امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۵ تا ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ – شماره ۴۰


کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران از احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به همراه اخبار منتشره از اجلاس گروه20 مبنی بر توافق دو کشور عربستان و روسیه برای فریز قیمت نفت خام از مهم‌ترین دلایل نوسانات در بازارهای جهانی طی اخیر بودند.

دوشنبه: سهام بورس‌های آسیایی به خاطر کاهش نگرانی سرمایه‌گذاران از احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به دلیل انتشار آمار اشتغال ناامیدکننده این کشور، با روند صعودی معامله شدند. بعد از اعلام فراتر از انتظار آمار مربوط به شاخص مدیران خرید (پی.ام.آی) در بخش خدمات بریتانیا در ماه آگوست، ارز این کشور (پوند) افزایش یافت. شاخص دلار ایالات متحده با 1/0درصد کاهش به 780/95 واحد رسید. بورس ایالات متحده امریکا به دلیل “روز کارگر”، اولین دوشنبه ماه سپامبر تعطیل بود.

سه‌شنبه: شاخص‌ها در آسیا به‌طور گسترده‌ای افزایش یافتند، اما قیمت سهام در بورس استرالیا پس از اعلام بانک مرکزی این کشور مبنی بر عدم تغییر در نرخ بهره، کاهش یافت.شاخص‌های سهام اروپا در حالی کاهش یافتند که آمریکا آمار ناامیدکننده‌ای از شاخص خدمات منتشر کرد و باعث ایجاد نگرانی از رشد اقتصادی کند بزرگترین اقتصاد جهان در سه‌ماهه سوم سال شد.

شاخص‌های بورس آمریکا با افزایش به کار خود پایان دادند. دلیل این افزایش، انتشار آمار ضعیف از شاخص مدیران خرید غیرتولیدی مؤسسه مدیریت عرضه ایالات متحده بود که دلیلی بر دست نگه داشتن فدرال رزرو برای اقدام به افزایش نرخ بهره می‌باشد.

چهار‌شنبه: بازارهای سهام آسیا نوسان زیادی نداشتند، اما شاخص نیکی در بازار سهام ژاپن، درحالی کاهش یافت که ین در مقابل دلار افزایش پیدا کرد.شاخص‌های سهام اروپا نیز همانند شاخص‌های آسیایی نوسان اندکی داشتند و افت شاخص تولیدات صنعتی آلمان بیش از انتظار سرمایه‌گذاران بود.

بازار سهام آمریکا بعد از انتشار کتاب بژ توسط فدرال رزرو کاهش یافت. در این کتاب، دیدگاه خوش‌بینانه‌ای نسبت به اوضاع اقتصادی ایالات متحده منتشر نشد و این عامل، بانک مرکزی را بیشتر تحریک می‌کند تا نرخ بهره را در کوتاه‌مدت افزایش ندهد.

پنج‌شنبه: بازارهای سهام آسیا روز کم نوسانی داشتند، به طوری که میانگین شاخص سهام نیکی ژاپن 3/0درصد افت کرد و هم‌چنان ین در مقابل دلار امریکا افزایش یافت. شاخص استاکس600 اروپا 3/0درصد کاهش بافت که کمترین مقدار آن در یک هفته بود. در عین حال، بهبود سهام بانک و انرژی از طریق افزایش قیمت نفت، کمک کرد تا کاهش 2/1درصدی این شاخص جبران شود.

سهام ایالات متحده متأثر از اعلام آمار ناامیدکننده از سوی بانک مرکزی اروپا با کاهش بسته شد، اما افزایش شدید قیمت نفت منجر به تقویت شرکت‌های بخش انرژی گردید و این شرکت‌ها نیز مانع افت بیش از حد شاخص اس.اند.پی500 شدند.

جمعه: بازارهای سهام آسیا همگام با پنجمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی کاهش یافتند، اما شاخص هانگ‌سنگ در شانگ‌های با وجود این اخبار، روند صعودی خود را ادامه داد. بازار سهام اروپا با زیان هفته را به پایان رساند. این کاهش به علت وجود گمانه‌زنی‌‌ها مبنی بر افزایش نرخ‌های بهره ایالات متحده و عدم‌تحرک در سیاست‌های پولی توسط بانک مرکزی اروپا بود.

بازار سهام آمریکا بدترین جلسه معاملاتی خود از زمان برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را سپری کرد که علت آن لحن رئیس بانک مرکزی بوستون و پیشنهاد وی به فدرال رزرو بود تا نرخ‌های بهره را به زودی افزایش دهد و جریان خاموش بازار پول را تسهیل بخشند.



03



02





دوشنبه: معاملات آتی طلا متأثر از آمار ناامیدکننده اشتغال امریکا که منجر به کاهش انتظارات سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو شد، روند صعودی جمعه هفته قبل را ادامه داد.

سه‌شنبه: انتشار شاخص پی.ام.آی غیرتولیدی از طرف مؤسسه مدیریت عرضه و هم‌چنین انتشار شاخص‌های پی.ام.آی در بخش خدمات و اشتغال بخش غیرکشاورزی در روزهای قبل که نتایج قابل قبولی منطبق با انتظار معامله‌گران ارائه ندادند، باعث شد که سرمایه‌گذاران احتمال افزایش نرخ بهره را حداقل در کوتاه‌مدت منتفی تلقی کنند و همین عامل باعث افت شاخص دلار امریکا و روند صعودی طلا شد.

چهارشنبه: روند قیمتی ثابت و رو به پایین بود. درحالی‌که سه هفته قیمت طلا با روند صعودی معامله شده بود، اما به دلیل این‌که سرمایه‌گذاران منتظر اقدام فدرال‌رزرو جهت افزایش نرخ‌های بهره بودند، در این روز، تقریباً با نوسان اندکی معامله شد و همانند بازارهای سهام نوسان زیادی به دنبال نداشت.

پنج‌شنبه: معاملات طلا به دلیل ارزیابی سرمایه‌گذاران از حرکت اخیر بانک مرکزی اروپا کاهشی بود. بانک مرکزی اروپا تعهد خود مبنی بر حفظ نرخ بهره در سطح پایین را دوباره تکرار کرد و هیچ اقدامی برای توسعه یا تغییر برنامه خرید دارایی نکرد.

جمعه: معاملات آتی طلا برای سومین جمعه متوالی کاهش یافت، اما برای ممانعت از افت مقدار رشد یافته طلا در هفته اخیر، معامله‌گرها نگاهی به سخنگوی فدرال رزرو برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد سرنوشت نرخ بهره در کوتاه‌مدت داشتند.

06





07



دوشنبه: اجلاس گروه20 مبنی بر توافق دو کشور عربستان و روسیه برای فریز قیمت نفت خام

سه‌شنبه: نگرانی معامله‌گران از نتیجه نامعلوم مذاکرات مابین دو کشور بزرگ تولیدکننده نفت عربستان سعودی و روسیه

چهارشنبه: در نظر گرفتن احتمال ایجاد توافق میان تولیدکنندگان اصلی نفت بر سر محدودیت تولید آن، توسط معامله‌گران

پنج‌شنبه: انتشار آماری مبنی بر افت عرضه نفت و بی‌سابقه بودن آن طی 17 سال اخیر

جمعه: کاهش غیرمنتظره موجودی نفت خام آمریکا و نگرانی معامله‌گران در مورد نتیجه نامعلوم توافق احتمالی میان تولیدکنندگان بزرگ نفت

08




دانلود نسخۀ PDF