امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۱۷ تا ۲۳ آبان ۱۳۹۵ – شماره ۴۹


انتخابِ نامزد جمهوری‌خواه “دونالد ترامپ” به ریاست جمهوری کشور آمریکا و انتشار گزارش افزایش تولید روزانه نفت خام توسط اوپک به بیش از 33/64 میلیون بشکه در ماه اکتبر، مهم‌ترین اخبار این هفته می‌باشد که باعث دگرگونی همه بازارهای مالی در سراسر جهان شد.

دوشنبه: بازارهای سهام آسیا به طور گسترده‌ای در اولین روز هفته با توجه به تقویت دلار در بازار ارز با رشد همراه شدند. پلیس فدرال ایالات متحده درباره محتوای ایمیل‌های خانم کلینتون در روزهای اخیر تحقیقاتی انجام داده بود و به این نتیجه رسیده بود که اتهامات وارده بی‌اساس می‌باشد، اما با توجه به موج اعتراضات، پلیس فدرال بار دیگر به بی‌گناه بودن وی تأکید کرد و اظهار داشت هیچ‌گونه نکته مشکوکی در محتوای ایمیل‌ها که عدم صلاحیت وی را برای ریاست جمهوری امریکا نشان دهد، در این پیگیری‌ها و تحقیقات پیدا نکرده است. به همین دلیل دلار دوباره به روزهای اوج خود برگشت و رشد قابل ملاحظه‌ای در این روز از خود نشان داد و باعث افزایش غیرمنتظره در بازارهای سهام آسیا نیز شد. در همین راستا، شاخص نیکی به عنوان نماینده تغییرات در بازار سهام ژاپن 1/6درصد افزایش پیدا کرد، شاخص‌های اس.اند.پی استرالیا و هانگ سنگ نیز به ترتیب 1/4درصد و 0/8درصد در این روز با رشد به کار خود پایان دادند. بازارهای مالی منطقه یورو نیز همانند همه بازارهای جهان تحت تأثیر اخبار انتخابات ایالات متحده با نوسان زیادی مواجه شد و با توجه به معاملات در رنج‌های قیمتی مثبت، رشد قابل تأملی را تجربه کردند. در اولین روز هفته اخبار اعلام شده از تبرئه شدن خانم کلینتون از اتهامات وارده باعث شد، اعتمادها به نفع وی برگردد و دوباره پیشتازی خود را از دونالد ترامپ در نظرسنجی‌ها حفظ کند. به واسطه خوش‌بینی که سرمایه‌گذاران نسبت به وی دارند و او را عامل ثبات در بازارها می‌دانند، بازارهای سهام در اروپا نیز با رشد همراه شدند و به ارزش خود در این روز افزودند. به طوری که شاخص سهام یورو استاکس که نوسانات 600 شرکت بزرگ منطقه یورو رانشان می‌دهد، بیش از 1/5درصد افزایش یافت و به ارتفاع 333/84 واحد صعود کرد. در همین راستا شاخص فوتسی100 بریتانیا نیز 1/7درصد به ارزش خود افزود و به سطح 6,806/9 واحد دست یافت. فعالان حوزه اقتصادی در امریکا برای حفظ ثبات در بازارها و همچنین برای کاهش ریسک سیاسی از خانم کلینتون حمایت می‌کنند. به همین دلیل با اثبات بی‌گناهی وی در این روز به واسطه تحقیقات انجام گرفته از سوی پلیس فدرال، امید فعالان بازار و سرمایه‌گذاران دوباره زنده شد و نقدینگی دوباره به سمت دارایی‌های پرریسک بازگشت و در نهایت سبب رشد غیرمنتظره‌ای دربازارهای سهام این کشور شد، به طوری‌که این بازارها بهترین روز خود را از ماه مارس تا کنون تجربه کردند. بر همین اساس شاخص اس.اند.پی 2/2درصد رشد کرد و به سطح 2,131 واحد رسید، شاخص صنعتی داوجونز با 2/1درصد افزایش به ارتفاع 18,260 واحد دست یافت و شاخص ترکیبی نزدک نیز 2/4درصد به ارزش خود افزود و در سطح 5,166 واحد به کار خود در روز دوشنبه پایان داد.

سه‌شنبه: بازارهای سهام آسیا در روز سه‌شنبه با نوسان اندک در رنج‌های قیمتی مثبت به کار خود پایان دادند. انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در این روز در حال برگزاری بود و به دلیل این‌که سرمایه‌گذاران در انتظار مشخص شدن نتیجه نهایی آن بودند، معاملات خود را به تعویق انداختند که این موضوع، باعث نوسان اندک بازارهای سهام شد. برخی از سرمایه‌گذاران پیروزی کلینتون را موجب آرامش در این بازارها می‌دانند و عقیده آنان بر این است که با روی کار آمدن ترامپ بازارهای پرریسک ثبات خود را از دست خواهند داد و باید به سراغ دارایی‌های کم‌ریسک همانند طلا بروند. در نهایت، با توجه به عوامل یاد شده در این روز شاخص سهام نیکی ژاپن تنها با 0/3درصد افزایش به کار خود پایان داد، شاخص اس.اند.پی استرالیا 0/1درصد افزایش یافت و شاخص هانگ سنگ نیز با 0/3درصد رشد بسته شد. در اروپا نیز بازارهای سهام همانند آسیا در انتظار مشخص شدن نتایج نهایی انتخابات ریاست جهموری ایالات متحده امریکا بودند و به همین دلیل شاخص‌های سهام با نوسان اندک اما در قیمت‌های مثبت در روز سه‌شنبه به کار خود پایان دادند. از جمله آن‌ها شاخص یورو استاکس600 بود که با 0/3درصد رشد در سطح 334/9 واحد بسته شد. در انگلستان نیز به دلیل عوامل ذکر شده در فوق، شاخص فوتسی100 این کشور 0/5درصد رشد کرد و به ارتفاع 6,843/1 واحد صعود کرد. در این روزها اخبار مربوط به انتخابات کشور امریکا که باعث نوسان همه بازارهای سهام در سراسر جهان شده است، بازارهای سهام خود این کشور را نیز دگرگون ساخته است و با پیشتازی کلینتون تا آخرین لحظات شروع انتخابات، رشد ملایمی را در روز سه‌شنبه تجربه کردند. در دو روز اخیر که پیشتازی کلینتون در نظرسنجی‌ها به وضوح قابل رویت بود، نشان داد که با پیروزی وی در انتخابات، ارزش‌گذاری سهام توسط سرمایه‌گذاران با قیمت‌های بالاتری انجام خواهد شد و همچنین این موضوع، در کوتاه‌مدت باعث رشد بازارهای سهام خواهد شد. در همین راستا، شاخص‌های اس.اند.پی 0/4درصد، میانگین صنعتی داوجونز نیز 0/4درصد و ترکیبی نزدک 0/5درصد با رشد همراه شدند.

چهارشنبه: بازارهای سهام آسیا به دلیل افزایش احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات ایالات متحده، سقوط کردند. در این روز شمارش قسمتی از آرای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نشان داد که ترامپ در نتایج واقعی انتخابات از کلینتون پیش افتاده است که این اتفاق نه تنها برخلاف انتظارات سرمایه‌گذاران بود، بلکه نظر همه مردم جهان را نیز به خود جلب کرد. بنابراین سرمایه‌گذاران به دلیل این‌که نامزد جمهوری‌خواه به رییس جمهور ایالات متحده تبدیل خواهد شد، دارایی‌های کم‌ریسک را مناسب‌تر برای سرمایه‌گذاری ارزیابی کردند و نقدینگی را به سمت دارایی‌های با درآمد ثابت و یا دارایی‌های هم‌چون طلا و سایر فلزات سوق دادندکه در نهایت این موضوع، باعث سقوط بازارهای سهام شد. از جمله این بازارها، شاخص نیکی ژاپن بود که در این روز 0/6درصد یا به عبارتی بیش از 1,000 واحد کاهش یافت، همچنین شاخص اس.اند.پی استرالیا، 1/9درصد افت کرد. اما در این میان شاخص کاسپی کره با 3/4درصد افت بیشترین آسیب را دید. پیروزی ترامپ در بازارهای سهام اروپا تأثیر متفاوتی نسبت به آسیا داشت و باعث رشد قابل‌ملاحظه این بازارها در روز چهارشنبه شد. سهام در اروپا پس از سپری کردن یک جلسه معاملاتی متلاطم به دلیل افزایش ارزش شرکت‌های دارویی و معدنی از جمله طلا که پیشتازی ترامپ باعث آن شد، در نهایت با رشد به کار خود پایان داد. در پایان این روز شاخص سهام یورو استاکس600 با رشد 5/1درصدی به ارتفاع 339/8 واحد صعود کرد. شاخص فوتسی100بریتانیا نیز با یک درصد رشد به سطح 6,911/84 واحد دست یافت. در کشور امریکا که مرکز ثقل اتفاقات بود و انتخابات ریاست جمهوری بالاخره با برگزیده شدن دونالد ترامپ به پایان رسید، بازارهای سهام این کشور برخلاف انتظارات به طور قابل ملاحظه رشد کردند. با توجه به این‌که انتظارات، سقوط بازارهای سهام را در صورت انتخاب شدن ترامپ نشان می‌داد، این بازارها برخلاف انتظارات ظاهر شدند و با رشد به کار خود پایان دادند. ناگفته نماند، همگام با پیشتازی ترامپ، بازارها نیز بیش از دو درصد افت کرده بودند، اما سخنرانی وی پس از اتمام انتخابات باعث شد روند بازارها برگشته و علاوه بر پوشش زیان دو درصدی در نهایت به بیش از یک درصد سود نیز دست یابند. در همین راستا شاخص اس.اند.پی500 با 1/1درصد رشد به سطح 2,163/26 واحد دست یافت، شاخص صنعتی داوجونز با 1/4درصد رشد به ارتفاع 18,589/76 واحدی رسید و شاخص ترکیبی نزدک نیز 1/1درصد رشد کرد و به سطح 5,251 واحد صعود کرد.

پنجشنبه: بازارهای سهام آسیا که به دلیل موفقیت دونالد ترامپ و عرضه‌های یکجا با افت شدیدی در روز چهارشنبه مواجه شده بودند و قبل از سخنرانی وی بسته شدند، در روز پنج‌شنبه رشد قابل ملاحظه‌ای را به ثبت رساندند. انتخاب شدن ترامپ موجب شگفتی همگان شده و سرمایه‌گذاران بازارهای سهام را ناامید کرده بود، اما با سخنرانی مسالمت‌آمیز و آشتی‌جویانه او بعد از انتخابات، سرمایه‌گذاران دوباره به بازارهای پرریسک برگشتند و باعث افزایش تقاضا در این بازارها شدند و شاخص‌های سهام را با رشد همراه کردند. به طوری‌که در پایان روز شاخص نیکی ژاپن با 6/7درصد رشد بزرگترین افزایش روزانه خود را از پانزده فوریه تا کنون تجربه کرد. شاخص اس.اند.پی استرالیا نیز به واسطه سهام‌های سنگ‌آهنی و سایر کالاها 3/3درصد رشد کرد. سهام در اروپا بعد از یک جلسه متلاطم در رنج منفی در روز پنج‌شنبه با اندکی کاهش به کار خود پایان دادند. سرمایه‌گذاران تأثیرات روی کار آمدن دونالد ترامپ را بر آینده بازارها تشخیص داده‌اند، به طوری‌که بخش‌های بهداشت و درمان و فلزات گران‌بها که در ابتدای مشخص شدن پیروزی ترامپ با افزایش تقاضا مواجه شده بودند، پس از سخنرانی وی در پایان انتخابات با افت قابل ملاحظه‌ای به کار خود پایان دادند. فعالان بازار به آینده دارایی‌های پرریسک خوش‌بین نبوده که همین عامل باعث خروج نقدینگی از بخش‌های یاد شده به سایر بخش‌ها شده و این بخش‌ها نیز با افت بیش از ده درصدی همراه شدند. در نهایت شاخص یورو استاکس600 در این روز، 0/3درصد کاهش یافت. سهام در انگلستان نیز به دلایل یاد شده افت شدیدی را متحمل شد و شاخص فوتسی100 این کشور 1/2درصد از ارزش خود را در روز پنج‌شنبه از دست داد. بازارهای سهام امریکا در دومین روز بعد از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری این کشور با رشد همراه شدند. با انتخاب شدن ترامپ سرمایه‌گذاران براساس تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های خود تغییراتی در پرتفوی‌‌های خود انجام دادند و بازار در این روز معاملات پر حجمی را شاهد بود. هرکدام از سرمایه‌گذاران با توجه به پیش‌بینی که از آینده این کشور با ریاست جمهوری ترامپ کردند، استراتژی خود را تغییر دادند و در سبد سهام خود تجدیدنظر کردند. به همین دلیل بازار در برخی از صنایع پرعرضه و دربرخی دیگر پرتقاضا دنبال شد که در آن نیز بیشتر شرکت‌های بزرگ با افزایش تقاضا مواجه شدند. شاخص صنعتی داوجونز که نماینده 30 شرکت بزرگ در بین شاخص‌ها می‌باشد، در این روز 1/2درصد رشد کرد و به سطح 18,807/9 واحد دست یافت، شاخص اس.اند.پی که نماینده 500 شرکت بزرگ و کوچک می‌باشد، تنها 0/2درصد رشد کرد و به سطح 2,167/5 واحد رسید، اما شاخص ترکیبی نزدک 0/8درصد کاهش یافت و به سطح 5,208/8 واحد رسید.

جمعه: سهام در بازارهای نوظهور آسیایی در آخرین روز هفته به دلیل افزایش بازده اوراق قرضه خزانه، با عرضه‌های غیر منتظره‌ای مواجه شد و بازارهای سهام را با افت همراه کرد. با توجه به رشد‌های قابل ملاحظه شاخص‌های این منطقه در روز قبل و افزایش بازده اوراق قرضه خزانه امریکا، بازارهای سهام در قاره کهن به دلیل عرضه‌های یکجا با افت شدیدی مواجه شدند. به طوری‌که شاخص‌ جاکارتای اندونزی و شاخص سهام فیلیپین بیش از سه درصد و شاخص هانگ سنگ 1/4درصد کاهش یافتند، اما شاخص نیکی ژاپن که روز قبل 6/7درصد رشد کرده بود در این روز نیز کمتر از 0/2درصد افزایش یافت و به سطح 17,345 واحد دست یافت. در اروپا نیز همانند آسیا سهام در آخرین روز هفته با افت مواجه شد. کاهش ارزش سهام شرکت‌های معدنی و افزایش ارزش پوند به افت بازار سهام لندن کمک کردند و همه بازارهای سهام اروپا از جمله استاکس یورو600 را تحت تأثیر خود قرار دادند. این شاخص به واسطه افت 2/5درصدی ارزش شرکت معدنی “بولیدن ای.بی” و افت سایر شرکت‌های معدنی، در روز جمعه 0/4درصد کاهش یافت. شاخص سهام فوتسی100 بریتانیا نیز به دلیل افت ارزش شرکت‌های یادشده و افزایش ارزش قابل ملاحظه پوند در مقابل دیگر ارزهای معتبر، با کاهش 1/4درصدی مواجه شد و به سطح 6,730/4 واحد افت کرد. بازارهای سهام امریکا در آخرین روز هفته عمدتاً با کاهش مواجه شدند. شاخص اس.اند.پی500 که از اول هفته فوق افزایش یافت و با اتمام انتخابات و پیروزی دونالد ترامپ در اواسط هفته قوت گرفت، در این روز به دلیل اصلاح قیمتی کاهش یافت، شاخص صنعتی داوجونز هم‌چنان در روند صعودی حرکت کرد و به بالاترین سطح خود از بدو تأسیس تا کنون رسید. اما در این میان شاخص ترکیبی نزدک که روز قبل برخلاف دو شاخص یاد شده در بالا کاهش یافته بود، در این روز با افزایش همراه شد. در مجموع می‌توان گفت بازارهای سهام امریکا هفته خوبی را سپری کردند و با افزایش در این هفته به بهترین سطحی که تا به حال تجربه کرده‌اند، نزدیک شدند و در مواردی بیشتر از آن را نیز تجربه کردند. به طور دقیق‌تر، شاخص اس.اند.پی500 با 0/2درصد کاهش به سطح 2,164 واحد رسید، شاخص صنعتی داوجونز با 0/2درصد افزایش به بالاترین سطح خود یعنی 18,847 واحد دست یافت و شاخص ترکیبی نزدک با 0/3درصد افزایش به واسطه سهام تکنولوژی‌های پیشرفته به ارتفاع 5,237 واحد رسید.



49-4



49-3





دوشنبه: در روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا برخلاف بازارهای سهام که در سراسر جهان رشد کردند، بازار طلا در اولین روز هفته با افت شدیدی مواجه شد که در طی پنج هفته اخیر به این میزان افت نکرده بود. فعالان بازار طلا برخلاف فعالان بازارهای سهام خواهان انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری امریکا هستند، چراکه وی باعث عدم ثبات در بازارهای سهام و خروج نقدینگی از این بازارها و گسیل شدن آن به سمت بازار طلا خواهد شد. چون طلا یک دارایی کم‌ریسک‌تر نسبت به اوراق بهادار قابل معامله در بازارهای سهام است به همین خاطر سرمایه‌گذاران به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن سیاست‌های ترامپ به سوی بازارهای کم‌ریسک روی می‌آورند، اما در این روز با توجه به پیشتازی کلینتون فلز زرد نزدیک به دو درصد افت کرد و به ارزش 1,279/4 دلار در هر اونس داد و ستد شد.

سه‌شنبه: قیمت طلا در روز سه‌شنبه به دلیل افزایش احتمال پیروزی کلینتون با افت اندکی مواجه شد. ارزش طلا نیز همانند بازارهای سهام تحت تأثیر اخبار انتخابات، اما برخلاف آن‌ها با افت به کار خود پایان داد. به گفته رییس گروه مدیریت ثروت “لیبرتاس” در حال حاضر طلا از هیچ متغیری از جمله نرخ بهره و خط حمایت و مقاومت و یا هیچ تحلیل بنیادی و تکنیکالی تأثیر نمی‌پذیرد و همه چشم‌ها به اخبار و نتایج انتخابات کشور امریکا می‌باشد. به همین دلیل با افزایش احتمال پیروزی کلینتون قیمت طلا در این روز 0/4درصد افت کرد و به ارزش 1,274/5 دلار در هر اونس داد و ستد شد.

چهارشنبه: فلز زرد به دلیل افزایش احتمال پیروزی ترامپ روز کاملاً متفاوتی را سپری کرد و در نهایت علی‌رغم پیروزی ترامپ قیمت آن افت کرد. برخلاف اکثر تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران که پیش‌بینی کرده بودند، با انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری امریکا قیمت فلز زرد به عنوان یک دارایی کم‌ریسک افزایش خواهد یافت، قیمت آن در این روز نزدیک به یک درصد کاهش یافت و به نرخ 1,273/5 دلار در هر اونس رسید، اما می‌توان گفت که بازار در اوایل جلسه معاملاتی براساس پیش‌بینی‌ها ادامه یافت و با پیشتازی ترامپ، قیمت طلا نزدیک به پنج درصد رشد کرد. اما سخنرانی که توسط آقای ترامپ پس از قطعی شدن نتایج انتخابات برگزار شد، باعث شد بازارهای سهام که بیش از دو درصد افت کرده بودند، در نهایت با اندکی افزایش به کار خود پایان دهند و طلا که نزدیک به پنج درصد رشد کرده بود در پایان جلسه معاملاتی با یک درصد افت بسته شد.

پنجشنبه: قیمت طلا در روز پنج‌شنبه با کاهش شدیدی مواجه شد و به پایین‌ترین سطح خود در بیش از دو هفته رسید. به دلیل تقویت دلار و همچنین رشد بازارهای سهام برای دومین روز متوالی پس از انتخاب ترامپ به ریاست جمهوری، قیمت طلا به‌طور غیر منتظره‌ای در این روز کاهش یافت. با تقویت و افزایش ارزش دلار در بازار ارز مقابل شش ارز معتبر جهان، فلزات تحت فشار عرضه قرار گرفتند و فلز زرد نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. به طوری‌که در پایان جلسه معاملاتی با 0/6درصد افت به ارزش1,266/4 دلار در هر اونس معامله گردید.

جمعه: قیمت طلا در آخرین روز هفته برای پنجمین روز متوالی در این هفته با افت شدیدی مواجه شد. به دلیل قوت گرفتن دوباره دلار در برابر ارزهای دیگر، استقبال سرمایه‌گذاران از دارایی‌های پرریسک از جمله بازارهای سهام و همچنین افزایش امیدها به احتمال بالا بردن نرخ بهره امریکا توسط فدرال رزرو در ماه آینده، قیمت طلا بیشترین کاهش خود را در طی سه سال اخیر تجربه کرد. در پایان آخرین جلسه معاملاتی هفته، قرارداد آتی طلا به سررسید ماه دسامبر با 3/3درصد یا به عبارتی 42/1 دلار کاهش به ارزش 1,224/3 دلار در هر اونس سقوط کرد.

49-7





49-8



دوشنبه: بازار نفت در بحبوحة اتفاقات رخ داده در نشست‌های اخیر کشورهای صادرکننده نفت، زلزله اواخر روز یک‌شنبه در “کوشینگ” و “اوکلاهما” که مرکز ذخایر نفتی کشور ژاپن می‌باشد و همچنین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، در اولین روز هفته با رشد خوبی همراه شد. انتشار اخبار مربوط به ایمیل‌های کلینتون ار سوی اف.بی.آی نشان داد که اتهاماتی که ترامپ علیه وی مدعی شده بود، صحت ندارد و همین عامل شانس کلینتون را در این انتخابات بیش از پیش افزایش داد و باعث تقویت دلار در بازار ارز شد. در عین حال، تقویت ارز مانعی برای رشد بیشتر در قیمت نفت شد. به طوری‌که نفت خام اینترمدیت امریکا 1/9درصد افزایش یافت و به ارزش 44/9 دلار در هر بشکه معامله شد. نفت برنت نیز با 1/3درصد افزایش به نرخ 46/15 دلار در هر بشکه داد و ستد شد.

سه‌شنبه: بازار نفت تحت تأثیر انتخابات امریکا قرار گرفت و قیمت جهانی آن در این روز با رشد همراه شد. قیمت نفت خام علی‌رغم افزایش شک و تردیدها در توان اجرایی طرح کاهش تولید از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت، در روز سه‌شنبه افزایش یافت. در عین حال، بازار نفت نیز همانند بازارهای سهام با پیشتازی کلینتون در نظرسنجی‌ها در رنج‌های قیمتی مثبت معامله شد و در نهایت قرارداد آتی نفت خام اینترمدیت امریکا به سررسید ماه دسامبر 0/2درصد افزایش یافت و به نرخ 45 دلار در هر بشکه داد و ستد گردید و نقت خام برنت که در بورس لندن خرید و فروش می‌شود، با 0/2درصد رشد به نرخ 46 دلار در هر بشکه رسید.

چهارشنبه: قیمت جهانی نفت خام تحت تأثیر انتخابات ایالات متحده و علی‌رغم افزایش ذخایر موجودی نفت خام امریکا در روز چهارشنبه با اندکی رشد به کار خود پایان داد. سخنرانی برگزار شده پس از اتمام انتخابات توسط ترامپ که تحریک ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را به دنبال داشت، باعث شد دوباره نقدینگی به بازارهای سهام برگردد و این بازارها را با افزایش تقاضا مواجه کند. بازار نفت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و پس از افتی که به دلیل افزایش ذخایر نفتی امریکا در اوایل جلسه معاملاتی داشت، در نهایت با افزایش اندکی به کار خود پایان داد. به طوری‌که نفت خام اینترمدیت امریکا 0/6درصد افزایش یافت و به نرخ 45/27 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام برنت نیز با 0/7درصد رشد به نرخ 46/36 دلار در هربشکه در بورس لندن داد وستد گردید.

پنجشنبه: قیمت نفت پس از سه روز متوالی رشد از ابتدای هفته، در روز پنج‌شنبه با افت مواجه شد. در این روز بنابر اعلام سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک، تولید نفت خام این سازمان 240,000 بشکه در روز افزایش یافته است و در ماه اکتبر به مجموع 33/64 میلیون بشکه در روز رسیده است که این آمار مغایر با تولید روزانه مابین 32/5 و 33 میلیون بشکه‌ای می‌باشد که چند هفته اخیر توافق کرده بودند. به همین دلیل قیمت نفت پایه اینترمدیت امریکا 1/4درصد افت کرد و به ارزش 44/66 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت برنت نیز که در بورس لندن داد و ستد می‌شود، با 1/1درصد کاهش به ارزش 45/84 دلار در هر بشکه افت کرد.

جمعه:  قیمت نفت بار دیگر به علت انتشار گزارش افزایش تولید از سوی اوپک، کاهش یافت. طی گزارشی که از طرف سازمان کشورهای صادرکننده نفت منتشر شد، علی‌رغم نشست‌های متوالی این کشورها برای رسیدن به توافقی با مضمون کاهش تولید به کمتر از 33 میلیون بشکه در روز، تولید این سازمان 240 هزار بشکه در روز رشد کرده و به 33/64 میلیون بشکه در روز رسیده است که این موضوع، ناشی از افزایش تولید کشورهای ایران و لیبی و نیجریه بوده است. به همین علت قیمت نفت پایه اینترمدیت امریکا 8/2درصد کاهش یافت و به نرخ 43/41 دلار در بشکه رسید. قیمت نفت برنت نیز که در بورس لندن مورد معامله قرار می‌گیرد 2/4درصد از ارزش خود را از دست داد و به نرخ 45 دلار در هر بشکه داد و ستد گردید.

49-9




دانلود نسخۀ PDF