امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۸ آبان تا ۴ آذر ماه – شماره ۱۴۳


با تداوم تنش‌های تجاری در سطح بین‌المللی و چشم‌انداز صعودی نرخ‌های بهره در امریکا، وحشت از کاهش رشد اقتصادی جهان در سال آینده بر بازارها سایه افکنده است. این موضوع باعث افت شاخص‌های سهام در بورس‌های معتبر بین‌المللی و ریزش شدید قیمت نفت به کانال 50 دلار در بازارهای جهانی شد. تنش‌های سیاسی و اقتصادی میان اتحادیه اروپا و دولت‌های انگلیس و ایتالیا از دیگر عوامل تأثیرگذار بر بازارهای جهانی در این هفته بود.

دوشنبه: امیدواری‌ها درخصوص به تفاهم رسیدن چین و امریکا بر سر اختلافات تجاری موجبات رشد شاخص‌های سهام در بورس‌های منطقه شرق آسیا را فراهم کرد. شاخص بورس شانگهای با رشد 0/9 درصدی رشدی‌ترین شاخص بود. این در حالی است که عواملی هم‌چون اعلام منفی شدن تراز تجاری ژاپن در ماه اکتبر، تنش‌های سیاسی در اروپا و هم‌چنین نگرانی از رشد نرخ بهره امریکا مانع از رشد بیشتر شاخص‌ها در این منطقه شدند.

تداوم تنش‌ها درمورد توافق احتمالی انگلیس با اتحادیه اروپا در مورد بریگزیت به افت شاخص‌های سهام در اروپا منجر شد. شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 0/9 درصد نزولی‌ترین شاخص بود. گروه خودروسازی نیز تحت‌تأثیر افت 8/6 درصدی قیمت سهام شرکت رنو، ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها داشت. این ریزش قیمتی پس از آن اتفاق افتاد که کارلوس گوسن، مدیرعامل فرانسوی شرکت خودروسازی نیسان به اتهام فساد مالی دستگیر شد.

پس از گزارش وال‌استریت ژورنال مبنی‌بر کاهش سفارشات آیفون، قیمت سهام اپل با سقوط 4 درصدی همراه شد. سهام سایر شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات نیز با فشار فروش مواجه شد به گونه‌ای که آمازون 5/1 درصد و فیس‌بوک 5/7 درصد کاهش ارزش را تجربه کردند. این ریزش‌ها موجب شد شاخص‌های سه‌گانه کاهش یابند که در بین آن‌ها نزدک با 3 درصد افت، نزولی‌ترین شاخص بود.

سه‌شنبه: معاملات سهام در منطقه شرق آسیا با افت شاخص‌ها همراه بود که در این میان شاخص بورس‌های شانگهای و هنگ‌کنگ با نزول حدود 2 درصدی، ضعیف‌ترین عملکرد را داشتند. افت قیمت سهام شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات از جمله افت 2 درصدی قیمت سهام سامسونگ موجب شد این گروه یکی از کاهشی‌ترین گروه‌ها باشد. ریزش 5 درصدی قیمت سهام شرکت نیسان به‌دلیل بازداشت مدیرعامل این شرکت به اتهام فساد مالی، از دیگر تحولات قابل‌توجه بود.

در اروپا نیز شاخص‌های سهام روزی نزولی را سپری کردند در این بین شاخص دکس در بورس فرانکفورت با 1/6 درصد، کاهشی‌ترین شاخص بود. گروه بانکداری نیز تحت‌تأثیر نگرانی‌ها از چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی، با 2/2 درصد بیشترین افت را در میان گروه‌ها به ثبت رساند. شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات نیز متأثر از افت جهانی قیمت سهام این شرکت‌های این گروه با فشار فروش همراه شدند. در گروه خودروسازی هم، قیمت سهام شرکت رنو به‌دلیل تحولات مدیریتی در شرکت نیسان، 3/1 درصد افت کرد.

شاخص‌های سه‌گانه در وال‌استریت هم‌چون روز گذشته با افت قابل‌توجه همراه شدند که در میان آن‌ها داوجونز با 2/2 درصد ریزشی‌ترین شاخص بود. گروه فناوری اطلاعات نیز تحت‌تأثیر انتظار سرمایه‌گذاران از کاهش درآمد شرکت‌های این گروه در سال آینده، یکی از ریزشی‌ترین گروه‌ها بود. افت بیش از 10 درصدی قیمت سهام شرکت تارگت به‌دلیل اعلام عملکرد ضعیف‌تر از انتظار در سه‌ماهه اخیر از دیگر خبرهای مهم در بورس نیویورک بود.

چهارشنبه: معاملات سهام در منطقه آسیا- اقیانوسیه تحت‌تأثیر افت ارزش سهام شرکت‌های فناوری اطلاعات و هم‌چنین افت شدید قیمت جهانی نفت با کاهش شاخص بورس در اغلب کشورها همراه بود که در این میان شاخص ASX200 در بورس سیدنی با افت 0/5 درصدی ریزشی‌ترین شاخص بود. با این وجود شاخص بورس هنگ‌کنگ و شانگهای به2علت امیدواری‌ها درخصوص احتمال بهبود روابط تجاری چین و امریکا در اعدادی بیشتر از روز قبل بسته شدند.

شاخص‌های سهام در بورس‌های مطرح اروپایی نیز با رشد بیش از 1 درصد همراه شدند تا بخشی از ریزش روزهای اخیر را جبران نمایند. در این میان شاخص دکس در بورس فرانکفورت با رشد 1/6 درصدی و گروه بانکداری با صعود بیش 2 درصدی به ترتیب افزایشی‌ترین شاخص و گروه بودند. اعلام خبر حمایت مالی اتحادیه اروپا از بانک‌های ایتالیایی از مهم‌ترین دلایل رشد بازارهای اروپایی به‌شمار می‌رود.

افزایش ارزش سهام شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات موجبات رشد شاخص‌های سه‌گانه در وال‌استریت را فراهم کرد. شاخص نزدک با صعود 0/9 درصدی پیشتاز سایر شاخص‌ها بود. طی این معاملات قیمت سهام اپل با رشد حدود 2 درصدی و ارزش بازار شرکت‌های فیس بوک، آمازون و آلفابت با رشد 1 درصدی همراه شدند. حجم پایین معاملات در آستانه تعطیلات شکرگزاری مهم‌ترین ویژگی معاملات در بورس نیویورک بود.

پنج‌شنبه: در حالی‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران به دیدار احتمالی روسای جمهوری چین و امریکا در هفته آینده تمرکز کرده‌اند، برخی شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا کاهش و برخی دیگر افزایش یافتند. در این بین بورس‌های هنگ‌کنگ و توکیو در زمره شاخص‌های صعودی و بورس‌های شانگهای و سئول، در جمع شاخص‌های نزولی بودند. اعلام رقم 1درصدی برای تورم ملی ژاپن برای 12 ماه منتهی‌به اکتبر و اعلام برکناری مدیرعامل شرکت نیسان از دیگر تحولات مهم بود.

با وجود اعلام پیشرفت مذاکرات میان دولت انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر توافقنامه بریگزیت و رشد بیش از 1 درصدی ارزش پوند و در سایه تداوم تنش‌ها در خصوص بودجه ایتالیا، شاخص‌های سهام در اروپا نزول کردند. شاخص FTSE در بورس لندن با افت 1/1 درصدی نزولی‌ترین شاخص بود. گروه منابع معدنی نیز با کاهش 5/1درصدی ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها به‌ثبت رساند. کاهش قیمت جهانی نفت نیز از دیگر دلایل افت بورس‌های اروپایی بود.

معاملات سهام در بورس نیویورک به‌دلیل تعطیلات روز شکرگزاری در امریکا متوقف بود.

جمعه: به‌دنبال کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا افت کردند. شاخص بورس شانگهای با نزول 5/2 درصدی، ریزشی‌ترین شاخص بود که کاهش حدود 1/2 درصدی قیمت سهام پتروچاینا و چایناپترولیوم در آن تأثیر زیادی داشت. در این میان شاخص بورس سیدنی به‌دلیل رشد قیمت سهام شرکت‌های خدمات مالی، برخلاف سایر شاخص‌های منطقه سبزپوش بود. این درحالی است که معاملات در بورس توکیو به‌دلیل تعطیلات رسمی در ژاپن متوقف بود.

در حالی‌که بورس‌های اروپایی متأثر از حمایت اتحادیه اروپا از بانک‌های ایتالیایی و رشد گروه بانکداری روزی صعودی را تجربه می‌کردند، افت قیمت جهانی نفت موجب شد وارد سیر نزول شوند. با این وجود بسیاری از این شاخص‌ها در اعدادی مثبت بسته شدند که در میان آن‌ها شاخص میب در بورس ایتالیا با 0/6 درصد رشدی‌ترین شاخص بود. اما تعدد شرکت‌های نفتی در بورس لندن باعث شد شاخص این بورس با افت 1/0 درصدی همراه شود. اعلام رقم 52/4  واحدی برای شاخص مدیران خرید حوزه یورو در ماه نوامبر از دیگر اخبار تأثیرگذار بر معاملات بود.

در وال‌استریت، فشار فروش سهام شرکت‌های فناوری اطلاعات هم‌چون اپل، فیس‌بوک و نتفلیکس و هم‌چنین سقوط قیمت سهام شرکت‌های گروه انرژی، به‌دلیل کاهش قیمت نفت باعث شد شاخص‌های سهام کاهش یابند. در این بین شاخص داوجونز با افت 0/7 درصدی نزولی‌ترین شاخص بود که موجب شد سیاه‌ترین جمعه را از سال 2010 تاکنون را تجربه کند. در مجموع این هفته شاخص‌های سه‌گانه با افت بیش از 3 درصدی مواجه شدند تا یکی از ضعیفترین عملکردها در هفته‌های اخیر را به‌ثبت رسانند.

 









دوشنبه: انتظار سرمایه‌گذاران درخصوص کندی رشد اقتصاد جهانی در بحبوحه اختلاف تجاری امریکا و چین که خود را در قالب کاهش شاخص‌ها بورس‌ها نشان داده، باعث شد سرمایه‌گذاران به خرید طلا ترغیب شوند که این امر رشد 0/07 درصدی قیمت طلا و ثبت قیمت 1,224/17 دلاری را برای این فلز ارزشمند در پی داشت.

سه‌شنبه: تقویت دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر باعث شد طلا پس از رشد نسبی در روز گذشته با کاهش 21/0 درصدی همراه شده و به قیمت 1,221/66 دلار بازگردد.

چهارشنبه: افزایش تنش‌های سیاسی و اقتصادی در سطح جهان به‌ویژه در قاره اروپا باعث شد سرمایه‌گذاران به طلا به‌عنوان یک دارایی امن بیشتر تمایل نشان دهند. این موضوع رشد 0/36 درصدی قیمت طلا و رشد آن تا رقم 1,226/04 دلار را در پی داشت.

پنج‌شنبه: افت شاخص‌های سهام بین‌المللی در روزهای اخیر به‌دلیل ترس سرمایه‌گذاران از کاهش سودآوری شرکت‌های بزرگ در سال آینده میلادی، تقاضا برای خرید طلا را افزایش داد به گونه‌ای که در پایان معاملات هر اونس با رشد 0/21 درصدی، به 1,228/64 دلار صعود کرد.

جمعه: تقویت شاخص دلار امریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب، بار دیگر بازار جهانی طلا را تحت‌فشار قرار داد و موجب شد قیمت فلز زرد با عقبگردی 0/45درصدی به 1,223/05 دلار کاهش یابد. با ثبت این قیمت، طلا در مجموع هفته با کاهش نه‌چندان قابل‌توجه 0/03 درصدی مواجه شد.

 







دوشنبه: قیمت نفت با انتظار سرمایه‌گذاران برای محدودیت عرضه از سوی اوپک و متحدانش، به‌طور نسبی افزایش یافت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد نه‌چندان محسوس 0/04 درصدی به 66/79 دلار صعود کرد. بهای نفت وست‌تگزاس هم 0/53 درصد افزایش یافت تا قیمت 56/76 دلار را تجربه کند.

سه‌شنبه: با هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درخصوص شرایط سخت اقتصادی و سیاسی، وضعیتی مبهم و نامشخص در بازارهای نفت حاکم شد و سرمایه‌گذاران را به‌شدت نگران کرد. این هشدار بلافاصله بر قیمت‌ها اثر منفی گذاشت به گونه‌ای که نفت برنت و وست‌تگزاس با ریزش سنگین همراه شدند. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با سقوط 6/38درصدی به قیمت 62/53 دلار تنزل کرد. نفت وست‌تگزاس امریکا نیز کاهش شدید 5/87 درصدی را تجربه کرد تا در 53/43 دلار به معاملات خود خاتمه دهد.

چهارشنبه: اعلام کند شدن رشد ذخایر نفت تجاری امریکا و واردات بی‌سابقه‌ هند، قیمت طلای سیاه را تا حدودی تقویت کرد. هر چند این صعود قیمتی در مقابل سقوط سنگین بیش از ۶ درصدی روز گذشته که هم‌زمان با سقوط سنگین بازارهای سهام جهانی اتفاق افتاد، ناچیز است. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 1/52درصد، در 63/48 دلار بسته شد. نفت وست‌تگزاس امریکا هم صعودی 2/25 درصدی را تجربه کرد تا در 54/63 دلار بسته شود.

پنج‌شنبه: نگرانی‌ها نسبت به اشباع عرضه و تکرار ریزش قیمت‌ها در سال ۲۰۱۴، باعث شد اوپک کاهش تولید به میزان یک تا 1/4 میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ را بررسی کند. عربستان سعودی هم اعلام کرد برای انطباق با تقاضای کمتر، صادرات نفت خود را کاهش می‌دهد. با این همه قیمت نفت متأثر از نگرانی‌ها بار دیگر کاهش یافت. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با عقبگردی 1/39درصدی به ایستگاه 62/6 دلاری بازگشت. این در حالی است که نفت وست‌تگزاس امریکا به‌دلیل تعطیلات رسمی در این کشور معامله‌ای نداشت.

جمعه: با بوجود آمدن شرایط اشباع در بازارهای نفت، در حالی‌که چشم‌انداز اقتصادی ناامیدکننده‌تر شده است، قیمت نفت خام به پایین‌ترین سطح در سال 2018 سقوط کرد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با سقوط 6/07 درصدی در 58/8 دلار معاملات خود را به پایان برد. نفت وست‌تگزاس امریکا هم با ریزش 7/71 درصدی به 50/42 دلار نزول کرد. این سقوط قیمتی علی‌رغم آن رخ داد که بازارها منتظر هستند سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، در اجلاس شش دسامبر، میزان تولیدات خود را کاهش دهد. در مجموع هفته نیز برنت و وست‌تگزاس با 11/92 و 10/7 درصد ریزش، یکی از نزولی‌ترین هفته‌ها در چند سال اخیر را به ثبت رساندند.




دوشنبه بازار ۱۴۳