امروز : پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۲۳ تا ۲۹ مهر ماه – شماره ۱۳۸


چشم‌انداز صعود نرخ بهره در امریکا  و به‌تبع آن رشد ارزش دلار و نرخ اوراق با درآمد ثابت در امریکا سرمایه‌گذاران را درخصوص رشد اقتصاد جهان در ادامه سال جاری و سال آینده نگران کرده است. این موضوع در کنار بروز تنش‌های تجاری و سیاسی در سطح بین‌المللی موجبات کاهش قیمت نفت و بسیاری از فلزات اساسی را فراهم آورده است. با این وجود اغلب شاخص‌ها در بورس‌های مطرح متأثر اعلام عملکرد شرکت‌ها با صعود نسبی همراه شدند.

دوشنبه: نگرانی از تداوم جنگ تجاری بین چین و امریکا، جهش نرخ سود اوراق قرضه در ایالات‌متحده و احتیاط سرمایه‌گذاران قبل از آغاز فصل اعلام درآمدهای شرکت‌ها باعث شد شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا کاهش یابند. در این بین شاخص نیکی در بورس توکیو با سقوط 1/8 درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد را داشت که در آن افت قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های خودروسازی به پایین‌ترین سطح در 13ماهه گذشته بسیار موثر بود. این کاهش قابل‌توجه پس از آن رخ داد که ترامپ اعلام کرد در تجارت آینده با ژاپن به‌دنبال گنجاندن شرطی در مورد دستکاری پولی خواهد بود.

برخلاف آسیا در اروپا خوش‌بینی نسبی سرمایه‌گذاران باعث شد اغلب شاخص‌های مطرح، روزی صعودی را پشت‌سر گذارند که در میان آن‌ها شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 0/8 درصد افزایش، رشدی‌ترین شاخص بود. اخبار منتشرشده پیرامون برگزیت، نرخ ارواق بادرآمد ثابت، چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان و رشد قیمت جهانی نفت به‌دلیل افزایش فشارهای سیاسی به عربستان از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار به روند شاخص‌ها به‌شمار می‌روند.

پس از پیش‌بینی گلدمن‌ساچ درخصوص کاهش درآمد شرکت اپل در سال جاری به‌دلیل کاهش تقاضای محصولات این شرکت در چین، قیمت سهام اپل با افت 1/8 درصدی همراه شد و ارزش سهام سایر شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات نیز نزول کردند. این موضوع در کنار تداوم بدبینی سرمایه‌گذاران به چشم‌انداز رشد نرخ بهره و رشد اقتصادی امریکا باعث شد شاخص‌های سه‌گانه نیز کاهش یابند که در میان آن‌ها نزدک با 0/8 درصد افت، ریزشی‌ترین شاخص بود.

سه‌شنبه: با وجود افزایش تنش‌های بین‌المللی به‌دلیل فشار به عربستان و هم‌چنین کاهش قیمت جهانی نفت، اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا روزی صعودی را پشت‌سر گذاشتند. شاخص نیکی در بورس توکیو با رشد 1/25 درصدی، صعودی‌ترین شاخص بود که در آن رشد 3/6 درصدی قیمت سهام سافت بانک تأثیر زیادی داشت. با این وجود اعلام آمار مربوط به تورم چین در ماه آگوست موجب شد شاخص بورس شانگهای علی‌رغم صعودهای اولیه در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شود.

در اروپا نیز شاخص‌های سهام با صعود قابل‌توجه همراه شدند که در میان آن‌ها شاخص میب در بورس ایتالیا با 2/2 درصد رشد، صعودی‌ترین شاخص بود. در آلمان، فرانسه و اسپانیا نیز شاخص‌ها رشد بیش از ۱ درصدی را تجربه کردند. اخبار منتشرشده از عملکرد برخی شرکت‌ها در امریکا مهم‌ترین دلیل افزایش این شاخص‌ها به‌شمار می‌رود. با این وجود در بورس لندن به‌دلیل ضعیف‌شدن پوند درمقابل دلار، شاخص نتوانست با رشد قابل‌توجهی همراه شود.

اعلام اولیه عملکرد برخی شرکت‌های بزرگ در سه‌ماهه سوم سال در امریکا باعث شد شاخص‌های سه‌گانه در ایالات‌متحده با رشد بیش از ۲ درصدی همراه شده و یکی از بهترین عملکردهای روزانه خود را از ماه مارس را به‌ثبت رسانند که شاخص نزدک با 2/9 درصد افزایش، صعودی‌ترین شاخص بود. جهش 5/7 درصدی قیمت سهام مورگان استنلی و صعود بیش از 3 درصدی قیمت سهام گلدمن‌ساچ به‌دلیل اعلام درآمدهای فراتر از انتظار در سه‌ماهه سوم از مهم‌ترین نکات در معاملات  وال‌استریت بود.

چهارشنبه: پس از آن ‌که در روز گذشته گزارش‌ها از درآمدهای قدرتمند شرکت‌ها در امریکا باعث شد وال‌استریت از سقوط باز گردد و امید به بازارهای درحال ظهور و ارزهای آن‌ها بیشتر شود، سهام آسیایی هم، روزی صعودی را سپری کردند. شاخص نیکی در بورس توکیو با رشد 1/3 درصدی هم‌چون روز گذشته بیشترین رشد را داشت که در آن رشد 2/3 درصدی ارزش سهام سافت بانک تأثیر زیادی داشت. نوسانات گسترده در قیمت سهام سافت‌بانک در روزهای اخیر به‌دلیل وابستگی زیادی این بانک به دولت عربستان و متأثر ازتحولات سیاسی پیرامون این کشور است.

به‌دنبال انتشار خبرهایی مبنی‌بر افت 23 درصدی فروش خودروهای اروپایی در ماه سپتامبر، شاخص گروه خودروسازی در حوزه یورو 1/9 درصد کاهش یافت که در آن ریزش 4/9درصدی ارزش سهام پژو و نزول 3/6 درصدی قیمت سهام رنو بسیار جالب‌توجه بود. این موضوع باعث شد شاخص بورس‌های اروپایی نیز قرمزپوش شوند. در میان بورس‌های مطرح شاخص میب در بورس ایتالیا با 1/36 درصد ریزشی‌ترین شاخص بود که افزایش مجدد کشمکش‌ها بر سر بودجه این کشور مهم‌ترین دلیل آن بود.

در امریکا رشد ارزش سهام گروه بانکداری و هم‌چنین افزایش 5/3 درصدی ارزش سهام شرکت نتفلیکس، تحت‌الشعاع چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در این کشور قرار گرفت به‌گونه‌ای که شاخص‌های سه‌گانه با کاهش همراه شدند. در این میان شاخص داوجونز با افت حدود 4/0 درصدی نزولی‌ترین شاخص بود. سقوط 5/7 درصدی ارزش سهام شرکت IBM به‌دلیل نگرانی‌ها از عملکرد شرکت در سه‌ماهه سوم سال از دیگر تحولات مهم در وال‌استریت بود.

پنج‌شنبه: انتظار سرمایه‌گذاران برای رشد بیشتر نرخ‌های بهره در امریکا و نگرانی‌ها از رشد مجدد تنش‌ها بین پکن و واشنگتن باعث شد شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا کاهش یابند. در میان بورس‌های مطرح در این ناحیه، شاخص بورس شانگهای با سقوط 2/9 درصدی ریزشی‌ترین شاخص بود تا به پایین‌ترین سطح در چهارسال اخیر تنزل کند. این ریزش گسترده پس از آن اتفاق افتاد که نخست‌وزیر چین هشدار داد که اقتصاد این کشور با فشارهای رو به پایین بیشتری روبرو است.

اعلام برنامه‌های رهبران اتحادیه اروپا برای برگزاری یک نشست ویژه برای تکمیل قرارداد بریگزیت در هفته‌های آینده و هم‌چنین تداوم تنش‌ها در ایتالیا موجب شد شاخص‌های سهام در بورس‌های اروپایی نیز کاهش یابند. هم‌چون روزهای گذشته، شاخص میب در بورس ایتالیا با 1/9 درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را داشت. این در حالی است که گروه‌های رسانه و ساخت‌و‌ساز به‌دلیل اعلام عملکرد سه‌ماهه سوم برخی از شرکت‌ها، به‌ترتیب بهترین و ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها به‌ثبت رساندند.

در وال‌استریت نیز شاخص‌های سه‌گانه متأثر از انتظارات درخصوص نرخ‌های بهره بالاتر، تداوم تنش‌های تجاری و هم‌چنین تیره شدن روابط امریکا با عربستان، به روند نزولی روزهای قبل ادامه دادند. شاخص نزدک با 2/1 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود که افت قیمتی سهام شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات در آن تأثیر زیادی داشت. در میان سایر شرکت‌ها نیز سقوط 11 درصدی ارزش بازار شرکت یونایتد رنتال و ریزش 9 درصدی قیمت سهام کاترپیلار جالب توجه بود. این در حالی است که نرخ اوراق خزانه با سررسید دوساله باز هم رشد کرد و به بالاترین سطح از سال 2008 تاکنون رسید.

جمعه: علی‌رغم نزول اولیه شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا، بیانیه دولت چین در مورد حمایت از بازار باعث شد این شاخص‌ها روند صعودی به خود بگیرند؛ به گونه‌ای که در بورس‌های شانگهای، هنگ‌کنگ و سئول شاخص‌ها در اعدادی بالاتر از روز قبل بسته شدند. در این بین شاخص بورس شانگهای با 2/6 درصد رشد، پیشتاز سایر شاخص‌ها بود و از کف چهارساله گذشته خود اندکی فاصله گرفت. این اتفاقات در حالی است که رشد اقتصادی چین برای سه‌ماهه سوم سال 6/58 درصد اعلام شد که از رقم 6/6 درصدی پیش‌بینی‌شده کمتر است.

پس از آن‌که مسیر اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام کرد که تاکنون هيچ تصميمي در مورد طرح بودجه جنجالي ايتاليا صورت نگرفته است، شاخص‌های سهام علی‌رغم نزول در ساعات نخستین معاملات، اندکی صعود کردند. با این وجود در کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا شاخص‌ها در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شدند که گروه خودروسازی ضعیف‌ترین عملکرد را داشت که در آن سقوط بیش از 11 درصدی ارزش سهام مک‌لین به‌دلیل اعلام عملکرد نامطلوب جالب توجه بود. تحولات مربوط به بریگزیت و بودجه ایتالیا هم‌چنان تأثیرگذارترین عوامل بر بورس‌های اروپایی به‌شمار می‌روند.

معاملات سهام در بورس نیویورک تحت‌تأثیر اعلام عملکرد شرکت‌ها در سه‌ماه سوم و بدبینی سرمایه‌گذاران درخصوص رشد نرخ بهره قرار داشت. شاخص نزدک و S&P500 به‌دلیل چشم‌انداز نرخ بهره امریکا افت کردند که در آن شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات تأثیرگذارترین شرکت‌ها بودند. این در حالی است که جهش 8/8 درصدی سهام  شرکت پروکتر اندگمبل به‌دلیل اعلام فراتر از انتظار عملکرد این شرکت، موجب شد شاخص داوجونز با رشد 0/26 درصدی همراه شود.









دوشنبه: افت شاخص‌های سهام در بازارهای بورس بین‌المللی و تشدید تنش بین قدرت‌های غربی و عربستان، سرمایه‌گذاران را ترغیب کرده تا به سمت بازار طلا به‌عنوان یک دارایی امن حرکت کنند. این موضوع رشد 0/82 درصدی قیمت این فلز ارزشمند و صعود آن به 1,227/06 دلار را در پی داشت.

سه‌شنبه: رشد قیمت طلا به بالاترین سطح قیمتی حدود دو ماه‌ونیم اخیر در روز گذشته، بسیاری از سرمایه‌گذاران را بر آن داشت تا با اخذ موقیعت فروش اقدام به شناسایی سود نمایند. این موضوع باعث شد بهای فلز زرد با کاهش 0/17 درصدی مواجه شده و با بازگشت و به قیمت 95/1,224دلاری از سقف قیمتی خود فاصله گیرد.

چهارشنبه: رشد نسبی ارزش دلار در مقابل ارزهای منطقه‌ای باعث شد روند نزولی قیمت طلا تداوم یابد. ارزش هر اونس 22/0 درصد افت کرد تا قیمت پایانی 29/1,222 دلار را به ثبت رساند.

پنج‌شنبه: تشدید نگرانی‌های سیاسی و اقتصادی درمورد رشد اقتصادی ضعیف چین و تحولات درخصوص بودجه ایتالیا و بریگزیت، بار دیگر تقاضا برای طلا را افزایش داد به گونه‌ای که قیمت این فلز ارزشمند پس از دو روز نزول با رشد 0/29 درصدی همراه شد تا قیمت 81/1,225 دلار را تجربه کند.

جمعه: تقویت عوامل فنی و افت ارزش دلار موجب شد تا افزایش قیمت طلا تداوم یابد. هر اونس 0/06درصد رشد داشت تا معاملات هفتگی خود را در قیمت 1,226/49 دلار به پایان برد. با ثبت این قیمت طلا سومین رشد هفتگی متوالی خود را تجربه کرد.

 







دوشنبه: معاملات نفت در بازارهای جهانی در با رشد قیمت‌ها همراه بود. بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال 0/44 درصد نسبت به قیمت پایانی هفته گذشته رشد کرد تا در 80/78 دلار معامله شود. نفت وست‌تگزاس امریکا هم با صعود 0/62 درصدی همراه شد تا در 71/78 دلار معامله شود. تحولات و تنش‌های سیاسی در خاورمیانه و هم‌چنین نزدیک شدن به زمان تحریم نفتی امریکا علیه ایران از دلایل افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی است. به‌عقیده برخی کارشناسان باتوجه به اینکه پس از شروع تحریم‌های نفتی ایران از روز 4 نوامبر (13 آبان)، بازارهای جهانی نفت با کمبود عرضه حدود 1/5 میلیون بشکه در روز مواجه می‌شود، افزایش قیمت تا 100 دلار به ازای هر بشکه نیز محتمل است.

سه‌شنبه: به‌دنبال مشاهده علائمی از کاهش صادرات نفت ایران در آستانه آغاز اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا در ماه نوامبر و هم‌چنین افزایش فشار‌های سیاسی بر عربستان بر سر ناپدید شدن روزنامه‌نگار این کشور در ترکیه، قیمت نفت به روند صعودی خود ادامه داد و هر بشکه نفت برنت و وست‌تگزاس که دو نفت پایه بین‌المللی به‌شمار می‌روند با رشد 0/78 و 0/2 درصدی همراه شدند تا به ترتیب در قیمت‌های 81/41 و 71/92 دلار مبادله شوند.

چهارشنبه: اعلام خبر افزایش قابل‌توجه در ذخایر نفتی امریکا موجب شد قیمت نفت در بازارهای جهانی کاهش یابد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افت 1/67 درصدی به 80/05 دلار تنزل کرد. نفت وست‌تگزاس هم عقبگردی 3/02 درصدی داشت تا به قیمت 69/25 دلار بازگردد. بر اساس اعلام اداره انرژی امریکا ذخایر نفتی این کشور در هفته گذشته با رشد حدود 6/5 میلیون بشکه ای مواجه شده این در حالی‌است که تحلیلگران به‌دلیل وقوع طوفان فراساحلی در هفته گذشته تنها رشد 1/6 میلیون بشکه‌ای را پیش‌بینی کرده بودند.

پنج‌شنبه: تداوم تأثیرات افزایش ذخایر نفتی امریکا و انتشار خبرهایی مبنی‌بر اینکه ایران با اتخاذ راهکارهایی تحریم‌های امریکا را دور زده و نفت خود را به‌فروش می‌رساند، باعث شد قیمت نفت در بازارهای جهانی به روند نزولی خود ادامه دهد و به پایین‌ترین سطح قیمتی در یک‌ماهه گذشته سقوط کند. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افت 0/95 درصدی به 79/29 دلار رسید. بهای نفت وست‌تگزاس هم به 68/65 دلار کاهش یافت که  1/58 درصد نسبت به روز قبل کمتر است.

جمعه: با بروز نشانه‌هایی از افزایش تقاضای چین قیمت نفت تقویت شد، به گونه‌ای که نفت برنت و وست‌تگزاس به ترتیب رشد 1/11 و 0/87 درصدی را تجربه کردند تا قیمت‌های پایانی 80/17 و 69/25  را به ثبت رسانند. اما در مجموع هفته برآیند نیروها به سمت کاهش قیمت نفت بود به گونه‌ای که نفت برنت 0/32 درصد و وست‌تگزاس 2/93  درصد افت قیمتی را تجربه کردند.




 

دانلود نسخۀ PDF