امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۸ تا ۱۴ تير ۱۳۹۳ – شماره ۱۹


 در هفته‌ میلادی گذشته پیگیری تحولات سیاسی در عراق همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین منجر به بروز نوساناتی در نرخ برابری ارزها و نیز کالاها از جمله طلا شد.

دوشنبه: اولین روز هفته میلادی در حالی آغاز گردید که انتظار برای اعلام نتیجه گزارشی از بازار کار آمریکا که پیش‌بینی می‌شد نقش زیادی در جهت‌دهی به نگرش معامله‌گران داشته باشد بر احتیاط و محافظه‌کاری سرمایه‌گذاران افزوده بود. در واقع اگرچه آنها امیدوار بودند آمار و ارقام اقتصادی در این هفته مثبت باشد تا بلکه از نگرانیشان نسبت به روند رشد کاسته شود، بااینحال از اتخاذ موقعیت‌های معاملاتی جدید به صورت جسورانه ممانعت می‌ورزیدند. در اروپا از آنجاکه نرخ تورم در ماه مه به ۰٫۵ درصد (پایین‌ترین سطح خود از نوامبر سال ۲۰۰۹) رسید و تغییر چندانی از خود نشان نداد، مجدداً افراد را متوجه ریسک ناشی از رکود و پیامدهای منفی آن بر اقتصاد منطقه پولی یورو نمود.به علاوه چنین گمانه‌زنی که احتمالا فدرال رزرو با توجه به کاهش اخیر تولید ناخالص داخلی آمریکا به این زودی‌ها اقدام به افزایش نرخ بهره نخواهد نمود فشار رو به پایینی بر شاخص دلار وارد ساخت.

سه شنبه: انتشار گزار‌ش‌های مطلوبی از وضعیت بخش‌های تولیدی آمریکا و چین به عنوان دو اقتصاد بزرگ دنیا با مثبت کردن چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان به بازارهای سهام روز سه‌شنبه رونق بخشید.بنا بر خبرها، فعالیت کارخانجات چین در ماه ژوئن برای اولین بار طی شش ماه گذشته افزایش یافت و شاخص فوق در آمریکا نیز در حدی بود که بر امیدواری‌ها افزود. البته در اروپا از آنجاکه آمار و ارقام منتشر شده چندان مطلوب نبودند و این مسئله که بانک مرکزی اروپا به سیاست‌های انبساطی خود ادامه خواهد داد به افت نرخ برابری یورو به دلار انجامید.

چهارشنبه: ظاهراً خوش‌بینی این هفتهسرمایه‌گذاران،در روز چهارشنبه بی‌پاسخ نماند و اولین گزارش از وضعیت نیروی کار در آمریکا مثبت اعلام شد تا بر چنین گمانه‌زنی صحه بگذارد که احتمالاً شاهد بهبود اقتصاد آمریکا در نیمه دوم سال خواهیم بود. بااینکه خبر مذکور علاوه بر رونق بخشیدن به بازارهای آمریکا، دلار را نیز به رشد وا داشت، اما اوضاع در منطقه پولی یورو چندان رضایتبخش ارزیابی نشد بطوریکه نگرانی‌ها از ادامه رکود، سایه سنگینی بر بازارهای سهام اروپا انداخت و نرخ برابری یورو به دلار تنزل یافت.

پنج شنبه: در روز پنج‌شنبه کاهش نرخ بیکاری آمریکا همراه با مطلوب بودن گزارش دیگری از وضعیت بازار کار کشور مزبور، خوش‌بینی افراد نسبت به روند بهبود در شرایط فعلی را دوچندان کرد. در واقع پس از افت غیرمنتظره رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول سال جاری، چنین خبری لازم بود تا ریسک‌پذیری را به بازارهای سهام بازگرداند و موجب شود تقاضا برای سرمایه‌گذاری در این حوزه جان تازه‌ای به خود بگیرد. از سوی دیگر همانطور که انتظار می‌رفت بانک مرکزی اروپا در کنفرانس خبری خود  نرخ بهره را در همان حد قبلی ۰٫۱۵ درصد حفظ کرد و بر ادامه برنامه‌های حمایتی بیشتر تاکید نمود که اگرچه تاثیر خوبی بر جو موجود گذاشت، اما از ارزش یورو کاست.

جمعه: متاثر از گزارش‌هایی مطلوبی که نوید بهتر شدن شرایط اقتصادی را می‌دادند، جو روانی بازار روز جمعه نیز تحت الشعاع این حس خوش‌بینی قرار گرفت و تقویت ریسک‌پذیری به ورود جریان پول برای سرمایه‌گذاری در سهام کمک کرد. البته در اروپا تمایل به شناسایی سود و بستن موقعیت‌های خرید قویتر بود و در واقع از آنجاکه انتظار می‌رفت ECB تمام تلاش خود را جهت مهار رکود و مقابله با پیامدهای آن به کار گیرد و به سیاست‌های انبساطی خود همچنان ادامه دهد فشار رو به پایینی بر ارزش یورو وارد آمد.



19-3



19-2





دوشنبه: در بازار طلا بااینکه انتظار برای اعلام خبرهای مهمی از اوضاع آمریکا و اروپا معاملات سرمایه‌گذارانِ محتاط و درعین حال امیدوار را تاحدی محدود می‌کرد،احتمال حفظ نرخ بهره آمریکا در سطح پایین فعلی، افت شاخص دلار و رضایتبخش نبودن گزارش‌های مربوط به کشورهای پیشرو همراه با عدم برقراری ثبات در عراق و اوکراین بر بهای طلا باز هم افزود.

سه شنبه: در این روز بهبود چشم‌انداز رشد اقتصادی چین همراه با ادامه خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانع ریزش بهای طلا گردید و قیمت آن را نزدیک به بالاترین سطح خود در دو ماه اخیر نگه داشت؛ اگرچه فعالان این حوزه هم تحولات سیاسی در عراق و اوکراین را زیر نظر داشتند.

چهارشنبه: به نظر می‌رسید هنوز قیمت طلا جهت حرکت بعدی خود را مشخص نکرده است.  همچنین در حالیکه میزان خرید فیزیکی طلا قوت چندانی نداشت،جریان ورودی صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا برای دومین روز متوالی ادامه پیدا کرد و همچنان جریانات سیاسی در عراق پیگیری می‌شد

پنج شنبه: قوت گرفتن شاخص دلار، بهبود بازارهای سهام و نیز افزایش تمایل معامله‌گران برای بستن موقعیت‌های خرید، بهای طلا را به کاهش واداشت.

جمعه: تقاضا برای طلا همراستا با رشد شاخص دلار و بازارهای سهام تنزل یافت.

19-6





19-7



دوشنبه: باوجود افت شاخص دلار، پیشروی نیروهای عراقی در مقابله با شورشیان از نگرانی‌های مربوط به صادرات نفت کشور مذکور کاست و درنتیجه به کاهش بهای این کالای استراتژیک انجامید.

سه شنبه: بااینکه گزارش‌های اقتصادی منتشر شده از اوضاع اقتصادی آمریکا و چین مثبت بودند و همین مسئله می‌توانست تاثیر مطلوبی بر چشم‌انداز تقاضا برای نفت خام داشته باشد، اما در این روز هم تاثیر روانی دور ماندن تاسیسات نفتی عراق از جنگ داخلی آن منجر به افت بهای نفت در بازارهای جهانی شد. بنا بر نظرسنجی انجام شده در میان تحلیلگران رویترز،  پیش‌بینی می‌شود میانگین بهای نفت برنت در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰۸ دلار باشد که در مقایسه با پیش‌بینی قبلی آنها در ماه گذشته نزدیک به ۳ دلار افزایش نشان داده است.

چهارشنبه: باوجود منفی بودن تغییر در موجودی ذخایر نفت آمریکا طی هفته گذشته، عواملی همچون افزایش شاخص دلار، کم شدن نگرانی‌ها از اوضاع سیاسی عراق و نیز احتمال از سرگیری تولید نفت لیبی بهای این کالای استراتژیک را به کاهش واداشت.

پنج شنبه: در عین حال که احتمال افزایش صادرات نفت لیبی فشار رو به پایینی بر بهای نفت خام وارد ‌می‌ساخت، انتشار گزارش‌های مثبتی از وضعیت اقتصادی آمریکا چشم‌انداز تقاضا را مثبت ‌کردو بر قیمت آن می‌افزود.

جمعه: اگرچه تحولات سیاسی در عراق به نوعی کف قیمت برای بهای نفت خام ایجاد کرده است، بااینحال این احتمال که فعلا درگیری‌ها در عراق، تهدیدی برای صادرات نفت کشور مزبور محسوب نمی‌شود بهای نفت خام را باز هم تنزلداد. البتههمچنان بهبود اوضاع اقتصادی حمایت‌کننده قیمت این کالا به شمار می‌رفت.

19-8




دانلود نسخۀ PDF