امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۵ تا ۱۱ آذر ماه – شماره ۱۴۴


بیم و امید‌ها درخصوص نتایج مذاکرات رهبران چین و امریکا در نشست گروه بیست، سرمایه‌گذاران در مورد چشم‌انداز تنش‌های تجاری در سطح بین‌المللی سردرگم کرده است به گونه‌‌ای که در بازارهای ارز، نفت و طلا قیمت در مجموع هفته با تغییرات چشم‌گیری همراه نشدند. با این وجود سخنان رییس فدرال‌رزرو امریکا درخصوص احتمال کندتر شدن روند رشد نرخ بهره این کشور از نگرانی‌ها در مورد ورود اقتصاد جهان به رکود، اندکی کاست و موجب شد شاخص‌های سهام در بورس‌های مطرح افزایش یابند.

دوشنبه: ریزش سنگین قیمت نفت در جمعه سیاه از یک سو و امیدهای سرمایه‌گذاران درخصوص احتمال توافق بین چین وامریکا و کاهش تنش‌های تجاری از سوی دیگر باعث شد در معاملات منطقه شرق آسیا برخی شاخص‌های سهام افزایش و برخی کاهش یابند. بورس‌های هنگ‌کنگ، توکیو و سئول در زمره شاخص‌های صعودی و بورس‌های سیدنی و شانگهای در گروه بورس‌های نزولی بودند. نگرانی از چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی و کاهش تقاضای مواد اولیه از سوی قدرت‌های بزرگ اقتصادی موجب شد دو گروه انرژی و منابع معدنی ضعیف‌ترین عملکردها را به ثبت رسانند.

پس از تأیید مفاد توافق پیشنهادی از سوی انگلیس در نشست سران اتحادیه اروپایی در روز یکشنبه و هم‌چنین انتشار خبرهایی از کاهش تنش‌ها بین دولت ایتالیا و اتحادیه اروپایی بر سر بودجه این کشور، شاخص‌های سهام در قاره اروپا صعود کردند. در این بین شاخص میب در بورس ایتالیا با 2/8 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود. گروه بانکداری نیز به لطف افزایش قابل‌توجه قیمت سهام بانک‌های ایتالیایی بهترین عملکرد را در میان گروه‌ها داشت.

در وال‌استریت نیز شاخص‌های سه‌گانه رشدی‌ترین روز خود در دو هفته اخیر را تجربه کردند که در بین آن‌ها شاخص نزدک با 2 درصد صعودی‌ترین شاخص بود. بازگشت قیمت سهام شرکت‌های گروه فناوری اطلاعات به‌ویژه افزایش بیش از 1درصدی قیمت سهام شرکت‌های فیس بوک، آمازون، اپل، نتفلیکس و آلفابت، ‌تأثیر زیادی در ثبت این رشد داشت. جهش حدود 4 درصدی قیمت سهام جنرال الکتریک به دلیل اعلام برنامه های شرکت در جهت کاهش هزینه ها، از دیگر دلایل این رشد بود.

سه‌شنبه: پس از آنکه ترامپ در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال اعلام کرد تعرفه واردات کالا از چین به ارزش  200 میلیارد دلار را از 10 درصد به 25 درصد افزایش خواهد داد، شاخص‌های سهام در بورس‌های شانگ‌های و هنگ‌کنگ وارد فاز نزول شدند. با این وجود رشد قیمت سهام گروه فناوری اطلاعات در بورس نیویورک در روز گذشته باعث شد ارزش شرکت‌های این گروه در منطقه شرق آسیا نیز افزایش یابد که این موضوع رشد شاخص بورس‌های سئول و توکیو را در پی داشت.

تشدید تنش‌های تجاری میان چین و امریکا و هم‌چنین تداوم نگرانی‌ها درخصوص توافق انگلیس و حوزه یورو درخصوص بریگزیت و کشمکش‌های ایتالیا با اتحادیه اروپا درخصوص بودجه این کشور باعث شد شاخص‌های سهام در قاره اروپا روز نزولی را سپری کنند. شاخص بورس در کشورهای آلمان و ایتالیا با افت حدود 0/4 درصد، ریزشی‌ترین شاخص‌ها بودند. گروه های خودروسازی و منابع معدنی نیز ضعیف‌ترین عملکرد را در بین گروه‌ها به ثبت رساندند.

برخلاف بورس‌های اروپایی، شاخص‌های سهام در وال‌استریت متأثر از اظهارات لری کادلو مشاور کاخ سفید درمورد تمایل چین و امریکا برای توافق تجاری، صعود کردند. شاخص داوجونز با رشد 0/4 درصدی صعودی‌ترین شاخص بود. کاهش 2/5 درصدی قیمت سهام جنرال‌الکتریک به‌دلیل توئیت تهدیدآمیز ترامپ درمورد قطع کمک‌های دولتی به این شرکت درصورت تعطیلی خطوط تولید، از دیگر تحولات مهم در بورس نیویورک بود.

چهارشنبه: سخنان امیدوارکننده مشاور ارشد کاخ سفید درخصوص احتمال توافق روسای جمهور امریکا و چین در حاشیه اجلاس گروه 20 که روز گذشته باعث رشد شاخص‌های سهام در وال‌استریت شده بود، موجبات رشد شاخص بورس‌های آسیایی را نیز فراهم کرد. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با رشد 1/33 درصدی، پیشتاز سایر شاخص‌ها بود. این در حالی است که شاخص بورس سیدنی به‌دلیل کاهش قیمت سهام برخی شرکت‌های گروه منابع معدنی نظیر ریوتینتو و بی‌اچ‌پی بیلتون، در اعدادی کمتر از روز گذشته بسته شد.

با وجود آن که تنش‌ها درمورد بریگزیت و بودجه ایتالیا به تداوم نزول شاخص‌های سهام در بورس‌های اروپایی منجر شد، مواضع رییس فدرال‌رزرو امریکا و احتمال توافق میان چین و امریکا اندکی این تنش‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد و موجب شد این شاخص‌ها به میزان کمتری از روزهای گذشته افت کنند. شاخص بازار سهام در کشورهای انگلیس و ایتالیا با افت 0/18 درصدی، نزولی‌ترین شاخص بود.

اظهارات جیروم پاول مبنی‌بر آن که نرخ بهره امریکا در حال حاضر تنها اندکی کمتر از حالت تعادلی قرار دارد، سهام‌داران نسبت به رشد کمتر این نرخ در سال آینده امیدوار کرد و باعث رشد بیش از دو درصدی شاخص‌های سهام در وال‌استریت شد. در این بین شاخص نزدک با 2/95 درصد، صعودی‌ترین شاخص بود. گروه فناوری اطلاعات نیز بهترین عملکرد را در بین سایر گروه‌ها داشت که جهش حدود 6 درصدی قیمت سهام شرکت‌های نتفلیکس و آمازون جالب‌توجه بود.

پنج‌شنبه: به‌دنبال سخنان روز گذشته جیروم پاول رییس فدرال‌رزرو مبنی‌بر احتمال پایان روند رشد نرخ بهر امریکا و به‌دنبال آن صعود شاخص‌های سهام در وال‌استریت در روز گذشته، تقاضا برای خرید سهام در بازارهای منطقه شرق آسیا نیز افزایش یافت به گونه‌ای که شاخص‌های سهام در کشورهای ژاپن و کره‌جنوبی رشد کردند. با این وجود نگرانی‌ها درخصوص عدم توافق بین رهبران امریکا و چین در اواخر این هفته باعث شد شاخص‌های سهام در شانگهای و هنگ‌کنگ با کاهش همراه شوند. تضعیف ارزش دلار در مقابل ارزهای منطقه‌ای از دیگر تحولات در این ناحیه بود.

سخنان رییس فدرال‌رزرو امریکا، رشد شاخص‌های سهام در بازار های اروپایی را نیز در پی داشت که در این بین شاخص FTSE در بورس لندن با رشد 0/5 درصدی پیشتاز سایر شاخص‌ها بود. این در حالی است که هجوم پلیس آلمان به دفتر دوئچه بانک به‌دلیل ظن به پولشویی بازار را تحت‌‌تأثیر قرار داد که این موضوع موجب کاهش 3/5 درصدی قیمت سهام این بانک و قرمزپوش شدن شاخص دکس در بورس فرانکفورت شد.

در بورس نیویورک در حالی که در ساعات ابتدایی معاملات شاخص‌ها تحت‌‌تأثیر خوشبینی‌ها از عدم افزایش نرخ بهره رشد کرده بودند، تمرکز سرمایه‌گذاران بر اختلافات تجاری میان چین و امریکا و احتمال عدم توافق بین دو کشور در حاشیه اجلاس گروه بیست، موجب شد شاخص‌ها در ارقامی کمتر از روز گذشته بسته شوند. در این میان شاخص نزدک با 0/25 درصد نزولی‌ترین شاخص بود.

جمعه: امیدواری سرمایه‌گذاران درخصوص توفق میان رهبران امریکا و چین در حاشیه نشست گروه بیست، باعث رشد اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا شد که در این بین شاخص بورس شانگهای با 0/8 درصد پیشتاز سایر شاخص‌ها بود. اما تصمیم بانک مرکزی کره‌جنوبی درخصوص افزایش نرخ بهره این کشور از 1/5 به 1/75 درصد موجب شد شاخص بورس سئول خلاف سایر شاخص‌های مطرح منطقه با افت 0/8 درصدی همراه شود. شاخص بورس استرالیا نیز به‌دلیل افت قیمت سهام بانک‌ها در این کشور با کاهش 6/1 درصدی همراه شد.

برخلاف آسیا در قاره اروپا، ناامیدی سرمایه‌گذاران از نتایج مذاکرات گروه بیست و هم‌چنین نگرانی‌ها درخصوص توافق نامه انگلیس با اتحادیه اورپا بر سر بریگزیت و بودجه ایتالیا باعث شد شاخص‌های سهام روزی نزولی را پشت سرگذارند. گروه‌های منابع معدنی و خودروسازی ضعیف‌ترین عملکرد در میان گروه‌ها را به‌نام خود ثبت کردند. هم‌چنین تعدد شرکت‌های گروه منابع معدنی در بورس لندن موجب شد شاخص این بورس با 0/8 درصد کاهش، نزولی‌ترین شاخص در میان بورس‌های مطرح اروپایی باشد.

در آستانه دیدار روز شنبه روسای جمهور امریکا و چین در آرژانتین، سرمایه‌گذاران در‌خصوص کاهش تنش‌ها میان دو کشور امیدوار شده‌اند که این امیدها رشد 0/8 شاخص‌های سه‌گانه در بورس نیویورک را در پی داشت. با ثبت این افزایش، دو شاخص نزدک و S&P500 بیشترین رشد هفتگی در هفت سال اخیر را تجربه کردند. ثبت ارزش بازار 851 میلیارد دلاری برای شرکت فیس‌بوک در پایان معاملات و جایگزینی این شرکت با اپل در مقام بالاترین رقم ارزش بازار از تحولات جالب‌توجه در بورس نیویورک بود.









دوشنبه: پس از تایید مفاد توافق پیشنهادی از سوی انگلیس در نشست سران اتحادیه اروپا و هم‌چنین افزایش شاخص‌های سهام، قیمت فلز زرد در بازارهای جهانی با افت نه چندان قابل‌توجه 0/05 درصدی همراه شد تا معاملات روزانه خود را در 1,222/4 دلار به پایان رساند.

سه‌شنبه: تردیدها درخصوص احتمال توافق میان چین و امریکا در نشست گروه 20 و کاهش تنش‌ها میان دو کشور موجب شد ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای معتبر افزایش یابد که این موضع به کاهش 0/6درصدی قیمت طلا و رسیدن آن به 1,215/5دلار منجر شد.

چهارشنبه: در پی اظهارات رییس بانک مرکزی امریکا، رشد ارزش دلار را متوقف و قیمت طلا با رشد 0/51درصدی همراه شد. با این رشد قیمتی هر اونس، معاملات خود را در قیمت 1,221/23 دلار به پایان برد.

پنج‌شنبه: تداوم تضعیف دلار در پی سخنان رییس فدرال‌رزرو، ادامه رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی را در پی داشت. هر اونس، صعود قیمتی 0/24 درصدی را تجربه کرد تا قیمت پایانی 1,224/21 دلار را به ثبت رساند.

جمعه: قیمت طلا با افت 0/32 درصدی در 1,220/31 دلار بسته شد. انتظار سرمایه‌گذاران درخصوص نتایج دیدار رهبران چین و امریکا در روز شنبه مهم‌ترین دلیل این کاهش به‌شمار می‌رود. در مجموع هفته نیز فلز زرد، نزول 0/22 درصدی را به ثبت رساند.







دوشنبه: پس از سقوط سنگین بهای‌ نفت در جمعه سیاه، قیمت‌های جذاب و هم‌چنین احتمال کاهش تولید از سوی اوپک باعث شد قیمت‌ها افزایش یابد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 2/86 درصدی به 60/48 دلار صعود کرد. نفت وست‌تگزاس امریکا نیز 4/2درصد افزایش قیمت داشت تا در 51/63 دلار بسته شود.

سه‌شنبه: پس از اعلام خبرگزاری رویترز مبنی‌بر آن که عربستان سعودی در ماه نوامبر، تولید خود را به رکورد همیشگی 11/1 تا 11/3 میلیون بشکه در روز رسانده قیمت نفت بار دیگر کاهش یافت. در پایان معاملات هر بشکه نفت برنت دریای شمال با کاهش 0/45 درصدی در قیمت 60/21 دلار ایستاد. قیمت نفت وست‌تگزاس هم افتی 0/14 درصدی داشت تا قیمت پایانی 51/56 دلار را به‌ثبت رساند.

چهارشنبه: با اعلام افزایش ذخایر نفت امریکا برای دهمین هفته متوالی و نگرانی از عرضه بیش از حد در بازار، قیمت نفت در بازارهای جهانی بار دیگر وارد کانال 50 دلاری شد. نفت برنت و وست‌تگزاس به‌عنوان دو نفت پایه بین‌المللی با 2/41 و 2/46 درصد کاهش به ترتیب 58/76 و 50/26 دلار قیمت‌گذاری شدند. بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره انرژی امریکا ذخایر نفتی این کشور در یک‌هفته اخیر به میزان 3/6 میلیون بشکه افزایش داشته که بر این اساس ذخایر استراتژیک ایالات‌متحده به بالاترین حد یک‌سال اخیر افزایش یافته است. ه‌چنین بر طبق این گزارش در ماه سپتامبر، تولید نفت خام امریکا ۱۲۹ هزار بشکه افزایش یافته و به رکورد جدید 5/11 میلیون بشکه در روز رسیده است.

پنج‌شنبه: با گزارش بلومبرگ درمورد توصیه کمیته مشاوران اوپک، مبنی‌بر کاهش روزانه 1/3 میلیون بشکه‌ای سطح تولید نفت این سازمان و هم‌چنین سخنان رییس فدرال‌رزرو امریکا درخصوص احتمال کند شدن روند افزایش نرخ بهره این کشور، قیمت نفت اندکی صعود کرد و بخشی از ریزش دو روز گذشته را جبران نمود. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با رشد 1/28 درصدی به 59/51 دلار بازگشت. قیمت نفت وست‌تگزاس نیز رشد 2/31 درصدی را تجربه کرد تا بشکه ای 51/45 دلار معامله شود.

جمعه: با نگرانی درمورد عرضه بیش از حد و قدرت گرفتن دلار، قیمت نفت افت کرد، اما با انتظار این که سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک و روسیه، هفته آینده درخصوص کاهش تولید به توافق برسند، کاهش قیمت‌ها محدود شد. هر بشکه نفت برنت دریای شمال با نزول 1/41 درصدی در 58/67 دلار معاملات خود را به پایان برد. با ثبت این قیمت برنت در مجموع هفته افت 0/22 درصدی را تجربه کرد. اما نفت وست‌تگزاس علی‌رغم کاهش 1/4 درصدی و ایستادن در قیمت 50/73 دلار، صعود هفتگی 0/61 درصدی را تجربه کرد. در ماه نوامبر هر دو شاخص نفتی برنت و وست‌تگزاس، بدترین سقوط خود در بیش از ۱۰ سال گذشته را ثبت کردند.




دوشنبه بازار ۱۴۴