امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۲۳ تا ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ – شماره ۲۸


در هفته‌ میلادی گذشته عواملی نظیر  نشست دو روزه فدرال رزرو، اجرای برنامه‌های حمایتی بیشتر از سوی اروپا و چین، انتشار خبرهایی از اوپک و نیز اعلام شاخص‌هایی از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین منجر به بروز نوساناتی در بازارهای مالی و کالاها از جمله طلا گردید.

دوشنبه: اولین روز هفته در حالی آغاز گردید که سرمایه‌گذاران خود را برای نشست دو روزه فدرال رزرو و رفراندوم استقلال در اسکاتلند آماده می‌کردند. در این حال و هوا ابهامی که نسبت به نتایج چنین رویدادهای مهمیوجود داشت، موجب شده بود افراد تا حدی از سرمایه‌گذاری در دارایی‌ها و ارزهای پرریسکی همچون سهام و یورو اجتناب کنند و خرید دلار را ترجیح دهند. به نوعی آنها منتظر بودند تا ببینند آیا بانک مرکزی آمریکا در خصوص زمان افزایش نرخ بهره سخنی به میان خواهد آورد و اینکه آیا تغییر در نرخ مذکور، زودتر از موعد پیش‌بینی شده اتفاق خواهد افتاد یا خیر. در این بین عوامل دیگری همچون کاهش شاخص تولید صنعتی چین که به کمترین سطح خود از دسامبر سال ۲۰۰۸ رسید همراه با افت مازاد تجاری اروپا در بی‌رونقی بازارهای سهام نقش بسزایی داشتند.به علاوه OECDبا کاهش پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی اکثر کشورهای پیشرفته، هشدار داد روند بهبود در منطقه پولی یورو همچنان ضعیف و نگران‌کننده است.

سه شنبه: با آغاز نشست دو روزه فدرال رزرو در روز سه‌شنبه، اظهارات برخی از مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه بانک فوق نرخ بهره را برای مدتی قابل ملاحظه افزایش نخواهد داد موجب کاهش اضطراب معامله‌گران از زودهنگام بودن تغییر مثبت نرخ مزبور شد و درنتیجه جان تازه‌ای به بازارهای سرمایه آمریکا بخشید. از سوی دیگر در اروپا نگران‌کننده بودن اوضاع اقتصادی اروپا و نزدیک شدن به رفراندوم اسکاتلند جو کلی بازار را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود و از ریسک‌پذیری می‌کاست. البته در این روز اعلام خبر اجرای برنامه حمایتی دیگری از سوی چین و اینکه قرار شد دولت بانک مرکزی کشور مذکور ۸۱٫۴ میلیارد دلار در اختیار پنج بانک بزرگ چینی قرار دهد به امیدواری سرمایه‌گذاران نسبت به رشد دومین اقتصاد بزرگ دنیا افزود.

چهارشنبه: سرانجام نشست فدرال رزرو در روز چهارشنبه به اتمام رسید و مشخص شد نهاد مزبور همچنان معتقد به حفظ نرخ بهره در کم‌ترین سطح خود است و در عین حال درنظر دارد برنامه خرید اوراق قرضه خود را تا ماه اکتبر سال جاری به پایان برساند.

در نشست فوق، مقامات پولی و مالی متذکر شدند تصمیم جسورانه‌ای برای افزایش نرخ بهره ندارند چراکه بر این باور هستند هنوز موانعی بر سر راه بازار کار آمریکا قرار دارد که باید مرتفع شود. همچنین اگرچه وضعیت اشتغال تا حدی بهبود یافته ولی نرخ بیکاری تغییر اندکی نشان داده است و برخی از شاخص‌های اشتغالزایی نیز حکایت از آن دارند از منابع کار موجود در کشور آنقدر که باید استفاده نمی‌شود؛ مضاف بر آن بهتر است نرخ بهره تا زمان قابل توجهی پس از پایان برنامه خرید اوراق قرضه در سطح پایین فعلی حفظ شود، بخصوص اگر تورم همچنان در سطح کمتر از ۲ درصد باقی بماند.

در تحلیل جو روانی بازار روز چهارشنبه به طور کلی می‌توان گفت از آنجاکه سرمایه‌گذاران زمان افزایش نرخ بهره را زودتر از موعد پیش‌بینی شده ارزیابی نکردند معاملات سهام، رونق و ارزش دلار تنزل یافت؛ اگرچه هنوز ابهام نسبت به اوضاع اروپا و نتیجه رفراندوم اسکاتلند اندکی از ریسک‌پذیری در اروپا می‌کاست.

پنج شنبه: فعالان بازار در روز پنج‌شنبه مشتاقانه به استقبال تصمیم اخیر فدرال رزرو مبنی بر حفظ نرخ بهره در سطح پایین فعلی رفتند و با افزودن بر سرمایه‌گذاری خود جان تازه‌ای به بازارهای سهام بخشیدند.به علاوه اقدامات حمایتی بانک مرکزی‌های اروپا و چینبا هدف کمک به رشد اقتصادی هم در بهتر شدن جو روانی بی‌تاثیر نبود. در این روز در شرایطی که منطقه پولی یورو از کاهش تقاضا برای اعتبارات مخصوصاً پس از تشدید بحران سیاسی در اوکراین و کم بودن سطح اعتماد در بخش تجاری رنج می‌برد، بانک مرکزی اروپا (ECB) با تزریق نقدینگی به سیستم مالی منطقه به تلاش خود به منظور بهبود اقتصاد منطقه ادامه داد. از سوی دیگر در چین نیز خبرها حاکی از پایین آمدن نرخ استقراض کوتاه‌مدتبود.

جمعه: از آنجاکه در روز جمعه جو روانی بازار به گونه‌ای بود که به نظر می‌رسید سرمایه‌گذاران به این باور رسیده بودند باید منتظر کاهش برنامه‌های حمایتی بانک مرکزی آمریکا و سرانجام، اعمال سیاست‌های انقباضی باشند رونق چندانی در معاملات سهام مشاهده نشد و بر تمایل برای خرید دلار به عنوان ارزی مطمئن افزوده گشت.



28-3



28-2





دوشنبه: افت بازارهای سهام، افزایش خرید فیزیکی در خاوردور، بستن موقعیت‌های فروش همراه با انتشار خبرهای تازه‌ای از روند کند رشد اقتصادی در چین با بالا بردن سطح تقاضا برای کالای مطمئنی همچون طلا بر بهای این فلز گرانبها افزود؛ اگرچه قوی بودن دلار و نزدیک شدن به نشست فدرال رزرو تا حدی این افزایش قیمت را محدود می‌کرد.

سه شنبه: در شرایطی که فعالان بازار محتاطانه و به دقت خبرهای مربوط به نشست بانک مرکزی آمریکا را پیگیری می‌کردند، کاهش ارزش دلار، اجرای سیاست انبساطی تازه از سوی چین و رشد خرید فیزیکی (هر چند اندک) و همچنین سرمایه‌گذاری در بازار طلا با هدف پوشش ریسک، بهای طلا را فزونی بخشید. هرچند که ظاهراً پایین آمدن قیمت‌ها هنوز نتوانسته بود خریداران فیزیکی را مشتاقانه جذب بازار مذکور نماید.

چهارشنه: در این روز با وجود کاهش شاخص CPI آمریکا (از شاخص‌های تورمی)، از آنجا که بیانیه فدرال رزرو حاکی از آن بود این نهاد همچنان در پی بهنجار کردن سیاست پولی خود است و به آهستگی با ادامه این مسیر، سرانجام نرخ بهره را افزایش خواهد داد فشار رو به پایینی بر بهای طلا وارد آمد. این در حالی بود که موسسه بارکلیز پیش‌بینی خود از میانگین قیمت طلا در سه ماهه چهارم را تا ۱۲۲۰ دلار کاهش داد و اظهار داشت انتظار دارد میانگین قیمت کالای گرانبهای فوق در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ترتیب ۱۲۷۰ و ۱۱۸۰ دلار باشد.

پنج شنبه: بااینکه کاهش غیرمنتظره مطالبات بیکاری طی هفته گذشته و قوی بودن ارزش دلار بهای طلا را تا کمترین سطح خود از ماه دسامبر ۲۰۱۳ تنزل داد، اما بستن موقعیت‌های فروش و افزایش خرید فیزیکی از سوی چین تا حدی این افت را محدود نمود.

جمعه: در روز پایانی هفته اگرچه خرید فیزیکی فشار رو به بالای اندکی بر بهای طلا وارد آورد، اما در نهایت رشد شاخص دلار و نیز قوت گرفتن گمانه‌زنی‌ها از تحقق افزایش نرخ بهره در سال آینده باز هم بهای طلا را به کاهش واداشت.

28-5





28-6



دوشنبه: انتشار گزارش‌های نامطلوبی از اوضاع اقتصادی چین، رشد ارزش دلار، کم بودن تقاضا برای نفت به ویژه از سوی اروپا و چین و نیز افزایش تولید نفت آمریکا و عراق به افت بهای نفت برنت انجامید.

سه شنبه: سخنان دبیرکل سازمان نفت اوپک مبنی بر اینکه ایشان انتظار دارند اوپک در نشست بعدی خود تولید نفت را از ۳۰ میلیون به ۲۹٫۵ میلیون بشکه در روز کاهش دهد، نگرانی ناشی از مازاد عرضه و کمبود تقاضا را تا حدی خنثی نمود و بر قیمت نفت برنت افزود.

البته محرک‌هایی نظیر ارسال نیروی نظامی به کریمه اوکراین از سوی روسیه، افت دلار و شروع درگیری‌های تازه در لیبی هم نقش بسزایی در افزایش قیمت نفت خام داشتند.

چهارشنبه: در این روز تنها ادامه نگرانی‌ها از رشد عرضه نفت و کم بودن تقاضا از سوی چین و اروپا بهای نفت برنت را باز هم تنزل داد، بلکه گزارش APIدرخصوص افزایش موجودی ذخایر نفت آمریکا طی هفته گذشته نیز تاثیری منفی بر معاملات کالای فوق گذاشت.

همچنین باوجود سخنان روز گذشته دبیر کل سازمان نفت اوپک مبنی بر احتمال کاهش تولید نفت، برخی از اعضای سازمان فوق اظهار داشتند نیازی به کم کردن تولید نیست چراکه بهبود مصرف با فرارسیدن فصل زمستان از افزایش بهای نفت خام حمایت خواهد نمود. شایان ذکر اینکه بسیاری از کشورهای عضو اوپک به نفت ۱۰۰ دلاری نیاز دارند زیرا بودجه خود را بر اساس چنین قیمتی تنظیم کرده‌اند.

پنج شنبه: تداوم نگرانی‌ها از مازاد عرضه نفت، تقاضای ضعیف و دلار قوی بهای نفت خام را به کاهش واداشت. از سوی دیگر وزیر نفت عربستان سعودی بیان داشت نوسانات کوتاه‌مدت بهای نفت اهمیت چندانی برای عربستان ندارد چرا که در چشم‌انداز بلند مدت، بهای نفت بهبود خواهد یافت.

جمعه: در روز پایانی هفته بهای نفت خام برنت متاثر از خبر احتمال کاهش تولید اوپک و افت میزان تولید نفت در لیبی به علت تشدید تنش‌ها در این کشور تا حدی افزایش یافت یافت. اگرچه همچنان عواملی همچون مازاد عرضه، ضعیف بودن تقاضا و رشد شاخص دلار فشار رو به پایینی بر قیمت این کالای استراتژیک وارد می‌ساخت.

28-7




دانلود نسخۀ PDF