه‌ای و رشد نرخ اوراق قرضه 10ساله امریکا به بالاترین سطح در هفت‌سال گذشته، موجب شد شاخص‌های سهام در شرق آسیا کاهش یابند. شاخص شانگهای با 0/7 درصد، نزولی‌ترین شاخص بود که گروه‌های بانکداری و بیمه تأثیر زیادی در آن داشتند.

در حالی‌که اغلب بازارهای اروپایی متأثر از تقویت دلار در مقابل یورو روزی نسبتاً صعودی را سپری کردند، شاخص بورس ایتالیا به‌دلیل احتمال ائتلاف بین دو حزب سیاسی این کشور که رویکرد ضد اتحادیه اروپا دارند، با سقوط 2/3 درصدی مواجه شد. اوراق قرضه 10ساله ایتالیا نیز به بالاترین سطح در ده‌هفته گذشته رسید.

در وال‌استریت معاملات سهام با صعود شاخص‌های سه‌گانه همگام شد که در این بین بیشترین رشد به شاخص نزدک با 0/63 درصد اختصاص داشت. جهش بیش از 10 درصدی ارزش سهام شرکت خرده‌فروشی ماسی به‌دلیل اعلام فراتر از انتظار عملکرد میان‌دوره‌ای این شرکت، از مهم‌ترین تحولات بورس نیویورک بود. این در حالی است که نرخ اوراق قرضه ده و دو ساله نیز هم‌چنان به‌دلیل انتظارات درخصوص افزایش نرخ بهره، رشد کردند.

پنج‌شنبه: معاملات سهام در بازارهای منطقه شرق آسیا با نزول اغلب شاخص‌ها همراه بود. هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با بیش از نیم درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود که گروه‌های بیمه و بانکداری بیشترین تأثیر را در آن ایفا کردند. احتمال لغو گفتگوهای بین امریکا و کره‌شمالی، آغاز دور دوم مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن و تداوم رشد نرخ اوراق قرضه 10ساله در بورس نیویورک از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بود.

برخلاف آسیا، در اروپا شاخص‌های سهام روزی صعودی را سپری کردند. بیشترین صعود به شاخص IBEX در بورس مادرید اختصاص داشت. گروه نفت و گاز به‌علت صعود قیمت جهانی نفت با رشد 1/6درصدی، بهترین عملکرد را در میان گروه‌ها به‌نام خود ثبت کرد. رشد 44 درصدی قیمت سهام شرکت خرده‌فروشی اوکادو به‌دلیل انعقاد قرارداد انحصاری با شرکت امریکایی گرگور از دیگر تحولات مهم بود.

پس از اظهارات ترامپ مبنی‌بر احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات تجاری بین امریکا و چین و هم‌چنین افزایش قیمت جهانی نفت، شاخص‌های سهام در بورس نیویورک کاهش یافتند. شاخص داوجونز با 0/21 درصد، نزولی‌ترین شاخص بود. دو شرکت شیکاگو سیستم و وال‌مارت به‌ترتیب با 3/8 و 1/9 درصد افت بیشترین تأثیر را در نزول این شاخص ایفا کردند. تداوم رشد نرخ اوراق قرضه امریکا از دیگر تحولات مهم وال‌استریت بود.

جمعه: با وجود تمرکز سرمایه‌گذاران بر دور دوم مذاکرات تجاری بین پکن و واشنگتن و افزایش ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر منطقه‌ای، شاخص‌های سهام در شرق آسیا صعود کردند. با اعلام خبر پیشنهاد چین به امریکا برای افزایش 200 میلیارد دلاری ورود کالا از امریکا برای متعادل‌تر کردن تراز تجاری این کشور و افزایش امیدها به حصول توافق بین دو ابرقدرت اقتصادی، شاخص شانگهای 1/2 درصد صعود کرد تا بیشترین رشد را در بین شاخص‌های سهام این منطقه داشته باشد.

تداوم نگرانی‌ها از ائتلاف بین دو حزب سیاسی پوپولیست در ایتالیا منجر به کاهش شاخص‌های سهام در بورس این کشور و سایر بازارهای اروپایی شده است. شاخص میب در بورس ایتالیا با نزول 1/5 درصدی، افت هفتگی 2/9 درصدی را به ثبت رساند که این رقم بیشترین کاهش در دو ماه گذشته را داشت. ارزش اوراق قرضه این کشور نیز به بالاترین رشد هفتگی خود از سال 2016 میلادی تاکنون رسید.

پس از آن‌که چین اظهارات برخی از مقامات امریکا، مبنی‌بر پیشنهاد این کشور برای حذف ۲۰۰ میلیارد دلار از مازاد تجاری خود با امریکا را رد کرد، شاخص‌های سهام در وال‌استریت به رنگ سرخ درآمدند. در بین شاخص‌های سه‌گانه، تنها شاخص داوجونز به لطف صعود 2/1 درصدی سهام شرکت بوئینگ و 1/3 درصدی ارزش سهام شرکت کاترپیلار بدون تغییر نسبت به روز گذشته بسته شد و هر سه شاخص بورس نیویورک معاملات خود را با ثبت زیان هفتگی به پایان بردند.









دوشنبه: به‌دلیل تقویت ارزش دلار، رشد نرخ اوراق قرضه و چشم‌انداز افزایش بیشتر نرخ بهره در امریکا، قیمت طلا با کاهش 0/45 درصدی مواجه شد تا هر اونس در 1,313/5 دلار معامله شود.

سه‌شنبه: به‌دلیل تداوم رشد ارزش دلار در مقابل سایر ارزها، قیمت هر اونس با ریزش چشم‌گیر 1/75 درصدی و نزول به قیمت 1,290/53 دلاری، پایین‌ترین سطح قیمتی خود در چند ماه اخیر را تجربه کرد.

چهارشنبه: پس از اینکه قیمت طلا در معاملات روز گذشته به کمتر از ۱۳۰۰ دلار سقوط کرد، به‌دنبال تقاضا برای خرید ارزان از سوی سرمایه‌گذاران، با رشد نه‌چندان قابل‌توجه 0/02درصدی همراه شد تا قیمت پایانی 1,290/73 دلاری را تجربه کند.

پنج‌شنبه: افزایش دنباله‌دار ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر از یک سو و تداوم ناآرامی‌ها در منطقه خاورمیانه موجب شد برآیند عرضه و تقاضا در بازار طلا صفر شود به‌گونه‌ای که قیمت هر اونس بدون تغییر نسبت به روز قبل باقی ماند.

جمعه: با افزایش تنش در غرب آسیا به‌ویژه تداوم درگیری بین فلسطینیان و اسرائیل و هم‌چنین جذابیت قیمت‌ها برای خریداران، قیمت طلا در بازارهای جهانی با رشد 017/17 درصدی مواجه شد تا در 1,293/04 درصدی بسته شود. با ثبت این قیمت، در این هفته اونس جهانی افت 2 درصدی را تجربه کرد.







دوشنبه: به‌دنبال اعلام اوپک مبنی‌بر اینکه مازاد عرضه نفت در بازارهای جهانی از بین رفته است قیمت نفت افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 1/44 درصدی به 78/23 دلار رسید. نفت وست‌تگزاس هم با صعودی 0/37 درصدی 70/96 دلار به ازای هر بشکه معامله شد. با ثبت این قیمت‌ها و اوج گرفتن تولید نفت خام امریکا، تفاوت قیمت نفت وست‌تگزاس نسبت به برنت، به بالاترین میزان از دسامبر تاکنون رسید. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی امریکا، انتظار می‌رود تولید نفت شیل امریکا به رکورد 18/7 میلیون بشکه در روز رسیده باشد.

سه‌شنبه: با افزایش ریسک‌های خاورمیانه به‌دنبال ناآرامی‌های غزه و احتمال بازگشت تحریم‌های ایران، روند صعودی قیمت نفت در بازارهای جهانی ادامه یافت. در پایان معاملات قیمت نفت برنت و وست‌تگزاس با رشد 0/26 و 0/49 درصدی به ترتیب در 78/43 و 71/31 دلار به معاملات خود پایان دادند. وزیران خارجه انگلستان، فرانسه و آلمان با همتای ایرانی خود، جواد ظریف دیدار می‌کنند تا در مورد حفظ توافقی که به ایران اجازه دهد صادرات نفت خود را پس از خروج امریکا از برجام ادامه دهد، مذاکره کنند. داده‌های ارائه شده توسط عربستان نشان می‌دهد، در صورتی‌که این کشور تصمیم بگیرد افت صادرات نفت ایران را جبران کند، می‌تواند تولید نفت خود را روزانه 190 هزار بشکه افزایش دهد و درعین‌حال سطح تولید خود را پایین‌تر از محدوده توافق شده نگاه دارد.

چهارشنبه: اعلام کاهش 1/4میلیون بشکه ای ذخایر نفتی امریکا در یک‌هفته گذشته که از پیش‌بینی کارشناسان بیشتر بود، موجبات صعود قیمت نفت در بازار جهانی نیز فراهم شد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال 1/08درصد صعود کرد تا در 79/28 دلار دادوستد شود. نفت وست‌تگزاس امریکا هم در 49/71 دلار بسته شد که این رقم، رشد قیمتی 25/0 درصدی را نسبت به روز قبل نشان می‌دهد. هم‌چنین بر اساس آمارهای منتشر شده در این جلسه معاملاتی تقاضای نفت آسیا در سطح رکوردی خود قرار گرفت.

پنج‌شنبه: با ادامه نگرانی‌ها از تحریم‌های امریکا علیه ایران و کاهش عرضه نفت از سوی این کشور، قیمت نفت برای اولین بار از نوامبر ۲۰۱۴ تاکنون، از ۸۰ دلار برای هر بشکه فراتر رفت و به رکورد جدیدی طی سال‌های گذشته دست یافت. با این حال، موقعیت‌های فروش اخذ شده از سوی معامله‌گران موجب این قیمت‌ها پایدار نباشند، به گونه‌ای که در پایان معاملات قیمت هر بشکه نفت برنت تنها 0/03 درصد نسبت به روز قبل رشد کرد و در 79/3دلار بسته شد. نفت وست‌تگزاس هم نسبت به روز قبل تغییر خاصی نداشت.

جمعه: تداوم ناآرامی‌ها در خاورمیانه و احتمال کاهش عرضه از سوی ایران و ونزوئلا باعث شد قیمت نفت افزایش یابد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 0/58 درصدی، قیمت پایانی 79/76 دلار را به ثبت رساند. نفت وست‌تگزاس هم با رشد 0/2 درصدی و در قیمت 71/63 دلاری به معاملات خود پایان داد. در مجموع، این هفته نیز قیمت نفت برنت و وست‌تگزاس به ترتیب با 3/4 و 1/3درصد افزایش مواجه شدند که مقایسه این ارقام نشان از بیشتر شدن شکاف قیمتی آن‌ها و افزایش تخفیفات قیمتی نفت امریکا دارد.




دانلود نسخۀ PDF