امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار سرمایه ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه – شماره ۱۴۲


بدبینی سرمایه‌گذاران درخصوص چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان در سال آینده، در روزهای نخستین هفته، کاهش شاخص‌های سهام در بورس‌های معتبر بین‌المللی، سقوط قیمت جهانی نفت، افت قیمت طلا و تقویت دلار را در پی داشت. اما در روزهای پایانی خوشبینی‌ها به روند مذاکرات تجاری بین چین و امریکا باعث شد سرمایه‌گذاران امیدوار شده و بازارها بخشی از ریزش روزهای نخست را جبران نمایند.

دوشنبه: نگرانی‌ها از بروز مجدد تنش‌ها بین پکن و واشنگتن از یک سو و رشد نسبی قیمت نفت در بازارهای جهانی پس از افت سنگین در هفته گذشته از سوی دیگر، باعث شد در معاملات بورس‌های منطقه شرق آسیا برخی شاخص‌ها با صعود و برخی با نزول همراه شوند. شاخص بورس شانگهای جزو صعودی‌ترین و شاخص بورس سئول در زمره نزولی‌ترین شاخص‌ها بودند. افزایش قیمت دلار در مقابل سبد ارزهای منطقه‌ای نیز از دیگر نکات مهم بود.

در اروپا نگرانی‌ها از تداوم اختلافات اتحادیه اروپا و دولت ایتالیا بر سر بودجه این کشور و هم‌چنین ترس سرمایه‌گذاران درخصوص عدم توافق انگیس اتحادیه اروپا بر سر بریگزیت موجب شد بازارهای سهام روزی نزولی را سپری کنند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 8/1 درصد نزولی‌ترین شاخص بود و شاخص میب در  بورس ایتالیا نیز افت بیش از 1 درصدی را تجربه کرد.

معاملات سهام در وال‌استریت نیز با رشد قابل‌توجه شاخص‌ها همراه بود که در آن ریزش قیمت سهام گروه فناوری اطلاعات تأثیر زیادی داشت. شاخص نزدک با 8/2 درصد نزولی‌ترین شاخص بود. این ریزش‌ها پس از آن اتفاق افتاد که شرکت لومنتوم، یکی از ارائه‌دهندگان خدمات آیفون، پیش‌بینی خود درخصوص درآمدهای سال 2019 را کاهش داد که این موضوع باعث شد قیمت سهام این شرکت 33 درصد و ارزش سهام اپل 5 درصد کاهش یابد. سقوط حدود 7 درصدی قیمت سهام جنرال‌الکتریک به‌دلیل انتشار خبرهایی درخصوص اعمال تعرفه‌های جدید، از دیگر دلایل افت شاخص‌های سه‌گانه در بورس نیویورک بود.

سه‌شنبه: اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا متأثر از سقوط روز گذشته بورس نیویورک کاهش یافتند. شاخص نیکی در بورس توکیو با ریزش 6/2 درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد را داشت که در آن افت ارزش سهام شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات به ویژه تأمین‌کنندگان قطعات شرکت اپل بسیار  موثر بود. با این وجود آغاز دور جدید مذاکرات بین امریکا و چین باعث شد شاخص بورس‌های هنگ‌کنگ و شانگهای برخلاف سایر بورس‌های منطقه با رشد همراه شود.

در حالی‌که سهامداران با نگرانی تحولات بازار جهانی نفت را دنبال می‌کنند، شاخص‌های سهام در قاره اروپا متأثر از آغاز مذاکرات تجاری بین چین و امریکا و امید به کاهش تنش‌های تجاری در سطح جهانی، رشد کردند. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با رشد حدود 1 درصدی رشدی ترین شاخص بود. گروه ارتباطات نیز بهترین عملکرد را در بین گروه‌ها به نام خود ثبت کرد.

پس از گزارش لری کادلو مشاور ارشد کاخ سفید درخصوص آغاز مذاکرات میان پکن و واشنگتن، شاخص‌های سهام در وال‌استریت از ریزش ساعات اولیه بازگشتند؛ با این وجود در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شدند. شاخص نزدک با 4/0 درصد نزولی‌ترین شاخص بود. افت شدید قیمت جهانی نفت و کاهش قابل‌توجه سهام شرکت‌های انرژی یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش شاخص‌های سهام در بورس نیویورک به‌شمار می‌رود.

چهارشنبه: سقوط شدید قیمت نفت در روزهای اخیر و به‌دنبال آن، تشدید نگرانی‌ها درخصوص کند شدن رشد اقتصاد جهان، باعث شد شاخص‌های سهام در منطقه آسیا- اقیانوسیه با نزول همراه شوند. شاخص ASX200 در بورس سیدنی با افت 7/1 درصدی نزولی‌ترین شاخص بود که در آن سقوط 5 درصدی قیمت سهام شرکت سانتوس، افت 5/2 درصدی ارزش سهام  وودسایدپترولیوم و کاهش ارزش بازار سایر شرکت‌های گروه انرژی تأثیر زیادی داشت. این در حالی است که شاخص نیکی در بورس توکیو برخلاف سایر شاخص‌های منطقه رشد کرد.

کاهش قیمت جهانی نفت در کنار تداوم نگرانی‌ها از بودجه ایتالیا و هم‌چنین تنش‌ها درخصوص توافق انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر بریگزیت موجب شد شاخص‌های سهام در قاره اروپا نیز کاهش یابند. شاخص میب در بورس ایتالیا با 8/0 درصد ریزشی‌ترین شاخص بود. اعلام کاهش تورم انگلیس در ماه اکتبر و عدم‌تغییر در تولید ناخالص داخلی حوزه یورو در سه‌ماهه سوم سال از دیگر تحولات مهم بود.

در بورس نیویورک نیز هم‌چون اروپا و آسیا شاخص‌های سهام روزی نزولی را سپری کردند که در بین آن‌ها داوجونز با 9/0 درصد ضعیف‌ترین عملکرد را داشت. افت 8/2 درصدی قیمت سهام شرکت اپل به‌دلیل تداوم نگرانی‌ها از کاهش درآمدهای این شرکت در سال آینده از مهم‌ترین دلایل نزول شاخص‌ها بود. افت شاخص گروه بانکداری و کاهش قیمت سهام بانک‌هایی هم‌چون سی‌تی‌گروپ، و جی‌پی‌مورگان نیز از دیگر دلایل مهم قرمزپوش شدن شاخص‌ها به‌شمار می‌رود.

پنج‌شنبه: با بروز نشانه‌هایی از این که چین و امریکا ممکن است گام‌هایی را برای کاهش تنش‌های تجاری بین خود بردارند، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا رشد کردند که در این میان شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با رشد 75/1 درصدی رشدی‌ترین شاخص بود که جهش بیش از 8/5 درصدی شرکت تنسنت به‌دلیل اعلام عملکرد میاندوره‌ای فراتر از انتظار از سوی این شرکت، تأثیر زیادی در رشد آن داشت. با این وجود شاخص نیکی در بورس توکیو برخلاف سایر شاخص‌ها در اعدادی کمتر از روز قبل بسته شد.

به‌دنبال استعفای دو عضو کابینه از جمله وزیر بریگزیت انگلیس در اعتراض به مفاد پیش‌نویس توافق این کشور با اتحادیه اروپا درخصوص بریگزیت، شاخص‌های سهام در منطقه یورو کاهش یافتند که در میان، شاخص‌های مطرح شاخص میب در بورس ایتالیا با افت 9/0 درصدی ریزشی‌ترین شاخص بود. با این وجود، شاخص FTSE در بورس لندن به‌دلیل سقوط پوند در مقابل سایر ارزهای معتبر در اعدادی بالاتر از روزهای قبل بسته شد.

به‌دنبال انتشار اخباری از احتمال توافق رؤسای جمهور امریکا و چین درخصوص کاهش تنش‌های تجاری در نشست گروه 20 در هفته‌های آینده، معاملات سهام در بوس نیویورک با رشد بیش از 1 درصدی شاخص‌های سه‌گانه همراه شد تا روند نزولی چند روزه این شاخص‌ها متوقف شود. در این بین شاخص نزدک با 7/1 درصد صعودی‌ترین شاخص بود. صعود ارزش سهام شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات به‌ویژه اپل و هم‌چنین افزایش قیمت سهام بانک‌ها به‌خصوص جی‌پی‌مورگان یکی از مؤثرترین عوامل رشد شاخص‌های سه‌گانه در این روز به‌شمار می‌رود.

جمعه: پس از رشد شاخص‌ها در وال‌استریت، اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا نیز به‌دلیل امیدواری ها درخصوص کاهش تنش‌های تجاری میان امریکا و چین صعود کردند. شاخص بورس شانگهای با حدود 4/0 درصد صعودی‌ترین شاخص بود. این در حالی است که شاخص نیکی در بورس توکیو با 6/0 درصد کاهش همراه شد. خبرهای منتشر شده درخصوص شرکت‌های بزرگ تکنولوژی محور در امریکا موجب شد ارزش سهام گروه فناوری اطلاعات و تولیدکنندگان نیمه‌هادی‌ها با افت همراه شوند.

سریال استعفای اعضای کابینه انگلیس در اعتراض به مفاد پیش‌نویس توافق‌نامه این کشور با اتحادیه اروپا موجبات ثبت ریزشی‌ترین روز پوند در مقابل یورو از اکتبر 2016 و هم‌چنین افت شاخص‌های سهام در قاره اروپا را فراهم ساخت. شاخص FTSE در بورس لندن با 3/0 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود که گروه بانکداری نیز بیشترین تأثیر را از این تنش‌ها پذیرفت به گونه‌ای که شاخص این گروه با 74/0 درصد کاهش ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت.

در وال‌استریت، در حالی‌که سخنان امیدبخش ترامپ درخصوص آینده روابط تجاری امریکا و چین باعث رشد شاخص‌های داوجونز و S&P500 شد، نزدک تحت‌تأثیر افت قیمت سهام شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات در اعدادی پایین‌تر از روز قبل به معاملات خود خاتمه داد. سقوط بیش از 18درصدی قیمت سهام شرکت ان‌ویدا پس از اعلام عملکرد ضعیف این شرکت، باعث شد شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات بار دیگر تحت فشار قرار گیرند.









دوشنبه: صعود ارزش دلار به بالاترین قیمت در طی بیش از یک‌سال اخیر به‌دلیل تداوم تنش‌های تجاری میان چین و امریکا باعث شد بهای طلا به روند نزولی هفته گذشته خود ادامه دهد. بهای اونس جهانی با افت 77/0 درصدی به 37/1,200 دلار رسید که این رقم پایین‌ترین سطح قیمتی در یک‌ماهه اخیر است.

سه‌شنبه: عقب‌نشینی دلار امریکا از بالاترین رکورد ۱۶ماهه خود و هم‌چنین جذاب شدن قیمت‌ها برای بسیاری از خریداران، تقاضا برای طلا را افزایش داد و موجب شد قیمت جهانی از کف قیمتی خود اندکی فاصله گرفته و با صعود 15/0 درصدی به قیمت 23/1,202 دلار، صعود کند.

چهارشنبه: امیدواری‌ها درخصوص کاهش تنش‌ها بین چین و امریکا و تداوم تضعیف دلار در مقابل ارزهای معتبر موجبات ادامه رشد بهای طلا در بازارهای جهانی را فراهم ساخت. هر اونس 88/1,210 دلار قیمت‌گذاری شد که 72/0 درصد نسبت به روز قبل بیشتر است.

پنج‌شنبه: نگرانی از خروج پر حرف و حدیث انگلیس از اتحادیه اروپا و هم‌چنین تداوم تنش‌ها پیرامون بودجه ایتالیا باعث شد قیمت طلا به روند صعودی خود ادامه دهد به گونه‌ای که هر اونس با رشد 2/0 درصدی به 36/1,213 دلار صعود کرد.

جمعه: تداوم وجود نیروهای فزاینده تقاضا در بازار جهانی طلا نیز قیمت این فلز ارزشمند را 82/0 درصد افزایش داد و به ایستگاه 36/1,223دلار رساند. با ثبت این قیمت در مجموع هفته اونس جهانی با رشد 13/1 درصدی همراه شد.







دوشنبه: با معافیت خریداران اصلی نفت ایران از تحریم‌های اعمال شده از سوی دولت امریکا، قیمت نفت در بازارهای جهانی به روند نزولی هفته گذشته خود ادامه داد و هر بشکه نفت برنت دریای شمال با افت 09/0 درصدی در قیمت 12/70 دلار معامله شد. نفت وست‌تگزاس هم با نزولی 43/0 درصدی وارد کانال 50 دلاری شد و در 93/59 دلار به معاملات خود پایان داد.

سه‌شنبه: قیمت نفت تحت‌تأثیر وحشت سرمایه‌گذاران از نشانه‌های عرضه فزاینده و ضعیف شدن تقاضا، بدترین سقوط یک‌روزه خود در بیش از سه‌ساله اخیر را تجربه کرد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ریزش 63/6 درصدی و ثبت قیمت 47/65 دلاری به پایین‌ترین سطح درهشت‌ماهه اخیر سقوط کرد. نفت برنت هم 07/7 درصد سقوط کرد تا  قیمت 69/55 دلار را تجربه کند که این سطح قیمتی در حدود یک‌ساله گذشته بی‌سابقه بوده است. اداره اطلاعات انرژی امریکا اعلام کرد تولید نفت از هفت منطقه بزرگ شیل این کشور در دسامبر به رکورد 94/7 میلیون بشکه در روز صعود خواهد کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد نفت بیش از یک چهارم از ارزش خود را از اوایل اکتبر از دست داده که یکی از بزرگ‌ترین افت قیمت‌ها از زمان فروپاشی قیمت‌ها در سال 2014 بوده است.

چهارشنبه: پس از سقوط سنگین قیمت نفت در روز گذشته، تصمیم عربستان به کاهش تولیدات نفتی موجب کاهش نگرانی‌ها از مازاد عرضه در بازارهای جهانی و فاصله گرفتن نفت از کف قیمتی شد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 99/0 درصدی در 12/66 دلار دادوستد شد. نفت وست‌تگزاس امریکا هم صعودی 01/1درصدی را تجربه کرد تا در 25/56 دلار معامله شود. بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک، عربستان سعودی، درنظر دارد تولیدکنندگان بزرگ جهان تولید نفت خام خود را 4/1 میلیون بشکه در روز کاهش دهند تا بازار تقویت شوند که این میزان نفت، 5/1 درصد تقاضای جهانی را تشکیل می‌دهد اما سایر تولیدکنندگان، از ‌جمله روسیه، برای توافق درخصوص کاهش تولیدات، چندان تمایلی ندارند.

پنج‌شنبه: به‌رغم اعلام افزایش بیش از انتظار در ذخایر نفتی امریکا قیمت جهانی نفت متأثر از ریزش شدید قیمتی دو روز قبل، افزایش یافت. نفت برنت و وست‌تگزاس که دو نفت پایه بین‌المللی به‌شمار می‌روند با رشد 76/0 و 37/0 درصدی همراه شدند تا قیمت‌های پایانی 62/66 و 46/56 دلار را به‌ثبت رسانند. بر اساس اعلام اداره انرژی امریکا ذخایر نفتی این کشور در هفته گذشته به میزان قابل‌توجه 27/10 میلیون بشکه، افزایش یافته این در حالی است که کارشناسان رشد 18/3 میلیون بشکه‌ای را پیش‌بینی کرده بودند.

جمعه: زنده شدن امیدها درخصوص رشد اقتصاد جهان در پی گفتگوهای میان چین و امریکا باعث شد قیمت نفت برای سومین روز پیاپی با رشد ملایم همراه شود. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 57/0 درصدی همراه شد تا معاملات هفتگی خود را در قیمت 67 دلار به پایان برد. این در حالی است که قیمت نفت وست‌تگزاس بدون تغییر نسبت به روز قبل در 46/56 دلار باقی ماند. با این وجود، رشد سه‌روزه اخیر نتوانست ریزش سنگین قیمت‌ها در روز سه‌شنبه را جبران کند به گونه‌ای در مجموع هفته نفت برنت افت 53/4 درصدی و نفت وست‌تگزاس نزول 2/6 درصدی را به ثبت رساندند.




دوشنبه بازار ۱۴۲