امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۵ تا ۱۱ شهریور– شماره ۱۳۱


تداوم تنش‌های تجاری بین پکن و اشنگتن، مذاکرات بین امریکا با کشورهای مکزیک و کانادا و همچنین تهدید ترامپ به خروج از سازمان تجارت جهانی مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر بازارهای جهانی در این هفته به‌شمار می‌روند به‌طوری‌که تحولات پیرامون این موضوعات موجب سردرگمی سرمایه‌گذاران به‌ویژه در بازارهای بورس و طلا شده است.

دوشنبه: به‌دنبال اظهارات رییس فدرال‌رزرو امریکا مبنی‌بر شتاب نگرفتن نرخ رشد بهره در این کشور و هم‌چنین رشد ارزش یوان در مقابل دلار به‌دلیل تغییرات در نحوه محاسبه میانگین ارزش این ارز از سوی بانک مرکزی چین، موجب شد شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا روزی صعودی را پشت‌سر گذارند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 2/2 درصد و شاخص بورس شانگهای با 1/9 درصد افزایش، پیشتاز سایر شاخص‌ها بودند.

شاخص‌های سهام اروپایی نیز به پیروی از شاخص‌های آسیایی رشد کردند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 1/16 درصد، بیشترین رشد را در بین شاخص‌های اروپایی داشت که در آن گروه خودروسازی مؤثرترین گروه بود. این در حالی است که معاملات در بورس لندن به‌خاطر تعطیلات رسمی در انگلستان متوقف بود.

در وال‌استریت نیز شاخص‌های سه‌گانه با افزایش همراه شدند و اعلام پیشرفت در مذاکرات پیمان نفتا بین امریکا و مکزیک از مهم‌ترین دلایل صعود این شاخص‌ها به‌شمار می‌رود و شاخص داوجونز با 1 درصد صعود، بهترین عملکرد را داشت. گروه بانکداری نیز بیشترین رشد را در بین گروه‌ها به‌نام خود ثبت کرد که در آن جهش بیش از ۳ درصدی گلدمن‌ساچ و سی‌تی گروپ در آن جالب‌توجه بود.

سه شنبه: با مثبت شدن شاخص‌های وال‌استریت در روز گذشته به‌دلیل امضای پیمان تجاری جدید بین امریکا و مکزیک و هم‌چنین خوش‌بینی‌ها به انعقاد قرارداد مشابه بین امریکا و کانادا، شاخص‌های سهام در منطقه  آسیا- اقیانوسیه با رشد نسبی همراه شدند. شاخص بورس سیدنی در استرالیا با رشد حدود 0/6 درصدی بهترین عملکرد را در این ناحیه داشت. این در حالی است که شاخص بورس شانگهای متأثر از تنش‌های میان پکن و واشنگتن قرمزپوش بود.

افزایش ارزش یورو در مقابل دلار به بالاترین سطح از ماه جولای، موجب شد اغلب شاخص‌های سهام در بازارهای اروپایی روزی نزولی را پشت‌سر گذارند. در میان بورس‌های مطرح، شاخص میب در بورس ایتالیا به‌دلیل نگرانی‌ها درخصوص بودجه دولت ائتلافی جدید با 0/85 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود. با این وجود، گروه منابع معدنی با ثبت رشد 1/6 درصدی بهترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت. وزن بالای این گروه در بورس لندن موجب شد شاخص FTSE، برخلاف دیگر بورس‌های معتبر، با صعود 0/5 درصدی همراه شود.

در بورس نیویورک نیز شاخص‌ها متأثر از توافق حاصل‌شده بین امریکا و مکزیک به روند صعودی روز قبل خود ادامه دادند. شاخص نزدک با 0/15 درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص بود که افزایش 0/8 درصدی قیمت سهام شرکت اپل در آن نقش به‌سزایی داشت. صعود شاخص S&P500 به بالای 29 هزار واحد و ثبت حدنصاب جدید از سوی این شاخص از دیگر تحولات مهم وال‌استریت بود.

چهارشنبه: اغلب شاخص‌های سهام در حوزه آسیا-اقیانوسیه به روند معاملاتی روز گذشته خود ادامه دادند. شاخص بورس سیدنی در استرالیا با 0/75 درصد افزایش، پیشتاز سایر شاخص‌ها بود. همانند روز گذشته، شاخص بورس شانگهای برخلاف دیگر بورس‌ها عمل کرد و متأثر از تنش‌های تجاری بین پکن و واشنگتن، با افت 0/3 درصدی همراه شد. ارزش دلار در مقابل ارزهای آسیایی نیز که روزهای قبل با افت قابل‌توجهی مواجه شده بود، به روند نزولی خود خاتمه داد.

در اروپا نیز بیشتر شاخص‌ها تحت‌تأثیر گفتگو مکزیک و امریکا و پیوستن کانادا به این مذاکرات، رشد کردند. شاخص میب در بورس ایتالیا با رشد 0/7 درصدی، صعودی‌ترین شاخص بود. این در حالی است که تداوم افزایش ارزش پوند در مقابل دلار موجب شد شاخص بورس لندن برخلاف دیگر شاخص‌های اروپایی با افت 0/7 درصدی همراه شود.

پیوستن کانادا به گفتگوهای مکزیک و امریکا، شاخص‌های سهام در وال‌استریت را نیز سبزپوش کرد. در این جلسه معاملاتی شاخص نزدک با رشد حدود ۱ درصدی بیشترین افزایش را در بین شاخص‌های سه‌گانه داشت. افزایش 3/4 درصدی قیمت سهام شرکت آمازون و 1/5 درصدی شرکت آلفابت به‌دلیل افزایش هدف قیمتی اعلام شده از سوی مورگان استنلی برای این دو شرکت، موجب شد گروه فناوری اطلاعات یکی از بهترین عملکردها را در بین گروه داشته باشد. هم‌چنین داده‌های اصلاحی رشد GDP ایالات متحده در سه‌ماهه دوم رقم 4/2 درصدی را نشان داد که از 4/1 درصدی اعلامی در ماه قبل بالاتر است.

پنج شنبه: با افزایش مجدد نگرانی‌های مربوط به جنگ تجاری چین با امریکا، آسودگی سرمایه‌گذاران از قرارداد تجاری نفتا کم‌رنگ شد و اغلب سهام آسیایی که در اوایل معاملات رشد کرده بودند، در ادامه نزول کرده و در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شدند. شاخص بورس شانگهای با 1/1 درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را در بین شاخص‌های این منطقه داشت. هم‌چنین دلار در مقابل ارزهای معتبر منطقه‌ای در پایین‌ترین سطح چهار هفته گذشته باقی ماند.

در اروپا شاخص‌های سهام به‌دلیل افزایش تمرکز سرمایه‌گذاران بر اخبار پیرامون خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در آستانه جلسه طرفین در روز جمعه، با کاهش همراه شدند. شاخص میب در بورس ایتالیا با 1/3 درصد افت، همچون بسیاری از روزهای گذشته نزولی‌ترین شاخص بود. تداوم نگرانی‌ها از بودجه این کشور مهم‌ترین دلیل این کاهش به‌شمار می‌رود. در بین گروه‌ها نیز گروه ارتباطات با افت 1/7 درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد را به‌نام خود ثبت کرد.

اعلام اعمال تعرفه‌های جدید بر حدود 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین از سوی ترامپ و هم‌چنین نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل توافق امریکا و کانادا در روز جمعه، شاخص‌های سهام در وال‌استریت پس از چهار روز صعود پیاپی افت کردند. شاخص داوجونز با 0/53 درصد افت، کاهشی‌ترین شاخص بود. شرکت‌های بوئینگ و کاترپیلار نیز به‌ترتیب با 1 و 2 درصد افت، مطابق معمول بیشترین تأثیر را از افزایش تنش‌ها پذیرفتند.

جمعه: در آستانه اجرایی‌شدن تعرفه‌های واردات بر حدود 200 میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین به امریکا و افزایش تنش‌ها بین دو کشور، بار دیگر گرایش سرمایه‌گذاران به دلار افزایش یافته و اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا نزول کردند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با حدود ۱ درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص بود. این در حالی است که شاخص KOSPI در بورس کره‌جنوبی به‌لطف افزایش 1/7 درصدی قیمت سهام سامسونگ، 7/0 درصد رشد کرد.

شاخص‌های اروپایی نیز متأثر از رشد ریسک‌های تجاری در سطح جهانی با افت سنگینی همراه شدند؛ به گونه‌ای که بورس‌های کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه و ایتالیا همگی افت بیش از ۱ درصدی را تجربه کردند. با ثبت نزول روز جمعه، بسیاری از شاخص‌ها در ماه آگوست ضعیف‌ترین عملکرد ماهانه خود را در طی پنج‌ماهه گذشته تجربه کردند. هم‌چنین شاخص FTSE در بورس لندن نیز به پایین‌ترین سطح در چهار ساله اخیر سقوط کرد. افت قابل‌توجه پوند و یورو در مقابل دلار نیز از دیگر تحولات مهم بازارهای اروپایی بود.

علی‌رغم پایان بی‌نتیجه مذاکرات بین امریکا و کانادا، افزایش تنش‌های تجاری بین چین و امریکا و تهدید ترامپ مبنی‌بر خروج واشنگتن از سازمان تجارت جهانی، شاخص‌های سهام در بورس نیویورک به غیر از داوجونز با رشد نسبی همراه شدند. شاخص نزدک به‌لطف گروه‌های فناوری اطلاعات و بانکداری با صعود 0/26 درصدی، بهترین عملکرد را در بین شاخص‌های سه‌گانه داشت.









دوشنبه: پس از سخنان رئیس فدرال رزرو امریکا در حمایت از روند تدریجی افزایش نرخ بهره، ارزش دلار کاهش و قیمت طلا با افزایش 0/5 درصدی همراه شد تا به 1211.38 دلار در هر اونس برسد که این رقم بالاترین نرخ ظرف دو هفته گذشته است.

سه شنبه: سیاست‌های جدید اعلام شده از سوی بانک مرکزی چین موجب افزایش تقاضا برای دلار و کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی شد به گونه‌ای که قیمت هر اونس در پایان معاملات این روز با افت 0/86 درصدی به 1201 دلار بازگشت.

چهارشنبه: اعلام توافق بین امریکا و مکزیک باعث شد دلار در پایین ترین سطح خود در 4 هفته اخیر باقیمانده و قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش یابد. در معاملات روز چهارشنبه هر اونس 1206.6 دلار قیمت گذاری شد که 0/47 درصد نسبت به معاملات روز قبل بیشتر است.

پنجشنبه: تقویت نسبی دلار در برابر سایر ارزهای معتبر بین‌المللی بار دیگر کاهش نسبی قیمت طلا در بازارهای جهانی را در پی داشت به گونه‌ای که هر اونس کاهش 0/55 درصدی قیمت را تجربه کرد تا در 1199.98 دلار به معاملات روزانه خود خاتمه دهد.

جمعه: به‌رغم تقویت ارزش دلار و در حالی که به‌دلیل تهدیدات جدید ترامپ سرمایه گذاران نگران تشدید اختلافات تجاری میان آمریکا و چین هستند، قیمت طلا روز جمعه 0/3 درصد افزایش داشت. با این وجود فلز زرد پنجمین کاهش ماهیانه متوالی را تجربه کرد.







دوشنبه: در حالی که ریسک های ناشی از اختلال عرضه نفت در نقاط مختلف جهان از جمله ونزوئلا، آفریقا و ایران چشم انداز کاهش عرضه را برای بازار نفت ترسیم کرده، قیمت نفت در بازارهای جهانی در نخستین روز هفته افزایش یافت. بر این اساس، در پایان معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با صعود 0.51 درصدی به 76.21 دلار صعود کرد. نفت وست تگزاس امریکا نیز رشد 0.22 درصدی را تجربه کرد تا در 68.87 دلار معامله شود. بنا بر اعلام کمیته نظارت بر توافق کاهش تولید اوپک، تولید کنندگان حاضر در این توافق، که اعضای اوپک به اضافه برخی دیگر از تولید کنندگان از جمله روسیه را شامل می شود، تولید نفت خود را در ماه جولای 9 درصد بیش از میزان درخواست شده کاهش داده اند.

سه‌شنبه: تشدید مجدد تنش ها بین پکن و واشنگتن نگرانی ها در مورد کاهش رشد اقتصادی جهان را افزایش داد و موجب شد قیمت نفت در بازارهای جهانی تنزل کند. در این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال 0.34 درصد افت کرد تا به 75.95 دلار بازگردد. هر بشکه نفت سبک امریکا نیز با کاهش 0.49 درصدی همراه شد تا در 68.53 دلار بسته شود.

چهارشنبه: قیمت نفت در بازار های جهانی پس از یک روز نزول، بار دیگر به مدار صعود بازگشت. در معاملات روز چهارشنبه نفت برنت و وست تگزاس که دو نفت پایه بین المللی به شمار می روند به ترتیب با رشد 1.57 و 1.43 درصدی مواجه شدند تا در 77.14 و 69.51 دلار معامله شوند. چشم انداز تحریم های جدید امریکا علیه ایران که از ماه نوامبر صنعت نفت کشور را هدف قرار خواهد داد عامل تقویت نسبی قیمت نفت بوده است. بسیاری از خریداران نفت ایران تحت فشار واشنگتن واردات از این کشور را کاهش داده اند. به گونه ای که بر اساس آمارهای موسسه تامسون رویترز ایکون، میزان بارگیری نفت خام و میعانات ایران در ماه آگوست روزانه 2.06 میلیون بشکه برآورد شده، در حالی که این رقم در ماه آوریل 3.09 میلیون بشکه بوده است. عامل نگرانی دیگر، کشر بحران زده ونزوئلا است که صادرات نفت آن از سال 2016 به این طرف به زیر یک میلیون بشکه رسیده است.

پنج‌شنبه: اعلام کاهش بیش از انتظار در ذخایر نفتی امریکا، موجبات تداوم افزایش قیمت نفت در بازار های جهانی را فراهم کرد. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 0.82 درصدی در قیمت 77.77 دلار به معاملات خود پایان داد. قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس هم با صعودی 1.06 درصدی، 70.25 دلار فروش رفت. بر اساس اعلام اداره انرژی امریکا در هفته گذشته ذخایر نفتی این کشور بیش از 2.5 میلیون بشکه کاهش داشته که این رقم بسیار فراتر از پیش بینی کاهش 600 هزار بشکه ای کارشناسان بوده است.

جمعه: پایان بدون نتیجه مذاکرات بین امریکا و کانادا و همچنین تهدید ترامپ مبنی بر خروج از سازمان تجارت جهانی بار دیگر سرمایه گذاران را در خصوص چشم انداز رشد اقتصادی جهان نگران کرده و زمینه را برای افت قیمت جهانی نفت، پس از دو روز صعود متوالی فراهم کرد. در معاملات این روز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افت 0.45 درصدی در 77.42 دلار بسته شد. نفت وست تگزاس امریکا نیز عقبگردی 0.64 درصدی داشت و قیمت پایانی 69.8 دلار را به ثبت رساند. با این وجود در مجموع هفته قیمت طلای سیاه رشد کرد به گونه ای که نفت برنت و وست تگزاس به ترتیب صعود 2.11 و 1.57 درصدی را تجربه کردند.




دانلود نسخۀ PDF