امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۲ تا ۱۸ آذر ماه – شماره ۱۴۵


هر چند بدبینی‌ها در خصوص چشم‌انداز رشد اقتصاد جهانی موجبات سقوط شاخص‌های سهام در روزهای ابتدایی هفته را فراهم ساخت، با اعلام اخباری در مورد احتمال تجدیدنظر فدرال‌رزرو در روند رشد نرخ بهره امریکا، اندکی از ریزش‌ها جبران شد. افزایش قیمت جهانی نفت به‌دلیل توافق کاهش تولید در نشست وین و صعود قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح در پنج‌ماهه اخیر به‌علت تضعیف دلار، از دیگر تحولات مهم در این هفته بود.

دوشنبه: در پی اعلام توافق امریکا و چین در جلسه روز شنبه درخصوص کاهش تنش‌های تجاری، شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا روزی سراسر صعودی را سپری کردند. شاخص بورس‌های هنگ‌کنگ و شانگهای با رشد حدود 2/5 درصدی پیشتاز سایر شاخص‌ها بودند. بورس‌های ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا نیز رشد بیش از 1درصدی را تجربه کردند. رشد ارزهای معتبر منطقه‌ای در مقابل دلار نیز از دیگر تبعات این توافق بود به گونه‌ای که ارزش دلار استرالیا به بالاترین سطح خود در چهارماهه اخیر رسید.

پس از توافق پکن و واشنگتن برای کنار گذاشتن تنش‌های تجاری در یک دوره 90 روزه ، شاخص‌های سهام در قاره اروپا نیز یک‌دست سبزپوش شدند که در میان آن‌ها شاخص میب در بورس ایتالیا با 2/2 درصد، رشدی‌ترین شاخص بود. سایر شاخص‌های مطرح نیز صعود بیش از 1درصدی را تجربه کردند. گروه منابع معدنی متأثر از این توافق، بهترین عملکرد را داشت، به گونه‌ای که شرکت‌های آنتوفاگستا، آنجلوامریکن و گلن‌کور افزایش قیمت بیش از 6 درصدی را به ثبت رساندند.

در وال‌استریت نیز سرمایه‌گذاران از توافق تجاری بین دو ابر قدرت اقتصادی جهان در حاشیه اجلاس گروه بیست در آرژانتین، با افزایش تقاضا برای سهام با درجه‌های ریسک بالاتر، استقبال کردند. در جریان معاملات شاخص‌های سه‌گانه بیش از 1درصد، صعود کردند که در این میان شاخص نزدک با 1/5درصد رشدی‌ترین شاخص بود. افزایش قیمت جهانی نفت نیز از دیگر دلایل مهم افزایش شاخص‌ها در بورس نیویورک بود.

سه‌شنبه: با گذشت سه روز از توافق بین رهبران امریکا و چین، اظهارات متناقض مقامات دو کشور درخصوص مفاد و نحوه اجرای این توافق، امیدها برای اجرایی شدن و پایدار ماندن این توافق را کم‌رنگ کرد و به‌تبع آن اغلب شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا کاهش یافتند. معکوس شدن منحنی سود اوراق خزانه‌داری امریکا و بیم از رکود اقتصاد جهانی نیز از دیگر عوامل کاهش این شاخص‌ها به‌شمار می‌رود. شاخص نیکی در بورس توکیو با افت 2/4 درصدی نزولی‌ترین شاخص بود. تصمیم رزروبانک استرالیا مبنی‌بر عدم‌تغییر در نرخ بهره این کشور از دیگر اخبار قابل‌توجه در این روز به‌شمار می‌رود.

در اروپا هم شاخص‌های سهام متأثر از بی اعتمادی سرمایه‌گذاران به توافق میان امریکا و چین و نگرانی‌ها از بروز مجدد تنش‌های تجاری در سطح جهان صعود کردند. شاخص میب در ایتالیا با افت 1/4 درصدی نزولی‌ترین شاخص بود. شاخص بورس‌های آلمان و اسپانیا نیز افت بیش از 1درصدی را تجربه کردند. گروه خودروسازی نیز که حساسیت زیادی به بروز تنش‌های تجاری بین‌المللی دارد با افت 2/5 درصدی ضعیف‌ترین عملکرد در میان گروه‌ها داشت.

معاملات سهام در وال‌استریت نیز با سقوط بیش از 3درصدی شاخص‌ها همراه بود که در میان آن‌ها شاخص نزدک با 3/8 درصد، نزولی‌ترین شاخص بود. این ریزش پس از آن رخ داد که که نوسانات نرخ‌های اوراق خزانه‌داری امریکا نگرانی سرمایه‌گذاران را درخصوص چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور بر انگیخته است. این دومین روزی بود که سود اوراق دوساله و سه‌ساله بالاتر از سود اوراق پنج‌ساله بود. افزایش قابل‌توجه حجم معاملات نسبت به روزهای قبل از دیگر نکات مهم بود.

چهارشنبه: کاهش شدید سود اوراق خزانه‌داری امریکا در معاملات روز گذشته، نگرانی‌ها درمورد وقوع رکورد اقتصادی را بالا برده است. این موضوع در کنار افزایش تردیدها درخصوص این‌‌که چین و امریکا بتوانند در طول دوره صلح موقت خود، به توافقی برای حل‌‌وفصل اختلافات تجاری خود دست پیدا کنند، بازارهای سهام در منطقه شرق آسیا را تحت فشار قرار داد به گونه‌ای که تمامی شاخص‌ها سرخ پوش شدند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 6/1درصد، نزولی‌ترین شاخص بود. گروه بانکداری نیز یکی از ضعیف‌ترین عملکردها را به‌نام خود ثبت کرد. با این وجود بهبود شاخص مدیران خرید شرکت‌های چینی در ماه نوامبر موجب ریزش بیشتر شاخص‌های منطقه شد.

نگرانی درخصوص آینده رشد اقتصاد جهانی و هم‌چنین تداوم تنش‌های تجاری میان امریکا و چین، موجبات نزول سهام در بورس‌های اروپایی را نیز فراهم ساخت. شاخص FTSE در بورس لندن با 1/44 درصد، ریزشی‌ترین شاخص بود. ادامه کشمکش‌ها بر سر توافق دولت انگلیس با اتحادیه اروپایی از مهم‌ترین دلایل این نزول به‌شمار می‌رود.

معاملات سهام در وال‌استریت به مناسبت مرگ جرج بوش پدر متوقف بود.

پنج‌شنبه: پس از دستگیری یکی از مدیران ارشد شرکت هواوی و تحویل وی به امریکا از سوی دولت کانادا، نگرانی‌ها از بروز تنش‌ها میان دو ابرقدرت اقتصادی جهان بالا گرفت و شاخص‌های سهام در منطقه شرق آسیا افت کردند. شاخص هنگ‌سنگ در بورس هنگ‌کنگ با 5/2 درصد ریزشی‌ترین شاخص بود. بورس‌های شانگهای، توکیو و سئول نیز افت بیش از 1درصدی را تجربه کردند. در جریان معاملات، گروه فناوری اطلاعات بیشترین تأثیر را از تحولات پیرامون شرکت هووای پذیرفت که ریزش بیش از 11درصدی قیمت سهام چاینا الکترونیک، از شرکای تجاری هواوی، نمونه‌ای از آن بود.

نگرانی‌ها از احتمال عدم توافق اوپک درمورد کاهش تولید نفت و هم‌چنین افزایش تنش‌های تجاری میان امریکا و چین باعث شد اغلب شاخص‌های سهام قاره اروپا با ریزش بیش از 3درصدی، یکی از سیاه‌ترین روزها در سال‌های اخیر را تجربه کنند. شاخص یورواستاکس که نوسانات سهام 600 شرکت اروپایی را نشان می‌دهد با افت 3/1درصدی، بیشترین ریزش را پس از بریگزیت تجربه کرد. گروه منابع معدنی نیز متأثر از وحشت سهامداران از کاهش رشد اقتصاد جهانی با 4/4 درصد افت، ضعیف‌ترین عملکرد را در میان گروه‌ها داشت.

پایان بی‌نتیجه اجلاس وزیران اوپک و موکول شدن ادامه مذاکرات به روز جمعه، شاخص‌های سهام در وال‌استریت تحت‌فشار قرار داد به‌طوری‌که دو شاخص نزدک و S&P500 افت کردند. با این وجود گزارش وال‌استریت ژورنال مبنی‌بر احتمال عدم افزایش نرخ بهره امریکا در جلسه آتی فدرال‌رزرو موجب شد اندکی از فشارها کم شود به گونه‌ای که شاخص داوجونز موفق شد در اعدادی بالاتر از روز قبل بسته شود.

جمعه: پس از گزارش روز پنج‌شنبه وال‌استریت ژورنال درمورد احتمال عدم افزایش نرخ بهره امریکا در جلسه آتی فدرال‌رزرو، اغلب شاخص‌های سهام پس از چند روز نزول، صعود کردند. شاخص نیکی در بورس توکیو با 0/8 درصد صعودی‌ترین شاخص بود. با این وجود افزایش تنش‌های تجاری بین چین و امریکا، به‌تبع بازداشت یکی از مدیران هوآوی بازار را تحت‌تأثیر قرار داد و باعث شد شاخص بورس شانگهای بدون تغییر قابل‌توجه همراه شده و شاخص بورس هنگ‌کنگ منفی شود.

در اروپا نیز شاخص‌های سهام رشد کردند تا بخشی از ریزش گسترده روز قبل را جبران کنند. در این میان شاخص FTSE در بورس لندن با 1/1 درصد صعودی‌ترین شاخص بود. گروه فناوری اطلاعات نیز با 2 درصد رشد در میان گروه‌ها سرآمد بود که افزایش بیش از 3 درصدی قیمت سهام شرکت‌های نوکیا و اریسکون تأثیر زیادی در آن داشت. این در حالی است که افت بیش از 17 درصدی سهام شرکت فرسنیوس در کنار نگرانی‌های سیاسی هم‌زمان با انتخابات در آلمان باعث شد شاخص دکس در بورس فرانکفورت با افت همراه شود.

علی‌رغم انتشار خبر توافق اوپک برای کاهش تولید، نگرانی از تشدید تنش‌های تجاری بین امریکا و چین و بالا رفتن نرخ بهره به‌دلیل انتشار گزارش‌های ضعیف‌تر از انتظار از اشتغال امریکا در ماه نوامبر، موجب شد سرمایه‌گذاران به‌فروش سهام گروه فناوری اطلاعات رو آورند. شاخص نزدک با افت بیش از 3درصدی، نزولی‌ترین شاخص بود. دو شاخص عمده دیگر نیز افت بیش از 2درصدی را تجربه کردند.









دوشنبه: پس از توافق اولیه روسای جمهور امریکا و چین برای عدم اعمال تعرفه‌های جدید تجاری طی یک دوره 90 روزه، ارزش دلار در بازارهای بین‌المللی کاهش و قیمت طلا افزایش یافت. در پایان معاملات هر اونس با رشد 0/83  درصدی، قیمت 1,230/67 دلار را به ثبت رساند.

سه‌شنبه: روند صعودی طلا ادامه یافت به گونه‌ای که هر اونس با رشد 0/64 درصدی، به نرخ 1,238/54 دلار در هر اونس رسید. افزایش نگرانی‌ها درخصوص توافق انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر بریگزیت از مهم‌ترین دلایل این رشد به‌شمار می‌رود.

چهارشنبه: افزایش قیمت در دو روز گذشته موجب شد بسیاری از سرمایه‌گذاران با اتخاذ موقیعت فروش به شناسایی سود بپردازند. این موضوع فشار فروش بر اونس جهانی را افزایش داد به گونه‌ای که قیمت هر اونس با افت 0/1 درصدی به 1,237/29 دلار کاهش یافت.

پنج‌شنبه: پایان بدون نتیجه اجلاس اوپک از یک‌سو و بروز امیدواری‌ها درخصوص ملایم‌تر شدن آهنگ رشد نرخ بهره در امریکا از سوی دیگر موجب شد قیمت طلا در بازارهای جهانی با تغییرات چندانی همراه نشود. بهای هر اونس تنها 0/04 درصد رشد کرد تا قیمت پایانی 1,237/78 دلار را به ثبت رساند.

جمعه: تضعیف ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر به‌دلیل خوشبینی‌ها به آینده اقتصاد جهان، موجب شد قیمت طلا در بازارهای جهانی با جهش 0/93 درصدی مواجه شده و با ثبت قیمت 31/1,249 دلار، بالاترین سطح قیمتی در پنج‌ماهه اخیر را تجربه نماید. در مجموع هفته نیز فلز زرد با صعودی 2/37 درصدی مواجه شد.







دوشنبه: قیمت نفت پس از توافق امریکا و چین برای آتش بس موقت در جنگ تجاری و قبل از نشست اوپک برای کاهش تولید، افزایش یافت. چین و امریکا طی اجلاس سران گروه 20 در آرژانتین، برای حل درگیری‌های تجاری، توافق کردند حداقل تا 90 روز عوارض اضافه وضع کنند .این موضوع موجب شد تا بدبینی‌ها درخصوص حرکت اقتصاد جهان به سمت رکود در سال 2019، اندکی کاهش یافته و قیمت نفت در بازارهای جهانی افزایش یابد. در جریان معاملات قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با جهش 5/08 درصدی، 61/69  دلار صعود کرد. نفت وست‌تگزاس امریکا هم با رشد 3/97 درصدی در 52/95 دلار دادوستد شد.

سه‌شنبه: تداوم خوشبینی‌ها به کاهش تنش‌های تجاری میان امریکا و چین و امیدواری‌ها به تصمیم اوپک در نشست وین درخصوص کاهش میزان تولید، موجبات صعود طلای سیاه را نیز فراهم ساخت. قیمت نفت برنت و وست‌تگزاس که دو نفت پایه بین‌المللی به‌شمار می‌روند با رشد 0/63 و 0/57 درصدی به ترتیب قیمت‌های پایانی 62/08 و 53/25 دلار را به‌ثبت رساندند.

چهارشنبه: پس از آن که الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه برای مذاکره با پوتین درخصوص تصمیم کشورش برای شرکت در توافق کاهش تولید، وین را به مقصد مسکو ترک کرد، بسیاری از کارشناسان درخصوص شرکت روسیه در این توافق ابراز تردید کردند. این موضوع بلافاصه بر بازارهای جهانی تأثیر گذاشت و قیمت نفت وارد روند نزولی شد. نفت برنت و وست‌تگزاس در قیمت‌های 61/56 و 52/89 دلار معامله شدند که به ترتیب 0/84 و 0/68  درصد از قیمت‌های روز قبل کمتر است.

پنج‌شنبه: روند نزولی قیمت نفت نیز ادامه یافت به گونه‌ای که بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ریزش 2/44 درصدی به 60/06 دلار نزول کرد. قیمت نفت وست‌تگزاس امریکا نیز نزولی 2/65 درصدی داشت تا در 51/49  دلار معامله شود. این کاهش قیمت پس از آن رخ داد نشست اوپک در‌ وین بدون اعلام هرگونه تصمیمی درخصوص کاهش تولید خاتمه یافت و تنها اوپک خود را آماده طرح موضوع در نشست روز جمعه کرد. این در حالی است که بازار به انتشار خبر کاهش ذخایر نفتی امریکا در هفته گذشته توجهی چندانی نداشت.

جمعه: در حالی که کارشناسان و سرمایه‌گذارن منتظر اعلام کاهش یک میلیون بشکه‌ای نفت در نشست وین بودند، با توافق اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها برای کاهش 1/2 میلیون بشکه‌ای تولید (800 هزار بشکه اوپک و400 هزار بشکه غیر اوپک) از ابتدای ماه ژانویه، قیمت نفت در معاملات آخرین روز کاری بازارهای جهانی افزایش یافت و بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با صعود 2/68 درصدی، به 61/67 دلار بازگشت. قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس نیز رشدی 2/18 درصدی را تجربه کرد تا معاملات خود را در 52/61 دلار به پایان برد. در مجموع هفته نیز برنت و وست‌تگزاس به ترتیب رشد 5/03 و 3/3 درصدی را تجربه کردند.




دوشنبه بازار ۱۴۵