امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۲۲ تا ۲۸ مرداد – شماره ۱۲۹


درحالی‌که در روزهای نخستین هفته، افزایش تنش‌های تجاری بین امریکا و چین موجبات تقویت دلار و افت شاخص‌های سهام و قیمت جهانی نفت، طلا و فلزات اساسی را فراهم آورده بود. انتشار خبر احتمال از سرگیری مذاکرات بین دوطرف موجب شد در روزهای پایانی هفته روند معاملات در بازارهای جهانی دگرگون شود. دلار از سقف 13 ماهه خود تا حدودی فاصله گرفت و سرمایه‌گذاران به رشد قیمت‌ها در هفته آینده امیدوار شدند. بحران مالی در ترکیه نیز از دیگر تحولات اثرگذار بر بازارهای جهانی در این هفته بود.

دوشنبه: شاخص‌های سهام در بازارهای آسیایی، معاملات نخستین رور هفته را با کاهش به پایان بردند. در معاملات این روز شاخص نیکی در بورس توکیو با 1.98 درصد ریزشی ترین شاخص بود. تقویت ارزش ین در مقابل سایر ارز های معتبر، به دلیل افزایش تقاضا متاثر بحران اقتصادی ترکیه، موجب شد بسیاری از گروه های صاردات محور همچون خودروسازی با افت قابل توجه همراه شوند. در هنگ کنگ و کره جنوبی نیز شاخص ها افت بیش از یک درصدی را تجربه کردند.

افت شدید ارزش لیر ترکیه در روزهای گذشته، علاوه بر افت 2.3 درصدی شاخص بورس این کشور، موجی از نگرانی را در بین سرمایه‌گذاران در بورس های اروپایی پدید آورد و موجبات کاهش شاخص های سهام در این قاره را فراهم ساخت. در معاملات روز دوشنبه، شاخص IBEX در بورس مادرید با 0.75 درصدی بیشترین افت را در بین شاخص های مطرح داشت. افزایش 4 درصدی قیمت سهام ایر فرانس و افت 3 درصدی ارزش سهام رایان ایر از تحولات مهم بورس های اروپایی در این روز بود.

تحولات مربوط به اقتصاد ترکیه، وال استریت را هم تحت تاثیر قرار داد به گونه ای که شاخص ها به رنگ قرمز در آمدند. در معاملات این روز داوجونز با رشد 0.5 درصدی ضمن ثبت بیشترین افت در میان شاخص های سه گانه، چهارمین روز نزول متوالی خود را تجربه گرد. بانک های گلدمن ساچ و جی پی مورگان با کاهش قیمت بیش از یک درصدی، تاثیر زیادی در افت این شاخص ایفا کردند. گروه انرژی نیز به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت، با 1.2 درصد افت، یکی از ضعیف ترین گروه ها بود.

سه‌شنبه: معاملات اغلب بورس های منطقه شرق آسیا، به دلیل کاهش التهابات اقتصادی در ترکیه، با رشد شاخص ها همراه شد. در این روز شاخص نیکی در بورس توکیو با حدود 2.3 واحد رشدی ترین شاخص بود. این در حالی است که شاخص بورس های شانگهای و هنگ کنگ به دلیل آمارهای ضعیف اقتصادی از سوی دولت چین در ماه جولای، برخلاف سایر بورس ها افت کردند. بر اساس این آمار ها، در ماه جولای میزان فروش خرده‌فروشی‌ها، تولیدات صنعتی و سرمایه‌گذاری شهری چین، همگی کمتر از حد انتظار رشد کرده اند.

علیرغم تقویت نسبی لیر ترکیه در مقابل دلار و یورو و رشد 0.8 درصدی شاخص بورس استانبول، نگرانی سرمایه‌گذاران از بحران اقتصادی در این کشور موجبات افت نسبی شاخص های سهام اروپایی را در روز سه‌شنبه نیز فراهم کرد. در معاملات این روز شاخص FTSE در بورس لندن با 0.4 درصد افت ضعیف ترین عملکرد را در بین بازارهای اروپایی داشت. افت بیش از 6 درصدی ارزش سهام شرکت آنتوفاگاستا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس جهان، به دلیل افت 16 درصدی درآمدهای این شرکت در  6 ماهه نخست سال، از تحولات مهم بورس های اروپایی در این روز بود.

بر خلاف اروپا، شاخص های سهام در بورس نیویورک به فروکش کردن التهابات اقتصادی در ترکیه واکنش نشان داده و صعود کردند. در میان شاخص های سه گانه شاخص نزدک با 0.7درصد، بیشترین رشد را داشت. گروه بانکداری نیز که در معاملات روز قبل بیشترین ضربه را از ریزش لیر متحمل شده بود خود را بازیابی کرد به گونه ای که بانک های گلدمن ساچ ، سی تی گروپ و مورگان استنلی همگی با رشد بیش از یک درصد همراه شدند.

چهارشنبه: ب یشتر بازارهای سهام در آسیا تحت تاثیر انتشار آمارهای اقتصادی ناامیدکننده دیروز از اقتصاد چین و همچنین ادامه نگرانی ها از بحران اقتصادی در ترکیه، با افت قابل توجه همراه شدند. در این میان شاخص بورس شانگهای با 2.1 درصد افت، ریزشی ترین شاخص بود. شاخص بورس هنگ کنگ نیز 1.9 درصد کاهش یافت. رشد ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر آسیایی به بالاترین سطح در 13 ماه گذشته از دیگر تحولات مهم بازارهای این ناحیه بود.

تداوم تاثیرات بحران اقتصادی در ترکیه و همچنین ریزش قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی موجبح شد شاخص بورس های اروپایی نیز کاهش یابند به گونه ای شاخص بورس های مطرح همچون آلمان، انگلیس، فرانسه و اسپانیا همگی با افت بیش از یک درصدی همراه شدند. در این روز، گروه منابع معدنی به دلیل افزایش قیمت دلار با بالاترین سطح در بیش از یک سال اخیر و افت جهانی قیمت طلا به پایین ترین سطح در 18 ماه گذشته، ریزش بیش از 4 درصدی را تجربه کرد.

شاخص های سهام در وال استریت نیز همچون بورس های اروپایی و آسیایی با نزول همراه شدند. در بین شاخص های سه گانه بیشترین نزول از آن شاخص نزدک با 1.23 درصد بود. گروه های بانکداری و فناوری اطلاعات نیز بیشترین افت را در بین گروه ها به نام خود ثبت کردند. بحران اقتصادی ترکیه و همچنین اعلام وضع قوانین جدید از سوی کاخ سفیددر خصوص استفاده از تولیدات امریکایی در پروژهای دولتی این کشور، مهم ترین دلایل این کاهش به شمار می روند.

پنج‌شنبه: اگرچه بیشترین شاخص های سهام در منطقه شرق آسیا در ساعات نخستین بار ریزش بیش یک درصدی همراه شده بودند اعلام خبر احتمال از سرگیری مذاکرات تجاری بین چین و امریکا در اواخر ماه آگوست، موجب شد این شاخص ها وارد فاز صعود شوند.  با این وجود به دلیل ریزش های شدید اولیه تمامی شاخص ها در اعدادی منفی به کار خود پایان دادند. در این روز شاخص بورس های هنگ کنگ و کره جنوبی با 0.8 درصد، ضعیف ترین عملکرد را داشتند. افت حدود دو درصدی ارزش سهام شرکت سامسونگ از نکات قابل توجه در معاملات این روز بود.

پس از انتشار خبر احتمال شروع مجدد مذاکرات پکن وواشنگتن و همچنین فروکش کردن نسبی بحران اقتصادی ترکیه با اعلام حمایت مالی قطر از لیر، بیشتر شاخص های سهام در اروپا صعود کردند. در این روز شاخص کک در بورس پاریس با 0.8 درصد رشدی ترین شاخص بود. این در حالی است که شاخص میب در بورس ایتالیا برخلاف سایر بورس ها ریزش 1.8 درصدی را تجربه کرد که در آن افت حدود 23 سهام شرکت آتلانتیا، مسئول تعمیر و نگهداری بزرگراه ها در این کشور، تاثیر به سزایی داشت. این سقوط قیمتی پس از آن صورت گرفت دولت ایتالیا مجوز فعالیت این شرکت را به دلیل ریزش پلی در جنوا و کشته شدن بیش از 30 نفر، لغو کرد.

با امیدواری سرمایه‌گذاران برای فروش کش کردن جنگ تجاری بین امریکا و چین، شاخص های سهام در وال استریت وارد مدار صعود شدند. در معاملات این روز شاخص داوجونز با رشد 1.6 درصدی علاوه بر پیشتازی در بین شاخص های سه گانه بهترین رشد روزانه خود از ماه آوریل تا کنون را به ثبت رساند که مطابق معمول شرکت های بوینگ و کاترپیلار با 4.3 و 3.2 درصد بیشترین تاثیر را در رشد این شاخص ایفا کردند. اعلام گزارش فرا تر از انتظار از عملکرد دو شرکت والمارت و شیکاگو سیستم و رشد حدود  9 و 3 درصدی ارزش سهام این شرکت ها از دیگر خبر های مهم بورس نیویورک در این روز بود.

جمعه: به‌دنبال نمایش قدرتمند بورس نیویورک در معاملات روز گذشته و اخبار امیدبخش از مذاکرات روز های 21 و 22 آگوست بین چین و آمریکا، اکثر شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا معاملات آخرین روز کاری هفته را همراه با صعود به پایان بردند. در بین شاخص های مطرح شاخص هنگ سنگ در بورس هنگ کنگ با 0.4 درصد رشدی ترین شاخص بود. این در حالی است که شاخص بورس شانگهای با 1.3 درصد افت، برخلاف سایر شاخص ها حرکت کرد. کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر منطقه ای نیز از دیگر تحولات مهم اقتصادی در این ناحیه بود.

افت مجدد ارزش لیر در مقابل دلار بار دیگر نگرانی ها در خصوص بحران اقتصادی ترکیه را افزایش داده و موجبات کاهش شاخص های سهام در اروپا را فراهم کرده است. در معاملات این روز همچون روزهای گذشته شاخص میب در بورس ایتالیا با 1.1 درصد افت، به دلیل تحولات سیاسی و اخبار مربوط به ریزش پل، نزولی ترین شاخص بود. در میان گروه ها نیز فناوری اطلاعات با 2 درصد کاهش ضعیف ترین عملکرد را در بین گروه ها داشت.

در ایالات متحده امیدواری ها برای افت جنگ تجاری بین چین و امریکا با خبر احتمال مذاکرات مستقیم بین روسای جمهور دو کشور در ماه نوامیر ادامه یافت و شاخص های سهام در وال استریت به روند صعودی خود ادامه دادند. در این روز نیز بیشترین رشد با حدود 1.6 درصد به شاخص داوجونز اختصاص داشت. با صعود دو روز اخیر، شاخص های سه گانه در آستانه پشت فتح رکورد های تاریخی خود قرار گفته اند.









دوشنبه: ریزش ارزش لیر ترکیه و بحران ارزی و مالی در این کشور، افزایش دلار به بالاترین سطح خود در 13 ماه اخیر و کاهش 41/1 درصدی قیمت جهانی طلا و رسیدن آن به 5/1,193 دلار را در پی داشت.

سه‌شنبه: افزایش تقاضا به‌دلیل افت قیمت طلا به زیر 1200 دلار و کاهش اندک ارزش دلار در مقابل سایر ارزها، موجب شد طلا با رشد نه چندان محسوس 05/0درصدی همراه شده و با ثبت قیمت 09/1,194 دلار از پایین ترین رقم 18 ماهه گذشته که در جلسه قبل به ثبت رسیده بود، فاصله گیرد.

چهارشنبه: به‌دنبال ادامه روند صعودی ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر بین‌المللی، قیمت طلا در بازارهای جهانی، پس از یک روز صعود نسبی، بار دیگر کاهش یافت و با سقوط 61/1درصدی در 85/1,174 دلار ایستاد.

پنج‌شنبه: افزایش قیمت‌ها در ساعات پایانی معاملات به‌دلیل رشد تقاضا و انتظار بازار برای بهبود وضعیت جنگ تجاری بین امریکا و چین، نتوانست ریزش قیمت‌ها در ساعات اولیه را جبران نماید به‌گونه‌ای که قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات با 06/0 افت نسبت به روز قبل در 16/1,174 دلار بسته شد که این رقم پایین‌ترین سطح قیمت در یک‌سال و نیم اخیر است.

جمعه: در‌حالی‌که تضعیف ارزش دلار موجب کاهش فشار بر قیمت کالاهای ارزش‌گذاری شده به ارز امریکا شده، قیمت طلا افزایش 32/0 درصدی را تجربه کرد و در 91/1,177 دلار به معاملات خود پایان داد. اما قیمت فلز زرد هم‌چنان در نزدیکی پایین‌ترین رقم‌های 19ماهه گذشته باقی ماند و با 7/2درصد نزول، بزرگترین افت قیمت هفتگی از می 2017 را به ثبت رساند.







دوشنبه: قیمت نفت در معاملات به‌دنبال تشدید تنش‌های تجاری که به دورنمای رشد تقاضا برای سوخت به‌خصوص در آسیا لطمه می‌زند، کاهش یافت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افت 27/0 درصدی در 61/72 دلار معامله شد. هر بشکه نفت وست‌تگزاس امریکا نیز کاهش 64/0 درصدی قیمت را تجربه کرد تا در 04/67 دلار به معاملات خود پایان دهد. نشانه‌های کندی رشد اقتصادی و افزایش کمتر تقاضا برای سوخت به‌خصوص در بزرگ‌ترین بازارهای نوظهور آسیا، بسیاری از سرمایه‌گذاران را نفت به آینده قیمت‌ها بدبین کرده است.

سه‌شنبه: پس از آن که اوپک که در گزارش ماه آگوست، پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی نفت در سال 2018 را به‌دلیل تقاضای کمتر از انتظار نفت در امریکای لاتین و خاورمیانه، به‌طور متوسط با 20 هزار بشکه افت، به 83/98 میلیون بشکه در روز کاهش داد، قیمت نفت در بازارهای جهانی به روند نزولی خود ادامه داد. هر بشکه نفت برنت و وست‌تگزاس که دو نفت پایه بین‌المللی به‌شمار می‌روند به ترتیب با افت 21/0 و 24/0 درصدی همراه شدند تا 72.46 و 67.04 دلار قیمت گذاری شوند. اوپک هم‌چنین در گزارش این ماه خود، تقاضای جهانی نفت در سال 2019 را به طور متوسط 26/100 میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرد که 20 هزار بشکه در روز از پیش‌بینی ماه گذشته آن کمتر است.

چهارشنبه: با افزایش غیرقابل پیش‌بینی شده در ذخایر نفتی امریکا در یک‌هفته اخیر، تقویت ارزش دلار و نگرانی سرمایه‌گذاران از بحران مالی در ترکیه، قیمت نفت در بازارهای جهانی با کاهش روبرو شد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با 97/0 درصد کاهش قیمت در 76/71 دلار فروش رفت. قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس امریکا هم 03/3 نزول کرد تا در 01/65 دلار معامله شود.

پنج‌شنبه: معاملات نفت در بازارهای جهانی با نوسان غیر هم‌سوی نفت برنت و وست‌تگزاس همراه بود. از یک‌سو عوامل کاهنده نظیر افزایش ذخایر امریکا موجب شد قیمت نفت برنت در بازارهای جهانی با افت 46/0 درصدی مواجه شده با ثبت قیمت 43/71 دلار، در پایین‌ترین سطح قیمتی در حدود سه‌ماهه گذشته به فروش برسد. در سوی مقابل خوشبینی‌ها به آغاز مجدد مذاکرات بین چین و امریکا موجب رشد 69/0درصدی قیمت نفت وست‌تگزاس شده و قیمت آن را تا 46/65 دلار افزایش داد.

جمعه: قیمت نفت به‌دلیل خوشبینی‌ها درخصوص احتمال مذاکره چین و امریکا و کاهش ارزش دلار، افزایش یافت. در پایان معاملات هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 43/0 درصدی به 74/71 دلار بازگشت. نفت وست‌تگزاس نیز به روند صعودی روز گذشته خود ادامه داد و با افزایش 69/0درصدی قیمت، به معاملات هفتگی خود در 91/65 دلار پایان داد. این در حالی است که به‌دلیل نگرانی از مازاد عرضه در بازار امریکا، اختلافات تجاری امریکا و چین و کندشدن رشد اقتصاد جهانی، برنت وست‌تگزاس در مجموع هفته با افت قیمت 47/1 و 54/2 درصدی همراه شدند.




دانلود نسخۀ PDF