امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۸ تا ۱۴ مرداد – شماره ۱۲۷


اعلام عملکرد میان‌دوره‌ای شرکت‌ها در نقاط مختلف دنیا موجب رفتار متفاوت شاخص‌ها در بورس‌های معتبر بین‌المللی شد؛ به گونه‌ای که برخی با صعود و بعضی دیگر با نزول همراه شدند. با این وجود افزایش مجدد تنش‌ها بین امریکا و چین و هم‌چنین احتمال افزایش نرخ بهره ایالات متحده در ماه سپتامبر موجب شد ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر تقویت شده و به تبع آن ارزش طلا در بازارهای جهانی کاهش یابد.

دوشنبه: معاملات سهام در منطقه شرق آسیا در نخستین روز از هفته، با کاهش شاخص‌ها همراه بود. شاخص نیکی در بورس توکیو با 0/74 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود که گروه‌های تأمین برق و آب و انرژی بیشترین تأثیر را در این افت داشتند. برگزاری جلسات بانک مرکزی بسیاری از کشورها در هفته جاری و نگرانی سرمایه‌گذاران در این خصوص مهم‌ترین دلیل افت شاخص‌های آسیایی به‌شمار می‌رود.

شاخص‌های سهام در قاره اروپا نیز متأثر از اعلام ضعیف‌تر از انتظار عملکرد تعدادی از شرکت‌ها نزول کردند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 0/48 درصد افت، بیشترین کاهش را در بین بورس‌های مطرح این منطقه داشت. گروه‌های منابع معدنی و فناوری اطلاعات نیز ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشتند.

در بورس نیویورک، شاخص‌ها متأثر از افت ارزش سهام گروه فناوری اطلاعات برای سومین روز پیاپی کاهش یافتند. شاخص نزدک با 1/4 درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را در بین شاخص‌های سه‌گانه داشت که افت 5/7 درصدی قیمت سهام نتفلیکس و افت 2/2 درصدی ارزش سهام فیس‌بوک بیشترین تأثیر را در آن ایفا کردند. افزایش نرخ اوراق‌قرضه 10ساله خزانه‌داری امریکا به 2/99 درصد در آستانه آغاز نشست فدرال‌رزرو در روز سه‌شنبه، از دیگر تحولات مهم وال‌استریت بود.

سه‌شنبه: در حالی‌که شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا معاملات خود را در اعدادی منفی آغاز کرده بودند، اعلام بانک مرکزی ژاپن مبنی‌بر عدم تغییر در نرخ بهره این کشور موجب تقویت شاخص‌ها و رشد قیمت اوراق قرضه در این منطقه شد؛ به گونه‌ای که در پایان معاملات اغلب شاخص‌ها در ارقامی مثبت بسته شدند. در این میان بیشترین رشد در بین شاخص‌های مطرح به شاخص بورس شانگهای با 0/26 درصد اختصاص داشت که اعلام ضعیف‌تر از انتظار شاخص مدیران خرید در این کشور یکی از مهم‌ترین دلایل آن بود.

اعلام خبر شروع مجدد مذاکرات تجاری بین چین و امریکا و هم‌چنین انتشار عملکرد میان دوره‌ای مطلوب از تعدادی از شرکت‌ها، از جمله کردیت سوئیس و بریتیش پترولیوم، موجب شد شاخص‌های سهام در بازار های اروپایی روزی صعودی را پشت سر گذارند. شاخص میب در بورس ایتالیا با 1/25 درصد، عنوان رشدی‌ترین شاخص را به خود اختصاص داد. اعلام رشد 0/3 درصدی اقتصاد حوزه یورو در سه‌ماهه سال 2018 از دیگر اخبار مهم اقتصادی در اروپا بود.

با اعلام خبر ادامه مذاکرات بین چین و امریکا درخصوص رفع تنش‌های تجاری، شاخص‌های سهام در بورس نیویورک هم صعود کردند. شاخص نزدک با 0/55 درصد، بیشترین رشد را در بین شاخص‌های سه‌گانه داشت. با توجه به معاملات این روز، دو شاخص S&P500 و داوجونز در ماه جولای به ترتیب 4/7 و 3/6 درصد افزایش یافتند که بیشترین رشد ماهانه از ماه ژانویه به‌شمار می‌رود. نزدک هم رشد بیش از دو درصدی را در این ماه تجربه کرد. اعلام گزارش‌های میان‌دوره‌ای فراتر از انتظار از شرکت‌ها و هم‌چنین انتشار آمار مثبت اقتصادی، مهم‌ترین دلایل این رشد ماهانه به شمار می‌روند.

چهارشنبه: هر چند بازارهای سهام در شرق آسیا معاملات خود را متأثر از رشد روز گذشته شاخص‌های بورس نیویورک با رشد آغاز کرده بودند، در ادامه انتشار خبر برنامه امریکا برای وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات کالاهای چینی، موجب شد شاخص‌ها روند نزولی به خود بگیرند و انتشار داده‌های تولید چین نیز مزید بر علت شد. با این وجود، در پایان معاملات در میان شاخص‌های مطرح، شاخص بورس شانگهای با افت 8/1 درصدی تنها شاخص منفی بود. این در حالی است که شاخص نیکی در بورس توکیو با 0/86 درصد افزایش، بیشترین رشد را داشت.

اعلام افزایش مجدد تنش‌های تجاری بین پکن و واشنگتن و هم‌چنین عملکرد نه‌چندان مطلوب برخی از شرکت‌ها، موجب شد شاخص‌های سهام در اروپا کاهش یابند که در این میان شاخص میب در بورس ایتالیا با 1/9درصد افت، ریزشی‌ترین شاخص بود. گروه‌های خودروسازی و منابع معدنی نیز ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشتند. رشد 4/2 درصدی قیمت سهام شرکت ایرفرانس به‌دلیل اعلام گزارش میان‌دوره‌ای مطلوب و افت 3/4 درصدی ارزش سهام شرکت ریوتینتو به‌دلیل انتشار گزارش عملکرد نامطلوب، از دیگر تحولات مهم بازارهای اروپایی بود.

هر چند فدرال‌رزرو در امریکا، نرخ بهره را در پایان نشست دو روزه خود ثابت نگه داشت اما اعلام کرد به احتمال زیاد در نشست ماه سپتامبر نرخ بهره را افزایش خواهد داد. این موضوع در کنار افزایش مجدد تنش‌های تجاری امریکا و چین موجبات نگرانی بسیاری از سرمایه‌گذاران را فراهم کرد؛ به گونه‌ای که نرخ سود اوراق 10ساله خزانه‌داری این کشور بار دیگر به بالای 3 درصد صعود کرد و شاخص‌های داوجونز و S&P500 افت کردند. با این وجود نزدک به‌لطف رشد حدود 6 درصدی قیمت سهام شرکت اپل و کاهش نگرانی‌ها در مورد شرکت‌های فناوری اطلاعات، در اعدادی بالاتر از روز قبل بسته شد.

پنج‌شنبه: افزایش مجدد تنش‌های تجاری بین پکن و واشنگتن به‌دلیل احتمال اعمال دور جدیدی از تعرفه‌های واردات کالا و هم‌چنین انتشار خبر احتمال رشد نرخ بهره امریکا در ماه آینده، موجب شد شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا روزی نزولی را پشت‌سر گذارند. شاخص بورس‌های هنگ‌کنگ و شانگهای با سقوط بیش از 2 درصدی، ریزشی‌ترین شاخص‌ها بودند که در ژاپن و کره‌جنوبی هم شاخص‌ها با افت بیش از 1 درصدی همراه شدند. افزایش ارزش دلار در مقابل ارزهای منطقه‌ای نیز از دیگر تحولات مهم بازارها بود.

اعلام خبر افزایش نرخ بهره انگلیس از 0/5 درصد به 0/75 درصد در پایان جلسه بانک مرکزی این کشور و هم‌چنین نگرانی‌های تجاری سرمایه‌گذاران موجب شد شاخص‌های سهام در بازارهای اروپایی به روند نزولی روز گذشته خود ادامه دهند. شاخص‌های سهام در کشور‌های انگلیس، آلمان، ایتالیا و اسپانیا همگی با ریزش بیش از 1 درصدی مواجه شدند. در میان گروه‌ها نیز منابع معدنی با افت حدود 3 درصدی هم‌چون روزهای قبل، ضعیف‌ترین عملکرد را داشت. با این همه اعلام فراتر از انتظار عملکرد میان‌دوره‌ای برخی از شرکت‌ها، موجب رشد قیمت سهام آن‌ها شد که صعود حدود 7 درصدی ارزش سهام رولز رویس نمونه‌ای از آن بود.

در وال‌استریت، معاملات تحت‌تأثیر افزایش 2/9 درصدی قیمت سهام اپل و صعود ارزش بازار این شرکت به بیش از یک تریلیون دلار قرار گرفت که در تاریخ بورس نیویورک بی‌سابقه است. افزایش 16 درصدی قیمت سهام شرکت تسلا به‌دلیل اعلام عملکرد فراتر از انتظار در نیمه نخست سال نیز جالب‌توجه بود. در میان شاخص‌ها نزدک با صعود 1/24 درصدی، رشدی‌ترین شاخص بود. با این حال داوجونز تحت‌تأثیر نگرانی‌های تجاری سرمایه‌گذاران، در اعدادی پایین‌تر از روز قبل بسته شد.

جمعه: اقدام تلافی‌جویانه چین مبنی‌بر اعمال تعرفه‌های 5 تا 25 درصدی بر روی حدود 60 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از امریکا و هم‌چنین افزایش ارزش دلار در آستانه انتشار آمار اشتغال ایالات متحده، باعث سقوط بیشتر ‌ای سهام در منطقه شرق آسیا شدند. شاخص بورس شانگهای با 0/97 درصد، ریرشی‌ترین شاخص بود. این در حالی است که در ژاپن و کره‌جنوبی شاخص‌ها به لطف رشد قابل‌توجه گروه فناوری اطلاعات، صعود کردند.

اعلام آمار نه چندان قوی از ایجاد اشتغال در امریکا و هم‌چنین انتشار گزارش‌های عملکرد مطلوب از سه‌ماهه دوم تعدادی از شرکت‌ها، موجب صعود شاخص‌های سهام در اروپا شد. شاخص FTSE در بورس لندن با 1/1 درصد بیشترین رشد را داشت تا بهترین عملکرد خود در یک‌ماهه اخیر را ثبت نماید. شرکت‌های موندی با حدود 8 درصد و رویال بانک با 4 درصد بیشترین تأثیر را در افزایش این شاخص ایفا کردند.

اعلام آمار اشتغال در امریکا و رشد گروه فناوری اطلاعات، بر نگرانی‌های تجاری سرمایه‌گذاران در بورس نیویورک غلبه کرد به گونه‌ای که شاخص‌های سه‌گانه در آخرین روز هفته رشد کردند. شاخص داوجونز با 0/54 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود که صعود 3 درصدی ارزش سهام شرکت IBM در آن تأثیر به‌سزایی داشت. بر طبق آمار منتشرشده در ایالات متحده در ماه جولای 157 هزار شغل جدید ایجاد شده که از رقم 190 هزار شغل پیش‌بینی شده، کمتر است.









دوشنبه: پس از کاهش تنش‌های تجاری بین امریکا و چین و تأثیر آن بر روند ارزش دلار، قیمت طلا در بازارهای جهانی با کاهش 0/23 درصدی همراه شد تا در 1,221/45 دلار بسته شود.

سه‌شنبه: در آستانه برگزاری نشست فدرال‌رزرو و سایر بانک‌های مرکزی در بسیاری از کشورهای دنیا، تقاضای جهانی طلا اندکی افزایش یافت تا قیمت اونس 0/22 درصد صعود کند و به 1,224/15 دلار باز گردد.

چهارشنبه: پس از آن‌که فدرال‌رزرو اعلام کرد به احتمال زیاد نرخ بهره امریکا را در ماه سپتامبر افزایش خواهد داد، ارزش دلار و اوراق قرضه امریکا افزایش یافت. این موضوع موجب شد قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهش 0/67 درصدی را تجربه کند و در 1,215/96 دلار بایستد.

پنج‌شنبه: در حالی‌که نگرانی‌ها در مورد افزایش تنش‌های تجاری میان امریکا و چین موجب تقویت بیش از پیش ارزش دلار شده است، روند کاهشی قیمت طلا نیز ادامه یافت به گونه‌ای که هر اونس با افت 0/67 درصدی قیمت همراه شد و با ثبت قیمت 1,207/83 دلار، به پایین‌ترین سطح قیمتی در بیش از یک‌سال اخیر سقوط کرد.

جمعه: پس از انتشار آمارهای اشتغال امریکا در ماه جولای، قیمت طلا در بازارهای جهانی با افزایش 0/48 درصدی روبرو شد تا در 1,213/64 دلار بسته شود. با این وجود طلا در مجموع هفته 0/86 درصد نزول کرد تا چهارمین هفته متوالی با کاهش همراه شود.







دوشنبه: با وجود کاهش تنش‌های تجاری بین امریکا و چین، با تمرکز مجدد سرمایه‌گذاران بر روی اختلالات احتمالی عرضه نفت از سوی ایران به‌دلیل نزدیک شدن به آغاز اجرای تحریم‌های امریکا، قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت. هر بشکه نفت وست‌تگزاس با 2/1 درصد رشد در 70/13 دلار معامله شد. این در حالی است که نفت برنت رشد کمتری داشت و با صعود 0/92 درصدی در 74/97 دلار بسته شد.

سه‌شنبه: پس از آن که در ماه جولای تولید اوپک به بالاترین سطح در ۲۰۱۸ رسید، با افزایش نگرانی از عرضه بیش از حد، قیمت نفت در پایان معاملات، افت کرد و این ماه را با بزرگ‌ترین سقوط ماهیانه در دو سال اخیر، خاتمه داد. در این روز نفت برنت و وست‌تگزاس که دو نفت پایه بین‌المللی به‌شمار می‌روند به ترتیب با افت قیمتی 0/96 و 1/95 درصدی همراه شده و در 74/25 و 68/76 دلار بسته شدند.

چهارشنبه: در حالی‌که تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده بودند ذخایر نفت امریکا این هفته 2/8 میلیون بشکه کاهش یابد، اداره اطلاعات انرژی این کشور اعلام کرد که با جهش واردات، در این هفته میزان ذخایر 3/8 میلیون بشکه بالا رفته است. این موضوع موجب شد قیمت نفت در بازار جهانی کاهش یابد به گونه‌ای که هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 2/51 درصد کاهش به 72/39 دلار نزول کرد. نفت وست‌تگزاس هم با افت 1/6 درصدی قیمت در 96/68 دلار فروش رفت.

پنج‌شنبه: با وجود اعلام افزایش ذخایر امریکا در روز گذشته، اطلاعات منتشرشده از افزایش تقاضای امریکا حکایت دارد. این موضوع موجب شد بسیاری از سرمایه‌گذاران به افزایش قیمت نفت خوش‌بین شده و قیمت‌ها افزایش یابد. در پایان معاملات هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 1/46 درصد افزایش، به 45/73 دلار بازگشت. نفت وست‌تگزاس هم صعودی 1/92 درصدی را تجربه کرد و در 68/96 دلار بسته شد.

جمعه: با سنگینی تنش‌های تجاری بر دوش بازار و ایجاد نگرانی‌هایی در مورد تقاضای جهانی، قیمت ‌نفت اندکی افت کرد. موضوع مؤثر دیگر در این حوزه، وحشت شرکت‌های نفتی امریکا از کاهش تقاضای چین بود؛ به گونه‌ای که خبرهای منشترشده حاکی از قطع خرید نفت از سوی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های چین از امریکا بوده است. با انتشار این خبر، قیمت نفت وست‌تگزاس کاهش 0/68 درصدی را تجربه کرد و در 49/68 دلار بسته شد. این در حالی است که نفت برنت تنها  0/03 درصد افت کرد تا در 73/43 دلار بسته شود. با ثبت این قیمت‌ها نفت برنت و وست‌تگزاس در مجموع این هفته به ترتیب افت 1/16 و 29 درصدی را تجربه کردند.




دانلود نسخۀ PDF