امروز : پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۲ تا ۱۸ مهر ۱۳۹۵ – شماره ۴۴


حل و فصل دعاوی حقوقی بانک دویچه آلمان در وزارت دادگستری آلمان که منجر به پرداخت 4/5 میلیون دلار توسط این بانک شد و بحث در خصوص خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که باعث افت چشم‌گیری در واحد پول این کشور گردید رشد بازارهای سهام را به دنبال داشت. اعلام آمارهای ناامیدکننده اقتصادی امریکا از بخش اشتغال غیر کشاورزی و موجودی نفت خام نیز، از جمله رویدادهای مهم این هفته کشور امریکا می‌باشد.

دوشنبه: با اعلام نتیجه نهایی دادگاه، بانک دویچه آلمان محکوم به پرداخت 4/5 میلیون یورو خسارت شد و همین عامل موجب رشد شرکت‌های زیرمجموعه بانک دویچه در امریکا گردید و همچنین بازارهای آسیا نیز متأثر از آن رشد کردند. با توجه به اظهارات مدیریت سرمایه‌گذاری گروه پی.ال.سی هندرسون مبنی بر ادغام با شرکت گروه سرمایه جینوس واقع در ایالت کلورادو امریکا، سهام گروه هندرسون 17درصد رشد کرد و بالارفتن تقاضا در بازار و همچنین رشد بازارهای اروپا را سبب شد. سهام در ایالات متحده به دلیل نگرانی‌های زیاد در خصوص وضعیت مالی بانک دویچه و برنامه بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا در روز دوشنبه با افت مواجه شدند. حتی اعلام آمار امیدوارکننده مربوط به شاخص مدیران خرید امریکا نیز نتوانست مانع این افت شود.

سه‌شنبه: انتشار آمار امیدوارکننده مربوط به شاخص مدیران خرید بخش تولیدی امریکا موجب تقویت دلار این کشور گردید و واحد پول ژاپن “ین” به خاطر تقویت اقتصاد امریکا تضعیف شد. افت ین در بازار ارز رشد بازارهای سهام در آسیا را به دنبال داشت. بهبود یافتن سهام بانک دویچه پس از اتمام دعاوی حقوقی این بانک در وزارت دادگستری امریکا باعث رشد شاخص‌ها در منطقه یورو شد. بانک مرکزی اروپا زودتر از برنامه خود در خصوص کاهش مقدار خرید اوراق قرضه می‌تواند اقدام کند. به طوری که به تدریج مقدار خرید اوراق قرضه را از 7/89 میلیون یورو به 80 میلیون یورو، یک ماه زودتر از برنامه‌ریزی می‌تواند کاهش دهد. به همین دلیل بازار سهام امریکا با افت مواجه گردید.

چهارشنبه: تمایل افزایش نرخ بهره امریکا توسط فدرال رزرو باعث نگرانی مجدد سرمایه‌گذاران شد و بازارهای سهام در آسیا با اندکی کاهش به کار خود پایان دادند. بازارهای سهام در اروپا به دلیل تضعیف محرک‌های پولی در منطقه یورو با افت مواجه شدند. با توجه به اقدامات بانک مرکزی اروپا در رابطه با کاهش خرید اوراق قرضه زودتر از زمان‌بندی برنامه‌ریزی شده، بازارهای سهام در اروپا کاهش یافتند. با توجه به اعلام آمار منتشره از شاخص مدیران خرید در بخش خدمات نهایی و نتایج امیدوارکننده از آن، تقاضا برای سهام و دیگر دارایی‌های ریسکی افزایش یافت. بازار سهام امریکا نیز با افزایش تقاضا مواجه گردید.

پنجشنبه: آمارهای امیدوارکننده اقتصادی هفته اخیر دولت امریکا منجر به افزایش ارزش دلار در مقابل دیگر ارزهای قابل معامله در بازار ارز شد و همچنین سبب تضعیف ین در این بازار گردید. افت ین نیز به افزایش شاخص‌های سهام در آسیا کمک کرد. بانک مرکزی اروپا اخباری را که طی روزهای اخیر در رابطه با این بانک اعلام گردید و سبب رشد بازارهای سهام شد، بی‌اساس خواند و تأکید کرد، این بانک هیچ اقدام زودهنگامی نسبت به برنامه‌ریزی خود در خصوص کاهش خرید اوراق قرضه انجام نخواهد داد. بازارهای سهام امریکا که متأثر از شایعات منتشر شده روزهای اخیر رشد کرده بودند، با تکذیب اخبار فوق از طرف مقام عالی رتبه این بانک با افت قیمت مواجه شدند، اما از طرف دیگر آمار امیدوارکننده از شاخص مدعیان بیکاری در این کشور مانع افت بیش از حد بازارهای سهام گردید.

جمعه: نگرانی معامله‌گران از شدت یافتن بحث خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و افت هر چه بیشتر پوند در مقابل دلار سبب گردید، بازارهای سهام آسیا در آخرین روز هفته کم‌نوسان و در منفی معامله شوند. سهام در انگستان به واسطه افت ارزش پوند رشد خوبی را تجربه کرد. اعلام آمارناامیدکننده از شاخص‌های اشتغال در بخش غیر کشاورزی و نرخ بیکاری سبب افت بازارهای سهام در امریکا شدند. اما با توجه به اظهارات خانم یلن، این آمار ناامیدکننده نمی‌توانند مانعی برای افزایش نرخ بهره باشند.



44-4



44-3





دوشنبه: به دلیل بهبود معاملات دلار در بازار ارز، طلا در چهار جلسه از پنج جلسه معاملاتی کاهش را نشان می‌دهد. رشد ارزش دلار در رزوهای اخیر و امروز ناشی از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و اعلام آمار امیدوارکننده از شاخص مدیران خرید می‌باشد. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ضربه شدیدی به واحد پول این کشور وارد کرد. به طوری که ارزش پوند در سی و یک سال گذشته به پایین‌ترین حد خود رسید. تمامی عوامل مذکور باعث افت ارزش طلا شد.

سه‌شنبه: با ادامه قدرت‌نمایی دلار در برابر سایر ارزها به ویژه پوند، از ارزش دارایی‌های بر پایه دلار کاسته می‌شود. با افزایش ارزش دلار، تقاضا برای کالاهای دلاری افت خواهد کرد و طلا نیز از این قاعده مستثناء نبوده و با افت امروز به پایین‌ترین ارزش خود در طی سه و نیم ماه اخیر رسید.

چهارشنبه: اعلام آمارامیدوارکننده از شاخص مذکور، تقاضا برای دارایی‌های ریسکی دوباره از سر گرفته شد و بازار طلا که طی چند روز اخیر به واسطه رشد دلار در مقابل دیگر ارزهای معتبر، با مازاد عرضه مواجه شده بود، امروز نیز به سبب آمارهای اقتصادی منتشره دوباره با مازاد عرضه مواجه گردید.

پنجشنبه: طلا در پی افزایش ارزش دلار در روزهای اخیر به مقداری افت کرد که در طی چهار ماه اخیر بی‌سابقه بود. اعلام آمارهای اقتصادی فراتر از انتظارات سبب گردید، دوباره امیدهای سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش نرخ بهره کشور امریکا زنده شود. به همین علت تقاضا از بازار طلا خارج و به سمت بازارهای امریکا سرازیر شد و بازار طلا با مازاد عرضه روبرو شد.

جمعه: اعلام آمارناامیدکننده از شاخص‌های اقتصادی از جمله آمار مربوط به اشتغال بخش غیر کشاورزی و نرخ بیکاری امریکا سبب گردید، قیمت طلا در آخرین روز هفته پس از هشت جلسه افت بالاخره روند نزولی را بشکند و اندکی سود عاید سرمایه‌گذاران این فلز گران‌بها کند.

44-7





44-8



دوشنبه: ارزیابی معامله‌گران نفت از اثربخشی توافق صورت گرفته میان کشورهای صادرکننده نفت.

سه‌شنبه: پیش‌بینی‌ افزایش موجودی ذخایر نفتی امریکا و ارزیابی معامله‌گران از تأثیرات مثبت جلسه سازمان اوپک با کشورهای بزرگ صادرکننده نفت و درنتیجه نوسان اندک در قیمت آن.

چهارشنبه: کاهش ذخایر نفتی امریکا به دلیل اختلالات ایجاد شده در حمل و نقل و عرضه آن در اثر طوفان شدید جنوب شرقی.

پنجشنبه: کاهش مکرر در موجودی ذخایر نفتی هفتگی امریکا و کاهش غیر منتظره 3 میلیون بشکه‌ای آن در این هفته.

جمعه: اصلاح پس از دو هفته رشد به واسطه توافق صورت گرفته و همچنین انتظار افزایش قیمت برای سومین هفته متوالی بعد از نشست کنگره جهانی نفت در استانبول.

44-9

 




دانلود نسخۀ PDF