امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۲ تا ۸ مهر ماه – شماره ۱۳۵


افزایش 0/25 درصدی نرخ بهره امریکا و رسیدن آن به رقم 2/25 درصد، تأثیرگذارترین عامل بر بازارهای جهانی در این هفته بود که تقویت ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر و سقوط قیمت جهانی طلا را در پی داشت. تصمیم اوپک مبنی‌بر عدم افزایش تولید و به تبع آن افزایش قیمت جهانی نفت به بالاترین سطح در چهار سال اخیر، از دیگر تحولات مهم بازارهای جهانی بود.

دوشنبه: با اجرایی‌شدن تعرفه‌های متقابل به ارزش 260 میلیارد دلار از سوی امریکا و چین برای ورود کالاهای یکدیگر و لغو مذاکرات تجاری بین طرفین از سوی پکن، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا افت کردند. با این حال توقف معاملات در بورس‌های مطرح در کشورهایی نظیر ژاپن، کره‌جنوبی و چین به‌دلیل تعطیلات رسمی موجب شد شاخص‌های سهام در این کشورها بدون تغییر باقی بمانند.

افزایش تنش‌های تجاری بین چین و امریکا شاخص‌های سهام در بورس‌های اروپایی را نیز نزولی کرد. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 0/64 درصد یکی از نزولی‌ترین شاخص‌ها بود. گروه خودروسازی نیز ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت که افت بیش از 2/5 درصدی قیمت سهام شرکت‌های BMW و دایملر در آن بسیار تأثیرگذار بود.

در حالی‌که شاخص‌های سهام در بورس نیویورک در ساعات نخستین معاملات با رشد همراه شده بودند، انتشار خبرهای ضد و نقیض از برکناری و یا استعفای معاون دادستان کل امریکا موجب شد وارد فاز نزول شوند. شاخص نزدک با 0/68 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود که در آن افت ارزش سهام شرکت‌های بوئینگ و جنرال الکتریک تأثیر زیادی داشت. این در حالی است که نزدک به‌لطف رشد قیمت سهام برخی از شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات، هم‌چون نتفلیکس در اعدادی بالاتر از روز قبل بسته شد.

سه‌شنبه: به‌دنبال افزایش تنش‌های تجاری بین امریکا و چین و به‌دلیل اجرایی‌شدن دور جدید از اعمال تعرفه‌های دوجانبه، اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا افت کردند. شاخص بورس شانگهای با 0/58 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود. این در حالی است که معاملات سهام در هنگ‌کنگ و کره‌جنوبی به‌دلیل تعطیلات هم‌چنان متوقف بود. افت شاخص‌ها در حالی اتفاق افتاد که افزایش قیمت جهانی نفت از ریزش‌های بیشتر جلوگیری کرد.

افزایش قابل‌توجه قیمت نفت و برخی فلزات اساسی و به‌تبع آن رشد حدود 1/7 درصدی هر یک از گروه‌های انرژی و منابع معدنی، موجب شد شاخص‌های سهام در اروپا سپزپوش شوند. شاخص IBEX در بورس اسپانیا با 1/5 درصد افزایش، صعودی‌ترین شاخص بود. اعلام خبر خرید 29 درصد از سهام شرکت اسکای از سوی شرکت کامکست از جمله تحولاتی بود که در کانون تمرکز سرمایه‌گذاران قرار داشت.

تکرار مواضع سرسختانه ترامپ در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درخصوص تجارت جهانی، موجبات افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران و کاهش ارزش سهام اغلب شرکت‌ها در بورس نیوریورک را فراهم کرد. در وال‌استریت شاخص داوجونز با 0/26درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان شاخص‌های سه‌گانه داشت که افت 3/5 درصدی قیمت سهام جنرال‌موتور و کاهش 2/1درصدی ارزش سهام فورد در آن تأثیر به‌سزایی داشت. با این وجود هم‌چون روز گذشته شاخص نزدک به‌دلیل افزایش قیمت سهام برخی شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات، در اعدادی بیشتر از روز قبل به معاملات خود پایان داد.

چهارشنبه: علی‌رغم سخنان تنش‌زای ترامپ در سازمان ملل درخصوص تجارت جهانی، شاخص‌های سهام در بورس‌های منطقه شرق آسیا متأثر از تداوم رشد قیمت جهانی نفت رشد کردند. شاخص هنگ‌سنگ در بوس هنگ‌کنگ با 2/1 درصد افزایش، پیشتاز سایر شاخص‌ها بود. این در حالی است که بورس کره‌جنوبی همچنان در تعطیلات به سر می‌برد.

با نزدیک‌شدن به پایان جلسه دوروزه فدرال‌رزرو امریکا و اعلام تصمیم نهایی این نهاد درخصوص رشد نرخ بهره در این کشور، شاخص‌های سهام در قاره اروپا رشد کردند که در این میان شاخص کک در بورس فرانسه با 0/6 درصد افزایش، صعودی‌ترین شاخص بود. با این وجود کاهش قیمت فلزات جهانی موجب شد گروه منابع معدنی که روز گذشته با رشد چشم‌گیر همراه شده بود، نزولی‌ترین گروه باشد.

اظهارات پاول رییس فدرال‌رزرو امریکا در مورد افزایش نرخ بهره این کشور، موجب شد شاخص‌های سهام علی‌رغم صعود در ساعات اولیه نزولی شده و در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شوند. شاخص داوجونز با 0/4 درصد همچون روزهای قبل نزولی‌ترین شاخص بود. گروه بانکداری نیز ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت. اعلام پیش‌بینی 3/1 درصدی فدرال‌رزرو برای رشد اقتصادی در سال 2018 از دیگر خبرهای مهم اقتصادی بود. این درحالی است که پیش‌تر رشد 2/8درصدی برای اقتصاد امریکا در این سال پیش‌بینی شده بود.

پنج‌شنبه: تصمیم فدرال‌رزرو امریکا مبنی‌بر رشد 0/25 درصدی نرخ بهره این کشور و رساندن آن به رقم 2/25 درصد در روز گذشته، نزول اغلب شاخص‌های سهام در بازارهای منطقه شرق آسیا را در پی داشت. شاخص نیکی در بورس توکیو با حدود 1 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود. با این همه شاخص بورس سئول که به‌دلیل تعطیلی سه‌روزه از رشد شاخص‌ها جا مانده بود پس از بازگشایی رشد 0/7درصدی را تجربه کرد. رشد قیمت دلار در مقابل سبد ارزهای منطقه‌ای دیگر تحول مهم اقتصادی در حوزه شرق آسیا بود.

اما در اروپا اغلب شاخص‌ها بی‌توجه به افزایش نرخ بهره امریکا رشد کردند که در میان آن‌ها شاخص کک در بورس پاریس با رشد حدود 0/5 درصدی، بهترین عملکرد را داشت. با این وجود، افزایش مجدد تنش‌ها بر سر بودجه دولت ایتالیا باعث شد شاخص بورس این کشور برخلاف سایر شاخص‌های مطرح با افت 0/6 درصدی همراه شود. در اروپا نیز هم‌چون آسیا، واحدهای پولی مطرح همچون یورو و پوند در مقابل دلار با کاهش ارزش همراه شدند.

در وال‌استریت، علی‌رغم نزولی بودن اغلب گروه‌ها به‌ویژه بانکداری متأثر از رشد نرخ بهره و اعلام فدرال‌رزرو مبنی‌بر در پیش بودن مراحل بعدی رشد این نرخ، شاخص‌های سهام رشد کردند که در این میان نزدک با 0/65 درصد، صعودی‌ترین شاخص بود. افزایش ارزش سهام گروه فناوری اطلاعات مهم‌ترین دلیل افزایش این شاخص‌ها بود. افزایش ارزش سهام این گروه پس از آن اتفاق افتاد که قیمت سهام اپل به‌دلیل افزایش رتیه این شرکت از سوی جی‌پی‌مورگان، با رشد 2/1 درصدی همراه شد.

جمعه: چشم‌انداز بهبود درآمد شرکت‌ها در سه‌ماهه سوم سال موجب شد شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا روزی صعودی را پشت‌سر گذارند. شاخص نیکی در بورس توکیو با رشد 1/7 درصدی علاوه‌بر ثبت بهترین عملکرد روزانه در بین شاخص‌های منطقه، به بالاترین سطح در 27 سال اخیر صعود کرد. افت ارزش ین درمقابل دلار و خوش‌بینی سرمایه‌گذاران درخصوص افزایش درآمد شرکت‌های صادرات‌محور از مهم‌ترین دلایل این رشد به‌شمار می‌رود. هم‌چنین در آستانه تعطیلات ملی چین، شاخص بورس شانگهای نیز رشد بیش از یک درصدی را به ثبت رساند.

برخلاف آسیا، در اروپا شاخص‌ها آخرین روز معاملاتی سه‌ماهه سوم سال را با کاهش به پایان بردند. افزایش تنش‌ها بر سر بودجه ایتالیا موجب شد شاخص میب در بورس این کشور با سقوط 3/7 درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان بورس‌های اروپایی داشته و منفی‌ترین روز خود را در حدود دو سال اخیر به‌ثبت رساند. هم‌چنین ریزش گسترده سهام بانک‌ها در این کشور موجب شد گروه بانکداری ریزشی‌ترین گروه در بورس‌های اروپایی باشد.

با اتمام ضرب‌الجل تعیین‌شده و عدم‌ناکامی امریکا و کانادا برای حصول توافق، معاملات آخرین روز کاری از ماه سپتامبر در وال‌استریت، با نوسانات نه‌چندان قابل‌توجه شاخص‌های سه‌گانه همراه بود. این شاخص‌ها معاملات خود در سه‌ماهه سوم را در حالی به پایان بردند که S&P500 طی این سه ماه با رشد 7/2 درصدی، بهترین عملکرد فصلی خود از پاییز سال 2013 را رقم زد. با این وجود شاخص داوجونز با صعود 9/3 درصدی، بهترین عملکرد را در میان شاخص‌های سه‌گانه داشت. در میان گروه‌ها نیز بیشترین رشد سه‌ماهه از آن گروه مراقبت‌های بهداشتی با 14/1 درصد بود.









دوشنبه: قیمت طلا به‌علت آن‌که دلار در آستانه نشست دو روزه بانک مرکزی امریکا افزایش داشت، با کاهش نه‌چندان قابل‌توجه 08/0 درصدی روبرو شد و در 03/1,199 دلار ایستاد.

سه‌شنبه: پس از آن که رئیس بانک مرکزی اروپا در سخنانی از برنامه‌های جدید این بانک برای افزایش نرخ تورم منطقه یورو پرده برداشت، ارزش یورو در برابر دلار به بالاترین سطح سه‌ماهه اخیر رسید و این موضوع موجبات رشد 0/18درصدی قیمت طلا و رسیدن آن به 1,201/22 دلار را فراهم کرد.

چهارشنبه: به‌دنبال افزایش 0/25 درصدی نرخ بهره امریکا ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر افزایش یافته و قیمت طلا با نزول 0/58درصدی مواجه شد تا در 1,194/44 دلار فروش رود.

پنج‌شنبه: تداوم تقویت ارزش دلار در برابر یورو به‌دلیل بحران بودجه ایتالیا که به‌شدت اقتصاد منطقه یورو را تهدید می‌کند، موجب شد قیمت طلا با نزول 0/97درصدی، قیمت پایانی 1,182/83 دلار را تجربه کند. این در حالی است که قیمت طلا برای لحظاتی تا سطح 1,180 دلار در هر اونس کاهش یافته بود که این رقم پایین‌‌ترین سطح قیمتی در یک‌ماهه گذشته به‌شمار می‌رود.

جمعه: قیمت طلا در بازارهای جهانی با افزایش 0/68 درصدی همراه شد تا در 1,190/88 دلار به معاملات خود پایان دهد. انتشار آمارهای غیرمنتظره درباره از در امریکا موجب افزایش تقاضا برای طلا شده است. با این وجود طلا در مجموع این هفته با افت قیمتی 0/76 درصدی همراه شد.







دوشنبه: هم‌زمان با مخالفت کشورهای عضو اوپک با افزایش تولید، قیمت نفت در بازارهای جهانی رکورد زد. قیمت نفت برنت دریای شمال با جهشی 05/3 درصدی در 2/81 دلار ایستاد. نفت وست‌تگزاس امریکا نیز با 84/1درصد رشد در 08/72 دلار فروش رفت. کارشناسان بر این عقیده‌اند با توجه به اینکه اوپک مایل به افزایش تولید نیست، تحریم فروش نفت ایران، بازار را با کسری عرضه روبرو خواهد کرد.

سه‌شنبه: نگرانی‌ها از کاهش عرضه باعث شد قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یابد. نفت برنت و وست‌تگزاس که دو نفت پایه بین‌المللی به شمار می روند 83/0 و 28/0 درصد رشد کردند تا در87/81 و 28/72 دلار معامله شوند.

چهارشنبه: اطمینان‌خاطر ترامپ به خریداران نفت ایران درخصوص جبران کسری عرضه در بازار از سوی امریکا و هم‌چنین اعلام خبر افزایش ذخایر نفتی امریکا در یک‌هفته اخیر، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از دو روز صعود متوالی را در پی داشت. در پایان معاملات قیمت نفت برنت دریای شمال با افت 65/0 درصدی، به 34/81 دلار بازگشت. نفت وست‌تگزاس هم عقب‌گردی 98/0درصدی داشت تا در 57/71 دلار معامله شود.

پنج‌شنبه: در حالی‌که سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند تا تأثیر احتمالی تحریم‌های امریکا بر صادرات نفت ایران در عرضه نفت جهانی را حدس بزنند، قیمت نفت بار دیگر وارد فاز صعود شد. قیمت نفت برنت دریای شمال با رشد 47/0 درصدی به 72/81 دلار در هر بشکه رسید. نگرانی در مورد تحریم‌ها  و نیز افزایش تفاوت قیمتی نفت خام امریکا و نفت برنت موجب شد تقاضا برای نفت امریکا بیش از پیش افزایش یابد.

جمعه: بر اساس آمارهای اعلام شده شرکت‌های انرژی امریکا در هفته منتهی به ۲۸ سپتامبر به‌علت کاهش فعالیت‌های جدید حفاری، سه دکل نفتی را خاموش کردند و در مجموع تعداد دکل‌های نفتی این کشور به ۸۶۳ دکل رسید. این موضوع در کنار تداوم نگرانی‌ها درخصوص کمبود عرضه، باعث شد قیمت نفت افزایش یابد به‌گونه‌ای که نفت برنت با صعود 22/1 درصدی و نفت وست‌تگزاس با رشد 87/1درصدی همراه شدند. بدین ترتیب قیمت 78/82 دلار برای نفت برنت به‌عنوان قیمت پایانی ثبت شد که بالاترین سطح قیمتی در چهارساله اخیر به‌شمار می‌رود. نفت وست‌تگزاس نیز در 47/73 دلار بسته شد. با این ارقام قیمت جهانی نفت، دومین رشد ماهانه متوالی خود را در ماه سپتامبر به ثبت رساند.




دانلود نسخۀ PDF